Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Tämä viesti saa monen vetämään herneen nenäänsä ja luonnehtimaan minua ties miksi, mutta silti kysyn: olisiko jokaisen foorumilaisen ihan mahdotonta opetella edes sen verran oikeinkirjoitusta, että osaisi kirjoittaa kalojen lajinimet (tietenkin myös muiden akvaarioeläinten ja kasvien nimet) oikein? Onko liikaa vaadittu? Ainakin lapseni oppivat nämä asiat alakoulussa.
Suomenkieliset lajinimet eivät ole erisnimiä, joten niitä ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Akvaariossa ei siis ole Taistelukala vaan taistelukala. Jollei joku sitten ole tietyn kalayksilönsä, vaikkapa miljoonakalan, erisnimeksi antanut Taistelukala. Akvaariossa ei kasva Keihäslehti ja Jaavansaniainen vaan keihäslehti ja jaavansaniainen.
Tieteelliset nimet koostuvat isolla kirjoitettavasta sukunimestä ja sen perässä olevasta pienellä kirjoitettavasta lajimääritteestä, siis esim. taistelukalan tieteellinen nimi on Betta splendens. Lisää tieteellisten nimien kirjoittamisesta löytyy esim. googlettamalla.
Minä en ole äidinkielenopettaja mutta alakoulusta selvisin. :D
Mika Karjalainen
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Omasta mielestäni on kiva kirjoittaa isolla jos kalat on kirjoitettu esim.

Taistelukala
Riikinkukkoahven
jne.

Tietty varmasti hyväksytään jos pisteen jälkeen tulee iso kirjain. ;)
Itse en oikeastaan muista kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen liittyen nimiin.
Omalla kohdalla taitaa olla vielä niin, että tuo englanninkielen kielioppi sujuu paremmin kuin suomen.

Mutta olisihan se kiva että olisi selkeät kirjoitusasut. En itse edes muista kirjoitanko tieteellisiä nimiä isolla vai en. :D
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Heska »

Minua taas ei häiritse oikeinkirjoitus kunhan jutuissa olis jotain järkeä :mrgreen:
Fogas voi tilata kotiin Kielikello-lehden oli äidinkielen opettajani lempilukemista :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Heska kirjoitti:Minua taas ei häiritse oikeinkirjoitus
Ei minuakaan häiritse.Tietenkään en ota tosissani sellaista kirjoittajaa, joka ei ole pystynyt suorittamaan alakoulua. :mrgreen: Sellaista, joka esim. ei osaa päättää virkettä isoon välimerkkiin. :mrgreen: Ei sellaisen kirjoittajan jutuissa voi olla mitään järkeä. :mrgreen:
Mika Karjalainen
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Karim »

Fogas kirjoitti:Tämä viesti saa monen vetämään herneen nenäänsä ja luonnehtimaan minua ties miksi, mutta silti kysyn: olisiko jokaisen foorumilaisen ihan mahdotonta opetella edes sen verran oikeinkirjoitusta, että osaisi kirjoittaa kalojen lajinimet (tietenkin myös muiden akvaarioeläinten ja kasvien nimet) oikein? Onko liikaa vaadittu? Ainakin lapseni oppivat nämä asiat alakoulussa.
Suomenkieliset lajinimet eivät ole erisnimiä, joten niitä ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Akvaariossa ei siis ole Taistelukala vaan taistelukala. Jollei joku sitten ole tietyn kalayksilönsä, vaikkapa miljoonakalan, erisnimeksi antanut Taistelukala. Akvaariossa ei kasva Keihäslehti ja Jaavansaniainen vaan keihäslehti ja jaavansaniainen.
Tieteelliset nimet koostuvat isolla kirjoitettavasta sukunimestä ja sen perässä olevasta pienellä kirjoitettavasta lajimääritteestä, siis esim. taistelukalan tieteellinen nimi on Betta splendens. Lisää tieteellisten nimien kirjoittamisesta löytyy esim. googlettamalla.
Minä en ole äidinkielenopettaja mutta alakoulusta selvisin. :D
Olen tylsä ihminen ja kannatan :D Ja lisäksi kirjoitetun tekstin ei mielestäni tarvitse muistuttaa puhekieltä paitsi tehokeinona. Ja (tautonomia) vielä mainitsen rakkaasta lapsestani eli yhdyssanoista. Helppo testi on taivuttaa epäilemäänsä sanaa. Esimerkiksi kuorma-auto, monikko kuormia-autoja :mrgreen:

