Mistä ja minkälaista kalkkivettä!?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Mistä ja minkälaista kalkkivettä!?
Akvaariokaupat tuntuvat myyvän rutiinisti jotain sekoitusta joka sisältää kalsiumhydroksidia ja jotain muuta (yhteensä kolme ainesosaa, en tiedä mitä muut ovat?).
Mitä muut aineet sekoituksessa ovat, onko niistä hyötyä ja mitä itse käytätte kalsium, pH:n ja puskurikapasiteetin säätämiseen?
Mitä muut aineet sekoituksessa ovat, onko niistä hyötyä ja mitä itse käytätte kalsium, pH:n ja puskurikapasiteetin säätämiseen?
Kalwasser eli kalkkivesi tehdään kalsiumhydroksidista. Voisi erottaa kolme tyyppiä kalsiumlisäaineita:mikkokoo kirjoitti:Akvaariokaupat tuntuvat myyvän rutiinisti jotain sekoitusta joka sisältää kalsiumhydroksidia ja jotain muuta (yhteensä kolme ainesosaa, en tiedä mitä muut ovat?).
- kalkwasser
- kalsiumkloridi ja natriumbikarbonaatti
- ionitasapainotetut (tai "2-part") lisäaineet yleensä 2-osaset, paitsi TropicMarine BioCalsium jauheena
Kaikki kolme tyyppiä lisäävät sekä alkaliniteettiä että kalsiumia. Kalsiumkloridi ja natriumbikarbonaatti muuttavat ionitasapainoa, koska niistä jää veteen NaCl eli ruokasuola, tasapaino voidaan palauttaa lisäämällä merisuola mistä on NaCl poistettu (ns. Balling methode http://www.google.com/search?q=balling+ ... &hl=fi&lr=)
Kalkkivettä aina kannatta käyttää muista kalsium-lisäystavoista riippumatta.
-
- Senior Member
- Viesti:
Monet meistä tuntuvat lisäävän kalsiumhydroksidia reippaasti veden joukkoon ja käyttävät sekoitusta sitten pitkän ajan. En kyllä nyt muista miksi, mutta luin jostain kirjasta ettei näin pitäisi tehdä, vaan olisi paras sekoittaa kalkkivesi ennen käyttöä. Myöskin reef evolution:in pullon kyljessä lukee että jauhot pitäisi vaihtaa uusiin 4 vrk:n jälkeen. Löytyykö tietoa miksi on näin ja mihin näiden ohjeiden rikkominen voi johtaa??
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
lios reagoi hiilidioksidin kanssa ja siitä muodostuu vissiin sit kalkki hiekkaa tai jotain vastaavaa... kemia ei ikinä ole oikein ollut vahva ala 
Mutta jos olisi nielsen tyylinen reaktori, niin astiaan ei pääsis ilmaa sisään pilaamaan sitä liosta. Tai siis, se reaktori pitää rakentaa niin, ettei sinne pääse ilmaa... Hmm... äidinkielikään ei oo mun vahva ala
Niin, ja ei tämä johda muuhunkuin, että lisäämisen hyödyt laskee. Kalsium on jo kiteytyneessä muodossa.

Mutta jos olisi nielsen tyylinen reaktori, niin astiaan ei pääsis ilmaa sisään pilaamaan sitä liosta. Tai siis, se reaktori pitää rakentaa niin, ettei sinne pääse ilmaa... Hmm... äidinkielikään ei oo mun vahva ala

