Kiinnitys keinot akvaariossa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Kiinnitys keinot akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mitä kiinnitys keinoja käytätte akvaariossa?

Itse olen kivien kiinnitykseen käyttänyt nippusiteitä, mutta mitä käytätte erityisesti korallien kiinnittämiseen.

Olen käyttänyt paljon Aqua Medicin akryllimassaa, mutta menee aina hermot kun sillä kiinnittää. Ymmärrän kyllä, että se ei mikään liima ole, mutta monesti koralli pitää kiinnittää hankalaan paikkaan yhdellä kädellä ja massan puristelu korallin juureen on vaikeata. Aina on kiinnitys onnistunut, mutta prosessi on sellainen missä ***** sanaa kuuluu melko monta kertaa ja kovaan ääneen.

Niin, onko muista akryllimassoista kokemusta?
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kiinnitys keinot akvaariossa

Viesti Kirjoittaja rambi »

amon kirjoitti:Mitä kiinnitys keinoja käytätte akvaariossa?

Itse olen kivien kiinnitykseen käyttänyt nippusiteitä, mutta mitä käytätte erityisesti korallien kiinnittämiseen.

Olen käyttänyt paljon Aqua Medicin akryllimassaa, mutta menee aina hermot kun sillä kiinnittää. Ymmärrän kyllä, että se ei mikään liima ole, mutta monesti koralli pitää kiinnittää hankalaan paikkaan yhdellä kädellä ja massan puristelu korallin juureen on vaikeata. Aina on kiinnitys onnistunut, mutta prosessi on sellainen missä ***** sanaa kuuluu melko monta kertaa ja kovaan ääneen.

Niin, onko muista akryllimassoista kokemusta?
Olen kokeillut kyseisellä massalla laittaa koralleja kiinni kiveen, minulla ei edes ******* sana auttanut asiassa, ajattelin antaa sen muovailuvahan nimellä lapsille.
Saatavilla on sitten myös jotain liimaa mikä kuivuu 5 min, ajattelin tilata alussa semmoisen mutta jostain kumman syystä tuli tilattua sitä "muavailuvahaa".
Siitä oli joskus puhetta että pikaliimmaa myös käytetään fragmenttien ja korallien kiinnitykseen, mutta itse en ole sitä kokeillut.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Paras "liima" mitä olen käyttänyt kivikorallien kiinnittämiseen on AquaMedicin ReefConstruct 2-komponenttinen epoksikitti, tuskin se on akryylimassa millään tavalla. Tosin minulla kesti ainakin kymmenkunta liimauskerta ennen kuin olen oppinut käyttämään sitä. Muovailen massa korallin "jalan" ympärille sopivaan muotoon jo kuivalla, sitten puristan koralli kevyesti paikoilleen ja muovailen /sivelen sitä massaa kiven koloihin.

Kitin käyttöohjeessa on kyllä asiasta mainittu: "... but note, that it is not intended as a thin layer adhesive, but as a putty" mutta ihminen oppii vain virheiden ja kokeilujen kautta :D

Ainoa huono puoli on sen hinta ja saatavuus, Biltemasta saisi 65g 2-komponentista epoksikittiä 2,5 € hinnalla, kuka uskaltaa kokeilla sitä akvaariossa :twisted: ?

Superliimalla olen onnistunut liimamaan pieniä pehmytkoralleja mutta aika huonolla menestyksellä, kivikoralleja en ole onnistunut sillä liimamaan ollenkaan.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jep, samaa kamaa ku mitä mä oon käyttänyt. Puhutaan tästä edes sitten epoksikitistä ;)

Kyllä tuo edellinenkin liimaus onnistui, vaikka se tuntu että meni ihan persiilleen. Oon ehkä liian perfektionisti liimaushetkellä. Liimasta pitää vaan saada köntsä mikä tunkeutuu kunnolla korallin ja alustan koloihin.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Itse olen liimannut Akropora fragmenttini 2 komponenetti epoksilla ja hyvin onnistui ja pysyy kiinni.Jatkossa olen ajatellut käyttää geelimäistä pikaliimaa....kuivuu nopesta eikä valu.Olin Loctiteen yhteydessä liiman myrkyllisyydestä ja vastaus oli et pikaliimoista ei irtoa mitään kuivuttuaan.
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

ealex kirjoitti:Paras "liima" mitä olen käyttänyt kivikorallien kiinnittämiseen on AquaMedicin ReefConstruct 2-komponenttinen epoksikitti, tuskin se on akryylimassa millään tavalla.
----
Ainoa huono puoli on sen hinta ja saatavuus, Biltemasta saisi 65g 2-komponentista epoksikittiä 2,5 € hinnalla, kuka uskaltaa kokeilla sitä akvaariossa :twisted: ?
----
Onko kukaan kokeillut tuota Bilteman tai muuta merkkiä ? Tulipa vaan mieleen kun tuota AM:n kittiä käytin että kallista tavaraa on. Onko teillä liuennut siitä epoksista mitään kun laitte sen klöntin akvaarioon ? Mulla irtos sellasta vaaleeta kevyttä tavaraa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä siitä tahnasta tosiaan pöllyää valkosta ja jonkin aikaa skimmeri toimii tosi huonosti.

Mä pidän liimatessa vesiastiaa altaanreunalla ja huuhtelen siinä sormet ja palan, niin pöllyää vähemmän akvaariossa.

Salifertin coralstick on kyllä parempaa siinä mielessä, että se ei pöllyä ja on helpompi "sekoittaa". Huonot puolet siinä on, että maksaa enemmän ja on pehmeämpää, joten liimattu pala ei pysy yhtä hyvin paikoillaan sillä aikaa kun aine kuivaa. Taas pehmeyden ansiosta sitä on helpompi muovailla...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”