En nyt oikein tiedä mihin tämä kuuluisi, siispä laitoin tänne. Eli voiko punakorvakilpikonnaa ja kaloja pitää samassa altaassa? Siis voiko tehdä ns. konna-kalasopan Itse en asiasta tiedä , niin ajattelin jos täälä olisi joku viisas joka siitä kertoisi. Jos ei voi, niin miksi ei? Pidätte meikäläistä varmaan ihan idioottina...
Äidin nimi on kana ja isän nimi on uros, lapset ovat kilejä ja lapsenlapset ovat munia.
STEFAN 6 v.
Itse en laittaisí, koska tuo kilppari kyllä syö suurimman osan kaloista ja vaatii suuren altaan. Jossain tosi isossa vois mennä oskujen tai muiden isojen kirjoahventen kanssa jos pääsee vaan maalle jossain kohtaa allasta. En oo kyl siitäkään ihan varma.
Tällä palstallahan on eräs kaveri joka onnistuneesti pitää kilppareita( muistaakseni pienempi laji kuin punakorva) ja kaloja samassa altaassa, olikohan nimimerkki Sami, tai jotain. Ja ihan olohuonekelpoisen altaankin vesiputouksineen on kilpureille ja kaloille rakentanut.
Tarkennetaanpa... Kilpikonna saisi myös iltapalaa samalla kalojen poikasista ja jokunen "sintti" saisi selvitä hengissäkin.
Eli mitkä kalat olisivat sen verran kestäviä?
Joku voi tietysti mulle älähtääkin tästä että syötän kilpikonnalle eläviä kaloja, mutta kyllä monet syöttävät oskareillensakin eläviä fisuja.
Äidin nimi on kana ja isän nimi on uros, lapset ovat kilejä ja lapsenlapset ovat munia.
STEFAN 6 v.
Kyllä se tujua kamaa kaloille on kilpikonnan virtsa...
Vaikka konna ei ehkä söisikään kaloja (kyllä ainakin yrittää maistella, ja saattaa repäistä palasenkin) niin veden pitäminen kaloille hyvänä on vaikeaa juuri konnan ulosteiden ja virtsan vuoksi.
Ja konna-allashan pestään ja kaikki vesi vaihdetaan mielellään viikon välein, joten en voi kuvitella että kaloille sopivaa bakteeristoa pystyisi hengissä pitämään.
Myöskään mitään kasveja ei voi laittaa sillä konnat syövät ja repivät ne...
Ei hyvä idea.
Mulla on tummaleväpleko, joka on elänyt pitkään samassa altaassa punakorvakilpparin kanssa. Monni n. 40 senttiä pitkä ja oli todella huonossa kunnossa, kun sen sain. Mm. pyrstöstä oli puraistu iso pala pois ( miltei koko yläosa). Lisäksi sillä oli paha haava kyljessä sekä useita arpia. Kilpikonnan uloste on kuulemma aika tuhtia tavaraa ja ainakin tässä tapauksessa konna oli kiusannut monnia todella pahasti.
En suosittele.
-Satu
Vaikka pistinkin linkkejä altaasta jossa on kaloja ja konnia, niin punakorvia pitäneenä, en itsekään kyllä eläviä kaloja samaan altaaseen punakorvien kanssa pistäisi( muikun palasia kyllä)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Hei ihmiset, käykääpäs joku viisas puolustamassa minua ja kertomassa tuolla miksei kilpikonnia ja kaloja kannata laittaa samaan altaaseen (tai siis kannattaako niitä...?) --> http://www.herppi.net/html/index.php?na ... ic&t=17110
Muistat Illu varmaankin sen meidän oskun. Kilpikonna oli syönyt sen kyljet aika ikävään kuntoon. Lisäksi kilpikonna-altaassa ei vesi pysy tarpeeksi hyvänä kalojen kannalta. Ne ulosteet ovat todellakin tuhtia tavaraa.
Täällä on yksi syyllinen. Tosin punakorva tuo minun kilpikonna ei ole. Tuo minun laji ei kyllä osaa kovin hyvin kalastaa ja syö kaloja ainoastaan jos ne ovat epätavallisen hitaita tai sairaita.
Itse ei ole huomannut että virtsasta tai ulosteista tulisi mitään ongelmia niin kauan kun vettä vaihdetaan 50%-70% viikossa. Tosin olen jättänyt joskus viikon pari väliin jos olen ollut matkoilla tms. eikä mitään ongelmia ole tullut. Tuossa kyllä varmasti vaikuttaa eläimen koko ja altaan tilavuus. Oma konnani painaa n.200 grammaa ja altaassa on noin 280 litraa vettä, jos yli kilon painoinen punakorva laitettaisiin saman kokoiseen altaaseen niin varmasti joutuisin vaihtamaan enemmän vettä.
Toivottavasti tuosta saa jotain selvää, väsyttää...
samij76: Minkäs lajinen tuo sun konnas sitten on ja kuinka vanha kun on kerta noin pikkuinen? Ja mitä kaloja siellä altaassa on (ihan mielenkiinnosta vaan)?
Seurana sillä on:
Kolme palettikala pariskuntaa
Miljoonakaloja
Kolme partamonnia
Ainakin monnit ja palettikalat pärjäävät tuolle konnalle erittäin hyvin lähinnä näyttää siltä että konna jäisi alakynteen kun taistellaan ruuasta tai reviiristä.
Ja jos joku ei usko niin täytyy ottaa video kuvaa todisteeksi
Meilläkin Chrysemys picta bellii eli siis suomeksi ihan kultakilpikonna. Hänellä tosin kaverina kalojen sijasta valekarttakilpikonna. Tämä otus on jotain 6 vuotta vanha mutta myöskin hirveän pikkuinen, n. 12cm ja 300 grammaa.
Minkäs ikäinen ja kokoinen sen sun ötös olikaan?
Ja millä sinä noita syötät, käykö kilppari vadissa syömässä kalansa vai nakkaatko ne tuonne vaan? Vai kenties jotain valmsiruokaa?