punainen kiekkokotilo
Valvoja: Moderaattorit
punainen kiekkokotilo
Kenelläs on näitä? (paitsi meillä
) Tuntuvat olevan sovissa ihan kaiken kanssa eivätkä edes syö kasveja... Siis kaikinpuolin harmittomia olioita.

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
Re: punainen kiekkokotilo
Minulla on ollut nyt jonkun aikaa.
Ymmärtääkseni lussuttelevat kasveista pilaantuvia osia, ja itse olen pitänyt mm. poikasakvassa "talkkarina". Kakkivathan nämäkin rutosti, mutta eipä jää ruoanjämiä pilaantumaan.
Symppiksiä tyyppejä, ja varsin harmittomia.
Minulla on myös sinisiä kiekkoja.
Aika monta sain hengiltä kuoren syöpymisen takia, jonka lienee aiheuttanut pH:n heilahdus tai ammoniakki. Reagoivat siis kuorellaan vesiarvojen heittoon.
Mutta pehmeässä vedessä pärjäävät kyllä muuten, kuori on kauniin kiiltävä.
Lisääntyvät sit itsekseen ja ilmeisesti jopa yksin... Et näitä voi olla sit olosuhteiden ollessa sopivat pian aika monta
Mut ei se haittaa, ovat ihania väripilkkuja akvassa <3
Ymmärtääkseni lussuttelevat kasveista pilaantuvia osia, ja itse olen pitänyt mm. poikasakvassa "talkkarina". Kakkivathan nämäkin rutosti, mutta eipä jää ruoanjämiä pilaantumaan.
Symppiksiä tyyppejä, ja varsin harmittomia.
Minulla on myös sinisiä kiekkoja.
Aika monta sain hengiltä kuoren syöpymisen takia, jonka lienee aiheuttanut pH:n heilahdus tai ammoniakki. Reagoivat siis kuorellaan vesiarvojen heittoon.
Mutta pehmeässä vedessä pärjäävät kyllä muuten, kuori on kauniin kiiltävä.
Lisääntyvät sit itsekseen ja ilmeisesti jopa yksin... Et näitä voi olla sit olosuhteiden ollessa sopivat pian aika monta

Mut ei se haittaa, ovat ihania väripilkkuja akvassa <3
-
- Advanced Member
Mulla on punaisia kiekkokotiloita muutaman litran sukarapualtaassa, saavat siellä syödä kaiken ylimääräisen ruoan ja vihannekset mitä yritän ravuille tarjota. Niiden lisääntymistä voi säädellä ruoan määrällä, näin olen lukenut ja näyttäisikin siltä että poikasia on alkanut ilmestyä kun olen tarjonnut paljon erilaista ruokaa ravuille.
Sain juuri parven kääpiöpallokaloja ja koitan nyt kasvattaa kaikkia pehmeäkuorisia kotiloita tuolla rapualtaassa. Isoimmassa akvaariossani oli ensin tuhottomasti kehäkotiloita ja muunnoslimakotiloita, kunnes jonkun kasvin mukana sinne tuli muutama petokotilo ja kaikki katosi ennen kuin edes huomasin, että siellä on petokotiloja. Olen nyt kahden vaiheilla että luovunko niistä jotta saan kunnon kotiloarmeijan taas isoimpaankin altaaseen.
Mulla on nyt sukarapujen ja kotiloiden altaassa sellainen kilpikonnille tarkoitettu kalkki ym. "kivi", joka toivon mukaan auttaa molempia lajeja kuoren kanssa. Vesi on muuten tosi pehmeää, ja käytän Dennerlen Nano Crusta Fit -vitamiinilisää.
Maji, olisikohan mahdollista ostaa sinulta muutama sininen kiekkotilo jos vaikka säiden lämmettyä saisi postitettua jos keksitään joku hyvä pakkauskeino tai sitten koittaa törmätä jossain (HAS huutokauppa esim.?) Olisi kiva saada eri värejä.
Sain juuri parven kääpiöpallokaloja ja koitan nyt kasvattaa kaikkia pehmeäkuorisia kotiloita tuolla rapualtaassa. Isoimmassa akvaariossani oli ensin tuhottomasti kehäkotiloita ja muunnoslimakotiloita, kunnes jonkun kasvin mukana sinne tuli muutama petokotilo ja kaikki katosi ennen kuin edes huomasin, että siellä on petokotiloja. Olen nyt kahden vaiheilla että luovunko niistä jotta saan kunnon kotiloarmeijan taas isoimpaankin altaaseen.
Mulla on nyt sukarapujen ja kotiloiden altaassa sellainen kilpikonnille tarkoitettu kalkki ym. "kivi", joka toivon mukaan auttaa molempia lajeja kuoren kanssa. Vesi on muuten tosi pehmeää, ja käytän Dennerlen Nano Crusta Fit -vitamiinilisää.
Maji, olisikohan mahdollista ostaa sinulta muutama sininen kiekkotilo jos vaikka säiden lämmettyä saisi postitettua jos keksitään joku hyvä pakkauskeino tai sitten koittaa törmätä jossain (HAS huutokauppa esim.?) Olisi kiva saada eri värejä.