Tieteellisten nimien käyttöä kannatan. Monilla kalasuvuilla taksonomia on niin sekaisen, että suomenkielisten nimien nimien käyttö johtaa usein sekaannuksiin. Tämä ei ole snobismia vaan selkeyttää asiaa. Taiston latinalainen nimi lyhennetään B. splendens :mrgreen:
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja yepp »

Ite oon lähinnä miettiny, et mikä ihmisessä saa aikaan tän äidinkielestä muille voohottamisen. Onks sellasilla jotain traumoja sieltä peruskoulusta, vai muuten vaan ihan tolkuttomasti vapaata aikaa? Itekki ylioppilas oon ja mua ainaka p*skan vertaa kiinnosta kirjoittaako joku netissä siika vai Siika.
40+140+530 litraa
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Heska kirjoitti:Minua taas ei häiritse oikeinkirjoitus kunhan jutuissa olis jotain järkeä :mrgreen:
Fogas voi tilata kotiin Kielikello-lehden oli äidinkielen opettajani lempilukemista :mrgreen:
Nyt on välttämättä oltava samaa mieltä, täähän on muutoin kohta kuin suomalaiset poliitikot.
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Karim »

yepp kirjoitti:Ite oon lähinnä miettiny, et mikä ihmisessä saa aikaan tän äidinkielestä muille voohottamisen. Onks sellasilla jotain traumoja sieltä peruskoulusta, vai muuten vaan ihan tolkuttomasti vapaata aikaa? Itekki ylioppilas oon ja mua ainaka p*skan vertaa kiinnosta kirjoittaako joku netissä siika vai Siika.
Minäpä kävinkin oppikoulun :D
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Fogas kirjoitti:Tämä viesti saa monen vetämään herneen nenäänsä ja luonnehtimaan minua ties miksi, mutta silti kysyn: olisiko jokaisen foorumilaisen ihan mahdotonta opetella edes sen verran oikeinkirjoitusta, että osaisi kirjoittaa kalojen lajinimet (tietenkin myös muiden akvaarioeläinten ja kasvien nimet) oikein? Onko liikaa vaadittu? Ainakin lapseni oppivat nämä asiat alakoulussa.
Suomenkieliset lajinimet eivät ole erisnimiä, joten niitä ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Akvaariossa ei siis ole Taistelukala vaan taistelukala. Jollei joku sitten ole tietyn kalayksilönsä, vaikkapa miljoonakalan, erisnimeksi antanut Taistelukala. Akvaariossa ei kasva Keihäslehti ja Jaavansaniainen vaan keihäslehti ja jaavansaniainen.
Tieteelliset nimet koostuvat isolla kirjoitettavasta sukunimestä ja sen perässä olevasta pienellä kirjoitettavasta lajimääritteestä, siis esim. taistelukalan tieteellinen nimi on Betta splendens. Lisää tieteellisten nimien kirjoittamisesta löytyy esim. googlettamalla.
Minä en ole äidinkielenopettaja mutta alakoulusta selvisin. :D
Aamen!

Ja vielä samalla kaikille hyvää juhannusta!
Juhlapyhiä EI suomen kielessä kirjoiteta isolla alkukirjaimella!!!
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

yepp kirjoitti:Ite oon lähinnä miettiny, et mikä ihmisessä saa aikaan tän äidinkielestä muille voohottamisen. Onks sellasilla jotain traumoja sieltä peruskoulusta, vai muuten vaan ihan tolkuttomasti vapaata aikaa? Itekki ylioppilas oon ja mua ainaka p*skan vertaa kiinnosta kirjoittaako joku netissä siika vai Siika.
Tekstillään henkilö tulee kertoneeksi paljon itsestään. Moni työnhakukin tyssää jo alkeelliseen kirjoitustaitoon. Kenkku juttu sinänsä, koska mitäpä väliä esim. oikeinkirjoituksella, jos työnä on lajitella erivärisiä nappeja omiin laatikkoihinsa. Se kyllä luonnistuu kohtuullisesti useimmilta ylioppilailtakin, kunhan ei tarvitse pitää kiirettä.

