Kiekon poikasten selviytyminen 300 litraisessa

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nitta
Starting Member
Starting Member

Kiekon poikasten selviytyminen 300 litraisessa

Viesti Kirjoittaja Nitta »

Minulla on kiekkopariskunta 300 litraisessa akvassa. Aloittivat talven tauon jälkeen taas kutemaan.

Akvaarion muina asukkeina on ainoastaan 6 monnista sekä 3 partamonnia, joten kiekonpoikaset ovat muilta asukeilta turvassa. Ongelma on se, että poikaset leviävät ympäri akvaariota, eivätkä löydä emoja. Yrittävät kyllä kyljille, mutta eivät pysy siinä. Arvelen, että virtaus on poikasille liian kova. Pienensin kyllä tuon Eheimin tehoja, mutta ei sitä niin pienelle saa, että se ei olisi pikkuisille liikaa. Kun poikaset olivat levinneet ympäri akvaariota, emoja ei tuntunut enää kiinnostavan niiden kokoon haaliminen.

Viime vuonna yksi poikue, tai murto-osa siitäkin, onnistui pääsemään kyljille, kun sammutin suodattimen kokonaan, mutta en ole ihan vakuuttunut, että sekään keino on kovin hyvä...
Onko poikasilla ylipäätään mitään edellytystä kasvaa tuon kokoisessa akvaariossa?

Minä alan kovasti ihmetellä, että mitenkä nämä kalat lisäänytvät luonnossa ja että miksi eivät ole jo kuolleet sukupuuttoon jos eivät tämänkokoisessa purtilossa pysy emojen mukana...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Re: Kiekon poikasten selviytyminen 300 litraisessa

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Nitta kirjoitti:
Minä alan kovasti ihmetellä, että mitenkä nämä kalat lisäänytvät luonnossa ja että miksi eivät ole jo kuolleet sukupuuttoon jos eivät tämänkokoisessa purtilossa pysy emojen mukana...
Ammatti amazonas tutkijat ovat heittäneet joskus oman arvionsa että vain 3 kpl sadasta (100 kpl) kiekkokalanpoikasesta elää luonnossa niin vanhaksi että jatkavat sukuaan. En muista mistä tämän olen aikoinani lukennut tuli nimittäin "ahaa elämyksellä" takaraivosta.

Vaikeaa se akvaario oloissakin suuressa sisustetussa akvaariossa on saatikka sitten luonnossa. Muuten monnisetkin napsivat pohjasta poikaset mitkä emokaloilta jää sorallisessa tai hiekallisessa altaassa pohjalta löytämättä, niitä tipahtelee kuoriintumisen/ennen uimaanlähtöä akvaarion pohjalle emokaloilta paljonkin, löytämättä varsinkin sorallisessa akvaariossa jää paljon kalanpoikasia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”