Pumppujen käytöstä
Valvoja: Moderaattorit
Pumppujen käytöstä
Nyt on ollut uudet Tunzen pumput ja controlleri viikon käytössä, säätöjä ja mahdollisuuksia on niin paljon että pää menee sekaisin, pumpuissa on mukana liitin millä voi ohjata virtausta (varmaan hyvä deep sand bed käytössä) ylös,alas,sivulle.... (360 astetta), miten olis paras vaihtoehto ohjata virtausta, jos laitan ne ylös niin saa aaltoja aikaseksi mutta mielestäni akvaarion pohjassa on silloin virtaus aika tehoton, jos taas laitan alas niin hiekka lähtee ja vedenpinnassa on liian vähän liikettä.
Kumpi olis parempi vaihtoehto : pumput puhaltaa vuorotellen (esim vaihto tunnin välein) tai sitten niin sanottu aaltokone, pumppujen teho vaihtelee 30 ja 100 % välillä 10 sek aikavälillä.
Aiheesta poiketen kyselen kuinka kovan virtauksen merivuokot oikein haluavat, itellä vuokko on keskellä akvaariota ja siinä virtaus on aika voimakas , jos ohjaan virtauksen ylös niin välillä tuntuu että vuokko nousee lentoon.
Tunzeista vielä sen verran että jos joku ne tilaa vaikka 3000 l\h teholla niin pumpuissa lukee että teho on 4000 l\h, olen asian jo selvittänyt niin kyllä ne on 3000 l\h vaikka pumpuissa toisin lukee, muuntaja sen kertoo mikä on pumpun teho.
Kumpi olis parempi vaihtoehto : pumput puhaltaa vuorotellen (esim vaihto tunnin välein) tai sitten niin sanottu aaltokone, pumppujen teho vaihtelee 30 ja 100 % välillä 10 sek aikavälillä.
Aiheesta poiketen kyselen kuinka kovan virtauksen merivuokot oikein haluavat, itellä vuokko on keskellä akvaariota ja siinä virtaus on aika voimakas , jos ohjaan virtauksen ylös niin välillä tuntuu että vuokko nousee lentoon.
Tunzeista vielä sen verran että jos joku ne tilaa vaikka 3000 l\h teholla niin pumpuissa lukee että teho on 4000 l\h, olen asian jo selvittänyt niin kyllä ne on 3000 l\h vaikka pumpuissa toisin lukee, muuntaja sen kertoo mikä on pumpun teho.
-
- Senior Member
- Viesti:
Re: Pumppujen käytöstä
Laita ne niin, että muodostavat mahdollisimman hyvän pintakierron/aaltosimulaation. Sitten lisäät kaksi 6500 Ocean Runneria akvaarion ulkopuolelle ja laitat ne puhaltamaan alaspäin kivien taakse. Jo vaihtuu vesi mutta hiekat pysyvät paikoillaan!rambi kirjoitti:Nyt on ollut uudet Tunzen pumput ja controlleri viikon käytössä, säätöjä ja mahdollisuuksia on niin paljon että pää menee sekaisin, pumpuissa on mukana liitin millä voi ohjata virtausta (varmaan hyvä deep sand bed käytössä) ylös,alas,sivulle.... (360 astetta), miten olis paras vaihtoehto ohjata virtausta, jos laitan ne ylös niin saa aaltoja aikaseksi mutta mielestäni akvaarion pohjassa on silloin virtaus aika tehoton, jos taas laitan alas niin hiekka lähtee ja vedenpinnassa on liian vähän liikettä.
Ehdottomasti aalto-ohjaus.Kumpi olis parempi vaihtoehto : pumput puhaltaa vuorotellen (esim vaihto tunnin välein) tai sitten niin sanottu aaltokone, pumppujen teho vaihtelee 30 ja 100 % välillä 10 sek aikavälillä.
Voidaan sanoa, että vuokolla on tarpeeksi virtausta, kun akvaristista tuntuu että se lähtee lentoonAiheesta poiketen kyselen kuinka kovan virtauksen merivuokot oikein haluavat, itellä vuokko on keskellä akvaariota ja siinä virtaus on aika voimakas , jos ohjaan virtauksen ylös niin välillä tuntuu että vuokko nousee lentoon.

Ja kaikki ylläoleva sitten IMO, IME ja YMMV!
Kiitos tiedoista, vuokko on vain kerran kuukauden aikana vaihtanut paikkaa joten kai se siinä viihtyy, mistä johtuu että vuokko usein vetäytyy "kasaan" eli siitä tulee kun pallo, sitten taas se on useita päiviä ihan avoinna.
