Käytettynä ostetun akvaarion (660 l) käyttöönotto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rantakampela
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Käytettynä ostetun akvaarion (660 l) käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja Rantakampela »

Olen selannut keskustelualueen aiheita sekä yrittänyt hakutoiminnolla etsiä tarvitsemaani tietoa, mutta mitä enemmän luen, sitä yksinkertaisemmaksi itseni tunnen. Auttakaa nyt naista mäessä, ettei ihan kaikkia virheitä tarvitse tehdä ihan itse.

Taustatietona kerrottakoon että reilun kymmenen vuoden kuivan kauden jälkeen repsahdin ja ostin käytetyn akvaariosetin, johon kuuluu jalusta, akvaario (200*55*60) sekä huoltoa vaativa valaisinkansi. Tuossa tuo nyt nököttää ylväänä mutta tyhjänä olohuoneen paraatipaikalla. Näiden kuivien vuosien aikana olen täydellisesti näköjään pudonnut kehityksen kelkasta. Aikoinaan akvaario perustettiin siten, että sinne pestiin sora pohjalle, täytettiin ja laitettiin suodatin pöhisemään. Vedenparannusainetta ja kasveja purkkiin ja odoteltiin viikko. Sitten vaan varovasti muutama kala tankkiin ja siitä se sitten lähti.

Hiekka pohjamateriaalina sekä tuohon sopiva suodatin herättävät jo kasan kysymyksiä, kypsyttämisestä sun muusta nyt puhumattakaan. Lisäksi pää on edelleen hieman pyörällä tapahtuneesta; mä siis ostin kerrostaloon akvaarion, joka painaa täytenä ehkä 1000 kg (?) eli pienen henkilöauton verran. Mitäs sitten jos se hajoaa ja alakertaan sekä rakenteisiin lurahtaa 600 l vettä? Mutta aloitetaanpa ihan alusta, ehkä joku jaksaa vääntää minulle rautalankaa aiheesta?

Ensitöikseni olen ollut yhteydessä ko. merkin jälleenmyyjään ja kysynyt sähköpostilla, saako tuohon kanteen vielä varaosia vai joudunko turvautumaan jonkin sortin patenttiin sen kanssa. Valaisinkansi on siis mallia, jossa valaisin on keskellä ja reunoilla on nousevat luukut. Päädyt ovat mustaa muovia ja niistä on aika rajusti leikattu tekniikan tähden. Tässähän on sitten se ongelma, että valo loistaa päädyistä, joista sen ei luonnollisestikaan kuulu näkyä. Lisäksi osa loisteputkien kannoista on murtunut, joten ne täytyy vaihtaa. Onneksi tuo ukkokulta sähkömiesisänsä kanssa on luvannut nuo kiinnikkeet uusia. Eli siis valaisinasia lienee hoidossa, vaikkakaan ei vielä valmiina. Paitsi että loisteputkethan tuohon täytyy ostaa. Haluaisin punertavia (kasvilampun nimellä niitä kai joskus myytiin) loisteputkia, mutta riittääkö niiden valoteho 60 cm korkeassa akvaariossa? Valaisimeen menee siis 4 kpl n. 90 cm loisteputkia, wattimäärää en pääse nyt tarkastamaan kun tuon valaisimen liikutteluun tarvitaan mielellään kaksi henkilöä.

Ja mitäs nyt sitten seuraavaksi. Akvaarion silikonit näyttävät päälisin puolin olevan kunnossa, joten ajatuksena olisi ensimmäisenä laittaa akvaario pöytineen suoraan vatupassin avulla ja täyttää se 1/3 kerrallaan pelkällä vedellä, jotta näen että se todellakin pitää. Ämpäriralli tuon kokoisen kanssa ei kuitenkaan innosta, joten ajattelin mennä vielä huomenna kiusaamaan rautakaupan myyjää ja selittämään minkälainen viritys olisi mielessä. Tämän osaan, mutta sitten...

