Reikäiset kierteissarvet
Valvoja: Moderaattorit
Reikäiset kierteissarvet
Sain viikko sitten reilun satsin kierteissarvikotiloita. Tarkempi syynäys osoitti, että lähes jokaisen kotilon kuoren päässä on reikä. Reiät taitavat johtua pehmeästä vedestä? Vinkiksi sain lisätä veteen hieman kipsiä. Kovettaako kipsi vettä vai syövätkö kotilot sitä? Muina asukkeina on pehmeän veden kaloja, joten veden kovetukseen en voi ryhtyä.
Pärjäävätkö nuo kotilot pehmeässä vedessä vai olisiko minun parasta luopua niistä? Voisiko reikäkuoria avustaa jotenkin?
Pärjäävätkö nuo kotilot pehmeässä vedessä vai olisiko minun parasta luopua niistä? Voisiko reikäkuoria avustaa jotenkin?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Nyt täytyy sanoa, että ei ne hirveän hyvin pärjää pehmeässä vedessä. Kuori ei pysy hyvässä kunnossa ja loppujen lopuksi ne tod. näk. kuolevat. Niin on käynyt ainakin joillain mun pallokotiloilla. Suosittelen luopumaan niistä, ja koittamaan pitää pohja kunnossa jollain muulla tavalla. 

Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Hyvin ne ovat lisääntyneet omissa altaissani ainakin vaikka vähän onkin kuorenpää auki. Itse huolestuin joskus samasta ja seepian suomut tulivat esille. Niitä kai syötetään maakotiloille ja lyhykäisen kokeilun jälkeen voin sanoa vain, että ne pysyvät hyvin hiekan sisällä tai puoliksi hiekasta ulkona. Ehkä poikasilla olisi kuoret paremmassa kunnossa, jos altaassa olisi seepiaa.
Minä taas en ole mennyt merta edemmäs kalaan, vaan olen tarjonnut kaapistani löytynyttä korallimurskaa kotiloilleni "ruoaksi". Se kovettaa vettä paljon heikommin kuin kipsi, mutta siinäkin on kalkkia.
Mutta kuten tikkuhirviö sanoi, niin ei se kuoren syöpyminen hirveästi hidasta kierteissarvikotiloita.
Mutta kuten tikkuhirviö sanoi, niin ei se kuoren syöpyminen hirveästi hidasta kierteissarvikotiloita.
-
- Starting Member
minulla on akaattikotiloita, jotka tietty tarvitsevat kalkkia, ja vesikotiloita. Seepparia on tullut rapsuteltua vähän noille vesikotiloille. Akaateille laitan vaan sen seepparin sinne. Eli, voit joko rapsutella sinne vähän siitä, tai laittaa tosiaan pienen palan akvaarioon.
(Seepiansuomut ovat eläinkaupasta saatavia kalkinlähteitä, mustekalan nimeltä seepian suomu. hmm.. ne on sellaisia vähän erilaisen kokoisia, kysele eläinkaupoista..)
(Seepiansuomut ovat eläinkaupasta saatavia kalkinlähteitä, mustekalan nimeltä seepian suomu. hmm.. ne on sellaisia vähän erilaisen kokoisia, kysele eläinkaupoista..)
Nyt täytyy tunnustaa että nuo viikonloppuruoat eivät ole koskaan tulleet mieleeni. Ihan siitä syystä että minulla ei ole tainnut koskaan olla semmoisia kaapissa. Mutta kyllä, ne olisivat varmaankin erinomaista kotiloruokaa. Kunhan vain ei laita koko klönttiä kerrallaan.Jossu224 kirjoitti:Tehtiin tuossa sellainen havainto, että nuo kalojen ns. viikonloppuruoat (ne valkoiset tabletit) sisältävät kalsiumsulfaattia eli kipsiä.
Akvaarion mukana kun niitä tuli muutama... Voisiko niitä antaa kotiloille ruoaksi? Vai saako kotilot niistä mitään ravintoaineita?
Nerokasta