Olen kiinnostunut erityisesti kaloista, jotka tykkäävät häärätä akvaariossa jotakin, esimerkiksi pöyhiä hiekkaa tms.. Tiedän, että tällaisia kaloja on esimerkiksi monniset tai vastaavat pohjakalat, mutta löytyisikö sellaisia myös muista kalaryhmistä? Ystäväni kertoi, että hänen kirjoahvenensa olivat aikoinaan sellaisia puuhastelijoita, joita oli mielenkiintoista katsoa. Siispä kiinnostuin kirjoahvenista, mutta huomasin, että niiden kanssa on hankala sovittaa muita kaloja ja vaativat usein hyvin ison altaan. Ilmeisesti on myös rauhallisempia kirjoahvenia, mutta ovatko ne sitten muultakin käytökseltään rauhallisia, eli uiskentelevat vain ympäriinsä? Haluaisin siis tietää kalarotuja, joita on mielenkiintoista katsella, kun puuhaavat jotakin.
Toinen ongelma on se, että partamonni tai vastaavan näköiset monnit ja plekot tuntuvat olevan joka akvaarion perusasukkeja ja itsekin haluaisin ns. "hyötykaloja", jotka auttavat akvaarion puhtaanapidossa, mutta minulla on joku asenneongelma näitä lajeja kohtaan ja ne ovat mielestäni jotenkin pelottavan näköisiä.
Minua kiinnostaa ulkonäöllisesti värikkäät kalat, kuten vaikka miljoonakalat tai platyt, mutta tärkeämpää on se mielenkiintoinen käyttäytyminen. En kuitenkaan välitä liian vilkkaista kaloista, jotka vain pyrähtelevät ympäri akvaariota päivästä toiseen. Neuvot ja vinkit ovat kullan kalliit.