Taustatietona kerrottakoon että reilun kymmenen vuoden kuivan kauden jälkeen repsahdin ja ostin käytetyn akvaariosetin, johon kuuluu jalusta, akvaario (200*55*60) sekä huoltoa vaativa valaisinkansi. Tuossa tuo nyt nököttää ylväänä mutta tyhjänä olohuoneen paraatipaikalla. Näiden kuivien vuosien aikana olen täydellisesti näköjään pudonnut kehityksen kelkasta. Aikoinaan akvaario perustettiin siten, että sinne pestiin sora pohjalle, täytettiin ja laitettiin suodatin pöhisemään. Vedenparannusainetta ja kasveja purkkiin ja odoteltiin viikko. Sitten vaan varovasti muutama kala tankkiin ja siitä se sitten lähti.
Hiekka pohjamateriaalina sekä tuohon sopiva suodatin herättävät jo kasan kysymyksiä, kypsyttämisestä sun muusta nyt puhumattakaan. Lisäksi pää on edelleen hieman pyörällä tapahtuneesta; mä siis ostin kerrostaloon akvaarion, joka painaa täytenä ehkä 1000 kg (?) eli pienen henkilöauton verran. Mitäs sitten jos se hajoaa ja alakertaan sekä rakenteisiin lurahtaa 600 l vettä? Mutta aloitetaanpa ihan alusta, ehkä joku jaksaa vääntää minulle rautalankaa aiheesta?
Ensitöikseni olen ollut yhteydessä ko. merkin jälleenmyyjään ja kysynyt sähköpostilla, saako tuohon kanteen vielä varaosia vai joudunko turvautumaan jonkin sortin patenttiin sen kanssa. Valaisinkansi on siis mallia, jossa valaisin on keskellä ja reunoilla on nousevat luukut. Päädyt ovat mustaa muovia ja niistä on aika rajusti leikattu tekniikan tähden. Tässähän on sitten se ongelma, että valo loistaa päädyistä, joista sen ei luonnollisestikaan kuulu näkyä. Lisäksi osa loisteputkien kannoista on murtunut, joten ne täytyy vaihtaa. Onneksi tuo ukkokulta sähkömiesisänsä kanssa on luvannut nuo kiinnikkeet uusia. Eli siis valaisinasia lienee hoidossa, vaikkakaan ei vielä valmiina. Paitsi että loisteputkethan tuohon täytyy ostaa. Haluaisin punertavia (kasvilampun nimellä niitä kai joskus myytiin) loisteputkia, mutta riittääkö niiden valoteho 60 cm korkeassa akvaariossa? Valaisimeen menee siis 4 kpl n. 90 cm loisteputkia, wattimäärää en pääse nyt tarkastamaan kun tuon valaisimen liikutteluun tarvitaan mielellään kaksi henkilöä.
Ja mitäs nyt sitten seuraavaksi. Akvaarion silikonit näyttävät päälisin puolin olevan kunnossa, joten ajatuksena olisi ensimmäisenä laittaa akvaario pöytineen suoraan vatupassin avulla ja täyttää se 1/3 kerrallaan pelkällä vedellä, jotta näen että se todellakin pitää. Ämpäriralli tuon kokoisen kanssa ei kuitenkaan innosta, joten ajattelin mennä vielä huomenna kiusaamaan rautakaupan myyjää ja selittämään minkälainen viritys olisi mielessä. Tämän osaan, mutta sitten...
Olen tutkinut netin kautta ulkosuodattimia, mutta rehellisesti sanottuna en ymmärrä niistä mitään. Joskus vuonna kivi ja keppi ulkosuodatin oli vain muovikippo, jossa oli keraamisia helmiä ja vaahtomuovi, nykyään niissä on jo USB-liitännätkin?!? Mitä enemmän niitä yritän tutkia, sitä tyhmemmäksi itseni tunnen. Voisitteko millään vinkata omia suosituksianne, mikä on tärkeää ja mikä ei? Tämän päivän suodattimissa on ilmeisesti osassa se mahdollisuus, että se tyhjennetään ennen kuin kiikutetaan pestäväksi? Toimiiko tuo oikeasti? Naisena vettä täynnä olevan ison ulkosuodattimen kantaminen vessaan ei kauheasti kiehdo, jos sen voi tehdä helpomminkin. Ja minkä kokoinen suodatin tuohon pitäisi hankkia? Kävin hieman "potkiskelemassa renkaita" paikallisessa tarvikemyymälässä, jossa kauppias yritti myydä < 600 l tarkoitettua suodatinta. En sitten ostanut kun en oikein vakuuttunut että tuo yksistään riittää. Haaveena kun olisi, että pääsisin pelkällä ulkosuodattimella.
Niin ja sitten se hiekka. Biltemasta ilmeisesti saa sopivaa, mutta ennemmin toivoisin sen olevan hieman tummempaa. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä mistä (muualta kuin akvaariokaupasta) saattaisin tuollaista saada? Vai menenkö koko keski-ikäisen naisen arvovallalla vaatimaan rautakauppaan, että tuo säkki on avattava, mä haluan ensin nähdä mitä olen ostamassa?

Nöyrä kiitos ja kumarrus jos jaksoit lukea loppuun asti. Et usko kuinka tyhmäksi itseni tunnen. Nyt kuitenkin sain hieman ajatuksia jäsenneltyä ja toivottavasti joku hyväsydäminen vielä antaa hieman ohjeitakin, ettei tarvitse ihan kaikkea kokea kantapään kautta. Lisää kysymyksiä on varmasti luvassa, kunhan saadaan tuo valaisin kuntoon, todetaan tankki vedenpitäväksi ja suodatin ja hiekka hankittua.