Auttakaa mun kalasto-ongelmassa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
BreakingDawn
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Auttakaa mun kalasto-ongelmassa

Viesti Kirjoittaja BreakingDawn »

Elikkäs,tuli tuossa jonkin aikaa sitten ero ja jäin jäin asumaan entiseen yhteiseen asuntoomme. Exä muutti pois eikä halunnut akvaariotaan mukaan. Meinasi heittää koko systeemin pois, mutta mun sydän ei siihen suostunut. Lupasin myydä kalat ja akvaarion pois.. Kaikki alkoi akvaarion siistimisellä, se kun ei ollut missään huippukauniissa kunnossa. Sitten selvitin kalaston. Tähän meni aika kauan aikaa, koska mun tietämys akvaarioista oli lähtötilanteessa alle nollan. :) Sitten hankin kaloille parempaa ruokaa (olivat syöneet jotain kaupan ruokaa). Sitten hankin kaikkia ihania kasveja akvaarioon. Ja yhtenä aamuna huomasin huikkaavani "huomenta" akvaarion asukeille. Eli enhän mä todellakaan voi näitä myydä!!

Mutta, tieto lisää tuskaa, ja tutustuttuani kaloihin, en ole varma sopivatko nämä kalat yhteen ja onko niitä sopiva määrä. Eli akvaario on 60litrainen ja lämpötila 25 astetta. Ja älkää kivittäkö, muita vesiarvoja en tiedä, mutta olen tilannut niitä testejä nettikaupasta.. Kalat näyttävät terveiltä ja tyytyväisiltä.

Aukit: 6 neontetraa
6 intiaaninsulkaa
4 jaguaari tai leopardimonnista (tähän mun tunnistustaidot eivät vielä ole riittäneet)
1 partamonni (tiettävästi exän viimeisin hankinta, tuollainen pieni alle 5cm rääpäle. Mielestäni naaras)

Eikö noita monnisia pitäisi olla enemmän? Mutta kun tuo akvaario on vain 60 litrainen. Ja onko se ihan liian pieni partikselle, eikös ne kasva isoiksi? Entäs nuo kaksi muuta parvea? Mä stressaan itselleni kohta migreenin, kun mietityttää mitä mä nyt tekisin. Hankinko jotain lisää vai luovunko jostain. Mielellään en mistään luopuisi, mutta tietysti jos se on kaloille parasta.

Kiitos jos joku jaksaa kommentoida ja antaa jotain mielipidettä. Tai jos joku edes jaksoi lukea :D
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Auttakaa mun kalasto-ongelmassa

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Mielestäni ei ole tarpeen tehdä kalastomuutoksia. Joku tietenkin voisi kirjoittaa, että monnisille on hieman liian pieni ja partamonnille aivan liian pieni, mutta ei se välttämättä ole totta. Kun annat kalan jollekin toiselle, se saattaa kuolla. Jos hankit uusia lajeja voi mukana tulla tauteja, joille kaloillasi ei ole vastustuskykyä. Monniset ovat parvikaloja ja niitä suositellaan pitämään vähintään kuuden kalan porukassa, mutta koska et tunnista lajia, ei niitä kannata hankkia lisää. Eivät ne kaksi lisäkalaa kuitenkaan kesää tee ja niidenkin mukana voisi tulla infektioita. Partamonnilla voi kestää vielä vuosia, kunnes se kasvaa altaastasi "ulos". Monet partamonniyksilöt ovat hyvin passiivisia muutenkin, joten akvaarion koolla ei ole aina niin suurta väliä. Yleensä ottaen akvaarioissa kannattaa tehdä hyvin vähän muutoksia. Paras ohje lienee: Uusia kaloja ja kasveja vain harvoin ja valituista paikoista sekä viikottaiset säännölliset vedenvaihdot.
BreakingDawn
Starting Member
Starting Member

