Sopiva suodatus 98-litraseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nikka
Starting Member
Starting Member

Sopiva suodatus 98-litraseen

Viesti Kirjoittaja nikka »

Tommonen 98-litranen tuolla odottelee tyhjänä akvan perustamista.. suodatin kuitenkin puuttuu. Montako litraa tunnissa saisi tuohon akvaan sopiva suodatin suodattaa? Tai montako litraa on sopiva määrä yleensä? Montako kertaa veden tarvis mennä suodattimen läpi?
Moonwalker
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Olen aina ollut sitä mieltä, että mitä enemmän, sen parempi. Tietysti riippuu paljon siitä, millaista kalastoa olet ajatellut.
itse käytän tuossa kokoluokassa kahta sisäpuolista suodatinta, joiden yhteisteho on 1000l/h. Suodattimissa todella ISOT patruunat. (vanha kunnon eheim 2209) Kalastona parvi kiilakylkiä ja muutama hunajarihmakala.

Mutta jos nyt kuitenkin lähdetään siltä pohjalta, että altaaseen tulee "normaaleja" kaloja. Voisin suositella eheimin sisäpuolista 2208 aquaballia.
Ulkosuodatin voisi olla eheim ecco 2232.

Mutta kuten sanottu, riippuu lopullisesta kalastosta.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Hunajarihman parhaisiin olosuhteisiin kuuluvat muunmuassa runsas kasviston suoja, pehmeä turpeella käsitelty ja liikkumaton vesi ja rauhalliset asuinkumppanit. Suodatinta ei aina edes tarvita.

Suodattimen läpi virtaavan veden määrällä ei ole juurikaan tekemistä hyvän veden laadun ja vakauden kanssa. Eikä edes suodatustehon kanssa. Irtonaisia partikkeleita toki niin saadaan kerättyä enemmän suodattimeen mutta muuhun sillä on vähän suoraa yhteyttä.

Vesi pysyy kirkkaana muillakin keinoin kuin laittamalla se lujasti pyörimään altaassa suodattimien läpi. Veden saa liikkumaan muillakin keinoin kuin suodattimilla. Veden liike tuo happea veteen, mikä on tärkeää tai vieläkin tärkeämpää kalalajeista riippuen. Vähiten happea kaipaavat veteen labyrinttikalat. Happea tarvitsee myös biologinen suodatus, mikä tavanomaisessa akvaariossa on elinehto. Siihen kyllä yleensä riittää kevytkin veden liike. Kuten myös hyvinvoivat kasvit.

Kalaston ja altaan luonteen mukaan on suodatuskin suunniteltava. Minkälaisia hoitotoimia halutaan, kuinka sottaavaa kalasto (sen ruokinta) on, minkälainen virtaus altaaseen pitää saada, kuinka hapekasta vettä pitää kaloille olla jms.

Sisäsuodatin ei ole ollenkaan hullumpi laite, kunhan on helposti puhdistettavissa. Laittaa veden kiertämään ja poistaa itronaista vedestä. Eikä mattosuodatinkaan. En nyt keksi pahaa sanottavaa ulkosuodattimistakaan. Joku allas toimii pelkällä pumpulla ja osa jopa ilman mitään!

Vedenlaatuun vaikutetaan eniten osittaisilla tiheillä vedenvaihdoilla. Suodattimissa biologisilla suodattimilla esim. mattosuodattimella, jolloin ruokinnan jälkeinen ammonium- ja nitriittikohouma laskee nopeasti. Siksi jos kuormitus on runsas, mattosuodattimen asennukseen on enemmänkin perusteita. Teoriassa. Kuten myös jos vettä ei vaihdeta tarpeeksi, matosta on lisää hyötyä: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/suodatus.php
Tietysti vielä se, että maton kanssa saa myllätä ja uusia akvaariota huolettomasti, koska siinä on tarpeellinen bakteeristo olemassa. Kuten myös steriilistä altaasta saadaan auttavasti kypsä siirtämällä siihen kypsä matto.

Tässä vielä linkki toiseen keskusteluun, jossa mm. erään altaan suodatusta suunnitellaan ja kerron siinä omasta järjestelystäni. Ehkäpä se antaa myös osaltaan perspektiiviä tarkoituksenmukaisuuteen suodatuksessa. [;)]
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=28835
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Fluval2 on minulla ja muistaakseni riittää 150 litraiseen asti. Siinä on säädettävä virtausmäärä, putsaukaen jälkeen laitan pienimmälle ja isonnan tarpeen mukaan jos kuormitus kasvaa tai alkaa tukkkeutua.
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

janecky kirjoitti:Fluval2 on minulla ja muistaakseni riittää 150 litraiseen asti. Siinä on säädettävä virtausmäärä, putsaukaen jälkeen laitan pienimmälle ja isonnan tarpeen mukaan jos kuormitus kasvaa tai alkaa tukkkeutua.
Fluval 2 plus menis ihan just ja just ton kokoseen. Mut ei kannata vajota niin alas, että alkais käyttää näit uuden aikasii fluvaleita, ne on NIIN ROMUJA. Aluks toimii ihan kivasti, mut sit alkaa tulee kaikkii ongelmii...

Tää on sitten mun oma mielipide.
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kaksi kertaa tunnissa riittää mainiosti. Suodattimen pinta-alan tulee olla riittävä, jotta virtausnopeus suodattimen pinta-alaa kohiti saadaan sopvaksi.
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/suodatus.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Tuo 150litraiselle menettelevä fluval2 on minulla 50 litran altaassa. Platyt on mielestäni senverran sottaista kansaa. Ja tuo riittää, en edes pienempää suodatinta ottaisi.

Siinä on kyllä ihme ongelmia. Reilun puoli vuotta vanha ja sitä ei meinaa puhdistuksen jälkeen saada toimimaan ja pari kertaa pysähtynyt ihan muuten vaan. Sit sitä pitää humpsauttaa että alkaa vesi virtaamaan.

Joka päivä pelko että toimiiko vai ei.
Moonwalker
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Piti vielä tohon mun aikasempaan viestiin lisätä:

Ei se mun suodatus voi kovin paljon pielessä olla kun jbl:n testien mukaan (pH, NO2, NO3, Gh ja Kh) vedenvaihtotarve on kaksi kertaa vuodessa:)

Kuten sanottu, mulla on todella kova ikävä sitä suodatinta.

Osasyynä veden puhtaana pysymiseen suodatinten lisäksi on altaan vähäinen kalasto ja runsas kasvillisuus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”