Akvaario on 140x40x55 (pituus,leveys,korkeus). Tällä hetkellä valaistuksena on vain 2x36W loisteputket heijastimella
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mutta mutta haluaisin ehkä sittenkin kansilasittoman altaan (kalastossa ei pitäisi olla ketään kovin innokasta hyppijää). Millainen valaistusratkaisu tähän olisi? Monimetallit taitavat kyllä olla hieman liian kalliita kukkarolleni. Olisiko mitään muuta vaihtoehtoa? Valaistuksen pitäisi kuitenkin olla sellainen, että saisin muitakin kasveja kasvamaan kuin jaavansammalta ja jaavansaniaista. Mutta mitään hirmuisesti valoa vaativia kasveja minulla ei ole, enkä luultavasti hankikkaan.
Olisiko loisteputkien lisäys sittenkin edullisin ratkaisu? Sitten kansilasit pitäisi kai jättää paikoilleen? Ja vielä, olohuoneessa (johon olen akvaariota siirtämässä) on tapetit. Kärsivätkö tapetit, jos en laita akvaan kansilaseja? Siis vettähän haihtuu kai aika paljon, menevätköhän tapetit ihan rullalle?
Sekavaa, mutta toivottavasti joku ymmärsi ja viitsii vastata. Olen kyllä yrittänyt lukea vanhoja viestejä valaistuksesta, mutte en oikein löytänyt mitään sopivaa. Linkkejä/hakusanoja vanhoihin keskusteluihinkin voi antaa.