Tulin myös siihen tulokseen että pintavirtaus on parempi, ohjaan virtauksen pikkasen sivuun kohti lasia niin myös pohjakerroksissa on sopivasti liikettä.
Kyllä tässä ehkä lisäpumpuille olis vielä tilaa, ohajusyksikössä on vielä paikka kahdelle Tunzen pumpulle, tulevaisuudessa vois hankkia muutaman lisää.
Tulin myös siihen tulokseen että pintavirtaus on parempi, ohjaan virtauksen pikkasen sivuun kohti lasia niin myös pohjakerroksissa on sopivasti liikettä.
Kyllä tässä ehkä lisäpumpuille olis vielä tilaa, ohajusyksikössä on vielä paikka kahdelle Tunzen pumpulle, tulevaisuudessa vois hankkia muutaman lisää.
Re: Pumppujen käytöstä
Tarkennus edelliseen: pumpun tehon kertoo pumpun ja muuntajan kombinaatio. Esim.rambi kirjoitti:
800-1600l/h pumppu + muuntaja on 7180/2+7410.602
700-4000l/h pumppu + muuntaja on 7240/2+7410.602
600-3000l/h pumppu + muuntaja on 7240/2+7310.302
Kaikilla edella oleville on sama ohjain.
Selitykset lyhenteille löytyvät täältä - Hints and Tips - Abbreviations.Tatu kirjoitti:Ja kaikki ylläoleva sitten IMO, IME ja YMMV!
http://www.andy-hipkiss.co.uk/index.htm ... k/main.htm
Ajattelin lähitulevaisuudessa lisätä pumppujen tehoa puolella nykyisesta 6000 l\h noin 12000 l\h, käytössä on 2 Tunzen pumppua ja controllerissa olis paikat vielä kahdelle, kumpi olis parempi vaihtoehto, ostaa 2 Tunzea lisää, pari puhaltais ylös aaltoja ja pari alaspäin liikettä pohja kerroksiin, tai sitten pari vaikka aquabeen halpaa pumppua puhaltamaan päätyistä suoraan alas ja näin sais myös pohjakerroksiin liikettä (Tunzea on vaikea ohjata suoraan alas,siksi olen ajatellut jotain muuta tunzen kaveriksi).
Käytän 25mm 90 asteen kulmaa johon laitettu 25/20 supistus toiseen päähän ja toiseen päähän tietysti 25mm PVC-putken pätkä. Supistus osa sopii suoraan Tunzen ulostuloon ja näin putki puhaltaa pohjaan hiukan pienemmällä paineella (kuten ealex neuvoo eräässä postissa). Saisi olla tuo laajennus kyllä vaikka 32 millinenkinrambi kirjoitti:....tai sitten pari vaikka aquabeen halpaa pumppua puhaltamaan päätyistä suoraan alas ja näin sais myös pohjakerroksiin liikettä (Tunzea on vaikea ohjata suoraan alas,siksi olen ajatellut jotain muuta tunzen kaveriksi).
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mulla on nyt yks tunzen 2000l/h joka puhaltaa altaan keskellä pitkän pään suuntaisesti pintaakohti. Se saa kyllä veden kiertään aika melkoisesti... melkein liikaakin. Tulee sellainen kiertävä liike. Euphyllialle se on joskus vähän liikaakin.
Lisäksi mulla on 3x2000l eheimejä jotka puhaltaa erisuuntiin pinnasta alaviistoon. Pienipolyppisille kivikoralleille reiluvirta on hyvästä, mutta suuripolyppisillä ja pehmyilläkoralleilla liika on liikaa.
Kannattaa tarkkaan harkita ettei liiottele. Pumppujen tehon näkymiseen kyllä vaikuttaa hirveesti miten ne asettaa. Jos tulee kiertävä liike veteen, virtaus kasvaa yllättävän nopeaksi.
Lisäksi mulla on 3x2000l eheimejä jotka puhaltaa erisuuntiin pinnasta alaviistoon. Pienipolyppisille kivikoralleille reiluvirta on hyvästä, mutta suuripolyppisillä ja pehmyilläkoralleilla liika on liikaa.
Kannattaa tarkkaan harkita ettei liiottele. Pumppujen tehon näkymiseen kyllä vaikuttaa hirveesti miten ne asettaa. Jos tulee kiertävä liike veteen, virtaus kasvaa yllättävän nopeaksi.
