Nitriittiongelmia täälläkin
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17:51, 03.02.2013
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Lappeenranta
Nitriittiongelmia täälläkin
Tänään tehtyjen testien mukaan meillä on nyt nitriitit ja nitraatit molemmat hälyttävissä lukemissa ja avut olisivat tarpeen. Vedestä on vaihdettu eilen 1/4 - 1/3 ja käytän vaihdettavaan veteen Biotopolia. Suodatin puhdistettu tänään, sillä se piti sammuttaa yhden osan vaihtamisen ajaksi.
Akvaarion tiedoista:
koko 120 litraa
kaloja sinineontetroja, mustatetroja, kirskikkabarbeja ja partiksia
kasveja neljä, yksi pieni ja kolme suurta
lämpötila 23 (nosto käynnissä)
suodatin Eheim 2012
Akvaarioon tehty täysi vedenvaihto vajaa kuukausi sitten, jolloin samalla vaihdettu uusi suodatin, uudet hiekat ja uudet kasvit. Pari viikkoa sitten akvaariossa on partiksen vuoksi ollut lääkekuuri bakteeritulehdusta vastaan. Silloin tikutettu täysin normaalit vesiarvot (myös nitriitti 0 ja nitraatti 10 mg/l). Akvaarion historia on ollut vähintäänkin kurja ja meille siirtyminen on ollut osa akvaarion pelastamistoimia.
Eli millä nitriitit ja nitraatit saadaan alas? Eilinen vedenvaihto ei auttanut. Olemme ensikertalaisia, jonka vuoksi olen lähinnä enemmän ymmälläni luettuani täältä monet, monet ketjut nitriiteistä ja nitraateista.
Akvaarion tiedoista:
koko 120 litraa
kaloja sinineontetroja, mustatetroja, kirskikkabarbeja ja partiksia
kasveja neljä, yksi pieni ja kolme suurta
lämpötila 23 (nosto käynnissä)
suodatin Eheim 2012
Akvaarioon tehty täysi vedenvaihto vajaa kuukausi sitten, jolloin samalla vaihdettu uusi suodatin, uudet hiekat ja uudet kasvit. Pari viikkoa sitten akvaariossa on partiksen vuoksi ollut lääkekuuri bakteeritulehdusta vastaan. Silloin tikutettu täysin normaalit vesiarvot (myös nitriitti 0 ja nitraatti 10 mg/l). Akvaarion historia on ollut vähintäänkin kurja ja meille siirtyminen on ollut osa akvaarion pelastamistoimia.
Eli millä nitriitit ja nitraatit saadaan alas? Eilinen vedenvaihto ei auttanut. Olemme ensikertalaisia, jonka vuoksi olen lähinnä enemmän ymmälläni luettuani täältä monet, monet ketjut nitriiteistä ja nitraateista.
Saimme akvaarioelämän lahjaksi. Mitähän tästä vielä tulee...?
-
- Junior Member
- Viestit: 198
- Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
- Sukupuoli: Mies
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
Olette tehneet kaksi perusvirhettä.
Ensimmäinen oli kokonainen vedenvaihto ja oikeastaan kaikki muu silloin kuukausi sitten. Tämä vastaa uuden akvaarion perustamista, eli kaikki nitrifikaatio-bakteerit katosivat altaasta. Toisin sanoen akvaario olisi pitänyt sen jälkeen kypsyttää uudestaan jotta nitriittiä purkavat hyvät bakteerit olisivat alkaneet uudestaan toimimaan.
Toinen virhe (ja jopa pahempi) oli se, että pesitte suodattimen kun on nitriittiä. Suodattimessa asustelee nimenomaan niitä bakteereja, jotka muuttavat nitriitin vaarattomaksi nitraatiksi.
Nitriitin saa ainoastaan vedenvaihdolla alas jos bakteerejä ei ole. Eli itse vaihtaisin neljänä päivänä peräkkäin n. 1/4 vedestä. Suodattimeen ei saa koskea (suodattimen massat kannattaa huuhdella vasta kun virtaus selkeästi heikkenee. Ei saa pestä van pelkästään huuhdella haaleassa vedessä). Lisäksi jokaisen vedenvaihdon jälkeen (siis nyt alussa) lisäisin annoksen bakteereja.
Koska olette aloittelijoita, niin etsikää AW:stä tai Googlesta tietoa akvaarion kypsyttämisestä ja huollosta (eli vedenvaihdosta, kuormituksesta jne.)