Olen tutkinut netin kautta ulkosuodattimia, mutta rehellisesti sanottuna en ymmärrä niistä mitään. Joskus vuonna kivi ja keppi ulkosuodatin oli vain muovikippo, jossa oli keraamisia helmiä ja vaahtomuovi, nykyään niissä on jo USB-liitännätkin?!? Mitä enemmän niitä yritän tutkia, sitä tyhmemmäksi itseni tunnen. Voisitteko millään vinkata omia suosituksianne, mikä on tärkeää ja mikä ei? Tämän päivän suodattimissa on ilmeisesti osassa se mahdollisuus, että se tyhjennetään ennen kuin kiikutetaan pestäväksi? Toimiiko tuo oikeasti? Naisena vettä täynnä olevan ison ulkosuodattimen kantaminen vessaan ei kauheasti kiehdo, jos sen voi tehdä helpomminkin. Ja minkä kokoinen suodatin tuohon pitäisi hankkia? Kävin hieman "potkiskelemassa renkaita" paikallisessa tarvikemyymälässä, jossa kauppias yritti myydä < 600 l tarkoitettua suodatinta. En sitten ostanut kun en oikein vakuuttunut että tuo yksistään riittää. Haaveena kun olisi, että pääsisin pelkällä ulkosuodattimella.

Niin ja sitten se hiekka. Biltemasta ilmeisesti saa sopivaa, mutta ennemmin toivoisin sen olevan hieman tummempaa. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä mistä (muualta kuin akvaariokaupasta) saattaisin tuollaista saada? Vai menenkö koko keski-ikäisen naisen arvovallalla vaatimaan rautakauppaan, että tuo säkki on avattava, mä haluan ensin nähdä mitä olen ostamassa? :D Ja sitten vielä arvio hiekan määrästä, pääseekö 75 kg edes alkuun vai ostanko suosiolla heti sen 100 kg? Ja vielä, mitä kasvit pitää hiekkapohjasta? Kai ne siihen saa ankkuroitua ja siellä kasvavat kuten sorassakin? Niin ja mitä ihmettä ne kierteiset ovat joita kaikki hehkuttavat hiekan kunnossapidossa?

Nöyrä kiitos ja kumarrus jos jaksoit lukea loppuun asti. Et usko kuinka tyhmäksi itseni tunnen. Nyt kuitenkin sain hieman ajatuksia jäsenneltyä ja toivottavasti joku hyväsydäminen vielä antaa hieman ohjeitakin, ettei tarvitse ihan kaikkea kokea kantapään kautta. Lisää kysymyksiä on varmasti luvassa, kunhan saadaan tuo valaisin kuntoon, todetaan tankki vedenpitäväksi ja suodatin ja hiekka hankittua.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Käytettynä ostetun akvaarion (660 l) käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja hippikala »

En osaa sanoa oikein mitään järkevää noihin varsinaisiin kysymyksiin mutta kovasti tsemppaan silti! Minulla oli myös yli 10 vuoden tauko ja voi että meinasi pää räjähtää kun yritin päivittää itseni uudelle vuosituhannelle! Ihan mielettömästi uutta tietoa ihan kaikesta! Suosittelen mitä lämpimimmin Markku Varjon 2000-luvun kirjoja (Akvaarion perusopas, Akvaariokalat & Akvaariokasvit), ne ovat olleet ihan korvaamattomia. Tosin tuohon laitteiston valinnanvaikeuteen nekään eivät auta, se on ihan oma viidakkonsa. Ja niitä mokomia vekottimia tulee vielä koko ajan lisää! Siinä kaiken hässäkän keskellä yrittää sitten muistella että niin, akvaariohan on hyvä just siksi kun se vähentää stressiä... [;)]
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
tttiia
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tttiia »

