Monnisille hyvä pohjahiekka

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

Kumpi olisi parempi vai onko väliä raekoko 0,1-0,7mm vai 0,2-1,0mm biltemanin hiekkaa?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Koss »

Isompi. Tuo pienempi menee helpommin tukkoon, eikä tukkeutunut pohja ole koskaan hyvä yhdistelmä pohjaa tonkivien kanssa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei mennyt tukkuun kolmessa vuodessa vaikka oli täysin ilman puhdistusta ja möyhimistä. Monnisten kannalta tuskin on väliä kumman valitset.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Koss »

Monessako altaassa sulla Koomikko on tuota hienointa ollut? Mulla useammassa, ja kaikissa on pidemmällä ajalla ollut havaittavissa tukkeumaa. Osassa jopa niin pahaa, että kun hiekan on poistanut, haisee koko kämppä mädältä kananmunalta. Enkä ole ainoa jolla on ollut ongelmia Bilteman hienoimman kanssa.
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

Onko tuo 0,2-1,0 mm hiekka kuitenki ok?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Koss »

On ok. Eikä tuossa tuohon toiseen oo muuta eroa kuin se että siinä toisessa on enemmän "pölyä", eli sitä ihan olematonta santaa joka menee helpommin tukkoon.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Koss kirjoitti:Monessako altaassa sulla Koomikko on tuota hienointa ollut? Mulla useammassa, ja kaikissa on pidemmällä ajalla ollut havaittavissa tukkeumaa. Osassa jopa niin pahaa, että kun hiekan on poistanut, haisee koko kämppä mädältä kananmunalta. Enkä ole ainoa jolla on ollut ongelmia Bilteman hienoimman kanssa.
Yhdessä vaan joten ei ole kokemusta sen enempää. Miksi se tukkeutuisi muissakaan akvaarioissa kun ei tukkeutunut tässä 660 litraisessakaan.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Koss »

Jos sulla ei yhdessä akvaariossa ole tukkeentunut, ei se automaattisesti tarkoita ettei se tukkeennu. :roll:
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Voisi sanoa samat sulle. Jos sulla tukkeutuu ei se tarkoita automaattisesti että kaikilla muillakin tukkeutuu.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Koss »

Olen myös muilta harrastajilta kuullut, sekä itse tämän todistanut. Ei mun tarvitse väitellä asiasta jonka hyvin tiedän, halusin sen vain kertoa, koska ajattelin kysyjän haluavan olevan tietoinen tästä tukkeutumisen mahdollisuudesta. Asia minun osalta käsitelty.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ihan samat sanat taas. Olen muilta harrastajilta kuullut ettei tukkeudu, sekä itse tämän todistanut. Bilteman hiekkaa mulla ei ole ollut kuin yhdessä akvaariossa mutta toisenmerkkistä hiekkaa on ollut useammassa akvaariossa myös ilman ongelmia. Ei minunkaan tarvitse väitellä asiasta jonka hyvin tiedän, halusin vain kertoa oman kokemuksen ja tiedon. Mielestäni on aina hyvä tietää useamman harrastajan näkemyksistä ennen kuin tekee omat päätökset. Monessa asiassa ei ole yhtä oikeaa vastausta. Kuten ei tässä hiekkapohja asiassakaan. Olen tietoinen että jotkut ei saa hiekkapohjaa toimimaan millään ja toisilla se taas toimii ongelmitta ja on täysin huoltovapaa pohjavaihtoehto. Yhden mielipiteen perusteella ei kannata omia ratkaisuja tehdä. Toisten mielipiteistä ei kenenkään pidä vetää hernettä nenää. Nyt on tullut kaksi täysin eriävää mielipedettä joten kysyjän kannattaa tutkia asiaa vielä lisää ja tehdä vasta sitten omat ratkaisut. Monnisten kannalta ei ole väliä kumpaan raekokoon päädyt ja sitähän tässä kysyttiin. Olen puhunut
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
marilund99
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 14:01, 18.06.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja marilund99 »

Mielestäni raekoolla ei ole väliä kunhan se ei ole terävää. Terävä hiekka voi vaurioittaa viiksiä. Itse katson hiekan raekoon vähän monnisten mukaan. Minulla on nyt iso rakeista hiekkaa, koska se on helppo puhdistaa ja minulla on vain isoja monnisia (haarniskamonni ja pilkkuanennimonni)
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Maji »

Mä suosin Weberiä, jonka raekoko on siis 0,5-1,2mm.

Riittävän hienoa monnisille, mutta ei tukkeudu, koska ei sisällä sitä hienointa hiesua.

Itse pidän tukkeutumiselle riskialttiimpina kaikkia hiekkoja, joissa on mukana alle 0,5mm raetta.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Meillä on sekoitusta jossa on useampaa kokoa sekaisin. Ei mene tukkoon ja on riittävän pehmeää antaakseen kaloille mahdollisuuden kaivaa. Eivät ne kalatakaan ihan hölmöjä ole, eli kaivavat poikkeuksetta siitä mihin on jäänyt pehmeämpää materiaalia.
Ahvenia ja monneja.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Olisiko tuon tukkeutumisen esteenä kierresarvikotilot?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Itse laittaisin 3-5mm soran. Ei olisi huolta tukkeutumisesta ja hoitokin helpompaa. Monnisetkin pärjää vallan mainiosti.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Maji kirjoitti:Mä suosin Weberiä, jonka raekoko on siis 0,5-1,2mm.

Riittävän hienoa monnisille, mutta ei tukkeudu, koska ei sisällä sitä hienointa hiesua.

Itse pidän tukkeutumiselle riskialttiimpina kaikkia hiekkoja, joissa on mukana alle 0,5mm raetta.
Komppaus tälle, mullakin on tuota samaa hiekkaa monnisilla. Ei mene tukkoon vaikka ei olisi kierteisiäkään (yksittäikokemus toki, mutta... ;) ) ja kasvitkin kasvaa ihan kiitettävästi. Nykyäänhän tuo sama hiekka taitaa olla nimeltään Saint-Goban tjsp.

Ja tuota ei tarvitse oikeasti hoitaa, mä en tee tuolle yhtään mitään. Tai no teen, jos kerran kuussa tai harvemmin suoritettu pohjan kevyt "imurointi" vedenvaihtoletkulla lasketaan, niin sitten teen, :roll: mutta lasken tuon hoitovapaaksi. :) Toisinkuin se sora, jota joutuu lappoamaan, jotta se pysyy hygieenisenä, jos pitää siis perinteistä sorapohjaa. "Walstad-pohjaa" ei lapota, mutta eipä taideta silllä varustetuissa akvaariossa monnisia pahemmin pitääkää... Ja mitenkäs ne monniset siivilöi sitä soraa..? ;)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Monnisille hyvä pohjahiekka

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Monniset ei siivilöi soraa, tietääkseni monnisissa ei ole yhtään niin isoa lajia, minkä kiduskansista 3-5mm sora menisi läpi. Sen sijaan monniset siivilöi soran pinnasta löytyvää tauhkaa, ihan niinkuin luonnossakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”