Aikoinaan kun ei osannut päättää ostaako ylimääräisillä rahoilla(kaikenlaisia ongelmia sitä nuorempana olikin

Talon remontin hellitettyä höpistiin jotain joutavia akvaarioista ja kohta isäntä ilmoitti löytäneensä tori.fi:stä 250l akvaarion, ok sanoin minä, hinta ei tuntunut pahalta:150e, kun oli valaisinta, sisä-ja ulkosuodatinta, lämmitin, sorat, kalat ja älkää nyt naurako:muovikasvit. Tämän paketin uudistin aika pian hävittämällä ensitöikseni muovikasvit, sekä vaihdoin tuon Kekkilän koristekiveksi paljastuneen soran ja seassa olleet lasikuulat ihan perus akvaarioliikkeissä myytävään hiekkaan ja oikeisiin kasveihin. Kalojakin hankittiin tässä vuoden kuluessa lisää ja nyt tuossa isommassa on 5.lehtikalaa, kolme miekkapyrstöä, tuollainen violetin/pinkin värinen taistelukala tyttö, kaksi leväbarbia ja kolme haarniskamonnia. Minä olen kyllä ihan myyty tälle harrastukselle, mahtavia seurattavia nuo kaikki meidän kalaset ja välillä tuntuu, että akvaarion asukit seuraavat enemmän meitä, kuin me niitä. Sen verran tässä vuodessa on oppinut, että isännältä on nyt kielletty altaisiin puuttuminen, ruokkii näitä kavereita nimittäin ihan liian avokätisesti!Ja toisaalta ei se kyllä nähtävästi ole laittanut yhtään pahakseen tästä rajoituksesta, koska minä hoidan säännöllisen siivoamisenkin nykyään, aiemmin piti vähän kiroillen saatella vedenvaihtoon kaveriksi.
Sitten meni muutama kuukausi ja se kantoi vielä kaksi pienempää allasta lisäksi(50&60l), kun erehdyin siinä joku ilta moittimaan ääneen, että partamonni syö kaikki kasvit,ennenkuin ne kerkiää kasvaa kunnolla. Angrypäissäni pidinkin pienemmät altaat melkein puoli vuotta käyttämättömänä, kunnes tässä muutama viikko sitten innostuin ja laitoin toiseen isommasta akvaariosta pahistelevan partamonnin ja sen seuraksi 3.piikkisilmää, pienempään meni 6.seeprakalaa ja niiden kaveriksi lähti Hesan reissulta ilmaiseksi sinisiä ja punaisia sukarapuja sekä miljoonakaloja ja kimppu erilaisia kasveja, jotaka ripottelin sinne tänne joka akvaarioon.
SITTEN tässä yksi ilta puhuimme että onneksi olohuoneessa parketin alla on betonilattia, että ei ole esteenä joskus isommankaan akvaarion hankinnalle. Enpäs osannut vain arvata että se "joskus" tarkoittaakin ylihuomista! Minä vain en nyt ole itse aivan kartalla että onko se 600l vai 1000l allas, eikä kysyäkkään voi, kun toinen on töissä ja minä toistaiseksi puhelimeton. Huomenna illalla sitä ollaan sitten viisaampia.
Kerkesin innostua tuosta sumppu ideasta, mutta ai hemmetti, sehän on aika äänekäs ja itse kammoan yötyöntekijänä kaikenlaisia ylimääräisiä häiriöääniä varsinkin lepopäivänä

Toinen kuningas idea olisi tehdä tuohon väliseinään seinään reikä, jotta akvaarion näkisi tuosta takkahuoneeksi kutsumastamme tilastakin, sitte jos(lue:kun) joskus laajentaa tuommoiseksi Kaitulin Paludarioksi tämänkin yläosan, niin saataisiin samalla tavalla poistovesi ohjattua salaojaan, ja seinässä olisi vielä vanhan ilmalämpöpumpun reikäkin ilmastointia ajatellen, joten ei ihan mahdoton ajatus. Sitten olisi yksi valtava ruukku, jossa kasvaa sirovuoripalmu, jonka kuuluisi olla jatkuvasti kosteahkossa mullassa..ja ja ja..lähtee heti lapasesta, mutta eikös se vähän kuulu kuvioon?
Kuvia laittelen, kunhan saan uuden puhelimen ja ajatuksena oli päivitellä vain kuukausittain edistymisestä. Ensin olisi hiekkojen ja kantojen hankintaa listalla, sitten silikonien uusinta ja katsotaan mitä isäntä sanoo siitä seinän reijittämisestä..sehän sen kuitenkin itse ammattilaisena osaa hoitaa.
Jossain täällä oli mainittuna omenapuukin akvaarioon sopivaksi, pihalla olisi nimittäin kaksi tosi vanhaa leikkaamatonta puuta, josta jos saisi tehtyä minipuut isoon akvaarioon, kai se koski oksiakin se sopivuus, vai vain juuria..no google kertoo. Haaveena olisi nimittäin laittaa jotakin kukkivaa anubiasta(vai kukkiiko ne kaikki?) puun lehvästöksi ja toisen puun voisi tehdä jostakin sammalesta tai levästä.
Jotta ei ihan pää edellä hypätä tuntemattomiin vesiin varasin tänään Haminan pääkirjastosta iltalukemiseksi Markku Varjon kirjoja, oli 2.0 ja ensiapuopasta ja perusopasta. Otsikko viittaa siihen, että nuot kolme nykyistä akvaariota saavat sitten lähteä kiertoon, kun iso startataan