Rantakampela kirjoitti: Hiekka pohjamateriaalina sekä tuohon sopiva suodatin herättävät jo kasan kysymyksiä, kypsyttämisestä sun muusta nyt puhumattakaan. Lisäksi pää on edelleen hieman pyörällä tapahtuneesta; mä siis ostin kerrostaloon akvaarion, joka painaa täytenä ehkä 1000 kg (?) eli pienen henkilöauton verran. Mitäs sitten jos se hajoaa ja alakertaan sekä rakenteisiin lurahtaa 600 l vettä? Mutta aloitetaanpa ihan alusta, ehkä joku jaksaa vääntää minulle rautalankaa aiheesta?
Ei muuta kun soittoa vakuutusyhtiöön ja kotivakuutuksen päivittämistä. Yleensä kun vähän maksaa lisää, saa kotivakuutuksen, joka kyllä korvaa alakerran asunnotkin jos vahinko sattuu. Ainakin itse tein näin omien altaideni kanssa (yhteensä 300l) eikä hintaa tullut lisää kuin pari kymppiä vuodessa.
Ripari
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ripari »

Tervetuloa taas läträäjien joukkoon ;)

Itselle kävi vähän samalla tavalla, täällä liiaksi roikkuneena lämpesin jälleen lutraamiseen...

Perusasiat eivät ole muuttuneet, nykyään on onneksi paljon tietoa saatavilla, toisin kuin ennen. Ihan rakettitiedettä tästä ei kannata tehdä, maalaisjärjellä ja maltilla pärjää hyvin.

Kysyksiisi, kaikilla on oma mielipiteensä ja kaikki ovat oikeassa, kun kyseessä on makuasia. ;)
Päätä itse mitä neuvoa kuuntelet tai et.

Tässä yksi mielipide: hiekkana olen käyttänyt ihan rautakaupan ns. Hiekkapuhallushiekkaa, se on hieman punertavaa.
Raekoko n. 1-2mm. 200l altaaseen riitti n.20kg 1säkki mainiosti. Tuohan on myös makuasia kuinka pajon haluaa hiekkaa altaaseen. Eli 60kg voi lähteä liikkeelle. Lisää jos on tarvetta.
Hintakin on huomattavasti halvempi kuin akvaarioliikkeessä.
Tosin hiekan pesussa menee hetki...

Ulkopumppuna olen käyttänyt eheimin 2028 prof 2:sta. Vanhassa on vielä puhtia edelleen. Itse suosin pumpun tehoissa, 2x altaan litramäärä /h. Esim. 2x sama pumppu 720l altaassa toimii hyvin. Pumpun teho, ja suodatuksen riittävyys ovat taas kiinni siitä, millaisia kaloja ja kuinka paljon niitä on, Ruokinnan määrästä yms.
Edelleen, vanha makaroni/ vaahtomuovi tarjoaa bakteereille hyvän alustan pumpun toimivuuteen.
Pienemmällä kalamäärällä ja riittävän usein putsaamalla voi pärjätä yhdelläkin pumpulla.

Vanhan altaan koeponnistaisin ennen käyttöönottoa jossain, missä mahd. Vuotaminen ei tuo ongelmia.
Onhan silikonit kunnossa?

Tsemppiä ja intoa lutraamisellesi.
200l seurala
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Tervetuloa mukaan! Itsekin pidin yli kahdenkymmenen vuoden kuivan kauden välissä. "Akvaariotiede" oli mennyt sillä aikaa eteenpäin, toki, monet opit ja uskomukset esim vedenvaihdoista muuttuneet (ennen kun vaihdettiin kerran kuussa yksi kolmannes, nyt se sama kolmannes jätetään kerran viikossa vaihtamatta). Mutta tieto vanhasta tavasta tuo harrastukseen perspektiiviä, jonka kautta peilata uusia oppeja. On helpompi ottaa vastaan ja miettiä miten ja miksi, kun on tiedolle jo pohjaa.
Itselleni uusina tapoina käyttöön tuli tuo uusi vedenvaihtorytmi. Tosin en vaihda edelleenkään kerralla noin hurjasti kuin 75%, mutta viikottain kuitenkin. Lisäksi olen ottanut säännölliseen käyttöön kasvilannoitteet ja hiilidioksidilisän, mikä on mahdollistanut kasvien kasvatuksen ihan toisella tavalla kuin 90-luvulla altaissani. Nyt täytyy oikein miettiä, millaisia kasveja ostaa, ettei tila lopu heti kesken ;)

