"käyrä" miljoonakala sairas, vesiarvot? vai mikä on.
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
"käyrä" miljoonakala sairas, vesiarvot? vai mikä on.
http://aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=95016
Linkin takaa löytyy miljoonakaloista kuvia ei kauheen hyviä mutta ajaa varmaan asiansa. Kalat 10 (8) naarasta 4 urosta, ostin tunnetusta liikkeestä n 3viikkoa sitten. Pikkuhiljaa yksi naaras alkoi käyristyä ja nyt mun mielestä muutama muukin. Kidukset turvonneet joillakin. Mitään muuta uutta akvaan ei ollut vuoteen tullut kun nämä miljoonakalat. Eilen ostin 11 viisiraitabarbia kun ei tuo näytä muita kaloja vaivaavan. Akvaariossa on neontetraparvi,piikkisilmiä,monnisia, ja nyt barbit vielä. Akvaariossa mistä kalat tuli oli yksi kuollut poikanen :O en ajatellut olevan vakavaa. Myyjä sanoi kalojen sopivan pehmeään veteen. Ainoastaan naaraat oireilevat eri altaasta otetut urokset eivät. Vettä varuiks olen vaihellut nyt parin päivän välein n30% tai vähän vähemmän. Tänään ensimmäisenä "käyristymään" lähtenyt oli kuollut ja yksi oli kuollut kiertovesipumpun imuun ilmeisesti. Onko siis joku tauti vai väärä vesi sittenki. Kaikki muut kalat täysin normaaleita ja kaikki vesitestitkin mun mielestä ok.
Akvaario on 220l
Suodatin JBL CristalProfi Greenline - e1501 ja EHEIM pickup 2012
lämpötila = n25c
easy life liuskatestit
ph = 7.5
kh total alkalinity = 80ppm 4.4dh
gh total hardnes = 25ppm 1.4dh ehkä vähä yli
no2 = nitrite 0
no3 = nitrate 20-30
Jungle liuskatesti
no3 = nitrate 20
no2 nitrite = 0
gh total herdnes = 7,5/soft
total chlorine 0
total alkalinity = 80/moderate
ph = 7
Tippatesteillä muuten samat tulokset ph 7
Linkin takaa löytyy miljoonakaloista kuvia ei kauheen hyviä mutta ajaa varmaan asiansa. Kalat 10 (8) naarasta 4 urosta, ostin tunnetusta liikkeestä n 3viikkoa sitten. Pikkuhiljaa yksi naaras alkoi käyristyä ja nyt mun mielestä muutama muukin. Kidukset turvonneet joillakin. Mitään muuta uutta akvaan ei ollut vuoteen tullut kun nämä miljoonakalat. Eilen ostin 11 viisiraitabarbia kun ei tuo näytä muita kaloja vaivaavan. Akvaariossa on neontetraparvi,piikkisilmiä,monnisia, ja nyt barbit vielä. Akvaariossa mistä kalat tuli oli yksi kuollut poikanen :O en ajatellut olevan vakavaa. Myyjä sanoi kalojen sopivan pehmeään veteen. Ainoastaan naaraat oireilevat eri altaasta otetut urokset eivät. Vettä varuiks olen vaihellut nyt parin päivän välein n30% tai vähän vähemmän. Tänään ensimmäisenä "käyristymään" lähtenyt oli kuollut ja yksi oli kuollut kiertovesipumpun imuun ilmeisesti. Onko siis joku tauti vai väärä vesi sittenki. Kaikki muut kalat täysin normaaleita ja kaikki vesitestitkin mun mielestä ok.
Akvaario on 220l
Suodatin JBL CristalProfi Greenline - e1501 ja EHEIM pickup 2012
lämpötila = n25c
easy life liuskatestit
ph = 7.5
kh total alkalinity = 80ppm 4.4dh
gh total hardnes = 25ppm 1.4dh ehkä vähä yli
no2 = nitrite 0
no3 = nitrate 20-30
Jungle liuskatesti
no3 = nitrate 20
no2 nitrite = 0
gh total herdnes = 7,5/soft
total chlorine 0
total alkalinity = 80/moderate
ph = 7
Tippatesteillä muuten samat tulokset ph 7
Malawi projekti 745.5l, 240l, n60l poikasallas, 3 lasta ja pk collie avittamassa.
