Aloitin toteuttamaan pitkäaikaista unelmaa omasta akvaariosta, ja minulla siis on tyhjänä tuommonen n. 200 litranen tuossa.
Kalastoa pohdin siis. Olen aivan hullaantunut kardinaalitetroihin ja haluaisin niitä ison parven, esim. 30kpl. Rakennankin akvaarioni näiden kalojen vaatimusten pohjalle.
!!Korjatkaa jos olen väärässä!!
Eli suunnitelmana pehmeä ja hapan vesi, pH 5,5-7, lämpötila 24-28 astetta, pitävät siis ilmeisesti lämpimän puoleisesta. Lämmitin minulla on ja joku eheimin ulkosuodatin. Miten muuten, pitävätkö kuinka virtaavasta vedestä nuo kardinaalit?
Lisään humus/turveuutetta sillä siitä ilmeisesti pitävät. Pohjamateriaaliksi tummaa hiekkaa ja paljon kasvillisuutta taustalle.
Mitä muita kaloja voisin ottaa jos otan ison parven kardinaaleja eli en todennäköisesti muita pieniä parvikaloja. Olen avoin kaikenlaisille kalaideoille. Pohjakaloja pitäisi tietysti olla ja ehkä joku pariskunta/haaremi jotain isompaa, tietenkin niin että viihtyvät 200 litraisessa. En halua ahtaa akvaariotani liian täyteen, vaan mennä kalojen ehdoilla.
Joistakin tämän palstan keskusteluista olen kuullut että kardinaalit voi olla aika arkoja. Sitä pystyy ilmeisesti ehkäisemään juuri tummalla pohjamateriaalilla ja humusuutteella. Lisäksi kasveja haluan runsaasti, sillä pidän niistä ja niistä tulee hyvin piilopaikkoja. Kasvejakin saa ehdottaa. En ole vielä muuta kun tilannut vedenparannusaineita testejä ja tarvikkeita postista tulemaan, ja tällä projektilla ei ole mikään kiire. Ajattelin vaan ajoissa alkaa miettimään kalastoa, jotta ei tule huteja.
Kypsytysvaiheessa, kannattaako ensimmäisiksi kaloiksi ottaa kardinaaleja vai ei? Vaikuttavat hieman herkemmiltä kuin kaikkein karastuneimmat? Ottaisinko siis jotain muuta aluksi tai vaihtoehtoisesti vain 5-15 kardinaalia ja katsoa miten ne pärjää ja sitten hommata loput?
Olen täysin uusi tämän harrastuksen parissa ja yritän tehdä kaiken mahdollisimman huolellisesti oikein, niin saa antaa vinkkejä ja neuvoja

Kiitos jo etukäteen vastauksista!!