Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten
Valvoja: Moderaattorit
Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten
Olen tuossa löysällä aikataululla laittamassa 720 l Malawi-allasta pystyyn. Suodattimiksi tulossa Eheim 2260 ja 2217. Laitoin tuon pienemmän valmiiksi kypsymään 450 l:n E-Amerikka-altaaseen. Mutta tuli mieleen että tuleeko ongelmaa bakteerikannan sopeutumisessa erilaisista vesiarvoista toisiin. Pienemmässä pH 6,3, KH 1. Toinen riski saattaa olla tietysti taudit. Onko tuo kypsytys järkevää vai kannattaisiko tehdä ihan nollasta tuossa Malawilassa? Kiire ei ole, jos nyt kesän korvilla saisi jotain elämää. Sulaisi koskien rannat nin saisi kiviä haettua.
- J
- J
Minä olen siirtämässä sisä- ja ulkosuodattimen suoraan tuosta vanhasta akvasta uuteen malawilaan. PH suunnilleen sama eli pehmeä hapan vesi tuossa nykyisessä ja tuleva sitten ihan muuta. Mulla tulee kyllä hiekkakin tuosta vanhasta uuteen. Lauantaina tämän operaation aloitan ja voin sitten kohtapian kertoa toimiiko 

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten
Mä suunnittelin ottavani tulevaan 420l malawilaan ympin rapulan suodattimesta. Eikös ne vesiarvot siinä heittele muutenkin kypsytyksen aikana, joten ei kait sillä "alkuperäisellä" ole merkitystä? Viikon päästä ois tarkoitus laittaa vedet altaaseen kun tulee talkoolaisia hiekanpesuun 

"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Tämä keskustelu ei ole tainnut saada tuulta purjeisiin? Mutta tuli itselle mieleen mieleen sama aihe eri kannalta. Uusi malawila ollu kypsymässä viikon biolow suodattimen kera ja ulkosuodatin kypsyy vanhassa malawilassa.
Milloin järkevää siirtää ulkkari viralliseen altaaseen? Kerkeääkö viikossa tulla suodattimeen tarpeeksi bakteereja, vai annanko vielä rauhassa porista tuossa vanhassa altaassa?
Milloin järkevää siirtää ulkkari viralliseen altaaseen? Kerkeääkö viikossa tulla suodattimeen tarpeeksi bakteereja, vai annanko vielä rauhassa porista tuossa vanhassa altaassa?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Mulla oli vanhassa Malawilassa sisäsuodatin ja 2kpl ulkkareita bakuja keräämässä muutaman viikon ja sitten laitoin uuteen altaaseen uutta hiekkaa pohjalle ja vanhasta altaasta hiekkaa päälle ja kiviä ja ne suodattimet niin hyvin siirty bakuja uuteen ja ei nitriitit noussu missään vaiheessa.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
hmmm... siitäpä idea, kiitos heska. Pikku malawilassa tällä hetkellä kaks ulkkaria, niin mihinkäs se niitä sisäsuodattimia tarttee
Lainaan jo sisäsuodattimet heti tuonne isoon altaaseen 

-
- Junior Member
Itse ajattelin laittaa 400 litraiseen malawialtaaseen seuralan suodattimesta pikkuisen lietettä ja sen lisäksi jbl filterstarttia kolme pulloa. Sanokaas oisko toimiva setti vai pitäskö laittaa pelkät jbl:n litkut että ei ainakaan tulisi mitään haitallista seuralasta ?
-
- Advanced Member
Tetran Safe Start on kuulemma parhaita altaan pikakypsytykseen, hommaa sitä ja älä ota lietettä seuralasta ettei vaan tule jotain haitallistakin mukana.Henkka29 kirjoitti:Itse ajattelin laittaa 400 litraiseen malawialtaaseen seuralan suodattimesta pikkuisen lietettä ja sen lisäksi jbl filterstarttia kolme pulloa. Sanokaas oisko toimiva setti vai pitäskö laittaa pelkät jbl:n litkut että ei ainakaan tulisi mitään haitallista seuralasta ?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
-
- Junior Member
Malawiakva laitettu kypsymään 7.10. eikä nitriitti ole oikein noussut, nitraattitestiä ei minulla ole joten en sitä saa mitattua. Onko jokin vikana vai tuleeko se piikki sieltä vielä ? Jbl biotopol laitettu ensin ja annettu olla vuorokauden ennen jbl filterstartin lisäämistä (3 pulloa).. hiutaleruokaa lisätty bakuille ravinnoksi jokusen kerran.