Korallien tilaaminen ulkomailta onnistui hyvin!

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
anah
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Korallien tilaaminen ulkomailta onnistui hyvin!

Viesti Kirjoittaja anah »

arkku avautuu
arkku avautuu
006.JPG (56.78 KiB) Katsottu 2725 kertaa
Hei!

Ajattelin tervehtiä teitä merivesi harrastajia vihdoin ja viimein. Asustelen Keski-Suomessa ja itselläni on ollut merivesiakvaario vasta 6kk, jonka koko on 250l. Ennen kun aloin hankkimaan tavaroita koko projektiin, niin otin asiasta selvää noin 1vuoden ajan ja se kyllä kannatti. Ihan jo rahan säästämisen kannalta.

Mutta asiaan :D

Halusin kertoa teille harrastajille kokemuksia minun ensimmäisestä ulkomaatilauksesta, joka sisälti pelkästään koralleja. Tilasin korallit
Xtreme Coral.de :ltä ja pakko sanoa, että yllätyin todella positiivisesti :P
Tilasin korallit (7kpl) 28.05.2013 (Ti) ja paketti tuli tänään 30.05.2013 (To) klo: 08:30 aamulla UPS:in kyydissä. Helkutti miten nopeaa ja hyvää palvelua.

Harmi kun täällä ei homma toimi samalla tavalla. Eivät toimita koralleja postin kautta. Ei kehtaa aina lähteä Keski-Suomesta ajamaan etelään pelkästään korallien takia :) Varsinkin näillä bensan hinnoilla.

Mutta kaikkia varmaan kiinnostaa mitä maksoi rahti ja missä korallit tulivat, joten otin valokuvia ja sokerina pohjalle otin vedestä myös tärkeitä arvoja josta näemme suunnilleen minkälaisista oloista nämä korallit ovat tulleet.

Pelkkä rahti oli 49€, mielestäni ei laisinkaan paha, kun ottaa huomioon nopeuden ja miten hyvässä kunnossa korallit tulivat ja varsinkin kun vertaa, jos itse lähtee ajamaan hesaan :P

Mitatut vesiarvot olivat:
Mg: 1290
Ca: 440
pH: 7,7
ominaispaino: 1,027 (mitattu refractometrillä)
kh/alk: 10,9 ja 3,88
lämpötila kun avasin paketin ja laitoin mittarin veteen oli 23 celciusta

"Elikkäs arvot olivat mielstäni hyvät, ottaen huomioon kuljetuksen ja pakkauksien koot"

Tässä kuvia järjestyksessä.
paketti
paketti
004.JPG (55.99 KiB) Katsottu 2725 kertaa
arkku avautuu
arkku avautuu
006.JPG (56.78 KiB) Katsottu 2725 kertaa
mitähän sieltä paljastuu?
mitähän sieltä paljastuu?
007.JPG (77.06 KiB) Katsottu 2725 kertaa
pussi ja purnukat
pussi ja purnukat
008.JPG (49.99 KiB) Katsottu 2725 kertaa
testi välineistö
testi välineistö
009.JPG (65.97 KiB) Katsottu 2725 kertaa
Pussissa olleet 2 SPS korallia oli pakattu 3 pussin sisään hyvin.

Korallit ovat olleet aklimoitumassa klo: 15.00 lähtien, joten laitan vielä kuvia koralleista, kun ovat kotiutuneet :D

Toivottavasti tämä antaa muille harrastajille rohkeutta tilata ulkomailta koralleja. Ainakin kyseiseltä sivulta. Sen tiedän, että aijon tilata itse jatkossa heiltä lisää koralleja.

Ja lopuksi sanottaneen, että korallit olivat samat mitkä tilasin ja vastasivat kuvia ja ovat erinomaisessa kunnossa tällähetkellä.

Meinasi unohtua. Eli tilatut korallit ovat:

-alveopora supercolor green
-acan
-seriatopa green
-seriatopa red
-clavularia greendot
- zoanthids 3 eri lajia

Ja nyt altaassa komeilee koralleja yhteensä 16 eri lajiketta. Eli ajatuksena on tehdä altaasta Mix allas, SPS, LPS ja pehmyt koralleja.
Altaassa on myös smokki merisiili, 2kpl erilaisija meritähtiä, coral bandet shrimp, erakkorapuja, rapuja, kotiloita.
Kaloja ei ole vielä, mutta tarkoituksena on hommata kun saisi jostain niin 2kpl vuokkokaloja perculaa ja keltavälskäri.

kiitos ja kumarrus, tälle foorumille josta olen saanut paljon apua harrastukseen.
Tykimies
Member
Member

Re: Korallien tilaaminen ulkomailta onnistui hyvin!

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Itse olen myös kerran tilannut tuolta, ja lopulta jäi ihan positiivinen mieli. Hieman oli setvimistä palautusten kanssa, kun kaikkiea ei tullut, ja yksi koralli sekä pari kotiloa oli heittänyt henkensä.
Siihenkin oli selvä syy johon kannattaa varautua.

