Akvaariosilikoni

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Akvaariosilikoni

Viesti Kirjoittaja marjukka1 »

Kuinka kauan akvaariosilikonin täytyy antaa kuivaa ja olla, että sitä apuna käytetyn rakennelman voi laittaa akvaarioon?
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
sammeli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammeli »

Niissä paketeissa kai yleensä lukee ne ajat, mutta itse seisottelin allasta kolme päivää silikonien uusimisen jälkeen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kolmisen päivvä riittää kuivumisajaksi. Sitten riippuu käytetystä materiaalista, miren tauan kestää ennenkuin vesi pääsee kyseisen materiaalin ja silikon väliin. jostuu siitä ettei silikoni tunkeudu pieniin huokosiin. Esimerkiksi kivestä silikoni saattaa irrota jopa jo kuukausua kuluessa.

Sileissä pinnoissa, kuten lasi, silikoni tunnetusti pysyy hyvin kiinni.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Justi
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Silikonien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Justi »

Jatkoa edellisen kysyjän kysymykseen:

Olen vaihtamassa akvaariooni silikoneja ensimmäistä kertaa. Silikoni ja toimintaohjeet ovat jo hallussa. Se mikä minua askarruttaa, on silikonin myrkyllisyys. Sehän on järkyttävän hajuista ainetta eikä kai mitenkään terveellistä ainakaan hengittää. Voiko siis uudelleensaumatun akvaarion laittaa kypsymään tuon n. kolmen päivän kuivumisen jälkeen välittömästi ja pitäisikö sitä pestä jotenkin erityisen huolella ennen sitä? Kun tuntuu, että silikonista edelleen vapautuisi jotain myrkkyä tuon kolmen päivän kuivumisen jälkeenkin.
marko.markkanen
Member
Member

Re: Akvaariosilikoni

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

marjukka1 kirjoitti:Kuinka kauan akvaariosilikonin täytyy antaa kuivaa ja olla, että sitä apuna käytetyn rakennelman voi laittaa akvaarioon?
Muistaakseni noin niinkuin virallisesti mm/vrk. Eli 2 millin paksuinen silikoni kestää kuivua 2 vrk.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Vaihdoin pari vuotta sitten silikonit akvaarioon ja muistan että ohjeessa sanottiin 2mm/vrk. En sitten tiedä miten eri merkeillä vaihtelee noi ajat kuivua.
seia
Member
Member

Re: Silikonien uusiminen

Viesti Kirjoittaja seia »

Justi kirjoitti: Se mikä minua askarruttaa, on silikonin myrkyllisyys. Sehän on järkyttävän hajuista ainetta eikä kai mitenkään terveellistä ainakaan hengittää. Voiko siis uudelleensaumatun akvaarion laittaa kypsymään tuon n. kolmen päivän kuivumisen jälkeen välittömästi ja pitäisikö sitä pestä jotenkin erityisen huolella ennen sitä? Kun tuntuu, että silikonista edelleen vapautuisi jotain myrkkyä tuon kolmen päivän kuivumisen jälkeenkin.
Kuivuttuaanhan se ei sitten haise miltään. Mutta akvaariosilikonia sen pitää olla, koska esim. märkätiloihin tarkoitetuissa on homemyrkkyjä. Siinä akvasilikonissa jota käytin mattosuodattimen rakentelussa sanottiin että kun akva on kasattu, se pitää olla vielä kuivumisen jälkeen täytettynä pariin kertaan raikkaalla vedellä 24 h ennen kuin sinne tuodaan muuta. Noin voi varmaan tehdä jos epäilyttää, ja tuleepahan samalla varmistettua saumojen pitävyys. Edit: niin mutta tässähän olikin kyse rakennelmasta, ei saumauksesta :? no enivei...

Minäkin sitten olen täyttänyt ja tyhjentänyt sen pariin kertaan vaikka siis käytin sitä silikonia minimaalisesti verrattuna kokonaan kasaamiseen, mutta se johtui lähinnä epätoivoisesta kämpän viilennysyrityksestä :roll:
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”