Aluksi koiras oli altaan kunkku. Se ui loistavissa väreissä sinne tänne ja naaras oli hailakampi ja arempi. Vähitellen naaraskin rohkaistui ja kalat uivat kaksistaan värikkäinä pitkin allasta. Mutta sitten yhtenä aamuna huomasin, että naaras oli pahemman kerran löylyttänyt koirasta. Raukalta oli evä vaurioitunut ja se oli haalistunut, mutta muuten se oli vielä pirteä. Olen koko ajan vaihtanut ahkerasti vettä ja seuraillut vesiarvoja ja evä näyttää paranevan ilman tulehdusta.
Mutta naaras on muuttunut melko äkäiseksi. Se pörhistelee ja loistaa väreissä ja pitää ukon tossun alla. Lisäksi naaraankin toinen selkäevän ruoto on kasvanut, vaikkei se olekaan aivan yhtä pitkä kuin koiraan. Joten onko mahdollista, että minulla on kaksi koirasta, vai onko tuo nahistelu normaalia? Kuitenkin kalat elivät välillä jo aivan sovussa.
Olisiko jokin "varma" sukupuolien tunnistuskeino tähän tapaukseen? Niitä sinisiä läikkiäkin olen koittanut seurailla kalojen kyljissä, mutten ole ainakaan vielä huomannut kuvioissa kovin suurta eroa.

Kuvaa en valitettavasti saa laitettua tänne.