Ensimmäinen oli kokonainen vedenvaihto ja oikeastaan kaikki muu silloin kuukausi sitten. Tämä vastaa uuden akvaarion perustamista, eli kaikki nitrifikaatio-bakteerit katosivat altaasta. Toisin sanoen akvaario olisi pitänyt sen jälkeen kypsyttää uudestaan jotta nitriittiä purkavat hyvät bakteerit olisivat alkaneet uudestaan toimimaan.
Toinen virhe (ja jopa pahempi) oli se, että pesitte suodattimen kun on nitriittiä. Suodattimessa asustelee nimenomaan niitä bakteereja, jotka muuttavat nitriitin vaarattomaksi nitraatiksi.
Nitriitin saa ainoastaan vedenvaihdolla alas jos bakteerejä ei ole. Eli itse vaihtaisin neljänä päivänä peräkkäin n. 1/4 vedestä. Suodattimeen ei saa koskea (suodattimen massat kannattaa huuhdella vasta kun virtaus selkeästi heikkenee. Ei saa pestä van pelkästään huuhdella haaleassa vedessä). Lisäksi jokaisen vedenvaihdon jälkeen (siis nyt alussa) lisäisin annoksen bakteereja.
Koska olette aloittelijoita, niin etsikää AW:stä tai Googlesta tietoa akvaarion kypsyttämisestä ja huollosta (eli vedenvaihdosta, kuormituksesta jne.)
Viimeksi muokannut djuphavsfisken, 20:33, 08.02.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
-
- Elite Member
- Viestit: 6209
- Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
Tulisi heti mieleeni, että kun kuukausi sitten vaihdoit uuden suodattimen, hiekat ja kasvit, akva alkoi kypsyä uudelleen ja kypsyminen on voinut jäädä puolitiehen, jolloin typen kierto ja hajotustoimintakin on vielä vajaa. Helposti kertyy typpiyhdisteitä eli nitriittiä. Prosessi ehtinyt niin pitkälle kuitenkin, että nitraattiakin jo tulee.ileya kirjoitti:Tänään tehtyjen testien mukaan meillä on nyt nitriitit ja nitraatit molemmat hälyttävissä lukemissa ja avut olisivat tarpeen. Vedestä on vaihdettu eilen 1/4 - 1/3 ja käytän vaihdettavaan veteen Biotopolia. Suodatin puhdistettu tänään, sillä se piti sammuttaa yhden osan vaihtamisen ajaksi.
Akvaarion tiedoista:
koko 120 litraa
kaloja sinineontetroja, mustatetroja, kirskikkabarbeja ja partiksia
kasveja neljä, yksi pieni ja kolme suurta
lämpötila 23 (nosto käynnissä)
suodatin Eheim 2012
Akvaarioon tehty täysi vedenvaihto vajaa kuukausi sitten, jolloin samalla vaihdettu uusi suodatin, uudet hiekat ja uudet kasvit. Pari viikkoa sitten akvaariossa on partiksen vuoksi ollut lääkekuuri bakteeritulehdusta vastaan. Silloin tikutettu täysin normaalit vesiarvot (myös nitriitti 0 ja nitraatti 10 mg/l). Akvaarion historia on ollut vähintäänkin kurja ja meille siirtyminen on ollut osa akvaarion pelastamistoimia.
Eli millä nitriitit ja nitraatit saadaan alas? Eilinen vedenvaihto ei auttanut. Olemme ensikertalaisia, jonka vuoksi olen lähinnä enemmän ymmälläni luettuani täältä monet, monet ketjut nitriiteistä ja nitraateista.
Kun lääkitsit partiksen, saatoi myös suodattimen bakukanta kärsiä (lukiko lääkkeen ohjeessa, että biologinen suodatus voi kärsiä?). Joka tapauksessa se voi olla riski myös.
Bakuvalmisteet hyvä, että käytät tukena, mutta luottaisin itse esim. Biodigest-start-ampulleihin, jos niitä saatavilla tai Tetran start-versioon. On ainakin vamitta bakuja. Suosittelisin tuota Biodigestin start-versiota hankkimaan (akvaarioon.fi:ssä edullisesti, kallista, mutta hintansa väärtti, Stop-ammo mukana joka laskee nopeasti nitriittejäkin).
