Mielipiteitä monnisten pitämisesti pareittain

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jullle
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Mielipiteitä monnisten pitämisesti pareittain

Viesti Kirjoittaja Jullle »

Terve,
Rupesin tässä ihmettelemään Varjon uusinta teosta lukiessani... Ihmettelyni koskee monnisia ja varsinkin niille sopivaa parvikokoa. Tässä Varjon uusimmassa teoksessa pari lainausta: "Tavallisimmin parvissa on muutama kymmenen yksilöä, toisinaan kaloja voi olla satoja tai tuhansiakin. Vuodenaikojen ja vesistön koon mukaan voi kuitenkin tavata myös pieniä, 3-6 yksilön ryhmiä." ja sitten tälläinen: "Akvaariossa monnisparven vähimmäiskoon tulisi olla 6-10 yksilöä. Tavallisimpien monnislajien viljellyt yksilöt näyttävät tosin pärjäävän HYVIN jopa kaksittain, kun muut kalaseuralaiset ovat pieniä ja rauhallisia, eikä akvaarion ympärillä ole liikaa vilskettä." Mielestäni myös aikaisemmissa teoksissa kuparimonniselle ollaan mainittu minimiparvikooksi kahden kalan "parvi". Kukaties, mistä tälläinen tieto on peräisin, vai onko ihan omakohtaista kokemusta asiasta.
Ja ei, en ole laittamassa monnisia mihinkää pareittain, kirjan kohta vaan jotenkin pisti silmään, joten ajattelin laittaa siitä ihan oman keskustelun. :D Oikeastaan oma mielipiteeni onkin, että monnisia pitäisi olla reilun kokoinen parvi, ihan senkin vuoksi, että enhän itsekään haluaisi viettää koko elämääni vain yhden lajitoverin, eli ihmisen kanssa. Tai ehkei kalat sitä ihan näin osaa ajatella, mutta silti. :D
Nyt siis kaipaisin mielipiteitä, tai kokemuksia juuri tästä monnisten sopivasta parvikooksta ja muutenkin niiden parvikäyttäytymisesta. Tuli vielä mieleen omat leopardi- ja kuparimonniseni, jotka ovat parvikäyttäytymiseltään mielestäni aika erilaisia, sillä leopardit makoilevat ja liikkuvat monesti pienessä porukassa, kun taas kuparit oleilevat monesti ihan yksikseen.

PS. moderaattorit saavat poistaa, jos näkevät aiheen tarpeettomaksi.
Fogas
Senior Member
Senior Member

Re: Mielipiteitä monnisten pitämisesti pareittain

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Minulla on vuosien mittaan ollut useammassa akvaariossa useita monnislajeja. Loppujen lopuksi täytyy sanoa, etten ole löytänyt mitään logiikkaa niiden käyttäytymiselle. En osaa sanoa, mistä se milloinkin riippuu. Esim. sinulla leopardimonniset liikkuvat yhdessä, minulla yksittäin (vaikka niitä on kymmenkunta). Sysievämonnisia oli kolmisenkymmentä, mutta silti ne kököttivät kuka missäkin piilossaan milloinkin. Lajiin katsomatta kaikki ovat minulla olleet poikasina touhukkaita mutta muuttuneet vanhemmiten kököttäjiksi ja piilottelijoiksi. Minusta on alkanut tuntua, että olisin voinut kerätä kolmenkymmentä monnislajia, yhden kutakin, ja sellaisenakin parvena (no, eihän se tietenkään mikään parvi olisi) ne viihtyisivät aivan yhtä hyvin kuin nykyiset kolmisenkymmentä helmimonnista samassa akvaariossa. Tutkimattomia ovat monnisten tiet. Tai paremminkin: vajavainen on minun ymmärrykseni monnisista.
Mika Karjalainen
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Olen lukenut että corydorakset kutevat kolmen porukoissa, jos näin on niiden pitäminen tätä pienemmässä ryhmässä on nykyisen tiedon pohjalta epäeettistä. Mikäli näin siis on? (Corydorakset eivät kuulu omiin kiinnostuksen kohteisiini.) Tuohon pohjaten näkisin, että emme voi tietää riittävästi miten kala toimii, jotta voisimme sanoa tarvitseeko parven vai parin. Näin ollen on kovin aikaista sanoa, että niitä voi pitää pareittain.
Ahvenia ja monneja.
Fogas
Senior Member
Senior Member