Re: "käyrä" miljoonakala sairas, vesiarvot? vai mikä on.
Miljoonakala ei lähtökohtaisesti ole pehmeän veden kala eikä missään tapauksessa kuulu samaan akvaarioon neontetrojen kanssa. Joskus mainostetaan "pehmeän veden kantoja" milliksistä, mutta en ole vakuuttunut onko sellaisia olemassakaan vai ovatko nuo kannat vain järjestelmällisen eläinrääkkäyksen nuorinta sukupolvea.
Mikä liike mahtoi kalat myydä ja millä perustelivat että sopivat pehmeään veteen? Syitä kalan kieroon menemiseen on varmaan monia, eikä syytä voi varmuudella sanoa. Vääränlaista vettä epäilisin ensimmäisenä. Se saa muut taudit puhkeamaan. Sinuna veisin kalat takaisin kauppaan ja vaatisin rahat takaisin. Älä ryhdy vettä kovettamaan sillä ainakaan neonit eivät siitä pidä. Tai sitten hanki toinen allas..
Noista kuvista ei valitettavasti paljoa näy. Toivottavasti tuo meduusa on muovia
.
Mikä liike mahtoi kalat myydä ja millä perustelivat että sopivat pehmeään veteen? Syitä kalan kieroon menemiseen on varmaan monia, eikä syytä voi varmuudella sanoa. Vääränlaista vettä epäilisin ensimmäisenä. Se saa muut taudit puhkeamaan. Sinuna veisin kalat takaisin kauppaan ja vaatisin rahat takaisin. Älä ryhdy vettä kovettamaan sillä ainakaan neonit eivät siitä pidä. Tai sitten hanki toinen allas..
Noista kuvista ei valitettavasti paljoa näy. Toivottavasti tuo meduusa on muovia
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
The plural of anecdote is not data.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Taidan tietää liikkeen, jos pks asut.
Luottaisin tippatestiin. Eli ph n. 7? Kokonaiskovuus? Sait ihan eri arvoja eri liuskoilla. Eli lisäätkö veteen kovetusaineita? Ja onko sinulla Helsingin vesi? Oman vesilaitoksen kovuus (GH) näkyy vesilaitoksen sivuilta, jos et lisäile mitään. Eli kokonaiskovuus?
Itse olen päätynyt siihen pehmeän veden millistenkin kanssa, että GH= 6, niin vointi on parantunut ja tällä hetkellä on minusta varsin hyvä. Sairatita ei myöskään näy. Tosin nyt kanta on tiheä, koska jouduin tyhjäämään yhden kipon. Ylitiheä milliskanta ei tiedä hyvää.
Katsoin kuviasi. Minulla mielestäni tuo sinipyrstöinen naaras käyristyi aikoinani nopeasti kun kotiutui. Yksi toinen kanta samasta liikkeestä - hieman punertava kanta oli tosi terve ja lisääntyi tehokkaasti. Veikkaisin, että epidemia aikoinaan lähti noista sinisistä naaraista.
Lopulta syy selvisi mikroskoopin alla. Dactylogyrus...
Eli pistäisin fisut Seran Tremazol-hoitoon. Kestää vain 6h ja hyvin siedetty. Ei mitään ongelmia, kun kunnon ilmastus. Kalanpoikasetkin ok.
Sitten nostaisin Seachem equilibrumilla tai vastaavalla GH:n hitaasti GH6. Jos ei ole hiilarilisää, ei välttämättä tarvitse ruokasoodaa laittaa. Laittaisin ehkä hippusen. Näin ph olisi 7.5.
Mutta sinulla on muita kaloja akvassa, jotka eivät ehkä tykkää millisten GH6:sta ja ph:n nostosta. Yleensä monnisille kyllä menee GH alle 10 ja ph alle 7.5, mutta ehkei niille optimi.
Milleille toki oma allas paras. Jos taas et siihen lähde, pistäisin ainakin mineraalilisää niin, että GH on esim. 4-5, sekin auttaa millejä. Ja tuskin muille on pahaksi. Minulla joka kipon GH on 4-5 ja plekot ainakin kutevat nätisti. Ja ph:n pitäisi 7-7.2, niin mennee muillekin.
Dactylogyrus on usein lajispesifi eikä minulla muut kalat oireilleet. Tosin pistin kaikki kipot Tremazol-höylän läpi.