Itse vaihtelisin vettä tiuhaan tahtiin, jos nitriitti nousee korkeaksi. Nitraatti ei ihan niin vaarallinen. Vedenaparannusaineet tärkeät ja huolellinen vedenvaihto, ettei kalat stressaa. Esim. aamulla ja illalla 50-70% (hyvä jakaa kahteen osaan kun kerralla ihan hirveästi). Muistettava kuitenkin, että aina kun vaihtelet vettä, lähtee hyödyllisiä bakujakin pois. Joten joutuu hieman tekemään lehmänkaupat...vaihdanko vettä usein vai annako bakujen kiinnittyä. Mutta kun nitriitit nousevat 0.3-0.4, on jo se monelle kalalle myrkyllistä, jos vähänkin kauemman aikaa on.
Suodatin hyvä pitää puhtaahkona. Mutta lämmin vesi paras putsata. Moni huuhtelee akvavedellä, että bakut säästyvät. Kuitenkin, jos heität suodatusmassat pois, bakut katoavat. Siksi ei kannata kerralla heittää suodatusmassoja näin alussa pois ja muutenkaan. Usein suositellaan vaihdettavaksi osissa, jos mahdollista. Mutta hanki toinen suodatin rinnalle ja putsaa vaikka eri aikaan ja vaihda massat eri aikaan, akva pysyy paremmin tasapainossa.
Jos saisit tutulta käytetyn suodattimen, jossa valmiit kypsät suodatusmassat, toki helpottaisi nykyistä bakutoimintaa hyvin nopeasti. Jos olisi monta akvaa, voisi hyvin heivata kypsästä akvasta suodattimen epäkypsään, näin tilanne helpottuu. Tai ainakin sinne vanhat suodatusmassat vaikka uuteen suodattimeen:). Nopeasti akvasta toiseen, etteivät ehdi tuhoutua.
Akvaarion veden vaihto yleensä tehtävä kerran viikossa noin 50%-70% ja samalla suodattimen putsaus.
Suodatin lienee Eheimin iso Pickup, joka ei ihan huonoimmasta päästä ole, mutta ehkä lisääkin suodattimia hankkisin. Toisen siihen riinnalle. Esim. Biopowerin jossa on tehostettu biologinen suodatus sisäsuodattimeksi. Siitä mieluusti isoin versio, jos akvan korkeus antaa myöden (ja koreja voi lisätä/poistaakin tarpeen mukaan). Näin bakut saavat suodattimissa nopeammin isot kiinnityspinnat. Myös ulkosuodatin auttaa biologiseen suodatukseen hyvin. Tällöin bakteereille tulee runsaasti tarttumapintaa. Mutta iso Biopowerkin voisi olla ihan hyvä ja helppo valinta.
Ja fisujen ruokinta nolliin tai niin minimiin kuin mahdollista. Muutaman päivän paasto menee aikuisille fisuille hyvin. Eli pistä muutaman päivän paasto heti ja niin vähän ruokaa kuin mahdollista.
Kiinnittymispinnat auttavat myös: paljon ruukkuja, kantoja (varo, ettei ph romahda liian alas jos paljon kantoja laitat) ym. mitkä lisäävät kiinnittymispintoja.
Varo myös noidankehää...yksikin kuollut kala lisää nitriittejä, joka tappaa taas fisuja, joka nostaa nitriittejä. Tarkasta akva hyvin, ettei kuolleita kaloja. Ruoantähteitä ei saa olla kantojen alla ja lappoa ylimääräinen moska pois, koska sekin lisää typpikuormaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Junior Member
- Viestit: 198
- Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
- Sukupuoli: Mies
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
Nyt kyllä on pakko korjata muutama asia. Anteeksi vaan Fisutar10.Fisutar10 kirjoitti: Suodatin hyvä pitää puhtaahkona.
Akvaarion veden vaihto yleensä tehtävä kerran viikossa noin 50%-70% ja samalla suodattimen putsaus.
Kiinnittymispinnat auttavat myös: paljon ruukkuja, kantoja (varo, ettei ph romahda liian alas jos paljon kantoja laitat) ym. mitkä lisäävät kiinnittymispintoja.
Suodatinta ei kannata liikaa putsailla. Niin kauan kun vettä virtaa läpi, niin kaikki toimii hyvin.