Niin, en minäkään niitä ole koskaan pitänyt pareittain tai yksinään. Pienin porukka on ollut viisi. En minä kyllä huomannut, että se viiden porukka olisi jotenkin huonommin voinut tai viihtynyt kuin saman lajin parinkymmenen porukka. Mutta enhän minä osaa asettua kalan asemaan. Ehkä niiden viiden aivoissa olisi MRI:llä ja Pet-kuvauksella näkynyt jotain sellaista, jonka takia akvaristin toimintaa voisi pitää epäeettisenä.
Mika Karjalainen
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Olen tässä yli 30 vuoden kokemuksella huomannut senkin, että osa monnisista rakastaa parveilua, kun osa taas vähät välittää seurasta. Esimerkiksi pikkumonninen ja somamonninen ovat seuralaisista pitäviä, kun taas sihtimonninen ei esimerkiksi seurasta kovasti innostu.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Jullle
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jullle »

Kiitoksia kaikille vastanneille! Hyviä mielipiteitä. :D
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Monniset ovat parvikaloja ja niitä ei tulisi pitää yksin tai pareittain. Parven minimikoko on 6 kpl.saman lajin monnisia.
Useimmat monniset ovat arkoja ja siksi suuri parvi on niille parasta. Olen myös lukenut tämän Varjon kirjassa että pärjäisivät hyvin kaksin, tämä väite ei mielestäni pidä paikkansa. Olosuhteiden pakosta joutuvat sopeutumaan mutta hyväksi niille se ei ole. Samassa kirjassa sanotaan myös että monniset ovat rohkeita, sekään ei pidä paikkansa van useimmat lajit ovat melko arkoja. Varjon kirjoja ovat hyviä akvaariokirjoja mutta välillä niissä pistää silmään mielipiteitä jotka hieman ihmetyttää.
Fogas
Senior Member
Senior Member

monniomistaja kirjoitti:Monniset ovat parvikaloja ja niitä ei tulisi pitää yksin tai pareittain. Parven minimikoko on 6 kpl.saman lajin monnisia.
Useimmat monniset ovat arkoja ja siksi suuri parvi on niille parasta.
Noinhan se kirjoissa kerrotaan.
En tietenkään ole käynyt Etelä-Amerikassa monnisjoissa sukeltelemassa. Mutta olen ymmärtänyt, ettei kuusi monnista ole monnisparvi. Jos luonnonoloja haluttaisin jäljitellä, pitäisi parvessa olla ainakin satoja kaloja. Monnisparvissa voi myös olla useamman lajin monnisia.
Mika Karjalainen
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Fogas kirjoitti:
monniomistaja kirjoitti:Monniset ovat parvikaloja ja niitä ei tulisi pitää yksin tai pareittain. Parven minimikoko on 6 kpl.saman lajin monnisia.
Useimmat monniset ovat arkoja ja siksi suuri parvi on niille parasta.
Noinhan se kirjoissa kerrotaan.
En tietenkään ole käynyt Etelä-Amerikassa monnisjoissa sukeltelemassa. Mutta olen ymmärtänyt, ettei kuusi monnista ole monnisparvi. Jos luonnonoloja haluttaisin jäljitellä, pitäisi parvessa olla ainakin satoja kaloja. Monnisparvissa voi myös olla useamman lajin monnisia.
Yksittäinen monninen ei isossa parvessa tiedä missä se sadasensimmäinen monninen on. Kyse on siitä montako se tarvitsee tunteakseen olevansa parvessa, mihin riittää vähempikin. Parveilun tarkoitus, parveilevatko monniset yleisesti vai vaaran uhatessa. Tarvitaanko parveilua jos vaara ei uhkaa?
Ahvenia ja monneja.
Fogas
Senior Member
Senior Member