Parasta toki olisi mikroskopoida sairaat kalat. Näin saisit varmemman täsmähoidon. Nuo oireet voivat sopia moneen tautiin....
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... =+riutuvat
Luottaisin tippatestiin. Eli ph n. 7? Kokonaiskovuus? Sait ihan eri arvoja eri liuskoilla. Eli lisäätkö veteen kovetusaineita? Ja onko sinulla Helsingin vesi? Oman vesilaitoksen kovuus (GH) näkyy vesilaitoksen sivuilta, jos et lisäile mitään. Eli kokonaiskovuus?
Itse olen päätynyt siihen pehmeän veden millistenkin kanssa, että GH= 6, niin vointi on parantunut ja tällä hetkellä on minusta varsin hyvä. Sairatita ei myöskään näy. Tosin nyt kanta on tiheä, koska jouduin tyhjäämään yhden kipon. Ylitiheä milliskanta ei tiedä hyvää.
Katsoin kuviasi. Minulla mielestäni tuo sinipyrstöinen naaras käyristyi aikoinani nopeasti kun kotiutui. Yksi toinen kanta samasta liikkeestä - hieman punertava kanta oli tosi terve ja lisääntyi tehokkaasti. Veikkaisin, että epidemia aikoinaan lähti noista sinisistä naaraista.
Lopulta syy selvisi mikroskoopin alla. Dactylogyrus...
Eli pistäisin fisut Seran Tremazol-hoitoon. Kestää vain 6h ja hyvin siedetty. Ei mitään ongelmia, kun kunnon ilmastus. Kalanpoikasetkin ok.
Sitten nostaisin Seachem equilibrumilla tai vastaavalla GH:n hitaasti GH6. Jos ei ole hiilarilisää, ei välttämättä tarvitse ruokasoodaa laittaa. Laittaisin ehkä hippusen. Näin ph olisi 7.5.
Mutta sinulla on muita kaloja akvassa, jotka eivät ehkä tykkää millisten GH6:sta ja ph:n nostosta. Yleensä monnisille kyllä menee GH alle 10 ja ph alle 7.5, mutta ehkei niille optimi.
Milleille toki oma allas paras. Jos taas et siihen lähde, pistäisin ainakin mineraalilisää niin, että GH on esim. 4-5, sekin auttaa millejä. Ja tuskin muille on pahaksi. Minulla joka kipon GH on 4-5 ja plekot ainakin kutevat nätisti. Ja ph:n pitäisi 7-7.2, niin mennee muillekin.
Dactylogyrus on usein lajispesifi eikä minulla muut kalat oireilleet. Tosin pistin kaikki kipot Tremazol-höylän läpi.
Parasta toki olisi mikroskopoida sairaat kalat. Näin saisit varmemman täsmähoidon. Nuo oireet voivat sopia moneen tautiin....
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... =+riutuvat
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Elite Member
- Viesti:
Milleille olisi kyllä oma esim. 86 litran kippo poikaa. Säätäsin vesiarvot niille vimpan päälle, tilaa on poikasille eikä muut fisut syö niitä ja pääsevät yksinkin hyvin oikeuksiin. Ovat muuten lajialtaana melko nättejä:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Starting Member
- Viesti:
Pääkaupunkiseudulla juu, ja en viitsi liikettä erikseen mainita. Myyjä erikseen tarjosi kyllä niitä sini/musta pyrstöisiä kun olin ottamassa kelta oransseja
Ja kaikki alkoi juurikin niistä. Toinen akvaario on ja sinne siirrän miljoonakalat mutta en vielä ainakaan kuukauteen kun sielä on poikasia nyt ja jos onkin tarttuvaa ni ne varmaa sairastuu helpommin. Kovuus tippatestillä oli 1 tai ehkä korkeintaan kaksi tippaa eli vissiinki 1 tai kaksi se arvo. Vielä kuukaus sitten olin täysin ummikko kaiken kanssa nyt koittanut epätoivosesti lukea kirjoja ja keksiä syytä. Joitakin lääkkeitä olen varalle kotiin hommannut mutta en niitä viittis alkaa iha summittain akvaan laittamaan. Täytyy perehtyy noihin vesiarvoihin lisää et saa ne kuntoo. Tekis kyllä mieli viedä kalat takas mut sit ne myydää taas jollekki tietämättömälle kitumaan ni ei kiva 

Malawi projekti 745.5l, 240l, n60l poikasallas, 3 lasta ja pk collie avittamassa.