Kiitos todella paljon mielipiteestäsi. Mielestäsi siis kaloja ei myöskään ole kokonaisuudessa liikaa tuon kokoiseen akvaarioon? Toivoinkin voivani pitää nämä kalat. Varsinkin tuon partiksen. Se oli syönyt akvaarion molemmat kasvit ihan rei'ille (tästä syystä tulikin hankittua noita kasveja akvaarioon sitten useampikin kerralla uusia). Nyt meillä on meneillään "opetellaan syömään kesäkurpitsaa ja kurkkua"-kurssi. Saas nähdä. :D

Kylläpäs sitä voikin kiintyä näihin pieniinkiin tyyppeihin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

BreakingDawn kirjoitti:Kiitos todella paljon mielipiteestäsi. Mielestäsi siis kaloja ei myöskään ole kokonaisuudessa liikaa tuon kokoiseen akvaarioon? Toivoinkin voivani pitää nämä kalat. Varsinkin tuon partiksen. Se oli syönyt akvaarion molemmat kasvit ihan rei'ille (tästä syystä tulikin hankittua noita kasveja akvaarioon sitten useampikin kerralla uusia). Nyt meillä on meneillään "opetellaan syömään kesäkurpitsaa ja kurkkua"-kurssi. Saas nähdä. :D

Kylläpäs sitä voikin kiintyä näihin pieniinkiin tyyppeihin.
Partis kasvaa kyllä melkoisen joutuisasti. Pienenä tosiaan menee, kuten mainittiin akvassasi. Minulla on 86-litraisessa jopa kutenut partispari ja siellä oli pari muutakin melkoisen hyvässä sovussa. Kudun jälkeen siirsin tämän teiniparin isompaan akvaan ja poikaset jäivät tähän poikasakvaan. Partiksissasakin aikuisena melkoisia köriläitä, mutta siihen mennee ainakin vuosi aikaa, vaikka nopeakasvuisia ovatkin. Pienessä akvassa voi partis kasvaa ja jäädä pienempikasvuiseksi. Kun partis on tulla reilunkokoiseksi, siirtäisin partiksen kyllä sitten isompaan akvaan, vaikka poikasena hyvin meneekin siellä ja jopa teininä. Aikuista partista en pitäisi edes 86 litran purkissani, liian pieni aikuiselle.

Huomaa myös se, että partis kasvaessaan röhnää paljon. Pa*** tulee melkoisen paljon ja siksi hyvä vaihtaa vettä pikku akvassa melko usein ja hommata oikein hyvä suodatus. Pikku akvassa helposti menee suodatin tukkoon ja jos on vain yksi suodatin, helposti iskee nitriittipiikki ja happikato.

Kurkku ja kurpitsa-ateria on omiaan tukkimaan suodattimet tiuhaan tahtiin -kokemuksia on:). Mutta hyvin varmasti poikasena ja tuo katras selviää, kun näytät panostavan hoitoon.

Monnisillekin melkoisen pieni purkki. Jos akvaarion pito alkaa innostaa, hankkisin sitten tovin kuluttua katraallesi hiven suuremman akvaarion. Sitä on itseasiassa helpompi hoitaa kuin pientä. Pieni purkki jäisi mahdollisille partiksen poikasille, jos kaveruksia joskus partiksellesi hankit tai monniset innostuvat kutemaan:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
BreakingDawn
Starting Member
Starting Member

Kiitos. Katsotaan siis miten tuo partis alkaa kasvamaan. :) Suodattimen tehosta en tiedä, täytyykin ottaa selville mikä suodatin tuossa nyt on. Tetra siinä lukee. On tässä opiskelemista, kun näin yllättäen päätyi akvaarion hoitajaksi/omistajaksi. Mutta eiköhän se tästä. Noi monniset on kieltämättä eniten mua mietityttänyt. Juuri se, ovatkohan ne tyytyväisiä noin pienessä laumassa. En osaa sanoa, ovatko aina asustelleet nelisteen vai onko parvi ollut isompi. Olisi helpompaa jos voisi kysyä edelliseltä omistajalta, mutta se ei nyt toimi. ;o) Ajattelin käydä jossain akvaarioliikkeessä näyttämässä kännykkäkuvaa monnisista. Jos osaisivat sanoa mitä lajia ovat. Ainakin näyttäisivät kaikki neljä olevan samaa lajia.

