Nitriittiongelma - apua!
Valvoja: Moderaattorit
Nitriittiongelma - apua!
Itselläni on 117 ja 128 l akvaariot, olleet käynnissä 3vko ja 2vko toinen on jo ennen ollut 3vuotta toiminnassa. Nyt n.viikko sitten tuli tuohon 3vko käynnissä olleeseen nitriittipiikki, mikä nousi 5mg/l vaikka ennen ollut ~0,2-0 mg/l . Äkkiä kalat toiseen altaaseen. Ostin JBL:n Denitrolia ja laitan sitä n. 5ml joka toinen päivä . Nitriitti nousi 10mg/l ja nyt vaihdoin 50% vedestä ja nitriitti on 5mg/l. Miten saisin nitriitin alas nopeasti ?
-
KatjaB
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Nitriittiongelma - apua!
Millä tavalla valmistit akvaarion ennen kalojen tuloa? Mitä kaloja sulla siellä on?
Mainitsemastasi aineesta mulla ei ole kokemusta.
Itse vaihtaisin vain vetta, monta kertaa ja paljon, enkä siirtäisi kaloja minnekään, ainakaan kaikkia. Ehkä hankkisin jotakin bakteerivalmistetta, jolla saadaan parempi tasapaino.
Mainitsemastasi aineesta mulla ei ole kokemusta.
Itse vaihtaisin vain vetta, monta kertaa ja paljon, enkä siirtäisi kaloja minnekään, ainakaan kaikkia. Ehkä hankkisin jotakin bakteerivalmistetta, jolla saadaan parempi tasapaino.
Viimeksi muokannut KatjaB, 11:42, 27.01.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kalaton kypsytys ja viikon jälkeen pari pioneerikalaa kehiin, ei ilmennyt mitään vaan vesiarvot pysyivät hyvinä. Sen jälkeen laitoin loput kalat (1 vanha neontetra, 4kiilakylkeä, 2punapäätetraa, 2kuparimonnista, 1albiinomonninen, selkäuimari ja 5partista.) Ruokin todella maltillisesti ja viikko menikin hyvin. Denitrol on juuri bakteerivalmiste, mitä olen laittanut ohjeiden mukaan.
-
Koomikko
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Miten teit kalattoman kypsytyksen? Viikko kuulostaa lyhyeltä ajalta. Mulla kalaton kypsytys kesti 4 viikkoa. Jos allas ei ole vielä kypsä niin ei kai sitä nitriittiä saa altaasta pois kuin vettä vaihtamalla.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Denitrol vastaa Tetran Safe Start:a, lisäilet denitrolia ja vaihdat vettä maltilla, pientä määrää mutta useasti. Voisi toki ostaa vaikka Safe Startia tai ampulleja, jos jostain syystä Denitrolin bakut on jäätyneet tms. Tarinasi jatkuu kalallisena kypsytyksenä..