Olen miettinyt, miksi jotkut ihmiset vouhottavat muille liikennesäännöistä. Onkohan heillä traumoja autokoulusta? Itsekin olen autokoulun käynyt, mutta ei minua kiinnosta, noudattaako joku liikenteessä jotain kaiken maailman typeriä sääntöjä.
Mika Karjalainen
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Puutuin viestiketjun aloituksessa vain kalojen nimien oikeinkirjoittamiseen. Ajattelin sen olevan niin yksinkertainen asia, että siitä jokainen voisi selviytyä. Kuten arvelinkin, sekin näyttää olevan liikaa vaadittu. Kysymys ei kuitenkaan ole "äidinkielestä muille voohottamisesta", vaan foorumin sääntöjen noudattamisesta. Ne näyttävät jääneen aika monella lukematta.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=3&t=8894
Milloinkahan modet alkavat puuttua niiden rikkomiseen?

Ohjeita Aqua-webin keskustelussa osallistumiseen

On tiettyjä kirjoittamista koskevia ohjeita, joilla Aqua-webin keskustelufoorumi pyritään pitämään sen käyttäjille helppolukuisena, siistinä ja viihtyisänä. Jotta tällaiset kriteerit täyttyvät, jokaisen käyttäjän on hyvä muistaa muutama perusasia kirjoittamisesta sekä muutama seikka netiketistä:

- isot alkukirjaimet virkkeiden alussa ja otsikossa
- virkkeen päättävä välimerkki (piste, huuto- tai kysymysmerkki, harvoin myös kolme pistettä)
- otsikon tulisi olla aihetta kuvaava ja selkeä
- sopivasti välimerkkejä eri lauseiden välille rytmittämään virkettä
- välimerkin jälkeen tulee välilyönti tuomaan väljyyttä ja ilmavuutta tekstiin
- kappalejako selkiyttämään suurempia tekstikokonaisuuksia
- yhdyssanat siinä määrin kuin ne kultakin luonnistuvat - mitä enemmän sen parempi
- viesteissä noudatetaan hyvää makua, käytöstapoja ja järkeä
- puhekieltä voi käyttää siinä määrin kuin se on hyvän maun mukaista ja muut käyttäjät saavat viestistä selvää. Liiallista puhekielisyyttä ja
murteellisuutta, kannattaa kuitenkin välttää, koska Aqua-web on yleiskielinen akvaarioaiheinen keskustelufoorumi eikä murretietopankki.
- epäsiistit välimerkkijonot, useammat hymiöt peräkkäin, monet huuto- tai kysymysmerkit laskevat viestin kiinnostusarvoa, ja silloin on
vaara, että se jää useammalta ihmiseltä lukematta. Siistejä viestejä luetaan mieluummin.

Välimerkkien ja yhdyssanojen käyttösuositus ei tarkoita absoluuttista käyttövelvoitetta, vaan jokainen tietysti toimii omien taitojensa ja tietojensa mukaan. Oikeanmukaisella ja riittävällä välimerkkien ja yhdyssanojen käytöllä ennaltaehkäistään ymmärrysristiriitoja ja merkityseroja, joita huolimaton kirjoittaminen saattaisi aiheuttaa.

Tahallisesta toistuvasta epäselkeästä kirjoittamisesta käyttäjälle voidaan langettaa varoitus ja myöhemmin määräaikainen tai ikuisesti voimassa oleva banni eli porttikielto.
Mika Karjalainen
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Maji »

Minua häiritsee enemmän väärät nimet kuin niiden väärä kirjoitusasu.

Esimerkiksi jos puhutaan albiinomonnista kun kyseessä on albiinomonninen (tai toisinpäin) ja papukaijakala (kun ei voi tietää, että tarkoitetaanko sillä oikeaa papukaijakalaa, vai sitä oranssia hybridiahventa joka elelee makeassa vedessä) ja muut vastaavat, joissa sekaannuksesta voi oikeasti tulla harmiakin.