-
- Starting Member
- Viesti:
Kävin lukemassa tuota toista ketjua ja voisi tuota lääkekuuria kokeilla kuullostaa aika samalta ja jos ei muihin vaikuta. Mikroskooppia en omista ja ei kyllä olisi sydäntä alkaa kalaa avaamaan edes. Niin ja meduusa on kyllä muovinen valitettavasti XD Mutta sekin tuli vasta et ei siitäkään ole voinut irrota myrkkyjä.
-
- Elite Member
- Viesti:
Joo, matala GH on. Muuten sen Tremazolin voi tehdä 20 minsan kylpynä ämpärissä. Tosin koko akvassa niitä on. Mutta hyvällä tuurilla kun on lajispesifi, niin näkee auttaako millejä. Hoito pitää viikon kuluttua uusia. Ämpäriin tulee sama annosteluvahvuus, joten ei lääkettä mene paljoa. Näin muut fisut eivät kärsi.
Toki yleensä koko akva näissä jutuissa lääkitään. Itse olen pyrkinyt aina välttämään pääakvan lääkintää, jos vain vähänkin järkevä vaihtoehto. Mutta joo, summamutikka ei hyväksi lääkinnässä. Oma kippo niille olisi muuten poikaa. Muutenkin millit tausta jengiä, minulla menee aina karanteenin ja Tremazol-kylvyn kautta kaikki millit, jotka tulee taloon.
Toki yleensä koko akva näissä jutuissa lääkitään. Itse olen pyrkinyt aina välttämään pääakvan lääkintää, jos vain vähänkin järkevä vaihtoehto. Mutta joo, summamutikka ei hyväksi lääkinnässä. Oma kippo niille olisi muuten poikaa. Muutenkin millit tausta jengiä, minulla menee aina karanteenin ja Tremazol-kylvyn kautta kaikki millit, jotka tulee taloon.
-
- Starting Member
- Viesti:
Multa löytys JBL nedol lääkettä valmiiksi onko se sama mutta eri valmistajan vai johonki muihin loisiin? Muut lääkkeet olikin joihinki yleis tauteihin vaa.
-
- Elite Member
- Viesti:
Mainitsemasi lääke on sisäloishäätöön. Tremazol on kidusloishäätöön. Camacellin pitäisi taas purra sisä- ja noihin kidusloisiinkin. Mutta sen vaikutusaika on n. 5 vrk...
Tuo Tremazol on minusta näpsä kidusloisiin, kun voi tehdä nopean hoidon.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=2640047
Tremazol...on pienempiäkin pakkauksia.
Ja joku pitää käyristymistä myös juuri pehmeän veden aiheuttajana, kun kalsiumia millis ei saa riittävästi. Toisaalta sopimattomat vesiarvot altistavat taas loisillekin. Monen asian summa usein.
Tuo Tremazol on minusta näpsä kidusloisiin, kun voi tehdä nopean hoidon.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=2640047
Tremazol...on pienempiäkin pakkauksia.
Ja joku pitää käyristymistä myös juuri pehmeän veden aiheuttajana, kun kalsiumia millis ei saa riittävästi. Toisaalta sopimattomat vesiarvot altistavat taas loisillekin. Monen asian summa usein.
-
- Starting Member
- Viesti:
Täytyy huomenna käydä hakemassa tuota ja kokeilla sitä "ämpäri" hoitoa pelkille miljoonakaloille jos ja toivottavasti auttas. Pitää sitte varmaa hoitaa koko akvaario jos lähtee auttamaan. Mut tässähän olis sit se oiva tekosyy päästä ostamaan yhtä akvaariota lisää jotta sais sen kovan veden 

-
- Starting Member
- Viesti:
Ja Kiitoksia vastauksista, ihanaa että jotkut jaksaa neuvoa meitä tietämättömiä 

-
- Elite Member
- Viesti:
Kantsii kokeilla tosiaan sitä "lammikkohoitoa", muista kova ilmastus ämpäriin. Ostin tänään n. 10 ilmastimen Akvakeskuksesta, 39 egee Seran isoin malli ja kohtalaisen hiljainen ja tehokas. Mukaan tietysti ilmaletkut ja ilmastinkivet.mamma3x kirjoitti:Täytyy huomenna käydä hakemassa tuota ja kokeilla sitä "ämpäri" hoitoa pelkille miljoonakaloille jos ja toivottavasti auttas. Pitää sitte varmaa hoitaa koko akvaario jos lähtee auttamaan. Mut tässähän olis sit se oiva tekosyy päästä ostamaan yhtä akvaariota lisää jotta sais sen kovan veden
Akvakeskuksessa ainakin on tuota Tremazolia. Yleensä varmin valinta.