Ups ei toimita paketteja tampereen pohjoispuolelle kuin kerran päivässä, joten ne jumiutuvat sinne vuorokaudeksi. Lupasivat jatkossa pakata isommin tai pysäyttää paketin matkalle josta sen voi noutaa samana päivänä.

nuohan ovat lähinnä frageja, mutta sopivat kaltaisilleni budjettiriuttailijoille sekä kärsivällisille.

Aapelilla on myös erittäin hyvä valikoima ja hintakaan ei monin paikoin päätä huimaa. Toinen vaihtoehto onkin lähteä lahteen ajelemaan... Tai ehkäpä molemmat kesän mittaan 8-)
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
anah
Starting Member
Starting Member

Se on harmi, että on sattunut kuljetuksen aikana menehtymään koralleita taikka kotiloita. Se vaan on fakta, että suurella todennäköisyydellä jos tilaa monta kertaa samasta paikasta jotain niin on mahdollista että jotain negatiivista sattuu. Ja jollekin se sattuu heti ekalla :(
Olen hyvin tietoinen ja varautunut että itselleni myös voi käydä noin. Mutta kuhan menetetty pysyy pienellä prosentilla.

Olen itsekin ajatellut lähteä käymään siniriutassa ja Lahdessa. Katsomaan valikoiman ja tietenkin hakemaan jotain mukaankin. Viimeksi kun kävin Hesassa päin joka sattui olemaan 3 viikkoa sitten. Ni harmikseni liikkeet olivat kiinni internetin mukaan. Ja harvemmin tulee Itä-Suomesta lähdettyä ajelemaan etelään päin keskellä viikkoa, kun on töissä. Eli lomalla sit varmaankin teen pelkän korallireissun viikolla :D
Aurum
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Itse tilasin koralleja (8kpl) Whitecorals nimisestä firmasta, ja kaikki ei mennyt putkeen. Toki mua myös epäilyttää tilaamani alveoporan lähtökunto, kun oli täysin tuhoutunut kuljetuksessa. Paketti jäi yhdeksi ylimääräiseksi päiväksi Saksaan (UPS:n moka), eli korallit oli 2vrk paketissa. Vedestä en arvoja mittaillu, mutta vesi tuntui melko viileältä (ja osa oli melkoista kuravettä). Pakkaus oli ihan vakuuttavan näköinen ja kaikki korallit oli pakattu kolminkertaisiin muovipusseihin, styroksi laatikkoon ja lämpöpakkausia oli mukana 3.
LPS korallit (alveoporaa lukuunottamatta) kestivät kuljetuksen paremmin, kuin acrot, joista yksi meni heti kokonaan valkoiseksi ja pari muuta on aika heikossa kunnossa.
En tiedä sitten onko firman nimi enne, että sieltä tulee valkoisia koralleja :roll:
Hinnaksi tuli yhteensä (kuljetusmaksuineen) n.320 €, eli ~40€ koralli/fragi, joten ei edes mitenkään edullista, kun ottaa huomioon korallien koot. Hienot kuvat nettisivuilla ja laajat valikoimat sai tilaamaan.
Sähköpostia on firmaan lähetetty kuvien kera, joten ehkä jotain hyvityksiä tulee.
Hyvä kuitenkin kuulla että jollain nää tilaukset myös onnistuu.
Kasviallas 126l & Riutta 630l
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Akvaariolinnasta saa tilattua koralleja ihan ympäri suomea niihin vähittäisliikkeisiin jotka ovat Suomen Akvaariotukun asiakkaita.
anah
Starting Member
Starting Member

Tiedän :D Akvaariolinnasta olen tilannut monta korallia eläinkauppaan, josta olen ne hakenut samantien kun ovat saapuneet liikkeeseen.
Akvaariolinnalle pojot siitä, että saadaan tännepäin koralleja tilattua :mrgreen:
anah
Starting Member
Starting Member

Do, dii.

Nyt olisi jonkunmoisija kuvia koralleista, jotka saapuivat euroopanreissulta. Ovat kotiutuneet hyvin.
Acan
Acan
IMG_0109.JPG (73.54 KiB) Katsottu 2536 kertaa
Zoanthus:ssia
Zoanthus:ssia
IMG_0108.JPG (56.49 KiB) Katsottu 2536 kertaa
Seriatopa
Seriatopa
IMG_0105.JPG (59.64 KiB) Katsottu 2536 kertaa
Alveopora supercolor green
Alveopora supercolor green
IMG_0101.JPG (40.92 KiB) Katsottu 2536 kertaa
Clavularia greendot
Clavularia greendot
IMG_0102.JPG (41.55 KiB) Katsottu 2536 kertaa
Aurum
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Tuli tehtyä uusi tiaus Whitecoralssilta, ja eilen lähetetty paketti saapui tänään. Tällä kertaa paketin päälle oli liimattu punainen UPS Express -tarra, viimeksi tarraa ei ollut. Tilasin vielä tarkoituksella suht. kestäviä lajeja: Discosoma sp, Zoathus sp, Rhodactis, Caulastrea ja Cyphastrea. Kaikki näyttävät olevan hyvässä kunnossa.
Kasviallas 126l & Riutta 630l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”