Lajinimessä isot alkukirjaimet eivät mielestäni ratkaisevasti häiritse helppolukuisuutta. Se on huomattavasti vähemmän häiritsevää kuin pitkä kappalejaoton teksti ilman välimerkkejä.
Mutta tämä nyt on vain minun mielipide.
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 20:43, 19.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Näinä anglismien ja nettikirjoitusten hapattamina aikoina on hyvä muistuttaa ihmisiä oikeinkirjoituksesta. :)
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Täälläkin ollaan kyllä kovin tarkkoja esim. akvaarion vesikemiaan ja tekniikkaan liittyvistä asioista. Silti siihen välineeseen, joilla näistä asioista keskustellaan, suhtaudutaan vähätellen ja ollaan noudattamatta sen käytön periaatteita ja sääntöjä. Väitetään, että osataan kyllä, mutta halutaan vaan olla vapaita, epämuodollisia, nykyaikaisia, persoonallisia yms. ja siksi tieten tahtoen kirjoitetaan virheellisesti tai normien vastaisesti. Totuus on kumminkin, että ei osata. Se, joka ei hallitse edes isolla ja pienellä ja yhteen ja erilleen kirjoittamista sen vertaa mitä alakoulussa opitaan, peittelee osaamattomuuttaan väittämällä, että tällaiset seikat ovat merkityksettömiä. Kun ei tiedä ja osaa, ei huomaa tekevänsä väärin.
Mika Karjalainen
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Sewellia lineolatahan on tieteellinen nimi. Usein puhun näistä otuksista sewellioina, jolloin se menee mielestäni jo enemmän yleisnimien puolelle kuin tieteellisten nimien, enkä kirjoita enää isolla.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Joillakin voi olla luki-häiriö, eivätkä pysty täydelliseen kirjoittamiseen.http://fi.wikipedia.org/wiki/Lukemisen_erityisvaikeus Minusta oikeus heilläkin täällä kirjoitella. Eri asia tietysti huolimattomuus/piittaamattomuus. Itse ainakin huomaan omassa kirjoituksessani huolimattomuusvirheitä eikä väsyneenä jaksa aina tarkastaa tekstiä tarpeeksi. Myös myöhemmin kun huomaa kirjoitusvirheen, ei sitä enää voi itse muokata, mikä harmittaa. En näe myöskään aiheelliseksi satsata täällä oikeinkirjoitukseen niin paljoa kuin esim. työhakemuksessa tai virallisessa yhteydessä muuten. Tietysti hyvä asia kiinnittää huomiota luettavuuteen. Käytänkin tästä lähtien Wordin oikolukua ja laitan sitten tekstin Aqua-Webiin – auttaa hieman asiaa.

Ja kyllähän kirjoitustaitoa täytyy pitää yllä kuten muutakin taitoa. Jos on oppinut jotain 50 v. sitten, eikä treenaa sitä yhtään, voi taito ruostua eikä nopeasti pysty saamaan hyvää kirjoitustaitoa tai muutakaan taitoa, kun pitkästä aikaa tarvitsee kyseistä taitoa. Kaikki ei työssään kirjoita paljon tietokoneella tai vapaa-aikana. Jos tarve tulee tänne esim. epätoivoissaan tulla kysymään jotain, ei ihan kaikkea voi vaatia. Ja ala-asteella ja yläkoulussakin on asioita opetettu/opittu, mutta kaikilla ei ehkä arvosanaa 10 ole paukahtanut ja pieniä puutteita jo siltäkin ajalta. Tai lukion A äidinkielestä ei paljon erinomaisesta kirjoitustaidosta kieli.