P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-
- Katalysaattori
Itse olen nämä ystävältä saanut, eikä noita minulla vielä ole hirrrrveän montaa. (Pieniä vielä kaikki)
Mutta voisin melkein kuvitella, että hän niitä voisi HASin huutokauppaan tuoda
Mutta voisin melkein kuvitella, että hän niitä voisi HASin huutokauppaan tuoda

Ilmeisesti eriväriset kiekkokotilot pitää olla eri altaissa? Vai lisääntyvätkö ristiin? Miten värit perytyy? Jep, sinisetkin kiinnostaa, pitää varmaan hommata taas kääpiöpalloa syömään kohta kotiloita pois... 
Meilä lisääntyy punaiset hyvin vaikka en edes joka pv ruoki enkä aina niin monipuolisetikaan kuin menneinä vuosina. Näin perheellisenä työssäkäyvnä on niin monta muutakin asiaa hoidettavana. Altaiden vedet ja suodattimet ja perusruoat kun toimii niin kaikki muu on plussaa vaan.

Meilä lisääntyy punaiset hyvin vaikka en edes joka pv ruoki enkä aina niin monipuolisetikaan kuin menneinä vuosina. Näin perheellisenä työssäkäyvnä on niin monta muutakin asiaa hoidettavana. Altaiden vedet ja suodattimet ja perusruoat kun toimii niin kaikki muu on plussaa vaan.
-
- Advanced Member
Niin tai keräilet ylimääräiset kotilot välillä pois ja lahjoitat jollekkin lähialueen palloharrastajalle. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Kääpiöpallot on senverran hauskoja olioita että "helpommalla" pääsee homata niitä, kun selkärangattomia saa kait edelleenin kasvattaa ja "antaa ruoaksi elävänä", varsinin kun noita "vesikippoja" on aina useampia (tai ainakin on ollut kautta vuosien useampia...) .
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Tämä ei varmaan ole sama kuin tuo violettiraitainen tai -täpläinen isokiekkokotilo? Ne ainakin ovat kasvinsyöjiä ja kannibaaleja, yritän niistä kiivaasti eroon, mutta ovat sitkeitä ja lisääntyvät nopeasti. Tappavat kierteisetkin, mokomat roistot.
http://sademetsa.net/fi/kotilot.php
Kiekkokotilolaji - Ramshorn Snail - Planorbella sp.
Heimo: Planorbidae - Kiekkokotilot
n. 1,5 - 2 cm
Ellen väärin tiedä, nää punaiset on noita...
Kiekkokotilolaji - Ramshorn Snail - Planorbella sp.
Heimo: Planorbidae - Kiekkokotilot
n. 1,5 - 2 cm
Ellen väärin tiedä, nää punaiset on noita...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Eri kotiloista varmaankin kyse. Omat ovat saman värisiä kuin tuo isokiekko, mutta niissä on tuo ylimääräinen kierre mikä näkyy noissa tarkoittamasi lajin kuvissa. Vielä voimakkaampanakin. Tekevät todella paljon tuhoa kasveihin (vaikka viherruokaakin on) ja tosiaan kiusaavat muita kotiloita. Epäilen niiden tappavan kierteisiä ja ompun poikasia.
Onneksi omasi kuulostat ysävällisemmiltä.
Onneksi omasi kuulostat ysävällisemmiltä.

-
- Elite Member
Hei olisko mahdollista nähdä kuvaa niistä sininsistä kotiloista, kun jollain tuntu niitäkin olevan?