Valaisimen ripustaminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Minkälaisia ratkaisuja olette kehitelleet ripustaessanne putkivalaisinta akvaarion yläpuolelle?
Kattoon, seinäkannattimiin, verkkojohto, korkeussäätö, nostaminen, laskeminen, siirtäminen, häikäisynestolippa?

(Minun tapauksessani kyse tulee olemaan Arcadia OT5:stä.)
Mika Karjalainen
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Minulla on elfan http://fi.elfa.com/site/fi/fin/tuotteet ... akiskoilla seinäkiskot lankkuihin kiinnitettynä (ja nämä jotenkin kiinnitettynä seinään ja tuettuna jalustan avulla, ei voinnut porata suoraan seinään kun on kylppäri seinän takana..) akvaarion takana ja siinä hyllynkannattimet joiden päälle mahtuu just kaksi t8 valaisinta, eli 4 putkea. Helposti pystyy säätelemään korkeutta. :D
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Jos Arcadian mukana ei tule vaijereita niin tilaa ne, niin saat kaikki toivomasi ominaisuudet. Olettaen, että katto kestää ripustuksen.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

+1. Arcadian oma systeemi eikä mitään paukkulankavirityksiä. Valossa on ripustuspisteet ja kattosetissä on portaaton korkeussäätö jolla saat huollon ajaksi valoa ylemmäs yms.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Tämä on kai se Arcadian systeemi:
http://arcadia-sales.com/collections/ot ... ension-kit

Mitähän nuo akryyliosalta näyttävät ovat?

Kaipaisin eteen jonkinlaista häikäisysuojaa, siis jottei valo osuisi akvaariota katselevan silmiin. Ehdotuksia?
Mika Karjalainen
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Siinähän se läpinäkyvä on ripustuskitin avattu muovilaatikko.
Ei se mitenkään kyllä suoraan eteenpäin sieltä mitään valaise. Putkilla on omat kunnolliset heijastimet joilla valo ohjataan alas altaaseen. Valmiita häikäisysuojaratkaisuja ei tuohon löydy, mutta toki jotain omaa patenttia voi kehitellä mikäli valaisimen korkeutta säätämällä ei nahdollisesta häikäisystä pääse.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Aqualung kirjoitti:Siinähän se läpinäkyvä on ripustuskitin avattu muovilaatikko.
.
Niinpä. Kiitos kun et kumminkaan kettuillut vaan vastasit kylmän rauhallisesti (onneksi ilmeesi ei välittynyt tänne...).

Tuollainen ripustussarja se on sitten tilattava valaisimen mukana.
Ehkä häikäisyongelma todellakin on vain minun kuvitelmissani.

Arcadia tarjoaa tällaisia putkia: 1 x 39W Plant Pro 850mm + 1 x 39W Freshwater Pro 850mm.
Tuntuvatko teho ja putket sopivalta tavalliseen seura-akvaarioon?
Mika Karjalainen
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Eräs nettimyyjä myy valaisinta tällaisilla putkilla : 2x 24 W T5 Plant Pro.
Mika Karjalainen
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Fogas kirjoitti:
Aqualung kirjoitti:Siinähän se läpinäkyvä on ripustuskitin avattu muovilaatikko.
.
Niinpä. Kiitos kun et kumminkaan kettuillut vaan vastasit kylmän rauhallisesti (onneksi ilmeesi ei välittynyt tänne...).

Arcadia tarjoaa tällaisia putkia: 1 x 39W Plant Pro 850mm + 1 x 39W Freshwater Pro 850mm.
Tuntuvatko teho ja putket sopivalta tavalliseen seura-akvaarioon?
Tarkoitus ei ainakaan ollut kettuilla jos joku sen niin tulkitsi. Auton ratissa puhelimitse vastailin niin saattui jäädä lyhykäisyydessään vastaus ehkä hiukan tylyn kuuloiseksi. Jälkikäteen tuli mieleen vielä lisätä perään varoiksi että itse en huomannut muuta muovista kuvassa, mutta kun sekin unohtui kun oli olevinaan muka jotain töitäkin.

Noihin Arcadian omiin putkiin sen verran että itse ainakin olen ollut kovin tyytyväinen. Tuosta kasviputkesta en tiedä, mutta se freshwater pro korostaa todella kauniisti esim kardinaalitetrojen sinistä ja punaista (=parhautta). :D
Tuo 2x24W nettikaupan valo on sitten 30cm lyhyempi kuin tuo aikaisemmin kuselemäsi 2x39W. TeeFemmat 24W=60cm, 39W=90cm, 54W=120cm ja 80W=150cm.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Valaisimen ripustaminen

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Kiitos tästäkin vastauksesta. Tämä nykyaikainen valaisu (kin) on minulle kovin vierasta.
Kyllä minä tosissani olin hyvilläni, että asiallisesti kerroit niistä muovikuorista, minä kun ihmettelin, että mitähän ihme kupuja nuo ovat.
Tyytyväinen saa olla, kun on tällainen foorumi, jossa uskaltaa kysellä joutumatta naurunalaiseksi ja jossa osaavammat ja kokeneemmat jaksavat ilmaiseksi vastata ja neuvoa.
Mika Karjalainen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”