Minua enemmän ärsyttää äärifanaattisuus ja mustavalkoisuus "aikuisella". :twisted:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Fisutar10 kirjoitti:Joillakin voi olla luki-häiriö, eivätkä pysty täydelliseen kirjoittamiseen.http://fi.wikipedia.org/wiki/Lukemisen_erityisvaikeus Minusta oikeus heilläkin täällä kirjoitella. Eri asia tietysti huolimattomuus/piittaamattomuus. Itse ainakin huomaan omassa kirjoituksessani huolimattomuusvirheitä eikä väsyneenä jaksa aina tarkastaa tekstiä tarpeeksi. Myös myöhemmin kun huomaa kirjoitusvirheen, ei sitä enää voi itse muokata, mikä harmittaa. En näe myöskään aiheelliseksi satsata täällä oikeinkirjoitukseen niin paljoa kuin esim. työhakemuksessa tai virallisessa yhteydessä muuten. Tietysti hyvä asia kiinnittää huomiota luettavuuteen. Käytänkin tästä lähtien Wordin oikolukua ja laitan sitten tekstin Aqua-Webiin – auttaa hieman asiaa.

Ja kyllähän kirjoitustaitoa täytyy pitää yllä kuten muutakin taitoa. Jos on oppinut jotain 50 v. sitten, eikä treenaa sitä yhtään, voi taito ruostua eikä nopeasti pysty saamaan hyvää kirjoitustaitoa tai muutakaan taitoa, kun pitkästä aikaa tarvitsee kyseistä taitoa. Kaikki ei työssään kirjoita paljon tietokoneella tai vapaa-aikana. Jos tarve tulee tänne esim. epätoivoissaan tulla kysymään jotain, ei ihan kaikkea voi vaatia. Ja ala-asteella ja yläkoulussakin on asioita opetettu/opittu, mutta kaikilla ei ehkä arvosanaa 10 ole paukahtanut ja pieniä puutteita jo siltäkin ajalta. Tai lukion A äidinkielestä ei paljon erinomaisesta kirjoitustaidosta kieli.

Minua enemmän ärsyttää äärifanaattisuus ja mustavalkoisuus "aikuisella". :twisted:
Itsellä oli päässyt katoamaan aika tehokkaasti yläasteen opit kyllä amiksen ja ammattikorkean aikana (kotona kirjoitan pääasiassa englanniksi tai chatissa). Sitten piti alkaa opinnäytetyötä kirjoittamaan niin tuli vähän kertailtua. Nämäkin alkavat taas häviämään kun ei vaan yksinkertaisesti tule ylläpidettyä. Ja tosiaan ei ollut mikään kymppi tuo äidinkieli se oli ehkä 7-8. :D Kun englanti oli 9-10.

Muuten taitaa omat suomenkielen kirjotukset olla tämä foorumi. Töissä ei just tule mitään kirjotettavaa kun tehdään vaan koodia ja se on hitusen eri asia kuin suomen kielioppi. :D
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Fogas kirjoitti:
yepp kirjoitti:Ite oon lähinnä miettiny, et mikä ihmisessä saa aikaan tän äidinkielestä muille voohottamisen. Onks sellasilla jotain traumoja sieltä peruskoulusta, vai muuten vaan ihan tolkuttomasti vapaata aikaa? Itekki ylioppilas oon ja mua ainaka p*skan vertaa kiinnosta kirjoittaako joku netissä siika vai Siika.
Tekstillään henkilö tulee kertoneeksi paljon itsestään. Moni työnhakukin tyssää jo alkeelliseen kirjoitustaitoon. Kenkku juttu sinänsä, koska mitäpä väliä esim. oikeinkirjoituksella, jos työnä on lajitella erivärisiä nappeja omiin laatikkoihinsa. Se kyllä luonnistuu kohtuullisesti useimmilta ylioppilailtakin, kunhan ei tarvitse pitää kiirettä.

Olen miettinyt, miksi jotkut ihmiset vouhottavat muille liikennesäännöistä. Onkohan heillä traumoja autokoulusta? Itsekin olen autokoulun käynyt, mutta ei minua kiinnosta, noudattaako joku liikenteessä jotain kaiken maailman typeriä sääntöjä.
No tuota, aika moni täysjärkinen käyttää oikolukuohjemia käydessään läpi työhakemustaan. Erehtyminen on inhimillistä ja kone näyttää vaaranpaikat. Tämän lisäksi on erilaisia poikkeamia kuten lukihäiriö, joka taasen ei esimerkiksi kerro henkilön älykkyydestä tai sympaattisuudesta yhtään mitään. Entä vaikuttaako viestin perille menoon se lukeeko siinä Taistelukala vai taistelukala? Kenties jos lukija on tosi nihilisti. Entä kannattaako kirjoittajan välittää siitä, mitä tuo ko. yksilö hänestä ajattelee?
Autolla ajosta olenkin täysin erimieltä,sillä jos kunnolla törttöilet joku voi kuolla. Siihen heittääkö joku henkensä Aqua-webissä oikeinkirjoitusvirheiden tähden, siis ihminen, en oikein usko. Toisaalta jos henkilö heittää henkensä Aqua-webin oikeinkirjoitus virheen tähden, herää kysymys onko se seurausta itse oikeinkirjoitushäiriöstä vai esim. myöhään puhjeenneesta mielisairaudesta?
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Maji »

