180l akvaarion kalasto
Valvoja: Moderaattorit
180l akvaarion kalasto
Minulle on tulossa pian Juwel Rio 180, ja aloitin jo hyvässä vaiheessa tulevan kalaston. Pääkalana on ehdottomasti loistokääpiöahvenia. Mahtuuko 180 litraiseen yksi koiras kolmen naaraan haareminsa kanssa?
Olen myös miettinyt mahdollista parvikalaa. Akvaariosta ei ole tulossa kummoisempaa biotooppia, joten kalojen kotiseudulla ei ole väliä. Tässä kalat, jotka miellyttävät minua ja sopivat loistokääpiöahvenen vaatimiin vesiarvoihin;
punapäätetra
mustaneontetra
musta-aavetetra
kerritetra
kardinaalitetra
neonsateenkaarikala
Kellään kokemuksia kyseisistä parvikaloista? Haluan vain yhden suuren parven. Joksisessa parvessa on pieniä miinuksia, mutta nuo miellyttävät silmiäni. Myös muita parvikaloja saa ehdottaa!
Pohjalle tulee hiekkapohja, todennäköisesti joko valkoista kvartsihiekkaa tai K-Raudan hiekkapuhallushiekan karkeampi versio. Kumpi on parempi?
Pohjakaloista ehdoton suosikki on helmimonninen, joita akvaarioon tuleekin parvi. Voiko loistokääpiöahvenilla ja monnisilla tulla kahinoita pohjalla? Olin nimittäin suunnitellut ottavani pohjalle myös muutaman punanoitamonnin ja linnunrataplekon. Jos tilaa näyttää olevan, akvaarioon tulee vielä täplänuolimonneja tai juovaperhosnuoliaisia (sewellia lineolata) levää syömään.
Nyt hiukan mielipidettä kalastosta, kiitos! Onko pohja tungettu liian täyteen?
Olen myös miettinyt mahdollista parvikalaa. Akvaariosta ei ole tulossa kummoisempaa biotooppia, joten kalojen kotiseudulla ei ole väliä. Tässä kalat, jotka miellyttävät minua ja sopivat loistokääpiöahvenen vaatimiin vesiarvoihin;
punapäätetra
mustaneontetra
musta-aavetetra
kerritetra
kardinaalitetra
neonsateenkaarikala
Kellään kokemuksia kyseisistä parvikaloista? Haluan vain yhden suuren parven. Joksisessa parvessa on pieniä miinuksia, mutta nuo miellyttävät silmiäni. Myös muita parvikaloja saa ehdottaa!
Pohjalle tulee hiekkapohja, todennäköisesti joko valkoista kvartsihiekkaa tai K-Raudan hiekkapuhallushiekan karkeampi versio. Kumpi on parempi?
Pohjakaloista ehdoton suosikki on helmimonninen, joita akvaarioon tuleekin parvi. Voiko loistokääpiöahvenilla ja monnisilla tulla kahinoita pohjalla? Olin nimittäin suunnitellut ottavani pohjalle myös muutaman punanoitamonnin ja linnunrataplekon. Jos tilaa näyttää olevan, akvaarioon tulee vielä täplänuolimonneja tai juovaperhosnuoliaisia (sewellia lineolata) levää syömään.
Nyt hiukan mielipidettä kalastosta, kiitos! Onko pohja tungettu liian täyteen?
Re: 180l akvaarion kalasto
Kovasti tätä katsotaan, mutta kukaan ei viitsi vastata. Parvikalaa en ole päättänyt, mutta loistokääpiöahventen lisäksi akvaarioon tulee ainakin punanoitamonneja, ja jos plekojen jälkeen jää tilaa, niin helmimonnisia.
Plekoista kiinnostaa myös enkeli-, sokkelo-, seeprapuu-, helmipallo-, raitaseepra-, labyrintti- ja keijukoruplekot. Kellään kokemuksia? Tällä hetkellä kärkikolmikkoa pitää saatavuudensa vuoksi linnunrata-, enkeli- ja sokkeloplekot. Yksi tärkeimmistä kriteereistä on kudetettavuus. Haluan kokeilla harvinaisemman (?) ja haasteellisemman (?) kalan kudettamista ja poikasten kasvattamista.
Ennen akvaariotaukoani olen onnistuneesti kudettanut taistelukaloja, paratiisikaloja, punatimanttiahvenia, kirsikkabarbeja, viisiraitabarbeja, neontetroja ja kuparimonnisia. Ainakin. Akvaarioharrastuksesta on jo aikaa, mutta nyt on tilaisuus aloittaa uudelleen. Jos olisi yli 250-litrainen, kalasto luotaisiin käärmekalan ympärille. Nyt mennään sillä millä voidaan.
Pohjalle tällä hetkellä tulossa, jos kaikki mahtuu;
Punanoitamonneja (kuinka monta? 4, 5?)
Joku plekoporukka (kuinka monta?)
Juovaperhosnuoliaisia/täplänuolimonneja
Helmimonnisia
+ jos loistokäppänät viihtyy pohjalla..
