sähkönjohtavuusarvo pilvissä
Valvoja: Moderaattorit
sähkönjohtavuusarvo pilvissä
Apua!
Aloittelija kaipaisi taas teidän viisaampien neuvoja. Malawialtaani vesiarvot ovat tippatestien mukaan suht lähellä suositeltavia arvoja, eli suurinpiirtein:
ph hieman yli 8
kh hieman yli 6
gh hieman yli 4
N02 lähes 0
Olenkin ollut näihin arvoihin suhteellisen tyytyväinen, sillä en ole vielä ehtinyt malawivesilaskuriin arvoja syöttämään ja apteekista hakemaan tarvittavia aineita, sillä harrastukseni on vielä niin uusi.
Nyt ostin kuitenkin sähkönjohtavuusmittarin ja se näyttää akvaarioveden sähkönjohtavuuden olevan huimat 440-450 mikroS/cm. Kalibrointiliuosta ei ole, mutta vesijohtovesi näyttää samaa, mitä sen vesilaitokselta saatujen arvojen mukaan pitäisikin olla eli noin 125-135. Kalat näyttävät terveiltä ja poikasiakin on syntynyt jo useita.
Missä olen siis tehnyt virheitä? Olen toistaiseksi käyttänyt akvaariokaupoista saatavaa valmista malawi-suola-seosta. Onko syy korkeaan sähkönjohtavuusarvoon siis käyttämäni seos vai olenko mahdollisesti tehnyt jotain muita virheitä?
Kuinka noin valtavan korkea arvo vaikuttaa kaloihin ja niiden hyvinvointiin ja miten saan sen alas normaalilukemiin.
Kiitos avustanne!
Aloittelija kaipaisi taas teidän viisaampien neuvoja. Malawialtaani vesiarvot ovat tippatestien mukaan suht lähellä suositeltavia arvoja, eli suurinpiirtein:
ph hieman yli 8
kh hieman yli 6
gh hieman yli 4
N02 lähes 0
Olenkin ollut näihin arvoihin suhteellisen tyytyväinen, sillä en ole vielä ehtinyt malawivesilaskuriin arvoja syöttämään ja apteekista hakemaan tarvittavia aineita, sillä harrastukseni on vielä niin uusi.
Nyt ostin kuitenkin sähkönjohtavuusmittarin ja se näyttää akvaarioveden sähkönjohtavuuden olevan huimat 440-450 mikroS/cm. Kalibrointiliuosta ei ole, mutta vesijohtovesi näyttää samaa, mitä sen vesilaitokselta saatujen arvojen mukaan pitäisikin olla eli noin 125-135. Kalat näyttävät terveiltä ja poikasiakin on syntynyt jo useita.
Missä olen siis tehnyt virheitä? Olen toistaiseksi käyttänyt akvaariokaupoista saatavaa valmista malawi-suola-seosta. Onko syy korkeaan sähkönjohtavuusarvoon siis käyttämäni seos vai olenko mahdollisesti tehnyt jotain muita virheitä?
Kuinka noin valtavan korkea arvo vaikuttaa kaloihin ja niiden hyvinvointiin ja miten saan sen alas normaalilukemiin.
Kiitos avustanne!
Moro,
Ensiksi tietty kannattaa kalibroida se mittari.
Mikäli kalibroinnin jälkeen pysyy samana niin eihän sitä hanavettä mikään muu muuta kuin se kaupan suola.
(ellei altaassa ole jotain oikein mineraalipitoisia kiviä, mikä on erittäin epätod.näk.)
Eli vähennä hieman annostusta ja katso miten käy mutta parhaaseen tulokseen varmasti pääset kun teet omat suolat laskurin avulla.
Tai vaihda kalat Tangajika ahveniin niin saat nostaa johtavuutta entisestään
Hannu
Ensiksi tietty kannattaa kalibroida se mittari.
Mikäli kalibroinnin jälkeen pysyy samana niin eihän sitä hanavettä mikään muu muuta kuin se kaupan suola.
(ellei altaassa ole jotain oikein mineraalipitoisia kiviä, mikä on erittäin epätod.näk.)
Eli vähennä hieman annostusta ja katso miten käy mutta parhaaseen tulokseen varmasti pääset kun teet omat suolat laskurin avulla.
