Lehtikalaparille kavereita 200 litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Minsku73
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Lehtikalaparille kavereita 200 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Minsku73 »

Moikka!

Uudelleen harrastuksen 25 vuoden tauon jälkeen aloittelevana kaipaisin vinkkejä kalaston valintaan. Meille on tulossa korkeaprofiilinen 200 litran akvaario ja haluaisin sinne lehtikalaparin lisäksi jotain näyttäviä parvikaloja jne. Pohjalle olen ajatellut piikkisilmiä ja jotain monneja. Millaisia kaloja suosittelisitte? Soveltuuko esim. perhoskirjoahven lehtikalojen kanssa samaan altaaseen? Paikallisessa eläinkaupassa myyjä ei osannut neuvoa...
helmis76
Starting Member
Starting Member

Re: Lehtikalaparille kavereita 200 litraiseen

Viesti Kirjoittaja helmis76 »

Minulla on 320l lehtispariskunnan+kääpiöitynyt kolmas pyörä, lisäksi mustatetroja,pari leväbarbia,partamonni ja perhoskirjoahven pariskunta :) Hyvin pyyhkii.Yllättäen akvan pomo on pikkuinen perhoskirjoahvennaaras :D Mustatetrat sopii hyvin luonteeltaan ahventen kanssa.
Minsku73
Starting Member
Starting Member

Eli mustatetrat eivät näyki lehtikalojen eviä? Kun yksi myyjä väitti etteivät ne tuosta syystä sovi yhteen.
helmis76
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja helmis76 »

En ole kertaakaan nähnyt nyppivän.Ja meillä noita mustatetroja on 14kpl parvi.Eivät ole lehtikaloista mitenkään kiinnostuneita,eivät myöskään pelkää. :)
kalakamu3
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Mulla on yhdessä akvassa lehtikala pääkalana, myöskin oli piikkisilmiä pohjalla... Yhden söivät ja muita ei sitten koskaan näkynyt kun lehtikset heti jahtas kun naamansa näyttivät ;( nyt piikkisilmät turvallisemmassa ympäristössä... Mustatetroja sen sijaan on nyt lähes 15 kpl lehtisten kanssa ja hyvin tulevat toimeen, mulla ei mustatetrat ole koskaan minkään kalan eviä nyppiny :)
Minsku73
Starting Member
Starting Member

Hyvä tietää, että mustatetrat ja lehtikset sopivat yhteen. Tiedätkö kalakamu3 onko tuo piikkisilmien jahtaaminen yleisempääkin? Kun ne on niin mainioita otuksia, että tekisi mieli niitäkin hankkia.
PigletPooh
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja PigletPooh »

Meillä on ollut lehtikalapariskunta ja piikkisilmät samassa akvaariossa, eikä mitään jahtaamista ilmennyt. Akvaariossa oli kyllä paljon kasveja ja piiloja, mutta kyllä piikkisilmät olivat ainakin ruoka aikaan paljon näkösällä. Piikkisilmät tulivat meille paksuina pullukoina aikuisina, eli ehkä ei kannata ihan pienen pieniä ja ohkaisia piikkisilmiä hankkia lehtisten kaveriksi. Nyt lehtikalat asuvat mustaneontetrojen, mustatetrojen ja timanttitetrojen kanssa. Timanttitetrat ovat aivan upeita ja näyttäviä tetroja, mutta vilkkaita joten tarvitsevat suht paljon uimatilaa.
Piikkisilmät asustavat nyt helmirihmakalojen ja muiden aasialaisten kalojen kanssa, piikkisilmiä on tällä hetkellä n +30kpl ja kovin touhuavat ja varsinkin ruskopiikkisilmät surffailevat ympäri akvaarioita jopa pinnassa.
akiholm
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja akiholm »

Tervetuloa takaisin harrastuksen pariin! Edellä jo mainittu sopivia parvikala ehdotuksia sen kun muistat ettei mitään barbeja varmuuden välttämiseksi lehtareiden seuraan( välttämättä näykkimistä ei tapahdu, tuppaavat useimmat lajit vaan olemaan sen verran vilkkaita, ettei harmooninen yhteiselo tahdo sujua) 8-) Sen sijaan milteipäkaikki yl.saatavilla olevat tetrajajit(et.amer.) menevät lehtareiden kavereina, pienimmät sivussa ravintonakin, varauksella; suurimmat esim.safiiritetra ovat ruokinta aikaan todellakin häikäilemättömiä pirayoita l. käy semmoinen vilske ettei herraskaisempana lajina lehtari ehdi oikein juhliin mukaan.., [:I]
akiholm
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

ABC Akvaristiksi

Viesti Kirjoittaja akiholm »

Tervetuloa tähän(vähintäänkin)outoon joukkoomme, sivuillamme on selkeät ohjeet jotta voisimme mahdollisimman hyvin auttaa. Muutama pointtikuitenkin liene paikallaan ,paitsi ainakin yllekirjoittanut ei aina hallitse edes puhtaaksikirjoittamisen jaloataitoa.
1.Lainaa/Osta/Varasta(ei suositeltavaa)Pummaa joltain? Akvaarion perustamisesta kertova kirja välttäen ilmaisia akvaarion perustamisoppaita, jotka ovat kuitenkin vain esittelylehtisiä ,malta mielesi ja mieti tarkkaan mitä teet. Kun aloitat/päätät aloittaa harrastuksen tulet sitoutumaan siihen vuosiksi(edes kalat eivät ole kertokäyttökamaa) Kun ajan/ajatuksen kanssa luet vanhahkovankin opuksen tulet huomanneeksi, ettei tämäkään niin helppoa ole(jos ei niin kauhean vaikeatakaan) Jos taas aloitat harrastuksesi täällä kysymällä ,mä oon ihan kiva, mä tykkään
poneista ja kultakaloista (vai oliksne liilakaloja?)

Miten itse luulet? Olisiko vastaaminen hivenen hankalaa?
LUKEMINEN KANNATTAA(lähes)AINA :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”