Onko liikaa pohjaeläjiä? Toisaalla juovaperhoset tai täplänuolet käyttävät kaikkia pinta-aloja hyväkseen, eivät vain pohjaa..
Plekoista kiinnostaa myös enkeli-, sokkelo-, seeprapuu-, helmipallo-, raitaseepra-, labyrintti- ja keijukoruplekot. Kellään kokemuksia? Tällä hetkellä kärkikolmikkoa pitää saatavuudensa vuoksi linnunrata-, enkeli- ja sokkeloplekot. Yksi tärkeimmistä kriteereistä on kudetettavuus. Haluan kokeilla harvinaisemman (?) ja haasteellisemman (?) kalan kudettamista ja poikasten kasvattamista.
Ennen akvaariotaukoani olen onnistuneesti kudettanut taistelukaloja, paratiisikaloja, punatimanttiahvenia, kirsikkabarbeja, viisiraitabarbeja, neontetroja ja kuparimonnisia. Ainakin. Akvaarioharrastuksesta on jo aikaa, mutta nyt on tilaisuus aloittaa uudelleen. Jos olisi yli 250-litrainen, kalasto luotaisiin käärmekalan ympärille. Nyt mennään sillä millä voidaan.
Pohjalle tällä hetkellä tulossa, jos kaikki mahtuu;
Punanoitamonneja (kuinka monta? 4, 5?)
Joku plekoporukka (kuinka monta?)
Juovaperhosnuoliaisia/täplänuolimonneja
Helmimonnisia
+ jos loistokäppänät viihtyy pohjalla..
Onko liikaa pohjaeläjiä? Toisaalla juovaperhoset tai täplänuolet käyttävät kaikkia pinta-aloja hyväkseen, eivät vain pohjaa..
Itse olen aivan aloittelija, enkä kovin osaa neuvoa, mutta senverran olen kalakirjasta lukenut, että monet kalat häiriintyy valkoisesta pohjahiekasta. Mustaneontetra ainakin haluaisi tumman pohjan. En kyllä tiedä, kuinka tumma lasketaan tummaksi. Minulla on aika tavallisen näköistä hiekkaa, mihin meinasin niitä mustaneontetroja. No ei se ainakaan valkoinen ole. Mutta muilla kaloilla on tietenkin muunlaiset vaatimukset.
Niinhän täällä kirjassakin näköjään sanptaan, että tumma pohja. Mustan pohjan kanssa oli joillain ilmeisesti ollut ongelmia, joten taidan tyytyä rautakauppojen tms. tarjoamaan hiekkaan, joka soveltuu akvaarioihin. Biltemasta, Rautiasta tai K-Raudasta varmasti saa.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Mikään asiantuntia en ole minäkään vaikka jonkinmoinen akvaario on ollut 80-luvun alusta.
Musta-aavetetraa suosittelisin. Yli vuosi sitten ostin 6 ensimmäistä ja kaikki poikia. Aivan ihastuttavia ja näyttäviä kun eväitä pörhistelevät. Kestäviä ovat myös ja olen tuplannut parven ja niistä ei voi olla pitämättä. Ainoakaan ei ole menehtynyt. Toisessa akvaariossa on kiilakylkiä jotka ovat olleet vasta kesästä ja muutama on tullut jo tiensä päähän
Joskus on ollut myös punapäätetroja sekä neontetroja, mutta Musta-aavetetra on todella suosikkini.
Juovaperhosnuoliainen ei tietääkseni niinkään syö leviä vaan levän seassa eläviä pieneläimiä, mutta muuten ihastuttava ja aktiivinen. Myös kuuluu minun kalastooni. Näyttää lasissa aivan pieneltä pitsikorulta.
Suosittelen hankkimaan harkiten ja laji kerrallaan kaloja. Kyllä silmä kertoo jos kaloja alkaa olemaan liikaa.
Otot ovat mainioita levänsyöjiä ja pienen kokonsa vuoksi niitä voi mainiosti ottaa muutaman
Musta-aavetetraa suosittelisin. Yli vuosi sitten ostin 6 ensimmäistä ja kaikki poikia. Aivan ihastuttavia ja näyttäviä kun eväitä pörhistelevät. Kestäviä ovat myös ja olen tuplannut parven ja niistä ei voi olla pitämättä. Ainoakaan ei ole menehtynyt. Toisessa akvaariossa on kiilakylkiä jotka ovat olleet vasta kesästä ja muutama on tullut jo tiensä päähän
Joskus on ollut myös punapäätetroja sekä neontetroja, mutta Musta-aavetetra on todella suosikkini.
Juovaperhosnuoliainen ei tietääkseni niinkään syö leviä vaan levän seassa eläviä pieneläimiä, mutta muuten ihastuttava ja aktiivinen. Myös kuuluu minun kalastooni. Näyttää lasissa aivan pieneltä pitsikorulta.
Suosittelen hankkimaan harkiten ja laji kerrallaan kaloja. Kyllä silmä kertoo jos kaloja alkaa olemaan liikaa.