Toki tietysti olisi kivaa, että kaikki osaisivat kirjoittaa oikein, pilkulleen.
Silloin kenenkään ei tarvitsisi rakastella niitä välimerkkejä :)

Mutta minä olen kyllä oikeasti sitä mieltä, että ei liene "karmea rikos" kirjoittaa Töyhtökääpiöahven tai Loistobarbi, puhumattakaan Peckoltia Compta, kun vaihtoehtona voisi aivan hyvin olla Töyhtö kääpiö ahven tai loisto barbi, kauneimmassa tapauksessa sala manteri Pleco.


Tai sitten että teksti olisi muotoa "minulla on akvaariossa Töyhtö Kääpiö Ahven ja Loisto barbi parvi ja ne on alkaneet viihtymään siellä ihan hienosti ja hyvin vaikka siellä ei ole kovin länmintä ja virtausta ei ole paljon punpussa ja nyt sitten olen alkanut miettimään ja ajattelemaan että sopisiko sinne samaan akvaariin sala manteri plecotkin onko kellään mielipidettä"

:D


*muoks. Mieli pidettä tietenkin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ryusuzaku kirjoitti:
Itsellä oli päässyt katoamaan aika tehokkaasti yläasteen opit kyllä amiksen ja ammattikorkean aikana (kotona kirjoitan pääasiassa englanniksi tai chatissa). Sitten piti alkaa opinnäytetyötä kirjoittamaan niin tuli vähän kertailtua. Nämäkin alkavat taas häviämään kun ei vaan yksinkertaisesti tule ylläpidettyä. Ja tosiaan ei ollut mikään kymppi tuo äidinkieli se oli ehkä 7-8. :D Kun englanti oli 9-10.

Muuten taitaa omat suomenkielen kirjotukset olla tämä foorumi. Töissä ei just tule mitään kirjotettavaa kun tehdään vaan koodia ja se on hitusen eri asia kuin suomen kielioppi. :D
Aika yleistäkin, että ammattikieli on englanti ja väännetään myös esim. koodia eli suomen kieltä ei enää treenata. Monella yliopistotutkijallakin on ”hoono soomi”, koska tutkimukset kirjoitetaan englanniksi ja työkieli on englanti. Myös vieras kieli alkaa paistaa suomen kielen läpi.

Jos itse kysyisin tärkeää asiaa, johon tarvitsen pikavastauksen ja joku hioo tuntikausia tekstiä eikä vastaa, olisin ilahtunut nopeasta hieman epähuolitellusta vastauksesta, kunhan asia pitäisi paikkansa.

Jos joku antaa hyviä neuvoja huonommallakin suomenkielellä, en siitä pistäisi pahakseni. Väärä tieto ja nätisti kirjoitettuna on minusta huonompi juttu.

Ps. Nimimerkkisi lienee lukihäiriöisen painajainen kuten ”Ison Arskan”, suosikkinäyttelijäni.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Bluefrog kirjoitti:Entä vaikuttaako viestin perille menoon se lukeeko siinä Taistelukala vai taistelukala? Kenties jos lukija on tosi nihilisti.
Mitä ihmeen tekemistä nihilismin kannattamisella on oikeinkirjoituksen alkeiden kanssa?
http://urbaanisanakirja.com/word/nihilisti/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nihilismi
Ns. sivistyssanaa ei kannata käyttää, jos ei ymmärrä sen merkitystä.
Mika Karjalainen
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Lukihäiriö ei ilmene erisnimien ja yleisnimien sekoittamisena.

