Yhteiskutuallas?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Yhteiskutuallas?
Onko tämä mahdollista, eli siis laittaa useampaa (2-3?) lajia kutemaan samaan altaaseen.. Esim vaikka pinnalla (pesän tekijät) kutevat, lehdille/ympäriinsä kutevat ja pohjamongertajat? Eli hyödyntäisi yhdessä akvaariossa kaikkia kerroksia. Vai stressaavatko kalat toisiansa? Uskoisin tämän toimivan kun kerran kalat kutevat hyvin hoidetussa seuralassakin.. 

-
- Junior Member
Re: Yhteiskutuallas?
Voihan sitä kokeilla, mutta sun pitäisi saada kaikki kalat kutemaan saman aikaisesti jotta voit ottaa emokalat heti pois altaasta jotta kudut ei tule syödyksi!
Toiseksi kalan poikaset kasvavat eri vauhtia. Todennäköisesti toiset syövät toiset ja lopuksi on yksi laji, joista vain pari hassua jäljellä jos sitäkään.
Eli ei kyllä onnistu?
Toiseksi kalan poikaset kasvavat eri vauhtia. Todennäköisesti toiset syövät toiset ja lopuksi on yksi laji, joista vain pari hassua jäljellä jos sitäkään.
Eli ei kyllä onnistu?
-
- Junior Member
- Viesti:
Siis totta kaihan kalaa, poikasia ja kutua siirretään sitä mukaa pois jos/kun sitä tulee.Ronie kirjoitti:Voihan sitä kokeilla, mutta sun pitäisi saada kaikki kalat kutemaan saman aikaisesti jotta voit ottaa emokalat heti pois altaasta jotta kudut ei tule syödyksi!
Eli ei kyllä onnistu?

Älä kysele vaan kokeile. Sitten kirjoittelet tänne raporttia.
-
- Junior Member
- Viesti:
Nooh, yleensä parempi kysellä enstin ja katsoa sitten. Jahka joku täällä sattumalta on jo kokeillu ja todennut suuntaan tai toiseen, ettei sitten tule jälkimaininkeja kun niitä täällä tunnutaan helposti antavan.kirahvi1 kirjoitti:Älä kysele vaan kokeile. Sitten kirjoittelet tänne raporttia.

Nyt kun asiaa miettii, niin Ronie on varmasti oikeassa. Jos ajatellaan, että pohjalla olisi monnisia, niin niiden mätimunat ovat haluttua ruokaa mille tahansa ylempänä elävälle lajille. Vastakuoriutuneet poikaset ovat myös vaaravyöhykkeessä. Toisaalta, eihän ole välttämättä tarvetta laittaa mitään kutuporukkaa erikseen altaaseen. Barbien munia voisi kerätä kudun aikana kuppeihin ja antaa niiden kuoriutua jossain purkissa. Sitten ne siirrettäisiin vaikkapa monnisten/monnispoikasten kanssa samaan altaaseen. Myös monnisten munia voisi siirtää seura-akvaariosta kasvatusaltaaseen. Itse asiassa kun muistelen niin minulla on tainnut olla koukkunokkakalan poikasia ja linnunrataplekon kutupari samassa altaassa. Ei siitä tainnut ongelmia tulla. Koukkunokat oli kerätty seura-akvaariosta tuonne turvaan. Kahta monnislajia ei kuitenkaan kannata samassa altaassa kudettaa. Niiden pyydystäminen ja erottelu on turhan vaikeaa.
-
- Junior Member
- Viesti:
Juu, mulla tällä hetkellä paratiisikala- ja kiilakylki parit kutuilemassa, paratiisi uros rupesi kuplailemaan altaassaan niin siirsin tuonne ihan varmuuden vuoksi.. Jos vaikka innostuisivat.kirahvi1 kirjoitti:Nyt kun asiaa miettii, niin Ronie on varmasti oikeassa. Jos ajatellaan, että pohjalla olisi monnisia, niin niiden mätimunat ovat haluttua ruokaa mille tahansa ylempänä elävälle lajille. Vastakuoriutuneet poikaset ovat myös vaaravyöhykkeessä. Toisaalta, eihän ole välttämättä tarvetta laittaa mitään kutuporukkaa erikseen altaaseen. Barbien munia voisi kerätä kudun aikana kuppeihin ja antaa niiden kuoriutua jossain purkissa. Sitten ne siirrettäisiin vaikkapa monnisten/monnispoikasten kanssa samaan altaaseen. Myös monnisten munia voisi siirtää seura-akvaariosta kasvatusaltaaseen. Itse asiassa kun muistelen niin minulla on tainnut olla koukkunokkakalan poikasia ja linnunrataplekon kutupari samassa altaassa. Ei siitä tainnut ongelmia tulla. Koukkunokat oli kerätty seura-akvaariosta tuonne turvaan. Kahta monnislajia ei kuitenkaan kannata samassa altaassa kudettaa. Niiden pyydystäminen ja erottelu on turhan vaikeaa.
Oon joskus ajatellut munien siirtoa toiseen altaaseen ( nyt olen vaan kasvattanut joitain poikashäkissä ) Toinen allas pitäisi käytännössä olla valmiina ja käynnissä vai miten muuten vältetään mahdollinen nitriittiongelma, mikäli vesi ei ole pääaltaan kanssa samassa kierrossa ?
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
-
- Junior Member
- Viesti:
Lapolla vettä ämpäriin, ämpärillä altaaseen? Tai vaikka suoraan lapolla altaaseen?catze kirjoitti:Oon joskus ajatellut munien siirtoa toiseen altaaseen ( nyt olen vaan kasvattanut joitain poikashäkissä ) Toinen allas pitäisi käytännössä olla valmiina ja käynnissä vai miten muuten vältetään mahdollinen nitriittiongelma, mikäli vesi ei ole pääaltaan kanssa samassa kierrossa ?

Poikas-/kutualtaan tilavuus voi olla esimerkiksi 10-30 litraa. Kun noin pieneen vesimäärään laittaa vanhan pesemättömän suodattimen, vanhaa hiekkaa ja vaikkapa kasveja, on allas kypsä välittömästi. Lisäksi poikasten kasvatus vaatii yleensä päivittäistä vedenvaihtoa, jolla haitalliset pitoisuudet pysyvät alhaisina.