Vedenvaihto 30% viikossa on aivan tarpeeksi. Suodatin putsataan tarpeen mukaan eikä viikottain (kuten edellä mainitsin).
Kannot eivät tiputa pH:ta.
Erillisiä tarttumispintoja bakteereille ei tarvita. Bakteerit elävät suodattimen lisäksi kaikissa pinnoissa akvaariossa - eli myös hiekassa, kasveissa, laseissa, jne... ja se riittää vallan mainiosti.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
-
- Elite Member
- Viestit: 6209
- Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... uodattimen
Tuolla on hyvää juttua sisäsuodattimen putsauksesta. Monen asian summa. Keskimäärin se viikko lienee ok. Mutta moni tekijä siihen vaikuttaa. Ja kuten sanottua, aluksi on hyvä säästää bakuja ja putsata mahdollisimman harvoin esim. suodatinta, kuten tuolla todetaan. Uudessa akvassa minulla on 2xEheim 2252 jo 3 viikkoa pörräämässä ilman puhdistusta ja suodatusteho on vielä hyvä. Lisänä mattosuodatus. Nitrot nollissa nyt.
Mutta kun akvaario toimii kauempaa ja kaloja on enempi suodatin joutuu kovemmille ja likaantuu nopeammin. Heitin alottelijalle jonkin keskimääräisen arvon.
Jos fisuja enempi, ainakin itse vaihdan enempi kuin 30% vedestä kerran viikossa, ainakin, jos allas on vain 120 litraa ja kalastoa edes kohtuullisesti.
Mutta monen asian summa. Ja kokemuksesta oppii näkemään milloin syytä putsata ja kuinka paljon.
Ylimääräisistä bakupinnoista tuskin on haittaakaan:).
Kannot saattavat pienessä akvassa laskea nopeastikin ph:ta, jos puskuroimiskyky on olematon eli kh on matala. Tiedän tapauksia, joissa kanto on laskenut nopeasti ph:n jopa 5:een....ja se on jo vaarallista:(.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=187504
Tuolla on hyvää juttua sisäsuodattimen putsauksesta. Monen asian summa. Keskimäärin se viikko lienee ok. Mutta moni tekijä siihen vaikuttaa. Ja kuten sanottua, aluksi on hyvä säästää bakuja ja putsata mahdollisimman harvoin esim. suodatinta, kuten tuolla todetaan. Uudessa akvassa minulla on 2xEheim 2252 jo 3 viikkoa pörräämässä ilman puhdistusta ja suodatusteho on vielä hyvä. Lisänä mattosuodatus. Nitrot nollissa nyt.
Mutta kun akvaario toimii kauempaa ja kaloja on enempi suodatin joutuu kovemmille ja likaantuu nopeammin. Heitin alottelijalle jonkin keskimääräisen arvon.
Jos fisuja enempi, ainakin itse vaihdan enempi kuin 30% vedestä kerran viikossa, ainakin, jos allas on vain 120 litraa ja kalastoa edes kohtuullisesti.
Mutta monen asian summa. Ja kokemuksesta oppii näkemään milloin syytä putsata ja kuinka paljon.
Ylimääräisistä bakupinnoista tuskin on haittaakaan:).
Kannot saattavat pienessä akvassa laskea nopeastikin ph:ta, jos puskuroimiskyky on olematon eli kh on matala. Tiedän tapauksia, joissa kanto on laskenut nopeasti ph:n jopa 5:een....ja se on jo vaarallista:(.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=187504
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Junior Member
- Viestit: 198
- Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
- Sukupuoli: Mies
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
Tarkoitin vaan, että jos aloittajalla on nitriittiongelma, niin silloin pahinta mitä voi tehdä on suodattimen putsaaminen.
Itselläni on 400-litraisessa Eheimin sisäinen powerball ainoana suodattimena. Putsaan sen yleensä joka toinen viikko. On kuitenkin aika runsas kasvillisuus, niin nitraatti pysyy hyvin kurissa.
Kannoista: Itselläni viisi isoa kantoa. Mikään niistä ei ole heilauttanut pH:ta. CO2-järjestelmässä elektroninen pH-mittari. Edes tuore omenapuun oksa ei vaikuttanut mitenkään, vaikka on hyvin hapokas. Maistuu omenaraakileelta.
Itselläni on 400-litraisessa Eheimin sisäinen powerball ainoana suodattimena. Putsaan sen yleensä joka toinen viikko. On kuitenkin aika runsas kasvillisuus, niin nitraatti pysyy hyvin kurissa.