Toivotaan että tästä minun "kalasopasta" tulee vielä ihan toimiva. Ainakin kaikki kalat touhuavat ja uiskentelevat tyytyväisinä ja päälllisin puolin terveinä. Ruoka maistuu ja kasvit kasvaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

BreakingDawn kirjoitti:Kiitos. Katsotaan siis miten tuo partis alkaa kasvamaan. :) Suodattimen tehosta en tiedä, täytyykin ottaa selville mikä suodatin tuossa nyt on. Tetra siinä lukee. On tässä opiskelemista, kun näin yllättäen päätyi akvaarion hoitajaksi/omistajaksi. Mutta eiköhän se tästä. Noi monniset on kieltämättä eniten mua mietityttänyt. Juuri se, ovatkohan ne tyytyväisiä noin pienessä laumassa. En osaa sanoa, ovatko aina asustelleet nelisteen vai onko parvi ollut isompi. Olisi helpompaa jos voisi kysyä edelliseltä omistajalta, mutta se ei nyt toimi. ;o) Ajattelin käydä jossain akvaarioliikkeessä näyttämässä kännykkäkuvaa monnisista. Jos osaisivat sanoa mitä lajia ovat. Ainakin näyttäisivät kaikki neljä olevan samaa lajia.

Toivotaan että tästä minun "kalasopasta" tulee vielä ihan toimiva. Ainakin kaikki kalat touhuavat ja uiskentelevat tyytyväisinä ja päälllisin puolin terveinä. Ruoka maistuu ja kasvit kasvaa.
Kannattaa lähteä hiven haarukoimaan Googlen kuvahaulla, jos Tetra lukee.
http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/suodattimet/tetra Yhtä tärkeä kuin tietää merkki, on tietää malli ja sen koko (virtausteho). Sitten voi tutkia varmasti netistäkin tietoja suodattimesta. Itse suodattimessakin voi jossain lukea . Suodatinkin putsattava harjoilla propelipesää myöten kaikki kolot ja liikkuvat osat massojen lisäksi lämpimällä vedellä. Suodattimen bakukanta on tärkeä, joten sitä ei kannata tuhota, mutta toisaalta tukkoinen suodatin yhtä paha.

Minulla oli tovin pariskunta korumonnisia akvaarion mukana tulleita pikku akvassa parina. Uivat kuin paita ja peppu keskenään ja näyttivät viihtyvän. Ostin myöhemmin kavereita joukkoon.

Monnisesi ovat kohtu kookkaita, joten hirveä parvikin voi olla liian suuri kuormitus akvalle.

Ota kuva ja pistä tänne kyselyyn. Saat varmasti noilta alan friikeiltä hyvät määritykset ja moni voi tietää, jos ei erikoinen tapaus ole. Eli täältä voit hyvin kysyä sitä kuvan kera.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... t=monninen Esim. tuohon tai sitten uusi kysymys? Osastoon Monnit ja Nuoliaiset. Tuolla on melkoisia asiantuntijoita vastaamassa.

Vesitestit olisivat kova sana tulevaisuuttakin ajatellen. http://www.Akvaarioon.fi:stä saa edullisesti postiin kamat ja paljon tietoa sivuilla, josta on apua. Jo nitriitti (NO2), ph, kh, kh riittävät sinulle kun et koveta vettä. Tetran tippatestit kova sana (älä osta liuskatestejä, epätarkkoja). Meille kaikiklle tulee joskus kalojen kanssa ongelmia ja silloin erityisesti tippatestit ovat äärettömän tärkeä apu ja mittaus kertoo paljon. Suosittelen hankkimaan, ennen kuin on se kuuluisa ongelma:). Näin olet heti ongelmassa kiinni ja kalat saavat avun:).