Joo, hyvä idis tuo millisakva. Ovat nimittäin terveenä viehättäviä ja omaperäisiä. Sairaina tai rikkaruohomaisena vähempi. 120 litran pytty niille jo melkoisen kiva.

Siitä vain akvakaupoille.
-
- Starting Member
- Viesti:
Nyt on Tremazol akvaariossa, päätin sittenki laittaa suoraan koko akvan ku en löytänyt yhtäkään kaikki kalat kuoli keskustelua. Tänään juuri yksi naaras synnytti joten saas nähä selviikö poikaset. Kauan menee että näkee toimiko lääke? Akvaariossa on tetra aps 300 ilmapumppu minkä juuri sinne vaihdoin elite 802 tilalle joka piti hirveetä meteliä.
-
- Elite Member
- Viesti:
Hieno homma:). Ja ilmastus täysille. Suodattimet oltava hyvässä jamassa diffusorin kera. 6h kärvistelee kovemmassakin melussa:).
Tee vedenvaihto ehkä kahdessa osassa esim. 50% ja 50%. 80 % on aika rankka vedenvaihto kerralla. Muista vedenparannusaineet ja tarkkaile lämppäristä koko ajan kun vaihdat vettä.
Kalat kestävät tämän hyvin ja pienet fisut myös. Usein kalat alkavat kutea heti kuurin jälkeen tai synnytellä - lienee myös vedenvaihdon seurausta loispoiston lisäksi.
Tuskin ihan päivässä eroa huomaat, mutta muutamassa päivässä kyllä. Kidusloisten elinkierto on tehokas ja uutta loista pukkaa. Uusintalääkitys viikon päästä tehtävä ehdottomasti.
Mutta kalojen virkistymisen huomaa kyllä tosiaan melko nopeasti. Riippuu vielä kalan alkuperäiskunnosta.
Tee vedenvaihto ehkä kahdessa osassa esim. 50% ja 50%. 80 % on aika rankka vedenvaihto kerralla. Muista vedenparannusaineet ja tarkkaile lämppäristä koko ajan kun vaihdat vettä.
Kalat kestävät tämän hyvin ja pienet fisut myös. Usein kalat alkavat kutea heti kuurin jälkeen tai synnytellä - lienee myös vedenvaihdon seurausta loispoiston lisäksi.
Tuskin ihan päivässä eroa huomaat, mutta muutamassa päivässä kyllä. Kidusloisten elinkierto on tehokas ja uutta loista pukkaa. Uusintalääkitys viikon päästä tehtävä ehdottomasti.
Mutta kalojen virkistymisen huomaa kyllä tosiaan melko nopeasti. Riippuu vielä kalan alkuperäiskunnosta.
Hyvä jos laitat oman akvaarion niille. Toistan vielä sen että neoneillesi ei mikään kokokaiskovuuden nosto olisi tehnyt hyvää.
The plural of anecdote is not data.
-
- Starting Member
- Viesti:
Eilen ennen lääkettä kuparimonninen "sekosi" Ui iha hulluna ylös alas ja päin laseja ja sai jotain halvauskohtauksia kesken matkan ku kivi putos maahan kyljellee ja hengitti iha super nopee ja taas hetken päästä ihan normaalisti tonki maata. Toivoin et lääke ois auttanu mut aamulla löyty sitte monninen kuolleena. Monnisen ikää en osaa yhtää sanoo ku tuli ekan akvan mukana. Tarkemmin ku miettii ni oli kyllä hoikistunut mutta muuten ulkoisesti ihan normaali. Kaikki muut kalat edelleenki normaaleita.
