Lehtikalaparille kavereita 200 litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Lehtikalaparille kavereita 200 litraiseen
Moikka!
Uudelleen harrastuksen 25 vuoden tauon jälkeen aloittelevana kaipaisin vinkkejä kalaston valintaan. Meille on tulossa korkeaprofiilinen 200 litran akvaario ja haluaisin sinne lehtikalaparin lisäksi jotain näyttäviä parvikaloja jne. Pohjalle olen ajatellut piikkisilmiä ja jotain monneja. Millaisia kaloja suosittelisitte? Soveltuuko esim. perhoskirjoahven lehtikalojen kanssa samaan altaaseen? Paikallisessa eläinkaupassa myyjä ei osannut neuvoa...
Uudelleen harrastuksen 25 vuoden tauon jälkeen aloittelevana kaipaisin vinkkejä kalaston valintaan. Meille on tulossa korkeaprofiilinen 200 litran akvaario ja haluaisin sinne lehtikalaparin lisäksi jotain näyttäviä parvikaloja jne. Pohjalle olen ajatellut piikkisilmiä ja jotain monneja. Millaisia kaloja suosittelisitte? Soveltuuko esim. perhoskirjoahven lehtikalojen kanssa samaan altaaseen? Paikallisessa eläinkaupassa myyjä ei osannut neuvoa...
Re: Lehtikalaparille kavereita 200 litraiseen
Minulla on 320l lehtispariskunnan+kääpiöitynyt kolmas pyörä, lisäksi mustatetroja,pari leväbarbia,partamonni ja perhoskirjoahven pariskunta
Hyvin pyyhkii.Yllättäen akvan pomo on pikkuinen perhoskirjoahvennaaras
Mustatetrat sopii hyvin luonteeltaan ahventen kanssa.

-
- Starting Member
Eli mustatetrat eivät näyki lehtikalojen eviä? Kun yksi myyjä väitti etteivät ne tuosta syystä sovi yhteen.
En ole kertaakaan nähnyt nyppivän.Ja meillä noita mustatetroja on 14kpl parvi.Eivät ole lehtikaloista mitenkään kiinnostuneita,eivät myöskään pelkää. 

Mulla on yhdessä akvassa lehtikala pääkalana, myöskin oli piikkisilmiä pohjalla... Yhden söivät ja muita ei sitten koskaan näkynyt kun lehtikset heti jahtas kun naamansa näyttivät ;( nyt piikkisilmät turvallisemmassa ympäristössä... Mustatetroja sen sijaan on nyt lähes 15 kpl lehtisten kanssa ja hyvin tulevat toimeen, mulla ei mustatetrat ole koskaan minkään kalan eviä nyppiny 

-
- Starting Member
Hyvä tietää, että mustatetrat ja lehtikset sopivat yhteen. Tiedätkö kalakamu3 onko tuo piikkisilmien jahtaaminen yleisempääkin? Kun ne on niin mainioita otuksia, että tekisi mieli niitäkin hankkia.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
Meillä on ollut lehtikalapariskunta ja piikkisilmät samassa akvaariossa, eikä mitään jahtaamista ilmennyt. Akvaariossa oli kyllä paljon kasveja ja piiloja, mutta kyllä piikkisilmät olivat ainakin ruoka aikaan paljon näkösällä. Piikkisilmät tulivat meille paksuina pullukoina aikuisina, eli ehkä ei kannata ihan pienen pieniä ja ohkaisia piikkisilmiä hankkia lehtisten kaveriksi. Nyt lehtikalat asuvat mustaneontetrojen, mustatetrojen ja timanttitetrojen kanssa. Timanttitetrat ovat aivan upeita ja näyttäviä tetroja, mutta vilkkaita joten tarvitsevat suht paljon uimatilaa.
Piikkisilmät asustavat nyt helmirihmakalojen ja muiden aasialaisten kalojen kanssa, piikkisilmiä on tällä hetkellä n +30kpl ja kovin touhuavat ja varsinkin ruskopiikkisilmät surffailevat ympäri akvaarioita jopa pinnassa.
Piikkisilmät asustavat nyt helmirihmakalojen ja muiden aasialaisten kalojen kanssa, piikkisilmiä on tällä hetkellä n +30kpl ja kovin touhuavat ja varsinkin ruskopiikkisilmät surffailevat ympäri akvaarioita jopa pinnassa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Tervetuloa takaisin harrastuksen pariin! Edellä jo mainittu sopivia parvikala ehdotuksia sen kun muistat ettei mitään barbeja varmuuden välttämiseksi lehtareiden seuraan( välttämättä näykkimistä ei tapahdu, tuppaavat useimmat lajit vaan olemaan sen verran vilkkaita, ettei harmooninen yhteiselo tahdo sujua)
Sen sijaan milteipäkaikki yl.saatavilla olevat tetrajajit(et.amer.) menevät lehtareiden kavereina, pienimmät sivussa ravintonakin, varauksella; suurimmat esim.safiiritetra ovat ruokinta aikaan todellakin häikäilemättömiä pirayoita l. käy semmoinen vilske ettei herraskaisempana lajina lehtari ehdi oikein juhliin mukaan.., ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
ABC Akvaristiksi
Tervetuloa tähän(vähintäänkin)outoon joukkoomme, sivuillamme on selkeät ohjeet jotta voisimme mahdollisimman hyvin auttaa. Muutama pointtikuitenkin liene paikallaan ,paitsi ainakin yllekirjoittanut ei aina hallitse edes puhtaaksikirjoittamisen jaloataitoa.
1.Lainaa/Osta/Varasta(ei suositeltavaa)Pummaa joltain? Akvaarion perustamisesta kertova kirja välttäen ilmaisia akvaarion perustamisoppaita, jotka ovat kuitenkin vain esittelylehtisiä ,malta mielesi ja mieti tarkkaan mitä teet. Kun aloitat/päätät aloittaa harrastuksen tulet sitoutumaan siihen vuosiksi(edes kalat eivät ole kertokäyttökamaa) Kun ajan/ajatuksen kanssa luet vanhahkovankin opuksen tulet huomanneeksi, ettei tämäkään niin helppoa ole(jos ei niin kauhean vaikeatakaan) Jos taas aloitat harrastuksesi täällä kysymällä ,mä oon ihan kiva, mä tykkään
poneista ja kultakaloista (vai oliksne liilakaloja?)
Miten itse luulet? Olisiko vastaaminen hivenen hankalaa?
LUKEMINEN KANNATTAA(lähes)AINA
1.Lainaa/Osta/Varasta(ei suositeltavaa)Pummaa joltain? Akvaarion perustamisesta kertova kirja välttäen ilmaisia akvaarion perustamisoppaita, jotka ovat kuitenkin vain esittelylehtisiä ,malta mielesi ja mieti tarkkaan mitä teet. Kun aloitat/päätät aloittaa harrastuksen tulet sitoutumaan siihen vuosiksi(edes kalat eivät ole kertokäyttökamaa) Kun ajan/ajatuksen kanssa luet vanhahkovankin opuksen tulet huomanneeksi, ettei tämäkään niin helppoa ole(jos ei niin kauhean vaikeatakaan) Jos taas aloitat harrastuksesi täällä kysymällä ,mä oon ihan kiva, mä tykkään
poneista ja kultakaloista (vai oliksne liilakaloja?)
Miten itse luulet? Olisiko vastaaminen hivenen hankalaa?
LUKEMINEN KANNATTAA(lähes)AINA