Jos nyt oikein ymmärsin olet itse virittänyt sen kulman. Oisko Tunzelta saatavilla semmoista palikkaa mikä menis suoraan pumppuun.Mikael kirjoitti:Käytän 25mm 90 asteen kulmaa johon laitettu 25/20 supistus toiseen päähän ja toiseen päähän tietysti 25mm PVC-putken pätkä. Supistus osa sopii suoraan Tunzen ulostuloon ja näin putki puhaltaa pohjaan hiukan pienemmällä paineella (kuten ealex neuvoo eräässä postissa). Saisi olla tuo laajennus kyllä vaikka 32 millinenkin
Miksi olisi hommattava Tunzelta kun 90 asteen kulman saat Etolasta kehä III:lta (itse ostin viime tiistaina) alle kahden euron ja käy pumpun ulostuloon ilman liimaamatta ja on helppo irroittaa tarvittaessa. Kulman laitat vedenvirtausta ohjaavan suulakkeen tilalle.rambi kirjoitti: Jos nyt oikein ymmärsin olet itse virittänyt sen kulman. Oisko Tunzelta saatavilla semmoista palikkaa mikä menis suoraan pumppuun.
Jos sopiva löytyy Etolasta niin ei tietysti kannata muualta edes etsiä, ajattelin alussa että sopivankokoisella liittimellä varustettua kulmaa on vaikea löytää.Mikael kirjoitti:Miksi olisi hommattava Tunzelta kun 90 asteen kulman saat Etolasta kehä III:lta (itse ostin viime tiistaina) alle kahden euron ja käy pumpun ulostuloon ilman liimaamatta ja on helppo irroittaa tarvittaessa. Kulman laitat vedenvirtausta ohjaavan suulakkeen tilalle.rambi kirjoitti: Jos nyt oikein ymmärsin olet itse virittänyt sen kulman. Oisko Tunzelta saatavilla semmoista palikkaa mikä menis suoraan pumppuun.
Tai jos kulman ulostulopäähän jättäisi liimaamatta mitään putkea niin sekin auttaisi, 25 mm kulman sisäläpimitta on melkein sama kuin 32 mm putken sisäläpimitta.Mikael kirjoitti:Käytän 25mm 90 asteen kulmaa johon laitettu 25/20 supistus toiseen päähän ja toiseen päähän tietysti 25mm PVC-putken pätkä. Supistus osa sopii suoraan Tunzen ulostuloon ja näin putki puhaltaa pohjaan hiukan pienemmällä paineella (kuten ealex neuvoo eräässä postissa). Saisi olla tuo laajennus kyllä vaikka 32 millinenkin
Uusia pumppuja vieläkin mietin uuteen altaaseen, olin jo lähes varma että tilaan streamit 1x8500 l/h ja 1x6000 l/h, samalla rahalla kuitenkin saisi 1x12.000 l/h + controllerin, sen voisi laittaa sitten toimimaan vaikka 50 ja 100 % välille, pienellä viiveellä, paluupumppu kierrättäisi pintaa 2500 l/h teholla ja yksi 2000l/l tunnissa pumppu tulisi vielä streamin vastakkaiselle puolelle, tuleeko liian voimakas virtaus yhteen suuntaan, kumpi vaihtoehto olisi mielestäsi parempi, allas tule 120x60.
Jos noista täytyy valita niin annan ääneni 1x12.000l/h controllerilla.rambi kirjoitti:1x8500 l/h ja 1x6000 l/h, samalla rahalla kuitenkin saisi 1x12.000 l/h + controlleri...kumpi vaihtoehto olisi mielestäsi parempi
Itse olen sen verran kiinnostunut virtauksien järjestelyistä, että odottanen Stream 6000 saapumista Saksan markkinoille (ja rahatilanteen elpymistä). Ne ovat 7000l/h pumppuja joita voi säätää elektronisesti.
Kaksi sellaista + multicontroller niin syntyy paljon enemmän mahdollisuuksia virtausten järjestelyyn: sykkimään vuorotellen, vuoroittain hetken pois päältä tai molemmat jos mahdollista. Siihen en ota kantaa onko tällainen paketti korallien kannalta hintansa arvoinen, mutta ainakin minä uskon saavani viihdykettä koko rahan edestä

Olen itse myös katsonut niitä 7000 l/h pumppuja controllerilla, seame.com-in valikoimassa ne on ollut jo aika pitkään, en sitten tiedä saavatko niitä vai ei... hinta oli noin 260.- sisältäen controllerin ja kun taas aquaristicistä saa sen 12.000 l/h + controllerin 309.- euroon niin mielestäni ero on sen verran pieni että kannattaa sijoitaa siihen isompaan.Jukka kirjoitti:
Itse olen sen verran kiinnostunut virtauksien järjestelyistä, että odottanen Stream 6000 saapumista Saksan markkinoille (ja rahatilanteen elpymistä). Ne ovat 7000l/h pumppuja joita voi säätää elektronisesti.