kr70 kirjoitti: ↑12:14, 17.03.2021
Toukopouko kauhistuu tästä ehdotuksesta, mutta yksi mahdollisuus on tehdä akvaario kokonaan ilman kasveja.
No ei vainkaan. Kasvit on ihan oma valinta. Usko tai älä Kr, silloin vuonna 2000 vai 2001, kun aloin läträämään uudelleen, halusin kirjoahvenaltaan ja ehdottomasti ilman kasveja. Se johtui ihan siitä, etten yksikertaisesti osannut enkä tiennyt, miten niitä hoidetaan ja ostin aiemmissa akva-atakeissani liian haastavia kasveja vain ulkonäön perusteella ja eihän ne menestyneet. Sitten kun alkoi kasvit kiinnostamaan, niin oli ainoastaan jättiläisvallua.
Eikä tarvitse oikeastaan mitään mittailla, eikä viritellä hiilarinsyöttöjä, kun on vähävaloinen allas helpoilla kasveilla, ne menee siellä itsellään. Kalasto ja suhde altaaseen oikeaksi. Vähävaloinen ei kuitenkaan tarkoita silmälle pimeää. Kyllä altaassa pitää olla kasveja, edes vähän, että se on kaunis silmälle (vain kasvihörhön oma mielipide.)
Ruokintaa voisi periaatteessa helpottaa ruokkimalla pelkkää purkkiruokaa, mutta silloin tinkii kalojen hyvinvoinnista. Sitä voisi mahdollisesti myös helpottaa valitsemalla levänsyöjäkaloja, jotka pärjäisivät osittain altaassa kasvavalla levällä, mutta aiheuttaisiko tähän vaadittava voimakas valaistus vaaran, että sinilevät valtaavat altaan?
Tässäkin olen eri mieltä. Itse syötän kovin harvoin muuta kuin purkkiruokaa. Laadukas purkkiruoka riittää. Itselläni en muista olleen epämääräisiä kalakuolemia tai sairauksia olleen sitten... milloin... en muista. Joskus vuosina 2003-2006(?) välillä oli valkopilkkutautia, mutta sitä oli tuolloin tolkuttomasti liikkeellä yleisesti kaloissa, nykyisin on harvinaista. Kesäisin tulee annettua enemmän ihan siksi, että on kiva hyödyntää kaikkea sitä, mitä luonnosta eväkkäilleni saan. Myöhemmin kirjoitat monnisten elättämisellä jätteillä (palaan siihen vielä), mutta eikö silloin myös levänsyöjät elä vähän "jätteillä" jos elävät pelkillä akvan levillä. Vaikkakin kirjoitat (osittain). Esim. spiruliinaa ei kait tule akvan levistä?
Monnisista ja muista "puhdistajakaloista" minulla on vankka mielipide, että niiden ruokkiminen likaa enemmän kuin ne puhdistavat, jos niitä ruokkii tableteilla. Jos ne jättää pelkkien tähteiden varaan, niin tinkii niiden hyvinvoinnista tai sitten muut kalat saavat liikaa ruokaa. (Tiedän, että pouko on eri mieltä.)
Juu, niin on

.
Siitä olen samaa mieltä, että
pelkkiä monnisia ruokkimalla pohjatabuilla saattaa saada ylimääräistä, vettä rasittavaa jätettä altaaseen. Siitä taas olen erimieltä, että monniset eläisivät "jätteillä" jos syövät täysin samaa ruokaa kuin altaan uivat kalat. Käsitän sanan jäte, että syövät vähän altaassa lojunutta ruokaa. Omat pulleat helmimonniseni elävät näillä "jätteillä". Toisin sanoin, hiutaleruokaa en ala lappamaan altaaseen niin paljoa, että sitä menisi pohjalle saakka. Sitten taas esim. Dr. Beslerin pyöreät pikkurakeet, laitan sen verran, että näen menevän pohjalle monnisille saakka. Kaikessa touhussaan ja töhinässään ei mene kauaakaan, kun rakeet on putsattu. Monnisethan ovat töissä kaiken aikaa putsaamassa allasta muulloinkin kuin ruoka-aikana, joten ei ole pelkoa, että sitä jäisi sinne lojumaan. Ei pidä liikaruokkia mutta pitää huoli, että ruokaa, ihan "tuoretta", menee pohjaan saakka. Palataan taas siihen, että alun alkaen rakentaa altaansa kalasto siihen malliin, joka auttaa itse tekemättä sen kummampia muuveja, pitämään altaan toimivana. Ja siihenhän saa oivaa apua juurikin täältä AW:sta.
Aha, nyt ehtivät Kirsey ja Pouko edelle.
Kjäh!
Eli kait kaikki yhteenvetona on se, että kun perehtyy altaan pitoon etukäteen, ei vasta sitten kun on kurat käsissä (ja altaassa). Kun korjaillaan jatkuvia virheiden tai tiedottomuuden seurauksia, onhan tämä työläs laji. Siinä lienee se suurin työ, ja siihenhän saa myös täältä avun. Homma on simppeliä, kun se pidetään sellaisena. Yleensä harrastus ja into loppuukin siihen, että allas kaloineen, kasveineen, valoineen, vesineen ja suodatuksineen ei natsaa ja loppu on historiaa.
Ps: jos olet ihastunut tämän päivän muoti-ilmiöön, eli nanoihin (tarkoittaa todella pieniä altaita), unohda ne, jos haluat helppohoitoista.
Tsemppiä ja tiedonkeruuta avoimin mielin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...