Se, että joku tavallinen suomalainen pulliainen kuvittelee kirjoittavansa englantia paremmin kuin äidinkieltään, johtuu hänen huonosta englannintaidostaan. Kirjoitin jo edellä, että kun ei tiedä ja osaa, ei huomaa tekevänsä väärin. Hyvin monet niistä, joille englanti ei ole äidinkieli, kirjoittavat naurettavaa hevosenglantia. Englanti on helppo kieli vain niin kauan kuin pysytellään koulu-, turisti-, netti- ja palikkaenglannissa.
Mika Karjalainen
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja yepp »

Heh, on muuten ensimmäinen foorumi mitä vastaani on tullut, missä säännöissä höpötetään kieliopin noudattamisesta :D Ite töissä ei tarvii osata ku kerran päivässä kirjoittaa koneen nimi ja kappaleen nimi tuntilappuun, muuten sit elellään siellä 0.005mm tarkkuudessa.

Kyl mä sen myönnän että en kielioppia hyvin hallitse ja yhdyssanatki välillä on hakusessa ja yhtä ainutta kirjaaka ei oo tullu luettus 10 vuoteen, ei edes aloitettua. Tylsintä hommaa mitä mieleen tulee. Kirjoittaminen käsin kynälläki on nykyään yllättävän haastavaa, ku ei yksinkertaisesti tarvii kirjoittaa mitään nykyää ku näppiksellä.

Mut ei se silti toisesta ihmisestä kerro yhtään mitään, miten toinen kieliopin hallitsee. Tunnen monta ammatissaa huippu osaajaa, jotka eivät varmasti tarvitse kielioppia työssään :D
40+140+530 litraa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^ Totta. Ja oikeastaan joka asia on vaikeaa kun viedään asia huippuosaamiseen. Esim. lähes joka talosta löytyy "sähkömies", "putkimies", "raksamies", "siivoaja" ja jopa usein av(i)omieheksi väittävä henkilö. :P

Akvaarion hoitokin on helppoa perusasioiden tiimoilta. Englanti vieraana kielenä kuitenkin lienee pienempi vaatimustasoltaan kuin äidinkielenään sitä osaavan. Minusta, jos suomalainen sanoo osaavansa englantia hyvin, pitää tietysti suhteuttaa asia siihen, ettei se ole henkilön äidinkieli ja vaatimustaso sen mukaan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Fogas kirjoitti:
Bluefrog kirjoitti:Entä vaikuttaako viestin perille menoon se lukeeko siinä Taistelukala vai taistelukala? Kenties jos lukija on tosi nihilisti.
Mitä ihmeen tekemistä nihilismin kannattamisella on oikeinkirjoituksen alkeiden kanssa?
http://urbaanisanakirja.com/word/nihilisti/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nihilismi
Ns. sivistyssanaa ei kannata käyttää, jos ei ymmärrä sen merkitystä.
Yhtä paljon kuin sillä, että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Enkä muuten väittänyt sen liittyvän oikeinkirjoitukseen vaan siihen, että toinen henkilö arvoi toisen henkilön kirjoituksen arvon, sekä itse kirjoittajan arvon mahdollisesti? sen perusteella osaako hän kirjoittaa oikein. Tärkeämpää on se, että koska kaikki ihmiset eivät älykkyydestään, tai oikeammin sen puutteesta tai muusta syystä vain pysty kirjoittamaan oikein, ei sen silti pitäisi vaikuttaa heidän ihmisarvoonsa. Sanoit ''että kun, ei tiedä ja osaa'' ja käytit nimitystä ''tavallinen suomalainen pulliainen'', pitääkö tuo sisällään myös esim. heikkolahjaiset ja laskeeko se heidän ihmisarvoaan?

Nihilismi ja ihmisarvo on Kasvatuksen teorian ja tradition professorin kirjoitus joka kertoo sen miten ihmisarvo ja nihilismi liittyvät toisiinsa.
http://www.tapiopuolimatka.net/3

Sinällään, entäs jos tietää tekevänsä väärin, mutta ei vaan välitä? :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”