Basalttihiekka ja kalavalinnat
Valvoja: Moderaattorit
Basalttihiekka ja kalavalinnat
En tiedä, tuliko nyt oikeaan keskusteluaiheeseen, mutta kysynpä täällä silti. Eli, tilanne on seuraavanlainen: allas 240 l, kalasto 10 loistobarbia ja 5 leväbarbia, pohjalla basalttihiekka (sora). Kaipailen hyviä vinkkejä siitä, mitä muita kaloja tuohon altaaseen voisi hankkia. Ongelma on siis lähinnä tuo pohjamateriaali. Onko kaikki pohjakalat poissuljettuja vaihtoehtoja basalttihiekan takia? Mietiskelin jotain nuoliaisia yhtenä vaihtoehtona, tai säyseää pohjan tuntumassa elelevää ahvenpariskuntaa kenties. Siis altaan ala-osassa eleleviä kaloja haluaisin hankkia. Loistothan uiskentelevat pääasiassa altaan keski- ja yläosissa ja pitävät melkoista melskettä. Hyviä vinkkejä kaipaillaan 

Re: Basalttihiekka ja kalavalinnat
Omien kokemusten mukaan basalttihiekka ei sulje pois mitään kalalajia. Jotkut tosin täällä jaksaa touhottaa siitä monnisten hiekan tarpeesta. Uskokoon kuka haluaa. Mun ex-duunipaikassa akvaarioliikkeessä myytiin piikkisilmät altaasta jossa pohjalla oli musta basalttihiekka. Tosin vaihdettiin myöhemmässä vaiheessa kalat pohjahiekattomaan altaaseen ku eihän niitä sieltä basaltin joukosta saanu pirukaan kiinni:)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
Minä itse perustan tuon hienon hiekan tarpeellisuuden pohjakaloille sillä, että monet niistä tonkivat ruokansa pohjasta ja siivilöivät sitä kidustensa läpi. Oli kyseessä meri- tai makeanvedenkala niin jotta kala voi toteuttaa sille luontaista käyttäytymistä ja tunkea sen kuononsa sinne pohjaan, on se sille huomattavasti kivuttomampaa kun se on hiekkaa.
Ei ne kalat siihen sorapohjaan kuole mutta käyttäytyminen muuttuu todellakin paljon. Tähän on jo viimevuonna kiinnittänyt huomiota eläinsuojelutarkastaja, joten nykyään liikkeidenkin altaisiin suositaan oikeanlaiset materiaalit kaloille altaisiin. Ajat muuttuvat ja uudet ohjeistukset ovat tehty eläinten parhaaksi. Siihen minä vetoan ja sen puolesta itse jaksan touhottaa
Ei ne kalat siihen sorapohjaan kuole mutta käyttäytyminen muuttuu todellakin paljon. Tähän on jo viimevuonna kiinnittänyt huomiota eläinsuojelutarkastaja, joten nykyään liikkeidenkin altaisiin suositaan oikeanlaiset materiaalit kaloille altaisiin. Ajat muuttuvat ja uudet ohjeistukset ovat tehty eläinten parhaaksi. Siihen minä vetoan ja sen puolesta itse jaksan touhottaa