Hyvin menee, kun perehdyt asioihin ja jaksat hoitaa fisuja :D .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

kirahvi1 kirjoitti:Kun annat kalan jollekin toiselle, se saattaa kuolla. Jos hankit uusia lajeja voi mukana tulla tauteja, joille kaloillasi ei ole vastustuskykyä.
Voisitko perustella niin, että minäkin ymmärrän? Suurin osa harrastajista eivät käytä karanteeniallasta. Ymmärrän karanteenin tarkoituksen mutta itse en ole 15 vuoteen käyttänyt sitä eikä yksikään kala ole sairastunut siirrossa. "Saattaa ja voi" on ihan totta, mutta nyt kyllä turhaan pelottelet aloittelijaa :/
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
BreakingDawn
Starting Member
Starting Member

Fisutar10 kirjoitti:Kannattaa lähteä hiven haarukoimaan Googlen kuvahaulla, jos Tetra lukee.
http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/suodattimet/tetra Yhtä tärkeä kuin tietää merkki, on tietää malli ja sen koko (virtausteho). Sitten voi tutkia varmasti netistäkin tietoja suodattimesta. Itse suodattimessakin voi jossain lukea . Suodatinkin putsattava harjoilla propelipesää myöten kaikki kolot ja liikkuvat osat massojen lisäksi lämpimällä vedellä. Suodattimen bakukanta on tärkeä, joten sitä ei kannata tuhota, mutta toisaalta tukkoinen suodatin yhtä paha. .
Kiitos tästä, tuoltahan se suodatin löytyikin. :D Tokihan olisin voinut lukea sen tuollaisesta vaihtosuodatinpatruunapakkauksesta, joita tuolla kaapissa on. Daa, blondi mikä blondi... ;)

Kiitos myös vinkistä, taidankin kysyä monnisen lajiketta täällä, jos saan jostain niistä kuvan "oikealla" kameralla. :) Kiitos että olet jaksanut vastata! vesitestejä on tosiaan tulossa postissa, mutta ihan liuskamallisia... pitääpä varmaan pohtia noita tippamallisiakin!
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

djuphavsfisken kirjoitti:
kirahvi1 kirjoitti:Kun annat kalan jollekin toiselle, se saattaa kuolla. Jos hankit uusia lajeja voi mukana tulla tauteja, joille kaloillasi ei ole vastustuskykyä.
Voisitko perustella niin, että minäkin ymmärrän? Suurin osa harrastajista eivät käytä karanteeniallasta. Ymmärrän karanteenin tarkoituksen mutta itse en ole 15 vuoteen käyttänyt sitä eikä yksikään kala ole sairastunut siirrossa. "Saattaa ja voi" on ihan totta, mutta nyt kyllä turhaan pelottelet aloittelijaa :/
En voi perustella. Tuo kirjoitus edustaa niin sanottua korkeampaa viisautta, jota suuri yleisö ei voi ymmärtää.
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Ok. Alennumme siihen. Eipä siitä sitten sen enempää...
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
BreakingDawn
Starting Member
Starting Member

Ensin mä ajattelin etten häpeältäni kehtaa edes kertoa, mutta minulle selvisikin ettei nuo olekaan neontetroja vaan kardinaalitetroja. Ja joo, ihan selväähän se nyt on, mutta kuten aloitusviestissäni totesin, olen TÄYSIN aloittelija akvaarion kanssa.. enkä siis itse ole näitä kaloja hankkinut. Jotenkin vaan silloin alkuvaiheessa kun lähdin lajeja selvittämään taisin liian pikaisesti vaan todeta että, joo neontetrojahan nuo.. Anyway, olen todella kovasti pitänyt tästä akvaarion hoidosta ja mielestäni opiskellut paljon lyhyessä ajassa. Lukenut varmaan kaikki kirjastojen ja divarien akvaariokirjat. Siksi nyt harmittaakin, etten muka erottanut noita kahta tetralajia... :(

Välillä tuntuu, että tämä akvaariohomma on "liian vaikeaa".. Tuntuu että joku aisia on aina "väärin". Nyt sitten stressaa se, että onkohan vesiolot huonot kardinaalitetroille. Tuntuu nyt vaan aikamoiselta kalasopalta koko akvaario. Jos itse lähtisin akvaariota alusta asti hankkimaan (mikä houkuttelisi ihan kamalasti) niin en näitä kaloja laittaisi yhteen, ainakaan tuohon purkkiin...