Minun monniseni ovat ryhmänä, ryppäänä, kasassa, nipussa tms. vain jos laitan akvaarioon vain yhden pohjatabletin, siis häärivät sen kimpussa, lajiin katsomatta. Muuten ne loikoilevat, kököttävät tai uiskentelevat eri puolilla akvaariota, kuka missäkin.
Minulla ei ole ikinä ollut monnisia, jotka käyttäytyisivät siten kuin Wikipedia kuvaa kalojen parvikäyttäytymistä:

Kalojen parvikäyttäytyminen tarkoittaa kalojen käyttäytymispiirrettä, jossa vapaasti uivat kalat pyrkivät kasaantumaan tiiviiksi ryppääksi. Tyypillistä parvikäyttäytymisessä on kalojen uiminen yhdensuuntaisesti ja samanaikaisin liikkein.
On esitetty, että parvikäyttäytymisestä olisi kaloille ainakin seuraavanlaista hyötyä:
- yksittäisen kalan riski jäädä saaliiksi pienenee parvessa
- parvessa uivat kalat huomaavat saaliin yksittäistä kalaa helpommin
- petokalan on vaikeampi hahmottaa aaltoilevasta kalaparvesta yksittäistä saalista
- joillain petokalalajeilla parveutuminen tehostaa saalistamista
- vaeltavilla lajeilla parveutuminen saattaa tehdä vaellusalueille suunnistamisesta tarkempaa
- parvessa uiminen saattaa vähentää yksittäiseen kalaan kohdistuvaa veden aiheuttamaa vastusta

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalojen_pa ... A4ytyminen
Mika Karjalainen
Icecube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Mulla oli hetken monnisia vain kaksi ja nytkin on enää kolme jäljellä seitsemästä. Kaksikko oli hirveen arka ja piristyi ja rohkaistui heti kun tuli 5 lisää. 7 sakki tykkäsi aina kyhjöttää keskenään kannon alla, mutta muuten taisivat uida melko paljon yksin tai pareittain. Tosin yhdellä oli tapana myös vetäytyä omiin oloihinsa suodattimen alle, välillä sen seuraan änki joku muukin. Mutta tämä kyseinen erakko lopetti tuon käytöksen kun parvi alkoi kutistumaan... Sen jälkeen erakoituminen olikin yleensä merkki ettei kaikki ollut hyvin ja hengen meno lähellä. :\ Nykyinen kolmikko ei ole minusta niin aktiivinen kuin 7 porukka parhaimmillaan oli. Ihan mahdottoman arkoja ne eivät kuitenkaan ole.
Kutemisen suhteen olen huomannut, että yhdellä naaraalla voi olla jopa 4 urosta perässä ja useimmiten vähintään kaksi, joskus toki vain yksi. Seitsemästä minulla oli 2 naarasta ja 5 urosta. Silloin kuvio meni yleensä kutiessa niin että max.4 urosta jahtaa yhtä naarasta, toinen naaras on piilossa/touhuaa omiaan ja yksi uros(välillä useampi) touhuaa omiaan/seuraa tuota yksinäistä naarasta. Pääosin noista kahdesta naaraasta minulla kuti vain toinen, ainakin mitä itse pääsin näkemään. Nyt on enää jäljellä 3, joista 1 naaras(se joka vähemmän kutuhommiin osallistui) ja kaksi urosta. Ne kutevat kyllä edelleen, mutta vähemmän kerrallaan ja harvemmin, lisäksi useimmiten niin etten näe. :P
Ja siis mustaselkämonnisista kyse.
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”