Ja tosissaa päädyin että laitan millikset 120litrasee sukarapujenkaa ja sitte seuralassa pidän monniset yms kuha saan vaihettuu joskus paremman hiekan monnisille. Ja sitten ostan karanteeni altaan ja karanteenaan kalani täst eteenpäin ettei koskaan enään käy näin
Ja tosissaa päädyin että laitan millikset 120litrasee sukarapujenkaa ja sitte seuralassa pidän monniset yms kuha saan vaihettuu joskus paremman hiekan monnisille. Ja sitten ostan karanteeni altaan ja karanteenaan kalani täst eteenpäin ettei koskaan enään käy näin

-
- Elite Member
- Viesti:
Luultavasti kuprusi kuoli bakumyrkytykseen. Ne vievät nopeasti hengen. Usein ei ole tehtävissä mitään, jos baku pääsee sisuskaluihin ja verenkiertoon. Ainoastaan Bactopur direct/Furanol voisi hyvällä tuurilla pelastaa. Ehkä uusien fisujen bakukanta ei sopinut kupareillesi ja niillä ei vastustuskykyä. En huolestustuisi, jos tämä vain yksittäinen tapahtuma ja vanha fisu voi olla herkkä uudelle bakukannalle. Jos kupruja alkaa tippua lisää, sitten huolestuisin. Myös uusi fisukanta lisää kuormitusta ja hyvä katsoa, että suodatus ja ilmastus on kunnossa. Kuprutkin monnisina tykkäävät kovastakin virtauksesta pohjalla ja ilmastuksesta.
Itse tykkään pitää joka akvassa tehokasta ilmastinta, niin pohjalta nousee poreet ja pyörteet pintaan. Yleensä fisut tykkäävät.
Milliksethän sopivat oivasti sukisten kanssa 120 litraan. Kuin luotu niille. Eikös sukasetkin ole sinulla hieman emäsvoittoisessa ja hiven kovetetussa vedessä. Myös esim. omput ovat hyväkuorisia millisaltaassa myös. Millit 120l pytyssä ovat minusta onnen omiaan ja lajialtaana oikein hieno.
Juu, karanteeniallas on itsella koko ajan käynnissä ja toimii myös sairaala-akvana. Yleensä en lääkitse koko allasta, vaan pistän fisun eristyksiin ja sairaalaan.
Jouduin tyhjäämään millillän toiseen kippoon, että sain haarniskaparin sinne toipumaan. Muutaman millin poikanen jäi sinne ja näyttävät kasvavan vauhdilla. Toivottavasti haarniskan suupalaksi eivät joudu. Nyt minulla on hurja lisääntymisboomi milleillä. Varottava ylitiheää kantaa...muuten luonnonvalinta alkaa karsia...
Muista viikon päästä uusi Tremazol-kuuri. Se tosiaan säästää pienet kalanpojatkin ruskuaispussin kera.
Itse tykkään pitää joka akvassa tehokasta ilmastinta, niin pohjalta nousee poreet ja pyörteet pintaan. Yleensä fisut tykkäävät.
Milliksethän sopivat oivasti sukisten kanssa 120 litraan. Kuin luotu niille. Eikös sukasetkin ole sinulla hieman emäsvoittoisessa ja hiven kovetetussa vedessä. Myös esim. omput ovat hyväkuorisia millisaltaassa myös. Millit 120l pytyssä ovat minusta onnen omiaan ja lajialtaana oikein hieno.
Juu, karanteeniallas on itsella koko ajan käynnissä ja toimii myös sairaala-akvana. Yleensä en lääkitse koko allasta, vaan pistän fisun eristyksiin ja sairaalaan.
Jouduin tyhjäämään millillän toiseen kippoon, että sain haarniskaparin sinne toipumaan. Muutaman millin poikanen jäi sinne ja näyttävät kasvavan vauhdilla. Toivottavasti haarniskan suupalaksi eivät joudu. Nyt minulla on hurja lisääntymisboomi milleillä. Varottava ylitiheää kantaa...muuten luonnonvalinta alkaa karsia...
Muista viikon päästä uusi Tremazol-kuuri. Se tosiaan säästää pienet kalanpojatkin ruskuaispussin kera.
-
- Elite Member
- Viesti:
Mitäs tänne kuuluu?