Tällä tekstillä ei tainnut olla muuta pointtia kun.. en tiedä... jos joku taputtaisi selkään ja rohkaisisi, että kyllä se tästä. Olen oikeasti kehittänyt ISON kiinnostuksen akvaarioharrastukseen, mutta tuo oma akvaario tuntuu olevan kaikkea muuta kuin toimiva.. Kai se vaan pitää sitten asialle jotain tehdä. :)
silveria
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silveria »

Eiköhän tuo akvaarioharrastus sinulla ihan hyvin lähde käyntiin :)

Kraanaveden pH on Suomessa yleensä neutraalin tuntumassa, mikä on kalastollesi hyvä. Lämpötila on varmasti myös ihan hyvä kompromissi kalojesi ihannelämpötiloista. Vesiarvot ovat siis varmaan ihan kunnossa, kunhan vaihtelet vettä kerran viikossa vaikka sen 40-50 %. Tetrat pitävät turveuutteen lisäämisestä (esim. Tetra Torumin) ja Aquasafea kloorin poistoon ja kuparin kelatoimiseksi on myös ihan hyvä lisätä vedenvaihdon yhteydessä. Nitriitti ja ammoniumtestit tippatesteinä ovat ihan kätevät olla olemassa, sillä ne kertovat akvan kuormituksesta ja ovat niitä kaloille haitallisimpia aineita. Liuskatestien värimuutokset ovat vähän vaikeaselkoisempia, ja niistä voi yleensä heittää vain vähän sinnepäin arvioita.

Kuitenkin kun akvasi on ollut käynnissä jo varmaan aika pitkän aikaa niin eiköhän siellä hajottajabakteeritoiminta ole ihan kunnossa. Jos kalasi näyttävät viihtyvän ja vesi on kirkasta, niin ei kannata huolestua turhan takia. Mitään isoja muutoksia lähiaikoina tuskin tarvitsee välttämättä tehdä. Kalastoa voit tietysti halutessasi muunnella esim. lahjoittamalla vanhoja kaloja jonkun parven jatkoksi ja sitten kasvattaa vaikka jompaa kumpaa tetraparvea reilun kokoiseksi (esim. 12-15 kpl kardinaalitetran parvi olisi jo aika nätti).

Varoitan vaan, että akvaarioiden määrä (ja koko!) saattaa lähteä dramaattiseen nousuun kun oikein innostut harrastuksesta ;)
BreakingDawn
Starting Member
Starting Member

Kiitos. Jospa tämä tästä. Tässä olenkin istuskellut koneella lukemassa kardinaalitetroista, ja eiköhän nuo tuolla ole ihan hyvissä meinigeissä. Ainakin ovat minun silmiini terveitä ja hyvinvoivia. Vähän nirsoja ruuan suhteen kylläkin välillä :) Olen tosiaan miettinyt jospa niistä luopuisi, jotenkin nuo intiaanisulat on aika veikeita ja olisi kivempi jos niitä olisi isompi parvi. :) Ja monniset ovat kyllä melko arkoja (en tiedä onko ne yleensäkin), että välistä pohdin ovatkohan ne nyt tyytyväisiä kuitenkaan parveensa/altaan kokoon. Tai sitten mä mietin liikaa..
Mielessänihän olen visualisoinut jo aika monta muuta allasta, mutta taitaa tämän pikkukodin ainut järkevä akvaarionurkka olla ja täysi. Ja paljon on vielä opittavaa.. Mutta hämmentävä harrastus tämä on, vie mukanaan! :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”