Kannoista: Itselläni viisi isoa kantoa. Mikään niistä ei ole heilauttanut pH:ta. CO2-järjestelmässä elektroninen pH-mittari. Edes tuore omenapuun oksa ei vaikuttanut mitenkään, vaikka on hyvin hapokas. Maistuu omenaraakileelta.
Viimeksi muokannut djuphavsfisken, 21:36, 08.02.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
-
- Starting Member
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17:51, 03.02.2013
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
Kiitos pikaisista vastauksista!
Kalakuolemia meillä ei siis ole ollut - arvot huomattiin onneksi kontrollitikutuksesta eikä syynä ollut kuolemasta lähtenyt selvittely.
Kalakuolemia meillä ei siis ole ollut - arvot huomattiin onneksi kontrollitikutuksesta eikä syynä ollut kuolemasta lähtenyt selvittely.
Tämän tiesimme ja selvitimme ennen akvaarion muuttamista, mitä sille pitää tehdä. Kypsytimme akvaariota kaupasta saatujen ohjeiden mukaan, mutta kypsytysaika ei voinut olla kovin pitkä, koska kaikki akvaarion kalat joutuivat siksi aikaa evakkoon hyvin heikohkoihin oloihin. Ja suodatin vaihdettiin samalla kertaa, koska edellinen oli rikki. Ja silloin akvaario saatiin "toimimaan", kalat ovat kaikki hengissä ja tikutukset näyttivät hyviltä.djuphavsfisken kirjoitti:Ensimmäinen oli kokonainen vedenvaihto ja oikeastaan kaikki muu silloin kuukausi sitten. Tämä vastaa uuden akvaarion perustamista, eli kaikki nitrifikaatio-bakteerit katosivat altaasta. Toisin sanoen akvaario olisi pitänyt sen jälkeen kypsyttää uudestaan jotta nitriittiä purkavat hyvät bakteerit olisivat alkaneet uudestaan toimimaan.
Tämä oli meidän virheemme. Huuhtelin suodattimen "sienen", mutta tajusin kuitenkin tehdä sen haaleahkolla vedellä. Kiitos neuvosta, laitan tämän ylös. Jos tulee vastaavaa tilanne joskus eteen on hetkellisesti "viallisesti" toimiva suodatin varmasti parempi kuin sen huuhtelu.djuphavsfisken kirjoitti:Toinen virhe (ja jopa pahempi) oli se, että pesitte suodattimen kun on nitriittiä. Suodattimessa asustelee nimenomaan niitä bakteereja, jotka muuttavat nitriitin vaarattomaksi nitraatiksi.
Olemme käyttäneet JBL:n Denitrolia, se on varmaankin siis tämä mainitsemasi bakteerien lisäys? Ja tajusin juuri, että sen lisäämistä taidettiin suositellakin lääkekuurien jälkeen, enkä ole moista tajunnut tehdä!djuphavsfisken kirjoitti:Nitriitin saa ainoastaan vedenvaihdolla alas jos bakteerejä ei ole. Eli itse vaihtaisin neljänä päivänä peräkkäin n. 1/4 vedestä. Suodattimeen ei saa koskea (suodattimen massat kannattaa huuhdella vasta kun virtaus selkeästi heikkenee. Ei saa pestä van pelkästään huuhdella haaleassa vedessä). Lisäksi jokaisen vedenvaihdon jälkeen (siis nyt alussa) lisäisin annoksen bakteereja.
Käytimme Tetra Medican GeneralTonicia, joka hoiti tulehduksen kyllä hyvin pois ja partiksemme haavat paranivat.Fisutar10 kirjoitti: Kun lääkitsit partiksen, saatoi myös suodattimen bakukanta kärsiä (lukiko lääkkeen ohjeessa, että biologinen suodatus voi kärsiä?). Joka tapauksessa se voi olla riski myös.
Tuossa yllä mainitsinkin, että meillä on JBL:n Denitrolia, toimiikohan sekin samalla tavoin?Fisutar10 kirjoitti:Bakuvalmisteet hyvä, että käytät tukena, mutta luottaisin itse esim. Biodigest-start-ampulleihin, jos niitä saatavilla tai Tetran start-versioon. On ainakin vamitta bakuja. Suosittelisin tuota Biodigestin start-versiota hankkimaan (akvaarioon.fi:ssä edullisesti, kallista, mutta hintansa väärtti, Stop-ammo mukana joka laskee nopeasti nitriittejäkin).