Niin, ja ei tämä johda muuhunkuin, että lisäämisen hyödyt laskee. Kalsium on jo kiteytyneessä muodossa.
-
- Senior Member
- Viesti:
Syy, miksi jotkut eivät suosittele näin tehtäväksi, johtuu siitä (kuten amon kertoi) että Ca(OH)2 reagoi hiilidioksidin kanssa ja muodostaa CaCO3:a joka puolestaan ei liukene veteen (pH > 7.7). Näin vain ei käytännössä tapahdu suuressa mittakaavassa kalkkivettä sekoitettaessa. Luonnollisesti jonkin verran kalsiumkarbonaattia muodostuu vedessä olevan hiilidioksidin vaikutuksesta, mutta tämä muodostunut CaCO3 muodostaa pinnalle kalvon jonka läpi hiilidioksidin on ilmeisen vaikeaa liueta veteen. Astia on silti syytä pitää täysin suljettuna!mikkokoo kirjoitti:Monet meistä tuntuvat lisäävän kalsiumhydroksidia reippaasti veden joukkoon ja käyttävät sekoitusta sitten pitkän ajan. En kyllä nyt muista miksi, mutta luin jostain kirjasta ettei näin pitäisi tehdä, vaan olisi paras sekoittaa kalkkivesi ennen käyttöä. Myöskin reef evolution:in pullon kyljessä lukee että jauhot pitäisi vaihtaa uusiin 4 vrk:n jälkeen. Löytyykö tietoa miksi on näin ja mihin näiden ohjeiden rikkominen voi johtaa??
Itse olen käyttänyt tätä menetelmää jo useiden kuukauksien ajan ja se toimii jopa paremmin kuin sekoitus per täyttö metodi. Tämä taas johtuu todennäköisesti siitä, että kun vesipumppu sijaitsee muutaman sentin korkeudella astian pohjasta jossa on runsaasti ylimääräistä Ca(OH)2:ta, se auttaa pitämään kalkkiveden saturoituneena.
-
- Senior Member
- Viesti:
Olisin vielä kysellyt miten te lisäätte kalkkiveden akvaarioon (miten saatte sen tippumaan tarpeeksi hitaasti). Itse väsäsin akvaarion reunalle akryylistä kaukalon jonka kyljessä alhaalla on reikä. Reiästä lähtee letku jossa on kuristin mahdollistaen sopivan tippumisnopeuden säädön. Jos haluan korvata tasaisesti kaiken 460L akvaariosta haihtuvan veden kalkkivedellä, menee sitä jotain 4 litraa päivässä. Tämä vaatii tasaisen n. 2 tippa / sekuntti valumisnopeuden. Ainakaan vielä ei ole tullut pH:ssa mitään huimia hyppäyksiä, tsekkaan illalla uudelleen.
-mikko
-mikko
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla on asiamies soluttautuneena piireihin, muttahomer kirjoitti:Mistä tämän saa ostaa ?Kimmo S kirjoitti:Tippapussin rullakuristaja on ihan voittamaton (leikkaa vaan se tippalaskuri irti siita... se menee heti tukkoon ja on turha)! Silla on helppo saataa sopiva tippa nopeus... siihenhan se on suunniteltu!
Jostain "sairaalatarviketukusta" ?
käytettyjä voisi saada ehkä vaikka elänlääkäristä?
Voihan sitä ihan apteekistakin varmaan kysyä.
Mari tilasi noita 100 kpl tossa viikko-pari sitten, käyttävät PMDD:n annosteluun. Itse otin 5 kpl joista 4 jää toistaiseksi "ylimääräisiksi". Varmaan joku sairaaloiden kanssa tekemisisssä oleva ihminen helpostikin nyysii pari käytettyä kuristintahomer kirjoitti:Mistä tämän saa ostaa ?
Jostain "sairaalatarviketukusta" ?

Apteekista saisi tilaamalla sen 100kpl.
Parempi puolisko kävi sairaalassa kysymässä ja kertoivat ettei heillä
niitä ole
Nyt on käytössä itse "jalostettu" malli, jossa on silikoni/muovi letkua ja puristin välissä säätämässä nopeutta. (ei ehkä niitä varmimpia malleja kun ainakin tukeutuu helposti)
Ai niin, kaverin kaveri on myyntiedustaja (jotain lääkehommia?) ja lupasi kysellä mistä saa.
Tosin kyselin tippalaskuria ja sanoi että maksaa satoja euroja...
Se olikin nimeltään tippaletku mikä siihen käy.
Parempi puolisko kävi sairaalassa kysymässä ja kertoivat ettei heillä
niitä ole

Nyt on käytössä itse "jalostettu" malli, jossa on silikoni/muovi letkua ja puristin välissä säätämässä nopeutta. (ei ehkä niitä varmimpia malleja kun ainakin tukeutuu helposti)
Ai niin, kaverin kaveri on myyntiedustaja (jotain lääkehommia?) ja lupasi kysellä mistä saa.
Tosin kyselin tippalaskuria ja sanoi että maksaa satoja euroja...