Tällä hetkellä käytössäni on kaksi allasta. Toisessa on "retropohja" eli samat sorat, jotka olen 80-luvulla ostanut ( Kaikkea sitä ihminen tulee säästäneeksi). Sorapohja ei ole juuri nyt se kaikkein muodikkain, mutta pidän siitä edelleen ehdottoman paljon: se on helppo lapota puhtaaksi, eikä sen päällä heti kakka lillu. Kasvit pysyvät paikoillaan ja olen saanut ne lannoituksella siitä tosiaan viihtymään. Toisessa altaassa on Bilteman hiekkapohja. Toistaiseksi hyvin toiminut tuokin. Mielestäni ainoa oikea alusta monnisille. Lappoaminen ei hiekkahohjalla juuri onnistu, ei ainakaan perinteiseen malliin. Lika ja kalankakka jäävät hiekan pinnalle, joten kakkaa näkyy aina, vaikka juuri olisi putsnnut. Kasvit olen saanut pysymään hyvin hiekallakin. Kasvavat, kuten sorapohjalla. Näiden lisäksi olen kokeillut mustaa basalttihiekkaa, joka oli sisustuksellisesti ehdottomasti suosikkini kaikista! Musta pohja toi esiin niin kalat kuin kasvitkin. Mustissa pohja-aineksissa vain piilee vaara veteen liukeavista ja vesiarvoihin vaikuttavista mineraaleista. Itselläni ei ongelmaa ollut, mutten uskaltanut isompaan altaaseen siirtyessäni enää hankkia tuota lisäämään pelätessäni uuden erän olevan jotain muuta kuin olemassaoleva musta pohjani.
Lisäksi markkinoista löytyy noita kasvin kasvatukseen kehiteltyjä pohja.ateriaaleja, joita en ole itse kokeillut. Niissä on värivalikoimaa, vähän tummempiakin sävyjä

Itsekin suosittelisin koetäyttämään altaan vuotojen havaitsemiseksi. Lisäksi ota yhteyttä vakuutusyhtiöön etukäteen ja tarkista akvaariovahinkojen korvettavuus.

Uljosuodattimet toimivat kuten ennenkin ;). Perusajatus on sama, eikä kaikkia uusia ominaisuuksia tarvita. Tuplahanat ovat minusta kivat, mutta suodattimen puhdistus on aina joka tapauksessa projekti, jossa roiskuu, joten menisi varmaan ilmankin. Noin isoon altaaseen ottaisin ehkä yhden sijaan kaksi ulnosuodatinta, yhden kumpaankin päähän. Näin virtaus pysyisi tasaisempana ja toimintavarmuus parantuisi: jjos toinen rikkoutuu, toinen vielä jatkaa. Yhden ulnosuodattimen kanssa saatat tarvita sisäsuodatinta veden kierrätykseen.

Käynnistämisen olen itse hoitanut biodiggest baktuuriampulleilla. Ne laitetaan altaaseen, jossa hiekat, kasvit ja tekniikka paikallaan. Kalat lasketaan veteen melkein heti perään, ei vasta viikon päästä. Aineella saa hyvin käyntiin myös ulnosuodattimet. Kallista on, mutta minulla tästä tuotteesta neljän akvaarion käynnistämisessä vain hyviä kokemuksia. Toki muitakin tapoja on ja ohjeita niihin löytyy täältä runsaasti.

Internet on tuonut ulkomaiden akvaariokaupat ulottuvillemme myös. Itse en ole ulkomailta tilannut, mutta edullista kuulemma on ;). Kotimaisista nettikaupoista sen sijaan tilaan toisinaantarvitsemiani ruokia ja lannoitteita, tekniikkaakin, jos satun tarvitsemaan. Vaikka Tampereella taitaa olma lauppiaistakin hyvä valikoima. Enää ei siis kuitenkaan tarvitse jäädä yhden liikkeen ja sen mielipiteiden varaan pienilläkään paikkakunnilla, mikä on hyvää edistystä entiseen verrattuna.

Onnea projektille! Hyvä siitä tulee! Olet jäsentänyt asiat jo hyvin itsellesi, joten pärjäät varmasti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”