Akvaario teemat?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zawadi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaario teemat?

Viesti Kirjoittaja Zawadi »

Voisiko joku selventää nämä akvaario teema asiat. Ja mitä ne ovat? Ja miten ne erottaa toisistaan ja miten juuri haluaman teeman voi luoda?
Eikös teemat ole Afrikka, Aasia ja vielä jotakin muita. Ja voisitteko lähettää kuvia jokaisesta teemasta?

Kiitän jo etukäteen vastauksistanne! :D
Akvaharrastaja
Member
Member

Re: Akvaario teemat?

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Teemoilla voidaan tarkoittaa useitakin eri asioita. Kasviteema on esimerkiksi akvaario, jonka toiminta perustuu pelkästään kasvien kasvatukseen. Toki sellaisessa akvaariossa voi olla kaloja, mutta pääpainote pysyy niissä kasveissa. Sama pätee myös sukarapupainotteisiin akvaarioihin. Niissäkin voi olla kasveja. Harvemmin pienissä nanoakvaarioissa on kaloja, jos niitä asuttavat sukaravut.

Aasia-, Amerikka- jne. teemoilla tarkoitetaan todennäköisesti biotooppia. Biotoopissa kaikki elävä, mikä akvaariosta löytyy on samalta alueelta. Esimerkiksi Aasiabiotoopissa on pääkalana rihmakala, (kotoisin Aasiasta) parvikalana joku rasbora (kotoisin Aasiasta) ja pohjakalana esimerkiksi nuoliaisia (kotoisin nekin Aasiasta). Yleensä biotooppiin kuuluu myös se, että kasvit ovat myös kotoisin Aasiasta.

Tuossa nyt jotain 'teemoja', korjatkaas jos olen väärässä.
54 litraa läträilyä
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Eipä näille termeille taida ihan kiveen kaiverrettuja merkityksiä olla, joten "teema-akvaario" on yksinkertaisesti akvaario, jossa on jonkinlainen teema, siis mikä tahansa idea, jonka ympärille allas on koottu. [;)] Niin kuin Akvaharrastajakin totesi.

Usein teema-akvaarioista puhutaan tietyn mantereen tai muun maantieteellisen alueen lajeista koottujen akvaarioiden kohdalla, eli juurikin ne Aasia-, Afrikka-, Amazon- yms. teemat. Biotooppi on paljon tiukemmin määritelty: jos teema-akvaariossa pidetään Amazonin vesialueen kaloja ja kasveja, biotoopissa jäljitellään mahdollisimman tarkasti yhden Amazonin sivujoen keskijuoksun suvantopaikkaa.

Tällaisen teema-akvaarion luominen on periaatteessa helppoa: selvitetään vain, mitkä kala- ja kasvilajit ovat kotoisin miltäkin mantereelta (tai muulta halutulta alueelta) ja valitaan saman alueen lajeista yhteensopiva kokoonpano. Halutessaan voi yrittää jäljitellä myös paikallista maisemaa akvaariota sisustaessaan. Netistä löytyy avuksi jonkin verran valokuvia akvaariokalojen kotiseuduilta. Google on ystävä. :)

Esimerkiksi oma 520-litraiseni on löyhästi teema-akvaario. Sen kalat ovat paria poikkeusta lukuunottamatta kotoisin Länsi-Afrikasta, ja sisustus koettaa jäljitellä matalaa, runsaskasvista sademetsäjoen suvantopaikkaa, jossa on paljon uppopuuta. Koska en ole varsinaisesti viherpeukalo, kasveiksi ovat valikoituneet ne, jotka hoivassani viihtyvät, ja joukossa on kasa aasialaisiakin lajeja, mutta sentään tiikerilumpeet ja keihäslehdet ovat afrikkalaisia.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Joskus kauan sitten, kun akvaariolinna oli vielä akvaarionäyttely siellä oli tosi mahtavasti toteutettu fantasiateemainen allas. Se oli sisustettu erilaisilla muovisilla ilmapumppukäyttösillä leluilla, muovisilla kasveilla ja muilla koristeilla. Myöhemmässä vaiheessa samasta altaasta tehtiin liejuryömiöiden koti säännöllisine ranta-aaltoineen.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Olen ristinyt mun toisen akvaarion retroteemaiseksi. Tekniikka ja allas itse ovat arvioni mukaan vähintään 90-, jollei 80-luvulta. Kokoluokka on samaa, mitä meillä oli kun minä olin pieni. Ja kalajoukkio on kaikki tämmösiä vanhoja kunnon peruskaloja, eli platyja, mustamolleja ja täplämonnisia. Tupsuleväiset kohdatkin kuuluu teemaan :mrgreen: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”