Kalojen kuolema

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Kalojen kuolema

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Nyt pitänee jo kysellä mistä demasonien kuolema johtuu. Eli perustietoja on. Allas 180l, suodatusta hoitaa juwelin oma suodatin tehokkaammalla pumpulla ja eheim powerline 2252. Vesiarvot: ph 8, kh 7, gh 4, nitraatti n. 12 ja nitriitti 0. Viikottaiset vedenvaihdot n. 30-40%. Kalastona tällä hetkellä: noita demasoneja oli aluksi 9, enää 3 :(, melanochromis auratuksia 6, maylandia estherae 6, ja 3 ps. Zebra joista yks poikanen ja ovat minulla väliaikaismajoituksessa. Nyt siis mietin miksi minulla nuo demasonit vähenevät. Illalla katselin kun kaksi demasonia makasivat pohjalla vierekkäin (toinen oli juuri vapauttanut poikasensa) ja aamulla,löytyivät kuolleena vierekkäin. Loppuun asti ruokahalu ja värit olleet hyviä. Mitään outoa käytöstä tai ulkoisia muutoksia ole huomannut.
Onko mahdollista, että tuo johtava koiras ne jotenkin saa hengiltä nuo muut vai mikä ihme on?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Re: Kalojen kuolema

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

En minä ainakaan osaa sanoa mitään erityistä vesiongelmissa sulla. Ja jos muut voivat hyvin kuitenkin.. Sen verran tulinmieleen että ku on demasoneista kyse ( joita mulla ei ole ollut eli ei siis kokemusta niistä) niin NL:ssä kyselin ko kaloista kun kuulin niiden olevan erittäin agressiivisia toisiaan kohtaan. Joutuvat kuulemma liikkeessä jos kaloja jää liian vähän altaaseen siirtämään kaloja eri altaisiin tai tappavat toisensa. Mutta siis onhan kalojakin yksilöitä joten jos eivät juurikaan tappele niin en osaa kyl sanoa mitään... Paitsi että pienihän tuo sun allas on malaweille. Jos ei ole tilaa eikä piiloja tarpeeksi pysty rakentaa niin on kaloilla haastavat olot.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Jokaiselle löytyy kyllä piiloja. Kivistä on piiloja rakennettu ihan pintaan asti eli en usko, että kyse siitä olisi. 350l allas saapuu niille kuitenkin huomenna. Eikä nuo nyt mitenkään sen enempää ole riehuneet kuin muutkaan.
MTolppa
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja MTolppa »

Vähän on tosiaan pienehkö sun allas, ja kuitenkin sulla on siellä kolmea eri lajia. Auratuskin kasvaa melko isoksi ja on melko ärhäkkä. Itse en ehkä moista "soppaa" uskaltaisi kehitellä. Ongelma voi johtua pelkästään tilan puutteesta, demasonit on todella ärhäköitä ja surutta se vahvin uros kyllä listii kaikki muut jos tilaa ei ole riittävästi. Noh, ei siitä akvaarion koosta sen enempää :)

On mulla toinenkin teoria. Mitä aineita käytät vesiarvojen säätämiseen? Itse käytin aluksi siihen hommaan kipsiä ja ruokasoodaa enkä käyttänyt vedenparannusainetta lainkaan. Ostin 10 demasonia mutta ne kaikki kuolivat puolen vuoden sisällä. Kaikki muut kalat (p. saulosi, p. crabro ja m. auratus) voivat hyvin ja lisääntyivät samaan aikaan. Vesiarvot olivat koko tämän ajan ihan normaalit ja hoitorutiinit koko ajan samat. Demasonit on mun lempikaloja ja halusin yrittää uudelleen. Vuoden päästä rohkaisin sitten mieleni ja ostin uudet 10 kalaa Nl-aquasta. Samalla kyselin tarkempia hoito-ohjeita. Siellä mulle sanottiin, että ne on malaweista kaikista herkimpiä vesiarvojen suhteen. Ne ottaa heti nokkiinsa jos vedessä on vähänkin jotain pielessä. Nyt mulla on käytössä nl-aquan malawisuola vesiarvojen säätämiseen ja vedenparannusaineena seachem prime. Aluksi pari heikointa kalaa kuoli mutta sen jälkeen kaikki on sujunut hyvin. Nyt kalat lisääntyvät eikä yhtään ole enää kuollut. Nuo varta vasten tehdyt malawisuolat nyt vaan on lähempänä "oikeata" kuin pelkkä kipsi ja ruokasooda, niissä on mukana muutakin kuin kalkkia esim. magnesimumia. Eron näiden kahden "tyylin" välillä huomaa selvästi kun käyttää sähkönjohtokykymittaria. Kipsi + sooda tulos on yli 600 µS ja nl-aquan malawisuolaan käyttäessä tulos on hieman yli 300 µS kun malawijärven arvo on n. 240 µS. Itse uskon ainakin näillä muutoksilla onnistuneeni näiden kalojen kanssa.
680l malawi, 200l merivesi
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Juu eli edelleen se 350 l tulossa. :) kaikki kalaset eivät ole vielä täysinssä mitoissaan eli nuorukaisia ovat ja auratusten maineen hyvinkin tiedän, mutta toistaiseksi on ollut yhteiselo suht. Rauhallista ja onneksi tuo isompi allas huomenna tulee :) Nyt kun mietin niin ennen demasonien kupsahtamista käytin toista malawisuolaa ja nyt kun vaihdoin tuohon nl-aquan omaan niin sen jälkeen on demasonit kuolleet. Voisko syy olla siinä? Alussahan mulla tuo gh oli himpan verran korkempi kuin nyt.
Darw
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Darw »

Meillä myös aikanaan kippasivat kaikki kaupasta hankitut demasonit parin kuukauden sisästä altaan perustamisesta. Vesiarvot olivat testimääräisesti ok. Ilmeisesti on vaan sitten niin herkkä kala...
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Itse olen lukenut, että demasonien kohdalla tulisi aloittaa minimissään 15+ kappaleella, josta sitten ylimääräiset urokset poistetaan. Akvaariossa tulisi tämän jälkeenkin olla ainakin 12 kappaletta kaloja, eli suuri aloitusmäärä on suotavaa.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Mä luin kans, ett pitäs olla tosi iso porukka, mutt toisaalta taas sanottiin ,että tuo 9 olis sopiva määrä. Nyt epäilen, että isompi määrä olisi ollut vissiin parempi. No, enää en uskalla noita isompaan altaaseenkaan enempää laittaa :/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”