Tai vaihda kalat Tangajika ahveniin niin saat nostaa johtavuutta entisestään

Hannu
Re: sähkönjohtavuusarvo pilvissä
Moro,ronel kirjoitti:Apua!
Omien kokemusteni perusteella tuota suolaa tulee todella helposti yliannosteltua. Alkuvaiheessa kun käytin, tai ainakin yritin käyttää, purkin kyljen ohjetta niin sain johtavuudet jonnekin 800uS/cm luokkaan!! Joten iisisti ja 'hiljaa hyvää tulee'.
Minullekin kävi kaupan suolalla niin, että muut arvot oli kohdallaan, mutta johtavuus parhaimmillaan 900... mutta kalat pärjäsivät kyllä ihan hyvin. Vähensin suolan määrää vähitellen. Ongelmaksi tuli, että kun johtavuus oli ookoo niin pH alkoi pudota. Kyllästyin, ja siirryin omaan suolaseokseen.
-Juissi
-Juissi
Tästä päästään taas tuohon ikuisuuskysymykseen, että vaikuttaako sähkönjohtavuuden arvo, vai esim. pH, KH, GH enemmän kalojen elämään. Ovatko jotkut tietyt vedessä olevat ionit (no esim. NO3 ja NO2 varmasti ovat) kalojen fysiologialle merkityksellisimpiä tai haitallisempia vai onko kyse vain kaikkien aineiden summasta (sähkönjohtavuus). Eli kumpaan kannattaa tähdätä täydelliseen sähkönjohtavuuden arvoon, vai täydelliset pH, KH, GH...
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Oikeaan johtokykyyn, koska se ratkaisee osmoottisen paineen suuruuden.
On syytä lisätä magnesiumia joko sulfaattina tai kloridina sekä kaliumia joko karbonaattina tai vetykarbonaattina. Lopun johtokyvyn voi tarkistaa vaikkka ruokasoodan avulla oikeaksi.
On syytä lisätä magnesiumia joko sulfaattina tai kloridina sekä kaliumia joko karbonaattina tai vetykarbonaattina. Lopun johtokyvyn voi tarkistaa vaikkka ruokasoodan avulla oikeaksi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Advanced Member
Kaikuna toistan edellisten sanomaa, eli että sähkönjohtavuus on se, jota seurata pitäisi. Tarjoaisin tässäkin yhteydessä yhden jo aiemmin esittelmistäni verkkoresursseista [characin.com], jonka perusteella voisi päätyä pitämään sähkönjohtavuutta tärkeimpänä tekijänä.
Kiitos kaikille vastaajille. Onneksi tilanne ei ole yhtä katastrofaalinen, kuin ajattelin saatuani mittarin ensimmäistä kertaa käsiini. Saksasta olen tilaamassa kalibrointiliuosta, tulisipa se nopeasti =)
Ja oman suolasekoituksen kanssa olen edistynyt sen verran, että syötin arvot malawi-laskuriin ja huomenna pitäisi mennä apteekista hakemaan puuttuvia aineita. Toivottavasti se sähkönjohtavuusarvokin sieltä tipahtaa normaalilukemiin mahdollisimman pian.
Asiasta vielä toiseen, kun en ole koskaan käyttänyt Saksan postimyyntipaikkoja, niin mistä suosittelette tilauksen tekemään? Mistä kalibrointiliuoksen saisi nopeiten, varmimmin ja tietysti mielellään edullisimmin =) Onko kukaan tilannut esim. Zajac-katalogista mitään?
Ja oman suolasekoituksen kanssa olen edistynyt sen verran, että syötin arvot malawi-laskuriin ja huomenna pitäisi mennä apteekista hakemaan puuttuvia aineita. Toivottavasti se sähkönjohtavuusarvokin sieltä tipahtaa normaalilukemiin mahdollisimman pian.
Asiasta vielä toiseen, kun en ole koskaan käyttänyt Saksan postimyyntipaikkoja, niin mistä suosittelette tilauksen tekemään? Mistä kalibrointiliuoksen saisi nopeiten, varmimmin ja tietysti mielellään edullisimmin =) Onko kukaan tilannut esim. Zajac-katalogista mitään?