Otot ovat mainioita levänsyöjiä ja pienen kokonsa vuoksi niitä voi mainiosti ottaa muutaman
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Äänestäisin mustaneontetraa tai kerritetraa. Olisivat jotenkin harmoninen yhdistelmä affenien seuraksi. Tuota tummuuttahan voi muuten lisätä myös taustakuvalla. Taustakuvan voi laittaa myös altaan päätyihin niin että kalat saavat lisäsuojaa maailmalta. Mutta riippuu vähän altaan paikasta että näyttääkö nätiltä vai ei, jos siis kolmella sivulla peitettä.
Mites musta-aaveiden terveystilanne? Joku aika takaperin niillä tuntui olevan koko ajan murhetta. Nyt ei ole hiljattain kuulunut harmitteluja?
Mites musta-aaveiden terveystilanne? Joku aika takaperin niillä tuntui olevan koko ajan murhetta. Nyt ei ole hiljattain kuulunut harmitteluja?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
-
- Member
Parvikala on yhä auki, ja voi olla että akvaario on vain 150l. Linnunrataplekot ja loistokäppänät on ne pääasiat. Toisaalla allas voisi olla yli 200 litraa... mietitään, mietitään. Melkein kallistun tuon mustaneontetran puoleen.
Oletettavasti akvaario on 180l, ja sen kalasto näyttäisi tältä.
1+3 loistokääpiöahventa
20+ mustaneontetraa
2-5 linnunrataplekoa
2-5 punanoitamonnia
5-8 täplänuolimonneja
(10+ helmimonnisia)
Onko liikaa pohjaeläjiä? Helmimonniset ovat suluissa, koska ne tulevat vain, jos on tilaa. Pohjalla on kuitenkin nyt jo aika paljon porukkaa (plekot ja noitamonnit) ja jos noi loistotkin viihtyvät pohjalla, en viitsi ottaa riskiä, että joku kärsii. Ennemmin kasvatan kalojen lukumäärää kuin lisään uuden lajin.
Oletettavasti akvaario on 180l, ja sen kalasto näyttäisi tältä.
1+3 loistokääpiöahventa
20+ mustaneontetraa
2-5 linnunrataplekoa
2-5 punanoitamonnia
5-8 täplänuolimonneja
(10+ helmimonnisia)
Onko liikaa pohjaeläjiä? Helmimonniset ovat suluissa, koska ne tulevat vain, jos on tilaa. Pohjalla on kuitenkin nyt jo aika paljon porukkaa (plekot ja noitamonnit) ja jos noi loistotkin viihtyvät pohjalla, en viitsi ottaa riskiä, että joku kärsii. Ennemmin kasvatan kalojen lukumäärää kuin lisään uuden lajin.
54 litraa läträilyä
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Eikös ohje ole suunnilleen yksi sentti kalanpituutta per litra? Tuleeko tuo allas melko täyteen tuolla porukalla, kun siis ottaa huomioon kaikkien aikuismitat?
Noista käppänistä ja plekoista ei mitään kokemusta, niihin en ota kantaa.
-
- Advanced Member
Eikös ohje ole suunnilleen yksi sentti kalanpituutta per litra? Tuleeko tuo allas melko täyteen tuolla porukalla, kun siis ottaa huomioon kaikkien aikuismitat?
-
- Starting Member
Ehdotuksia kaipailisin koskien 180 l kalastoa. Kyseessä uusi akvaario, joulukuussa kypsytelty ja nyt pohjalla uiskennellut melkein kuukauden ajan 6 pandamonnista ja 6 kiiltomonnista sekä nuori partamonninaaras. Viime viikolla seuraan liittyi 6 timanttitetraa ja sopuisa cobalt blue-kääpiörihmapariskunta. Akvaariossa "keskiruskea" hiekkapohja, kantoja, piiloja ja kasveja reunoilla. Veden ph n.7,5/pehmeä vesi (tippatestit käytössä..), lämpö 26. Tarkoitus olisi kasvattaa timanttitetrojen parvea, mutta kuinka isoksi, 10? Mieli tekisi myös hankkia toinen kalaparvi, mutta mikä ja kuinka monta? Ylikansoitusta en halua kuitenkaan..Tuntuu, että jo nyt akvassa on melkoisesti elämää. Kyseessä ensimmäinen akvaarioni. Vettä vaihdan viikoittain 30-50% ja möyhin pohjaa. Vedenparannusainetta käytän sekä nestemäistä lannoitetta (sera florenette) lisänä kasveille (pitkävaikutteinen lannoite myös hiekan alla). Valaistuksena 2x45W loisteputket heijastimilla, päällä n.9-10 t päivässä (välissä n.1t tauko), punaisia kasveja paljon. Pitäisi varmaan hankkia Fe-testit ja jotain muutakin lannoitetta? CO2 lisä, onko välttämätön? 

-
- Advanced Member
Ei se peruskasveille välttämätön ole. Herkemmät kaipaavat kyllä.