Kestääkö jalusta?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Kestääkö jalusta?
Kestäisikö puinen 160x70 kokoinen pöytä (ei mitään massiivipuuta) 63 litraisen akvaarion painon? Akvaario olisi tarkoitus sijoittaa pöydän ulkoreunaan pituussuunassa. Pöydässä on (puiset) jalat vain päissä. Akvaarioon tulisi vettä vain n. 25l+sorat n.9 l. Mitään painavia koristeita ei ole tulossa.
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
Re: Kestääkö jalusta?
Meneekö sen 'pöytälevyn' alta joitain lautoja/rimoja, jotka tukevat pöytää, vai onko sellainen tyypillinen levy + neljä jalkaa?
Kuinka paksu se pöytä on?
Kuinka paksu se pöytä on?
-
- Junior Member
Jokaisesta jalasta lähtee n. 3 cm paksut n.15-18 cm pitkät "listat" molempiin suuntiin. Ja pöydän paksuus on myös se n. 3 cm.
Äkkiä laskien:
akvaario n.10kg
25L vettä n.25kg
10l hiekkaa n.20kg
=55kg
Lainaa jostain vaikka 80kg mies istahtamaan pöydälle akvaarion paikalle. Jos pöytä kestää miehen, niin kestää se kevyemmän akvaarionkin.
akvaario n.10kg
25L vettä n.25kg
10l hiekkaa n.20kg
=55kg
Lainaa jostain vaikka 80kg mies istahtamaan pöydälle akvaarion paikalle. Jos pöytä kestää miehen, niin kestää se kevyemmän akvaarionkin.
-
- Junior Member
Kyllä kesti ainakin mun+akvaarion painon (n.60kg) Mutta mietin vain sitä että voiko pohjalasi haljeta jos pöytä lähtee ajan kanssa taipumaan (?) Akvaarion alle tulee kyllä solumuovi+styroksi.
-
- Elite Member
- Viesti:
Itse en kyllä laittaisi. Tosiaan vaikka kestäisi miehen tovin aikaa, niin pitkässä juoksussa voi pöytä alkaa nostkistua ja akvaario vaikka hajoita. Toki tämä arvailua, koska en näe edes pöytää ja paljon sille on luvattu painoa pidettävän.
Toisaalta, akvasta voi roiskua vettä ja iso jalusta jos ei kestä vettä, tulee ikävää jälkeä.
Joskus myös voi käydä niin, että akvan alle pääsee vettä huomaamatta tai huomatustikin. Jos materiaali ei ole hyvää, alkaa se pullistua ja turvota ja jännite akvan alla on valmis.
Toki ei kannata mokailla veden kanssa, mutta hyvä huomioida.
Itse olen laittanut monien akvojen alle paksun vesivanerin. Yksi akva lorotti tekovirheen kera, niin ei mitään ongelmaa tullut, kun nostin akvan pois ja putsasin alustan. Jos olisi ollut peruskaappi alla, olisi päreinä.
Ja alle toki retkipatjatyylinen, jos akvan ohjeissa kehoitetaan. Kalustealtaan alle ei usein laiteta mitään pehmikettä, mutta ohjeista selviää.
Toisaalta, akvasta voi roiskua vettä ja iso jalusta jos ei kestä vettä, tulee ikävää jälkeä.
Joskus myös voi käydä niin, että akvan alle pääsee vettä huomaamatta tai huomatustikin. Jos materiaali ei ole hyvää, alkaa se pullistua ja turvota ja jännite akvan alla on valmis.
Toki ei kannata mokailla veden kanssa, mutta hyvä huomioida.
Itse olen laittanut monien akvojen alle paksun vesivanerin. Yksi akva lorotti tekovirheen kera, niin ei mitään ongelmaa tullut, kun nostin akvan pois ja putsasin alustan. Jos olisi ollut peruskaappi alla, olisi päreinä.
Ja alle toki retkipatjatyylinen, jos akvan ohjeissa kehoitetaan. Kalustealtaan alle ei usein laiteta mitään pehmikettä, mutta ohjeista selviää.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi