Koristeet

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tero78
Starting Member
Starting Member

Koristeet

Viesti Kirjoittaja tero78 »

Kertokaa viisaammat mulle että mistä voin tedä ittelleni koristeita.
Paperista saa osan takalasiin ja kivistä saa jonkun tunelin/kasan (millä ne voi "liimata" ettei ne sorru heti?) sekä juuria/kasveja.
Mutta koska haluaisin tehdä ns:atlanttiksen ja kaikki koristeet on liian pieniä niin miten/mistä niitä voi itte valmistaa?
Iso on kaunista
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Tuosta Atlantiksesta en osaa sanoa 8O.

Mutta noiden kivien "liimaamisesta" kylläkin. Itselläni on tehtynä kiviluola (ollut alunperin kilpikonnalla konnan ollessa pienempi). Kivet on kiinnitetty toisiinsa silikoonilla. Muista ostaessasi ko. ainetta, että se pitää olla varta vasten akvaariokäyttöön sopivaa.
Aphrodite
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aphrodite »

Koristeita voi valmistaa esim. poltetusta savesta niinkuin itse olen tehnyt.

Mun "atlantis" http://kotisivu.mtv3.fi/kokeeks/

(Kaikki muut olen tehnyt itse paitsi tuon Aphrodite-patsaan.)
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
turtana
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja turtana »

Tosi hieno "maisema sinulla Aphrodite! Onko nuo kaikki uusia, vai miten saat ne pysymään noin valkeina/levättöminä?
Aphrodite
Junior Member
Junior Member

turtana kirjoitti:Tosi hieno "maisema sinulla Aphrodite! Onko nuo kaikki uusia, vai miten saat ne pysymään noin valkeina/levättöminä?
Nuo kuvat on melkein vuoden takaa. Ei ne todellakaan enää ole valkoisia nuo pylväät. Nykytilassa (lue: leväisenä) altaani näyttää mielestäni luonnollisemmalta. Ikään kuin rauniot todellakin olisivat olleet veden alla jo vuosituhansia...
JEM
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja JEM »

Aphrodite kirjoitti:Koristeita voi valmistaa esim. poltetusta savesta niinkuin itse olen tehnyt.
Miten tuo savihomma käytännössä onnistuu? Onko mahdollista polttaa saviesineitä tavallisessa uunissa, vai tarvitaanko sellainen "oikeaoppinen" savenpolttouuni? Jonkinlainen luola olisi kiva tehdä savesta mutta mahtaako olla mahdollista kotikonstein..?
tilluska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tilluska »

Aphrodite kirjoitti: (Kaikki muut olen tehnyt itse paitsi tuon Aphrodite-patsaan.)
Siis vau! 8O

Itelläni on vaan "normal" amatson-allas kitusella kasvistolla juurakot, kivet ja korkinpala ainoina somisteina. Tuohan pisti miettimään. Voin vaan kuvitella miltä näyttää nyt sopivasti levättyneenä. Ei sais kuvaa nykyhetkestä?
Joillakuilla sitä vaan on esteettistä silmää... (kateuden piru hiipii olan taa...)
Aphrodite
Junior Member
Junior Member

tilluska kirjoitti:Ei sais kuvaa nykyhetkestä?
Yritän saada huomenna näpsäistyä. Tänään liian kiire lauantai-illan rientoihin [;)]
Aphrodite
Junior Member
Junior Member

Aphrodite kirjoitti:
tilluska kirjoitti:Ei sais kuvaa nykyhetkestä?
Yritän saada huomenna näpsäistyä. Tänään liian kiire lauantai-illan rientoihin [;)]
8O Voi peeveli... Mä tyystin unohdin, että mun olisi pitänyt kuvata tuo allas ennenkun menin karsimaan sieltä leväiset kasvit (ja samalla tuli putsattua nuo somisteet oikein teräsharjalla)

[:I] Kyllä huomaa, ettei vanhuus tule yksin. Muisti on nähtävästi jopa lyhyempi kuin kananlento.

Noh lohduttaudumme tiedolla siitä, että parin kuukauden päästä altaani on taas yhtä leväinen, jotta voin ottaa siitä kuvan "ihasteltavaksenne".
Johanna V kirjoitti: Miten tuo savihomma käytännössä onnistuu? Onko mahdollista polttaa saviesineitä tavallisessa uunissa, vai tarvitaanko sellainen "oikeaoppinen" savenpolttouuni? Jonkinlainen luola olisi kiva tehdä savesta mutta mahtaako olla mahdollista kotikonstein..?
Tarvitaan oikea savenpolttouuni. Lämpötilan pitää olla vissiin lähemmäs 1000 astetta.
Katso hakusanalla savi, niin löydät vanhoja viestiketjuja aiheesta.
Taija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Taija »

Kuinka hyvin eri savityypit sopivat akvaarioon? Saveahan nyt löytyy jos minkä sorttista ja väristä... Voiko siitä irrota veteen jotain haitallisia aineita? Ja tuli mieleen että saviesineethän voi lasittaa, eli levä ei ehkä näy värillisestä pinnasta niin helposti. Onhan tuo lasittamaton savi toki kauniimman näköistä. Taitaisi olla lasitettu pinta kuitenkin helpompi puhdistaa?
Taidanpa kehitellä akvaariooni akropolis-kukkulan... [;)]
Entä löytyykö kokemuksia muista materiaaleista, joita löytyy esim. askartelukaupoista?
”Outoa, kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.”
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Jos ei itse halua alkaa savesta polttamaan, niin maailmalta löytyy ihan kaupallisiakin malleja: esim englantilaisen Simlawoodin Kreikkalaista raunioteemaa [simlawood.co.uk]. Simlawoodin valikoimasta löytyy muitakin teemoja. Simlawoodilla ei tietääkseni ole edustusta Suomessa, mutta ainakin vuosi pari sitten, ko. tuotteita olisi voinut tilata suoraan heiltä.

Kuva
URL: http://www.simlawood.co.uk/images/gr14_large.jpg

Tiedän toki, että monille - minulle mukaanlukien - kaikenlainen teeseitseskely on tärkeä osa tätä harrastusta.

Edit: Lisäsin kuvan.
Taija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Taija »

No tuoltahan löytyy hienoja malleja. :D Taitais tosin aika kalliiks tulla lähteä noita tilailemaan... Hintoja ei tuola sivulla edes mainittu. Se Stonehenge oli kyllä tosi siisti! 8-)
”Outoa, kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.”
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Ahphroditen allashan on upea, ihan silmiä häikäisee 8-) On se vaan hassua kun vasta eilen melkein ihastelin omia korkkirakennelmiani niin kummasti tuntuvat nyt vaatimattomilta... No, jos jostain pikapuoliin saisin sen uuden altaan hankittua niin ehkäpä sitä sitten heittäytyy taiteellisemmaksi :D
Brenda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Brenda »

Waw. Upeet Kreikkalaissisustukset sulla. Mullakin on uus allas tulossa ja koristeita yritän miettä. Oskareitten kanssa kun tuo rehevä kasvillisuus on todellisuudessa vai haaveillua. Olin ajatellut jotain jättikarahkaa tai minisoutuvenettä. Mistähän sellasen löytäis? Allas on 185cm pitkä, eli suht lyhyt jolla sais olla ja tietty puinen että sais upotettua. Mutta jotain jokiteemaa sen pitäis olla ja eikös jokien pohjalla tukkeja, soutuveneitä ja fillareita ole?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”