Tosiaan, täplämonniset kutevat juuri nyt 140 litraisessa akvaariossa. Ensimmäinen kerta. Pitäisikö siirtää partamonnit toiseen akvaarioon? etteivät syö kutua pois.
Haluisin kyllä että niistä tulisi pikkuisia täplämonnisia. Ainakin parvea kehittyisi. Kun on vaan 3 täplämonnista. Mitä ruokaa pitäisi syöttää sitten kun ovat syntyneet?
Täplämonniset kutevat
Valvoja: Moderaattorit
kutu,poikasten hoito
Kannattaa kerätä munat akvaariossa ja siirtää erilliseen kasvatusaltaaseen. Täplämonni yksi helpommista monnineista kasvattaa. Minulla ne lisääntyvät jo itsekseen sillä ne munivat niin paljon että aina jää joku poikanen henkiin ja kasvaa isoksi. Aluksi hoidin poikasia ihan innolla mutta nykyään en säästä munia sillä monniset lisääntyy kuin miljoonakalat. Tällä hetkellä minulla 16 monnisen parvi ja 14 poikasta. poikaset menossa kauppaan.
No mutta tuosta hoidosta.
Siirrä munat esim. 20 litraseen akvaarioon jossa ainakin 1/3 akvaarion vettä, 2/3 hanavettä tai sitten kokonaan akvaarion vettä.
Laita akvaarioon suodatin. Jos vain suinkin mahdollista ja suodattimen päälystät sukkahousuilla niin että poikaset eivät imeydy sen sisälle. Jos sinulla ei ole suodatinta niin vettä pitää vaihtaa joka toinen päivä vähäsen.
Poikaset kuoriutuvat noin viikon kuluttua kudusta. Kun munat ovat ruskehtavan harmaita melkein läpinäkyviä kuoriutuu poikanen silloin vuorokauden sisällä. Poikaset eivät tarvitse ruokaa ensimmäisenä vuorokautena.
Paras monniruoka on jauhomainen poikasruoka, jota saa kaikista eläinkaupoista. Anna ruokaa vain hyppysellinen sen verran minkä kalat syövät nopeasti. Ruoki poikasia 3-4 kertaa ensimmäisten viikkojen aikana. Vähitellen vähennä kahteen poikasten saavuttaessa sentin pituus.
Poikasakvaarion sisustuksesta:
itse olen käyttänyt vain hienoa hiekkaa pohjalla ja litteitä kiviä. Silloin poikasetkin erottaa helposti. Poikaset viihtyvät jos niillä jokin kivi minkä alle voivat piiloutua.
Ja vielä suodattimesta
suodatin ei saa virrata kovaa, sillä poikaset (monniset) yleensäkin viihtyvät paremmin vähemmän virtaamattomassa vedessä melkein seisovassa. Joten kannattaa säätää suodatin niin että teho pienimmillään ja se puhaltaa seinään päin. Tällöin virtaus laimea akvaariossa.
Toivottavasti tästä oli apua...
Siirrä munat esim. 20 litraseen akvaarioon jossa ainakin 1/3 akvaarion vettä, 2/3 hanavettä tai sitten kokonaan akvaarion vettä.
Laita akvaarioon suodatin. Jos vain suinkin mahdollista ja suodattimen päälystät sukkahousuilla niin että poikaset eivät imeydy sen sisälle. Jos sinulla ei ole suodatinta niin vettä pitää vaihtaa joka toinen päivä vähäsen.
Poikaset kuoriutuvat noin viikon kuluttua kudusta. Kun munat ovat ruskehtavan harmaita melkein läpinäkyviä kuoriutuu poikanen silloin vuorokauden sisällä. Poikaset eivät tarvitse ruokaa ensimmäisenä vuorokautena.
Paras monniruoka on jauhomainen poikasruoka, jota saa kaikista eläinkaupoista. Anna ruokaa vain hyppysellinen sen verran minkä kalat syövät nopeasti. Ruoki poikasia 3-4 kertaa ensimmäisten viikkojen aikana. Vähitellen vähennä kahteen poikasten saavuttaessa sentin pituus.
itse olen käyttänyt vain hienoa hiekkaa pohjalla ja litteitä kiviä. Silloin poikasetkin erottaa helposti. Poikaset viihtyvät jos niillä jokin kivi minkä alle voivat piiloutua.
Ja vielä suodattimesta
suodatin ei saa virrata kovaa, sillä poikaset (monniset) yleensäkin viihtyvät paremmin vähemmän virtaamattomassa vedessä melkein seisovassa. Joten kannattaa säätää suodatin niin että teho pienimmillään ja se puhaltaa seinään päin. Tällöin virtaus laimea akvaariossa.

Re: kutu,poikasten hoito
Juu, kiitoksia. :> Eli siis on mahdollista että jokunen poikanen selviytyy tuossa 140 akvaariossa vaikka en siirtäisi niitä mihinkään?. Partamonnit eivät näyttäneet pahemmin kiinnostuvan kudusta. Lehtikalat olivat toista mieltä. (Lehtikalat ovat pienessä akvaariossa, mutta ei siitä sen enempää) Osa kudusta näytti olevan jaavansammaleessa kiinni. Joten ei sitä niin helposti saa syötyä. Ja minulla on 60 litrainen akvaario jossa on 3 taistelukalaa ja yksi partamonni. Ja mitä kaikkea ruokaa voin sitten syöttää?sttl kirjoitti:Kannattaa kerätä munat akvaariossa ja siirtää erilliseen kasvatusaltaaseen. Täplämonni yksi helpommista monnineista kasvattaa. Minulla ne lisääntyvät jo itsekseen sillä ne munivat niin paljon että aina jää joku poikanen henkiin ja kasvaa isoksi. Aluksi hoidin poikasia ihan innolla mutta nykyään en säästä munia sillä monniset lisääntyy kuin miljoonakalat. Tällä hetkellä minulla 16 monnisen parvi ja 14 poikasta. poikaset menossa kauppaan.
Ja vielä suodattimesta
-
- Senior Member
- Viesti:
Hmm. Vaikka mäti kehittyisi poikasiksi asti lehtikalat pistelisivät pikku monniset helposti poskeensa.Sande kirjoitti: Lehtikalat olivat toista mieltä.

Ei niitä tuonnekaan voi niin vaan laittaa. Sinulla pitäisi melkein olla ihan tyhjä allas niin siirto onnistuisi.Sande kirjoitti:Osa kudusta näytti olevan jaavansammaleessa kiinni. Joten ei sitä niin helposti saa syötyä. Ja minulla on 60 litrainen akvaario jossa on 3 taistelukalaa ja yksi partamonni.

Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Antin & Annen kotisivut
Mitenkäs sitten jos taistelukalat siirtäisi väliaikaisesti 140 litraiseen akvaarioon, sekä partamonnin. Tulisiko liian ahdasta?Fisustaja kirjoitti:Hmm. Vaikka mäti kehittyisi poikasiksi asti lehtikalat pistelisivät pikku monniset helposti poskeensa.Sande kirjoitti: Lehtikalat olivat toista mieltä.![]()
Ei niitä tuonnekaan voi niin vaan laittaa. Sinulla pitäisi melkein olla ihan tyhjä allas niin siirto onnistuisi.Sande kirjoitti:Osa kudusta näytti olevan jaavansammaleessa kiinni. Joten ei sitä niin helposti saa syötyä. Ja minulla on 60 litrainen akvaario jossa on 3 taistelukalaa ja yksi partamonni.