Se olikin nimeltään tippaletku mikä siihen käy.
Minulla on samaa ainetta. Olen nyt pari kannullista tehnyt ja se tuntuu saostuvan myös pinnalle ja letkuun (mitä pitkin valutan sen ala-altaaseen).Kimmo S kirjoitti:ite oon käyttäny reef evolutionin calcium hydroxidea, ostettu aikoinana pet stopista. Lisäämis määrällä ei ole väliä kunhan lisää tarpeeksi. Ylimääräinen saostuu sekoitusastian pohjalle.
Tollai kun sen ostaa jostain erikseen, niin puhtaus asteissa saattaa olla eroa.
Laitoin ohjeen mukaan eli se 1 - 1½ teelusikallista 4l:n (gallona)
PH on ainakin yli 10, varmaan se 12
Täytyy huomenna mitata kalsium uudesta litkusta.
Mikä tässä mattää ?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ei mätä mikään.homer kirjoitti: Minulla on samaa ainetta. Olen nyt pari kannullista tehnyt ja se tuntuu saostuvan myös pinnalle ja letkuun (mitä pitkin valutan sen ala-altaaseen).
Mikä tässä mattää ?

Tapoja on muutamia. Sekottaa yhdessä astiassa ja sitten imee sen saturoituneen lioksen siitä välistä varsinaiseen tippa astiaan
Tai sitten sekoittaa suoraan tippa-astiassa. Tippaletku ei vain saa lähteä
liian pohjasta. Muutama sentti irti. Oiskohan sulla vain letku liian lähellä pohjaa?
Itse sekoitin suoraan tippa-astiassa, eikä siinä pinnalle kertyvä kalvo haitannut.
PHn mittaamiseen tarvii tarkan mittarin. Ihan tuore lios on pH 12.4 (Ca ~900mg/l), mutta pH 12,2 Ca ~350, eli tippuu tosi nopeesti. pH 10:nessä kalkkia on ~10 mg/l, oisko kraanavedessäkin enemmän.Laitoin ohjeen mukaan eli se 1 - 1½ teelusikallista 4l:n (gallona)
PH on ainakin yli 10, varmaan se 12
Täytyy huomenna mitata kalsium uudesta litkusta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Joo, toi on elektronin vehje mikkä laskee letkussa meneviä tippoja.Tosin kyselin tippalaskuria ja sanoi että maksaa satoja euroja...
Itse nimesin sen paksumman putken kohdan mistä voi pumppaa tipan käyntiin tippaletkussa kans tippalaskuriksi.
Kuulostaa toimivalta.
Meneekö sulla se letku ihan tukkoon?
Annathan muuten sen kalkkiveden laskeutua vartin verran ennenkuin alat tiputtamaan?
Siihen letkun päähän kyllä kasaantuu kalkista kalkkipuikko, mutta ei oo koskaan noin nopeasti letku menny tukkoon.
Itseasiassa mun tippapullon ohueeseen letkuun ei tainnut kalkki jäädä ollenkaan. En sitten tiedä olisiko kiinni materiaalista. Mun letku oli siitä tippaletkusta.
Ei se ihan tukkoon mennyt, mutta letkussa näkyi paakkuja.Kimmo S kirjoitti:Joo, toi on elektronin vehje mikkä laskee letkussa meneviä tippoja.Tosin kyselin tippalaskuria ja sanoi että maksaa satoja euroja...
Itse nimesin sen paksumman putken kohdan mistä voi pumppaa tipan käyntiin tippaletkussa kans tippalaskuriksi.
Kuulostaa toimivalta.
Meneekö sulla se letku ihan tukkoon?
Annathan muuten sen kalkkiveden laskeutua vartin verran ennenkuin alat tiputtamaan?
Siihen letkun päähän kyllä kasaantuu kalkista kalkkipuikko, mutta ei oo koskaan noin nopeasti letku menny tukkoon.
Itseasiassa mun tippapullon ohueeseen letkuun ei tainnut kalkki jäädä ollenkaan. En sitten tiedä olisiko kiinni materiaalista. Mun letku oli siitä tippaletkusta.
