Mikä laji avainkirjoahventen kaveriksi?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heaven
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä laji avainkirjoahventen kaveriksi?

Viesti Kirjoittaja heaven »

Hei.
Onko kenelläkään kokemusta avainkirjoahventen ja muiden kirjoahventen yhteiselosta? Minulla on yli 200 litrainen akvaario, jossa asustaa 20 kardinaalitetraa, 2 haarniskamonnia, hyvin rauhallinen avainkirjoahven pariskunta, sekä pieni parvi ikivanhoja sitruuna- ja ruusutetroja. Ottaisin mielelläni sinne vielä haaremin/pariskunnan jotakin kestävää kilttiä kirjoahvenlajia. Kaipaisin kokemuksia ja ehdotuksia sopivasta lajista? :)
heaven
Junior Member
Junior Member

Re: Mikä laji avainkirjoahventen kaveriksi?

Rusokirjoahvenet vaikuttavat kiinnostavilta, mutta sopisivatko ne edes tuohon porukkaan. Viihtyisivätkö ne ryhmässä jossa olisi esim. 1 koiras ja 2 (tai 3) naarasta? Eikai tuonne ainakaan 2 pariskuntaa mahtuisi? :?

Olisin hyvin kiitollinen vastauksista. :roll:
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mulla oli Rusokirjoahvenia ja avainkirjoahvenia molempia 450-litraisessa. Ihan ok:sti tulivat toimeen, mutta ongelmana lienee että avaimet ovat niin nössöjä kaloja että jäävät auttamatta muiden ahvenlajien jalkoihin, koostaan huolimatta. Kyllä mulla avaimet oli aina ne, jotka joutui väistämään kun rusot merkkas reviireitään. Sittemminhän mä tein valinnan ja jätin pelkästään rusot.. olkoonkin että osasyynä oli se, että avaimet näykki kasveja. Voi olla että menestyvät pienemmässäkin altaassa yhdessä, mutta sitten sun tarvis melkein löytää ne kaikista kilteimmät rusoyksilöt, ja SE ei oo todellakaan mikään helppo tehtävä :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
JaJu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Onko kenelläkään vinkkejä miten avainkirjoahvenen saa viihtymään ja liikkumaan akvaariossa? Minun kalat eivät tee muuta kuin pelkäävät. Yksi uskaltaa välillä liikkua, mutta jos näkee liikettä akvan ulkopuolella niin menee piiloon, tai jähmettyy ja esiin tulevat stressivärit. Kaksi muuta ovat kivenkolossa päivät pitkät.

Jos jollakin vinkkejä niin kokeilen kaikkea.
heaven
Junior Member
Junior Member

Kuinka pitkään ne ovat sinulla olleet JaJu? Jos ovat äskettäin tulleet, niin ei syytä huoleen, uskon että rohkaistuvat ajan kanssa. Meilläkin piilottelivat alussa jonkin aikaa. :) Tietenkin akvaariossa olisi hyvä olla runsaasti kasveja ja koloja/piilopaikkoja, sekä hämärämpiä alueita (liian kirkas valo voi stressata). Lisäksi tumma akvaarion pohjamateriaali on parempi kuin aivan vaalea. Liian vauhdikkaat allastoverit voivat myös järkyttää ujoja avainkirjoahvenia, varsinkin alussa ennenkuin tottuvat muihin. Eivät nimittäin taida yleensä olla mitään altaan "kingejä", toisinkuin useat muut kirjoahvenet. Mukavia kavereita kyllä ovat kunhan vain rohkaistuvat. [;)]
Onhan akvaariossasi muuten kaikki kunnossa? :?
JaJu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JaJu »

No yksi niistä on ollut jo jonkin pari kuukautta. Mutta kaksi muuta vain kaksi/kolme viikkoa, ne ovatkin arempia. Myivät minulle kirsikkatetroja suojakaloiksi noille, mutta musta tuntuu juuri että pelottavat niitä enemmän kuin rohkaisevat. Kirsikkatetrat nimittäin ovat myös todella säikkyjä kun menee akvan lähelle, ja vähän luulen että muut kalat panikoivat niiden mukana. Myyn pois ne tetrat. Akvaariossa on paljon kasveja ja ei mielestäni liikaa valoakaan, varsinkaan illan suussa kun vähennän valoa, silti eivät tule ulos koloistaan ahvenet. Mutta katellaan rauhassa jos rohkaistuisivat.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Itse hankin juuri muuton jälkeen kaksi avainta lisää koska kaksi entistä ovat olleet niin arkoja muuton jälkeen. Muutosta on kuitenkin jo kohta kaksi kuukautta ja akva on melko hämärä ja muutenkin rauhallisella paikalla. Ajattelin nyt kokeilla parvikoon vaikutusta rohkeutensa..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
heaven
Junior Member
Junior Member

Noh. Uskallanko siis ottaa tuonne pikku parven niitä rusoja? Mikä olisi sopiva määrä? :? Vai onko kenelläkään parempaa ehdotusta lajin suhteen? :)
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

En itse laittaisi n.200 litraiseen avainten lisäksi muita ahvenia. Tosiaan kun miettii avaimet ovat sen verran nössöjä luonteeltaan, ettei niillä välttämättä sujuisi säilyttää omaa reviiriä, muiden ahventen kanssa kilpaillessa.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
heaven
Junior Member
Junior Member

Haluaisin kuitenkin kokeilla jotakin toista ahvenlajia tuonne. :| Jos rusot ei käy, niin entäs punakääpiöt tai keltakääpiöt?
Eivät nuo minun avaimet niin nössöjä ole kuin tässä ketjussa esille tulleet "arkulit". [;)]
heaven
Junior Member
Junior Member

Entäs pikkulehtikalat? En kyllä paljon lajista tiedä, mutta vaikuttaa kiinnostavalta. :? Näyttää niin tyhjältä tuo akvaario, kun näkyvillä ainoastaan avaimet ja parvi kardinaaleja, pohjallakaan ei tällä hetkellä ole kuin kaksi pandamonnista ja haarniskamonni (jonka seurassa viimeiset monniset näkevät harmikseni nälkää) :( Kasvejen lomassa vilahtaa joskus 7 kalasta muodostuva pieni sitruuna- ja ruusutetrajoukko.
pikkulehtikala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala »

Keltakääpiöt ovat ainakin kiltteja, rauhallisia ja niilla on kiva luonne. Suosittelen keltakääpiö haaremia, tai kahta pariakin voisi tuonne harkita :D
pikkulehtikala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pikkulehtikala »

Niin ja miksi et lisäisi monnisjoukkoa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”