Tässäkin on nyt noidankehän alkua. Tällä sairastelevalla partiksellamme on myös muita vaivoja, jonka vuoksi sille pitäisi saada kasvisruokaa altaaseen ja olemmekin antaneet sinne ensimmäistä kertaa kurkkua. Jos huolehtii, että se ei pääse sinne yhtään mätänemään, niin haittaako se vai onko sekin otettava pois?Fisutar10 kirjoitti:Ja fisujen ruokinta nolliin tai niin minimiin kuin mahdollista. Muutaman päivän paasto menee aikuisille fisuille hyvin. Eli pistä muutaman päivän paasto heti ja niin vähän ruokaa kuin mahdollista.
Saimme akvaarioelämän lahjaksi. Mitähän tästä vielä tulee...?
-
- Junior Member
- Viestit: 198
- Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
- Sukupuoli: Mies
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
Kaikki ruoka pois. Myös kurkku nostaa nitriittiä kun mätänee ja partis syödessään kakkii. Sairaalle kalalle ei yleensä kannata antaa ruokaa. Aineenvaihtoon menee turhaa energiaa.
Anteeksi jos kuulostaa tylyltä - ei ole tarkoitus.
Keskittykää vedenvaihtoihin ja bakteerilisäyksiin ja antakaa kaiken muun olla pysähdyksissä (kalat kestävät mainiosti viisi päivää ilman ruokaa). Viikon päästä tiedätte ketkä selvisivät
Anteeksi jos kuulostaa tylyltä - ei ole tarkoitus.
Keskittykää vedenvaihtoihin ja bakteerilisäyksiin ja antakaa kaiken muun olla pysähdyksissä (kalat kestävät mainiosti viisi päivää ilman ruokaa). Viikon päästä tiedätte ketkä selvisivät

I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
-
- Starting Member
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17:51, 03.02.2013
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
Selvä, kiitos! :)djuphavsfisken kirjoitti:Kaikki ruoka pois. Myös kurkku nostaa nitriittiä kun mätänee ja partis syödessään kakkii. Sairaalle kalalle ei yleensä kannata antaa ruokaa. Aineenvaihtoon menee turhaa energiaa.
Anteeksi jos kuulostaa tylyltä - ei ole tarkoitus.
Keskittykää vedenvaihtoihin ja bakteerilisäyksiin ja antakaa kaiken muun olla pysähdyksissä (kalat kestävät mainiosti viisi päivää ilman ruokaa). Viikon päästä tiedätte ketkä selvisivät ;)
Nyt on ensimmäinen vedenvaihto suoritettu ja bakteeriannos lisätty! Yritimme lapota pahimmat kohdat ja huomenna uusiksi.
Yhden nyt vielä kysyn, että onko tässä vaiheessa, kun suodatin tosiaan on "bakteeriton", niin pitää suodatin mahdollisimman pienellä vai isolla?
Saimme akvaarioelämän lahjaksi. Mitähän tästä vielä tulee...?
-
- Junior Member
- Viestit: 198
- Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
- Sukupuoli: Mies
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
Pitäisin suodattimen mediumilla. Ja älkää seuraavalla kerralla lapotko. Bakteerit nimittäin asuvat myös hiekassa.
Sitten kun olette päässeet nitriitistä, niin hyvä. Jos vaikuttaa siltä, että nitraattia on liikaa, niin kannattaa ostaa nopeasti kasvavia kasveja jotka käyttävät ravinteet.
Sitten kun olette päässeet nitriitistä, niin hyvä. Jos vaikuttaa siltä, että nitraattia on liikaa, niin kannattaa ostaa nopeasti kasvavia kasveja jotka käyttävät ravinteet.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
-
- Starting Member
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17:51, 03.02.2013
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Nitriittiongelmia täälläkin
Tänä aamuna saatiin tikusta jälleen nitriitille nolla! Nitraatit lähtivät selvemmin laskuun jo seuraavana päivänä, mutta nitriittien kanssa tuli kerralla suurempi hyppäys.
Kiitos neuvoista! :)
Kiitos neuvoista! :)
Saimme akvaarioelämän lahjaksi. Mitähän tästä vielä tulee...?