Kuumaliima

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Kuumaliima

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Onko kuumaliimat, eli liimapistoolilla sulatettavat liimat akvaarioon soveltuvia? Oletuksena arvelen, että ei, mutta olisihan tuo kätevä liima, jos sattuisikin soveltumaan.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Kokeilin kuumaliimaa hiivareaktorin korkin ja letkun tiivistykseen.

Käytössäni oli silikooniletkua eli sitä pehmeää. Letkuun kumaliima ei tahdo tarttua oikein ollenkaan ja korkkiinkin aika välttävästi.

Tämä oli ainut kerta kun kuumaliimaa olen käyttänyt ja aika huonot kokemukset jäi. Korkistakin kuumaliiman saa irti nykäisemällä joten ei tarttuvuus ole päätähuimaavaa.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

HillyBilly kirjoitti:Kokeilin kuumaliimaa hiivareaktorin korkin ja letkun tiivistykseen.

Käytössäni oli silikooniletkua eli sitä pehmeää. Letkuun kumaliima ei tahdo tarttua oikein ollenkaan ja korkkiinkin aika välttävästi.

Tämä oli ainut kerta kun kuumaliimaa olen käyttänyt ja aika huonot kokemukset jäi. Korkistakin kuumaliiman saa irti nykäisemällä joten ei tarttuvuus ole päätähuimaavaa.
Kyllä se tarttuu, mutta täytyy malttaa antaa sen pistoolin lämmetä kunnolla. Itselläni oli ensimmäisellä käyttökerralla vastaavanlaisia kokemuksia, mutta sitten kun kerran annoin pistoolin lämmetä vielä minuutteja sen jälkeen, kun liimaa jo tuli sieltä, niin johan alkoi tarttua!
tintti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tintti »

Meikäläisellä taas ei ole mitään hyvää sanottavaa kuumaliimasta akvaariossa. Tossa joku vuosi sitten innostuin liimailemaan kiviä toisiinsa luoliksi. Pöydällä kaikki näytti tukevalta ja toimivalta, mut ans olla kun pistin hökötyksen veden alle, niin eipäs kuumaliimasaumat enää pitäneetkään vähän ajan päästä.

Taitaa se silikoni sittenkin olla parempi aines vedenalaisiin saumoihin ja kiinnityksiin...

P.S. Kuumaliimasta voi saada myös ikäviä palovammoja, jos on varomaton :mrgreen:
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Jäppinen kirjoitti:
HillyBilly kirjoitti:Kokeilin kuumaliimaa hiivareaktorin korkin ja letkun tiivistykseen.

Kyllä se tarttuu, mutta täytyy malttaa antaa sen pistoolin lämmetä kunnolla. Itselläni oli ensimmäisellä käyttökerralla vastaavanlaisia kokemuksia, mutta sitten kun kerran annoin pistoolin lämmetä vielä minuutteja sen jälkeen, kun liimaa jo tuli sieltä, niin johan alkoi tarttua!
Saattaa olla näinkin. Ehkä mä olin liian hätäinen.
Tuskin maltoin odottaa sen aikaa että liimä tuli ulos pistoolista.

Ensikerralla kokeilen kikkaasi ja odotan kauemmin.
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

Ei kestä ikuisesti, mutta lienee myrkytöntä. Olen käyttänyt rakennellessani erilaisia ruokintainstrumentteja pohjakaloille ja hyvin toimii. Kestävämpää kun silikooni tietyissä kohteissa. Pitkäaikaisessa vedenalais- ja muussakin käytössä se lohkeilee ja haurastuu. Toisaalta sen saa sitten hyvin irti jos haluaa purkaa rakennelmia. Eikös se ole jotain muovia, eikä liimaa ensinkään? Ja tosiaan kannattaa antaa lämmitä kunnolla, kylmä tahna ei pidä mitään.

Oj
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Olen noita erilaisia kuumaliimoja työni puolesta käyttänyt ja paikassaan ne on olleet käteviä.Eli pääasiassa heftaamisessa ja vähäistä lujuutta vaativissa kohteissa.

Akvaariovempeleissä en ole kokeillut kun yleensä vuotoriskien takia liitokset olisi hyvä olla varmoja ja noilla kuumaliimoilla on ollut taipumusta liimata periaatteessa ihan mitä vaan mutta mitään ei kunnolla.
Jos liimasauman tai tiivistyksen saa jotenkin toteutettua niin ettei se pääse liikkumaan niin kyllähän aina kokeilla voi.
Noista myrkyistä en tiedä mutta valmistajillehan voi soitella ja kysellä.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kuumaliima on myös erittäin susi vaihtoehto, jos sauman täytyisi pitää kylmässä. Kerran tulin uunouksissani kasanneeksi kaverin autoäänentoistoon jakosuotimet komponentit levylle kuumaliimalla. Ei tainnut päästä lämpötila edes pakkasen puolelle kun kaikki osat olivat irroneet tai olivat sormellä työnnettävissä alustastaan irti.

Silikoni on hyvää. Epoksi on hyvää. Kuumaliima on räpläämiseen.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

saurama kirjoitti:Kuumaliima on myös erittäin susi vaihtoehto, jos sauman täytyisi pitää kylmässä.
No hei! onko joku sitä kylmäliimana mainostanukkaan? [;)] Eipä tuo varmaan kovin kuumassakaan pidä (ei sen puoleen).. Kerran olen sormuksen kiven sillä liimannut-> sormus tallella/kivi kateissa
:?
Mutta myrkytöntä (ihmisille) ja sisäisesti.. Ei hengitettynä/ulkoisesti kaloille mitään tietoa(?) Eikä mua kyllä kiinnostakkaan 8)
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”