Eli akvaarioita minulla on ollut kohta kymmenen vuotta, mutta pari viime vuotta oli vähän hiljaiseloa tällä puolella kun työt ja opinnäytetyö veivät suurimman osan ajasta. Nyt on taas vähän enemmän vapaa-aikaa, eli myös loistava hetki alkaa perustamaan uutta allasta. Ostin noin pari viikkoa sitten Juwel Rio 180 -litraisen (mitat: 100cm x 40cm x 50cm) ja tilasin samalla sarjaan kuuluvan jalustan pähkinän värissä. Jalusta odottaa vielä kasausta olohuoneessa ja allas on myös yhä tyhjillään, sillä odottelen Petshopista oheista Back to Naturen Slimline-taustaa saapuvaksi: https://www.petshop.fi/back_to_nature_s ... neiss.html
Taustan saapumisessa voi vierähtää vielä tovi, joten nyt on hyvää aikaa suunnitella altaan muuta kokoonpanoa valmiiksi. Olen pohdiskellut että säilyttääkkö vai irroittaakko Juwelin alkuperäinen laatikkosuodatin, mutta olen alkanut vähän kallistua siihen että säilyttäisin sen ja tilaisin rinnalle ulkosuodattimen. Ajattelin Eheim Classic 2217 -suodatinta, mutta muita ehdotuksia otetaan myös vastaan, sillä ulkosuodattimista minulla ei ole vielä mitään kokemusta. Mahdollisimman simppeli ja luotettava malli olisi hakusessa. Valaistuksena altaassa on 2 x 45W Highlite T5-putket, näiden pitäisi olla ok?
Pohjamateriaaliksi ajattelin kauniston soran hiekkaa, joka on raekooltaan 0,2mm - 1mm. Tämän pitäisi olla ainakin lukemani perusteella väriltään hieman tummempaa. Muutoin sisustukseksi suunnittelin runsaasti juurakoita ja kiviä sekä kasveja. Altaaseen olisi sen kypsyttyä tarkoitus siirtää vanhoista akvaarioista 3 klovninuoliaista ja partamonni. Muutoin kalastosuunnitelmat ovat täysin avoinna ja ideoita otetaan mielellään vastaan