Minkälainen akvaariohiekka?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suksu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Minkälainen akvaariohiekka?

Viesti Kirjoittaja Suksu »

Nyt sitten itsekkin hurahdin akvaarioharrastuksen pariin ja voi syötävä, vuoden harrastuksen jälkeen olohuonettamme kukoistaa nyt 300 L allas ja kaverina entinen 120 L allas.
Olen vielä aloittelija mutta tietoa on jo paljon.
Haluaisin nyt tuon vanhan hiekan tilalle uuden hienojakoisen ja helppohoitoisen hiekan noille pohjakaivautujille.
Minkälainen hiekka tulisi hommata? Raekoko lähinnä mietityttää ja sen helppohoitoisuus.
Akvaarioon.fi sivustolta olen käynyt katsomassa sitä 0,4mm-0,8mm hiekkaa 25kg säkissä. Olisi edullistakin. Mitä te suosittelisitte?
Myös toiseen akvaarioon olisi tarkoitus laittaa hieno hiekka noille piikkisilmille.
Kaloja ja kasveja on vielä tosi vähän joten nyt olisi hyvä hetki saada pohjat kuntoon :D
Teemu Salonen

Re: Minkälainen akvaariohiekka?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jos väri miellyttää niin laita 1-3mm englannin jokisoraa. Se on huomattavasti helppohoitoisempaa kuin hiekka ja piikkikset tykkää sukellella sen joukossa. Ei tukkeutumisvaaraa.

Ihan hyvällä kokemuksella olen pitänyt piikkiksiä myös mustalla basalttihiekalla.

Jos ajattelit myös kasveja kasvatella vähän reippaammin siinä altaassa niin sitte JBL Manado
HeiniS80
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja HeiniS80 »

Tungenpa nyt minäkin tänne ja uin vastavirtaan... Mulla on Bilteman hiekkaa, hienointa ja hieman karkeampaa sekaisin ja tukkoon menee. Ollut muutaman vuoden altaassa ja vaihtoon. Kasvit viihtyy ok ja kalatkin tykkäsivät, mutta se tamppaantuu liikaa, vaikka on kierteisiä. Uutena pesemisestä ei ollut tulla loppua, sitä pölyä vaan tuli ja tuli. Kokeilen seuraavaksi Weberiä, on kivemman väristäkin:) Tai mistä kukakin tykkää, mä kyllästyin tuohon "ei minkään beigeen".
Koiria, kissoja, akaattikotiloita, akvaarioita muutama.
Suksu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Suksu »

Tarkoitus on myös kasveja kasvatella hieman, silleen että ne menestyisi, jotain helppohoitoisia :D
Haluaisin kovasti tuollaista ns. hienoa rantahiekkaa mutta likaantuuko se helposti jos suodatin on tosi pienellä?
En kovalla voi suodatinta pitää kun pienemmässä altaassa noita amerikankilpukoita niin ne ei tykkää kovasta virrasta.. Mietin että pitäisikö sitten tyytyä vain tällaiseen hieman karkeampaan soraan missä ei niin äkkiä lika näkyisi. Aika nopeasti menee tuosta pienemmästä altaasta nimittäin pohja jo muutenkin likaiseksi.. Pitää ihan harkita tuota JBL hManado hiekkaa, mutta sitä menisi tuohon 300L altaaseen aika törky määrä 8O
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Manadoa tarvitaan normikokoiseen (pohja 120*50cm) 300-litraiseen noin 30 litraa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Vastaan nyt vielä tähänkin vaikka näitä samoja topikkeja näköjään aukee ku sieniä sateella. Voisikihan jotenki yhdistää? Bilteman hiekka ollu mulla vanhas 300 litrases kymmenisen vuotta ongelmitta, ainoastaan sitä kulkeutu ulkosuodattimeen uhan kukavia määriä... oli 0.1-0.3 kokosta eli ihan pölyä. Ei tarvii ku vähän huuhdella ja altaaseen. Joku tuollabylempänä on sitä hulluna pessy mutta toivottavasti huomasi itsekin sen olevan sitä itse hiekkaa joka pölisee :D Isompien kalijen kanssa vaalean hiekan päällähän näkyy kakat sekä kasvien juuret jne.. Joten niiden lappoamista harrastin. Nyt 700 litrasessani on akvaarioon.fi sitä 0.8-1.2 mm hiekkaa punertavana ja tykkään kovasti. Sai huuhdella vähän enemmän alkuun ku hienoa hiekkaa mutta antaa bähän kakkojen näkyvyydelle armoa. Malawilassa mulla valkosta hiekkaa sekotettuna pieneen määrään sitä bilteman hiekkaa ja hybä on.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”