Nyt olen antanut laskeutua useita tunteja.
Kuitenkin aluksi tulee (välillä) paakkuja kun alkaa valuttamaan.
Mittasin pari kertaa Ca kalkkivedestä ja se heitteli 500 - 800 välillä.
Olen laittanut enemmän jauhetta kuin ohjeessa sanotaan, eli osa saostuu pohjalle ja menee sitten vessanpönttöön.
-
- Senior Member
- Viesti:
Mä en ole pahemmin stressannut kalsiumhydroksidiastian puhdisteluista. Sen pohjalla on kasa kiinteää ainetta, luultavasti osin kalsiumkarbonaattia ja osin liukenematonta kalsiumhydroksidia josta osa taas liukenee kun tekee uuden satsin. Pitäisikö astiaa puhdistella aika-ajoin? Kertyykö sinne esim. saostumisen yhteydessä raskasmetalleja tms? Myöskin kun astiaan pistää uudet litkut, letkusta tulee aluksi lähes valkoista tavaraa, mutta tämänkin normaalisti lasken suoraan akvaarioon hiljalleen...onkohan huono idea?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kertyy sinne ainakin fosfaattia. Aina parempihan se on kun sitä ei laske altaaseen, mutta jos tipassa letku on parisenttiä irti pohjasta, niin eihän sitä nyt hirveän usein tartte puhdistaa... vaikka kerran viikossa kevyt huuhtelu. Se käyttämätönkin hydroksidi on todennäköisesti suurimmalta ostalta muuttunut hiekaksi.mikkokoo kirjoitti:Pitäisikö astiaa puhdistella aika-ajoin? Kertyykö sinne esim. saostumisen yhteydessä raskasmetalleja tms? Myöskin kun astiaan pistää uudet litkut, letkusta tulee aluksi lähes valkoista tavaraa, mutta tämänkin normaalisti lasken suoraan akvaarioon hiljalleen...onkohan huono idea?
Noitten pienten määrien valuttamisesta akvaarioon ei niin väliä, mutta jos liete on vaikka 100% hydroksidia, voi se nostaa akvaarion ph:ta aika kovasti.
Pienen irc-kommunikoinnin, metsästyksen ja yhden puhelun (kiitos ealex
) jälkeen.
http://www.nordkalk.com/fin/index.html tekee Suomessa ja ulkomailla kalsiumhydroksidia mm. vesilaitoksille. Esim maatalouskaupoista saa sekä "kanakalkki" 3-5mm kalsiumkarbonaattia (kalsiumreaktoriin 40kg/5,6€) sekä yleensä tilaustavarana "nordkalk SL90T" kalsiumhydroksidia (0.2€/kg/1000kg, 40kg säkkien hinta=?), molemmat ovat puhtaita ja käyttökelpoisia (ylittävät kevyesti vesilaitosten vaatimukset).
Säkit 40 kiloa, hinta
Lisäksi maatalouskaupasta löytyy 0.1mm-1mm kalkkihiekkaa, joka ei ole yhtä huokoista kuin korallihiekka, mutta eikähän siitä ihan suht toimivan DSB:n saa. Jenkkilässä useat käyttävät aragonite-hiekkaa mikä on kalsiumkarbonaattia eli kalkkihiekkaa.

http://www.nordkalk.com/fin/index.html tekee Suomessa ja ulkomailla kalsiumhydroksidia mm. vesilaitoksille. Esim maatalouskaupoista saa sekä "kanakalkki" 3-5mm kalsiumkarbonaattia (kalsiumreaktoriin 40kg/5,6€) sekä yleensä tilaustavarana "nordkalk SL90T" kalsiumhydroksidia (0.2€/kg/1000kg, 40kg säkkien hinta=?), molemmat ovat puhtaita ja käyttökelpoisia (ylittävät kevyesti vesilaitosten vaatimukset).
Säkit 40 kiloa, hinta

Lisäksi maatalouskaupasta löytyy 0.1mm-1mm kalkkihiekkaa, joka ei ole yhtä huokoista kuin korallihiekka, mutta eikähän siitä ihan suht toimivan DSB:n saa. Jenkkilässä useat käyttävät aragonite-hiekkaa mikä on kalsiumkarbonaattia eli kalkkihiekkaa.