-
- Starting Member
- Viesti:
No ei vissiin kauheen hyvin
Yksi miljoonakala ilmeisesti synnyttänyt kuoli vielä tumma pyrstöinen myöskin. Vaaleat voi toistaseks hyvin. Mutta helomonniselta alko värit haalistumaan ja näytti sairaalta ja laitoin sitte monniset karanteeniin contralck lääkkeen kanssa. Tänään laitan uusinnan tremazol kuurista 220 litraseen. Monniset on apeita ja samean värisiä mun mielestä. 128litrasesta akvaariosta hajos ulkosuodatin ja sinne alko kerääntyy nitriittiä ja jouduin siirtämämään partamonnin poikaset ja täpämonniset pois sieltä, onneksi olin juuri saanut käytetyn käynnissä olevan 250lit rasen akvan missä kaikki näyttäs olevan hyvin paitsi että yksi täplämonnisen poikanen kuoli varmaanki nitriitti tai muutos, Aargh pakko myöntää et alkaa olee peukalo keskellä kämmentä kohta.

-
- Elite Member
- Viesti:
Contraink? Onko fisuillasi muka valkopilkkutauti? Tuo lääkehän on valkopilkkutautiin ja muihin yksisoluisten invaasioon, joka sitten harvinaisempi juttu....
-
- Starting Member
- Viesti:
Samettitauti kävi mielessä ku ihon pinta meni niin sameeksi, laitoin lääkettä vaan 5 kalalle ja katson kui käy tuskin auttaa eipä ainakaan siltä näytä.
-
- Elite Member
- Viesti:
Ok. Varo ylilääkintää, sekin stressaa fisuja. Onneksi edes omassa kipossa. Monniset tykkäävät melkoisesta virtauksesta ja hapekkaasta vedestä. Helposti tulee myös evärutto, mutta siinä yleensä evätkin näyttävät repaleiselle ja evien ympäristöstä alkaa (selkä- tai pyrstöevä).
-
- Starting Member
- Viesti:
Tää on viimenen yritys lääkkeellä jos ei auta ni saa monnis vanhukset uiskennella paremmille vesille omaan tahtiinsa. Kuolleella monnisella oli selkäevä "halki" kyllä. Mutta muilla on ihan kunnossa. Haaleen samea väri ja apaattisia. En uskalla laittaa toisten monnisten seuraan ku en tiiä mikä vaivaa. Mutta miljoonakaloilla alkaa olla asiat varmaan paremmin ainakin kaikki 17 poikasta on edelleen hengissä ja voi hyvin.
-
- Elite Member
- Viesti:
Ehkäpä ovat vanhojakin...
Juu, hyvä pitää erillään.
Toivottavasti lääke puree. Yksi mahdollisuus olisi bakutulehdus. Pistä virtaus ja ilmastus ainakin tehokkaaksi sekä suodatus.
Hienoa, että miljoonakalat alkavat voida paremmin.
Juu, hyvä pitää erillään.
Toivottavasti lääke puree. Yksi mahdollisuus olisi bakutulehdus. Pistä virtaus ja ilmastus ainakin tehokkaaksi sekä suodatus.
Hienoa, että miljoonakalat alkavat voida paremmin.
-
- Starting Member
- Viesti:
Tänään aamulla karanteenissa olleet monniset uiskenteli taas normaalisti eikä kyyhöttänyt enää nurkassa
Ruokaa ku laitoin hyökkäs sen kimppuu ku ei ois ennen nähnytkää. Uudessa akvassa oli kutua lasit täynnä, ne tosin meni parempiin suihin mutta alkaa näköjään elämä taas hymyilemään
Eilen vedenparannusainetta kaivaessa käteen sattu kasviravinne minkä ostin sama aikaa ku miljoonakalat, en tietenkää aikasemmin asiaa ajatellu mutta en koskaan ole käyttänyt sellaista paitsi nyt. Voisko monnisten oireet johtuu niistä hiekan alle laitettavista tableteista :0

Eilen vedenparannusainetta kaivaessa käteen sattu kasviravinne minkä ostin sama aikaa ku miljoonakalat, en tietenkää aikasemmin asiaa ajatellu mutta en koskaan ole käyttänyt sellaista paitsi nyt. Voisko monnisten oireet johtuu niistä hiekan alle laitettavista tableteista :0