Allas vihertää

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Gnolli
Starting Member
Starting Member

Allas vihertää

Viesti Kirjoittaja Gnolli »

Altaani on alkanut limottua eli vesi muuttunut vihreeks. Onko kyseessä mikä levä? vaikka oon vaihtanut vettä useammin niin vihreys ei lähde ja tulee nopeesti takaisin [}:)]

En ole käyttänyt lannoitteita. Ruokin normaalisti ja veden vaihdan viikon välein. Veden lämpötila 26-27. Miten saisin akvaarioni näyttämään taas normaalilta?
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Ensimmäisenä tulee mieleen, että olisko vika noissa hoitorutiineissa? Kuinkas paljon vaihdat tuota vettä? :? Entä paljonkos altaassa on kaloja ja minkäs kokoisesta altaasta on kyse? Oletko muuten mitannut vesiarvoja? :roll:
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Gnolli
Starting Member
Starting Member

Altaan koko on 275l ja vaihdan noin puolet vedestä. Toi vihertävyys on tullut parin viikon sisällä. Mikäs mun hoitorutiinissa on vikana? :o

Allas sisältää sateenkaarikirjohavenesta monnisiin. Eikai nyt kaloilla niin väliä ole kun ne on viihtynyt kuukausia tuossa akvaariossa.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Selvä, eli kaloja ei ole tullut lisää. Paljonkos noita kaloja sitten on? Voi meinaa johtua ylikansoituksestakin. :|

Vaikuttaisi tuon kuvailusi perusteella vihersamennukselta, mutta sitä siintyy lähinnä uusissa altaissa. Syynä voi olla myös liian nitraatipitoinen vesi. :?

Mites ne vesiarvot?

Onko valaistus liian tehokas ja kuinka monta tuntia valot ovat päällä? Entä paistaako aurinko suoraan altaaseen?

Itselläni ei ole tuollaisesta kokemusta. :roll:
Antin & Annen kotisivut
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Keijulevistä johtuva vihersamennus lähtee kun altaan pimentää joksikin aikaa säkkipimeäksi, vaihtaa vettä runsaasti eikä ruoki kaloja (jotain 4-6 vrk pimennystä). Ja pimennys tarkoitaa tosiaan sitä että allas on jollain peitetty ettei valoa tule sinne ollenkaan. Myös turveuutetta kannattaa kokeilla ja omalla riskillä voisi kokeilla likoeläinjuttua eli tuppo kuivaa heinää altaaseen josta likoeläimiä syntyy ja ne syövät levät. Tästähän on ollut juttua palstalla, siis heinän tunkemisesta altaaseen levien torjuntatarkoituksessa [;)]

Omaan altaaseeni tulee väistämättä vihersamennus jos vaihdan liikaa vettä, ilmeisesti siis hanavedessä on jotain kummaa tai vettä vaihtaessa lähtee liikkeelle jokin outo biologinen tapahtumasarja joka saa keijulevät intoutumaan :mrgreen: . Eli aina samennus ei johdu liikaruokinnasta tai liian vähäisestä veden vaihdosta vaikka se usein onkin syy samennukseen. Omalla kohdallani leviin auttaa itse asiassa se vedenvaihdon vähentäminen ja turveuute sekä kasvien hoito (lannoitetta ja hiilidioksidia tarpeeksi).

Aika mielenkiintoista on se, etten ole koskaan saanut vihersamennusta "tarttumaan" karanteeniakvaariooni vaikka olen siirtänyt sinne 50% vihertävää vettä useaan otteeseen :?
Gnolli
Starting Member
Starting Member

Nitriitti arvoja en pääse mittaamaan kun ei ole pulloja ja ph on ~7. Suodattimena toimii mattosuodatin.
Kaloja siellä on
2kpl sateenkaarikirjoahventa,
5 kongontetraa,
7 kardinaalitetraa,
7kpl monnisia,
2kpl partamonnia
ja piikkisilmiä

En usko että tuossa on liikaa :P

Kun vihreys tuli yhtäkkiä niin oisko kevät aurinko saattanut aiheuttaa sen? Aurinko on niin alhaalla nyt niin paistaa suoraan akvaarioon... Mistä johtuis et nitriitti ois noussut? :o
Taidan kokeilla tuota pimennystä ellei jollain ole muita ratkaisuja. Niin oliko jotain lääkettä tuohon?
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ei se ainakaan ylikansoitettu ole. 8-) Veikkaisin sitä aurinkoa. Kokeile pimentää, jos ei auta niin sitten se on sama juttu kun sanilla. :roll:
Antin & Annen kotisivut
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

Minulla tuli vihersamennus kun en ollut itse kotona hoitamassa akvaariota ja vaihtamassa vettä. Olin sitäpaitsi juuri asentanut mattosuodattimen, joka ei ollut ehtinyt kypsyä ja tietysti vanhemmat ruokkivat kaloja "hiukan" liikaa. Tai tätä ainakin epäilen syyksi.

Itse selvisin siitä niin, että vaihdoin reilu 50% vedestä ja peitin akvaarion viikoksi. Välissä muutama reilu vedenvaihto, jotta kuolleet levät lähtivät veden mukana pois eivätkä olleet luovuttamassa ravinteita uusille leville. lopuksi vielä peiton poiston jälkeen reilu vedenvaihto ja vihreä vesi on pysynyt poissa.

En tiedä ovatko nämä täysin oikeita ohjeita, mutta itse selvisin niiden avulla :D
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”