Meillä basalttihiekalla elelee ottoja. Hyvin näyttävät viihtyvän.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Komppaan Kalakaveria ja touhotan myöskin hiekan puolesta pohjakaloille
Itelläni on monnisia JBL:n manadolla ja toisessa altaassa hiekalla. Ja kyllä ne hiekanpohjan monniset nauttii siitä seulomisesta. Hiekka senkun pöllyää kiduksista kun ne seuloo
Eihän ne manadopohjalla olevat ole kuollut tai edes viikset vioittunut mutta eroa kalojen käytöksessä on. Vaikea kuvitella että piikkisilmätkään (tai muut pohjalla majailevat tai sinne kaivautuvat) mitenkään pitäisi sora-/basalttipohjasta, varmaan hengissä selviää mutta helpommin tulee ehkä vaurioita. Kasvien kannalta manado tai sora on parempi
Ottoja en edes nin luokittele pohjakaloiksi, ne kun tuppaa hengailee paljon muuallakin kuin pohjalla![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ottoja en edes nin luokittele pohjakaloiksi, ne kun tuppaa hengailee paljon muuallakin kuin pohjalla
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Ehottomasti hieno hiekka monnisille ja piikkisilmille. Kyllä huomaa eron käytöksessä.
500L ja 128L.
Näinhän se on. Kehitys kehittyy ja joka päivä opitaan jotain uutta. Toisaalta, kuka tietää onko se uusi oikein vai väärin? Entä onko nykyinen oikein vai väärin?
Saattahan tuo olla että 10 vuoden päästä julkaistaan tutkimustuloksia joissa teilataan täysin pohjakalojen pitäminen hienolla hiekalla. Vaikkapa syystä että hieno hiekka aiheuttaa kaloille mikroskooppisia haavoja joita ei ole osattu aikaisemmin etsiä. Suositellaan taas soran käyttöä.
Luonnossa varmasti pohjakalat seulovat hiekkaa kidustensa läpi jne, ja onhan hiekka siellä vuosien varrella pohjalla pyöristynyt, mutta mites tää meikäläinen puhallushiekka? Ei varmaan oo ihan jokihiekkaa....
Saattahan tuo olla että 10 vuoden päästä julkaistaan tutkimustuloksia joissa teilataan täysin pohjakalojen pitäminen hienolla hiekalla. Vaikkapa syystä että hieno hiekka aiheuttaa kaloille mikroskooppisia haavoja joita ei ole osattu aikaisemmin etsiä. Suositellaan taas soran käyttöä.
Luonnossa varmasti pohjakalat seulovat hiekkaa kidustensa läpi jne, ja onhan hiekka siellä vuosien varrella pohjalla pyöristynyt, mutta mites tää meikäläinen puhallushiekka? Ei varmaan oo ihan jokihiekkaa....
En käytä monnisten akvaariossa puhallushiekkaa tms. valmistettua hiekkaa, koska sellaisen jyvät ovat kulmikkaita. Käytän hiekkakuopalta hakemaani harjuhiekkaa, koska sen jyvät ovat jääkauden "loppupeleissä" pyöristyneet.
Olen seulonut harjuhiekan kahdella seulalla. Liian karkeat ainekset olen seulonut pois 0,9 mm:n seulalla. 0,2 mm:n seulalla olen seulonut pois liian hienot ainekset eli paakkuuntuvat hiekka-ainekset, joiden takia pohja menisi tukkoon. Humusta ei käyttämässäni hiekassa ole lainkaan. Hieno seula ei kuitenkaan ole poistanut hiekasta kaikkea pölymäistä mineraaliainesta, joten pesemiseen on kulunut paljon vettä ja aikaa.
Olen seulonut harjuhiekan kahdella seulalla. Liian karkeat ainekset olen seulonut pois 0,9 mm:n seulalla. 0,2 mm:n seulalla olen seulonut pois liian hienot ainekset eli paakkuuntuvat hiekka-ainekset, joiden takia pohja menisi tukkoon. Humusta ei käyttämässäni hiekassa ole lainkaan. Hieno seula ei kuitenkaan ole poistanut hiekasta kaikkea pölymäistä mineraaliainesta, joten pesemiseen on kulunut paljon vettä ja aikaa.
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
Meikäläisellä on piikkisilmät ja monniset toisessa akvaariossa hienossa hiekassa (Biltema 0,2 - 1,0). Mietinkin tässä kuumeisesti, voiko tuohon basalttihiekka-akvaarioon laittaa mitään sellaisia kaloja, jotka mahdollisesti etsiskelisivät ruokansa pohjan tuntumasta ja elelisivät myös pääasiassa siellä.
Pistä vaikka partamonni 
Onhan noita muitakin pohjakaloja kuin monniset, jos niitä haluaa hiekan puuttuessa vältellä. Itse pidän basaltista pohjamateriaalina kovasti, sillä on "tavalliseen" soraan verrattuna hirmuisen kevyttä. Monnisia ei meilläkään basaltin päällä elä, mutta ei kai tuo kevyt basaltti estä esim. Piikkisilmiä siihen kaivautumasta?

Onhan noita muitakin pohjakaloja kuin monniset, jos niitä haluaa hiekan puuttuessa vältellä. Itse pidän basaltista pohjamateriaalina kovasti, sillä on "tavalliseen" soraan verrattuna hirmuisen kevyttä. Monnisia ei meilläkään basaltin päällä elä, mutta ei kai tuo kevyt basaltti estä esim. Piikkisilmiä siihen kaivautumasta?