Akvaariosilikoni
Valvoja: Moderaattorit
Akvaariosilikoni
Kuinka kauan akvaariosilikonin täytyy antaa kuivaa ja olla, että sitä apuna käytetyn rakennelman voi laittaa akvaarioon?
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kolmisen päivvä riittää kuivumisajaksi. Sitten riippuu käytetystä materiaalista, miren tauan kestää ennenkuin vesi pääsee kyseisen materiaalin ja silikon väliin. jostuu siitä ettei silikoni tunkeudu pieniin huokosiin. Esimerkiksi kivestä silikoni saattaa irrota jopa jo kuukausua kuluessa.
Sileissä pinnoissa, kuten lasi, silikoni tunnetusti pysyy hyvin kiinni.
Sileissä pinnoissa, kuten lasi, silikoni tunnetusti pysyy hyvin kiinni.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Silikonien uusiminen
Jatkoa edellisen kysyjän kysymykseen:
Olen vaihtamassa akvaariooni silikoneja ensimmäistä kertaa. Silikoni ja toimintaohjeet ovat jo hallussa. Se mikä minua askarruttaa, on silikonin myrkyllisyys. Sehän on järkyttävän hajuista ainetta eikä kai mitenkään terveellistä ainakaan hengittää. Voiko siis uudelleensaumatun akvaarion laittaa kypsymään tuon n. kolmen päivän kuivumisen jälkeen välittömästi ja pitäisikö sitä pestä jotenkin erityisen huolella ennen sitä? Kun tuntuu, että silikonista edelleen vapautuisi jotain myrkkyä tuon kolmen päivän kuivumisen jälkeenkin.
Olen vaihtamassa akvaariooni silikoneja ensimmäistä kertaa. Silikoni ja toimintaohjeet ovat jo hallussa. Se mikä minua askarruttaa, on silikonin myrkyllisyys. Sehän on järkyttävän hajuista ainetta eikä kai mitenkään terveellistä ainakaan hengittää. Voiko siis uudelleensaumatun akvaarion laittaa kypsymään tuon n. kolmen päivän kuivumisen jälkeen välittömästi ja pitäisikö sitä pestä jotenkin erityisen huolella ennen sitä? Kun tuntuu, että silikonista edelleen vapautuisi jotain myrkkyä tuon kolmen päivän kuivumisen jälkeenkin.
-
- Member
Re: Akvaariosilikoni
Muistaakseni noin niinkuin virallisesti mm/vrk. Eli 2 millin paksuinen silikoni kestää kuivua 2 vrk.marjukka1 kirjoitti:Kuinka kauan akvaariosilikonin täytyy antaa kuivaa ja olla, että sitä apuna käytetyn rakennelman voi laittaa akvaarioon?
Re: Silikonien uusiminen
Kuivuttuaanhan se ei sitten haise miltään. Mutta akvaariosilikonia sen pitää olla, koska esim. märkätiloihin tarkoitetuissa on homemyrkkyjä. Siinä akvasilikonissa jota käytin mattosuodattimen rakentelussa sanottiin että kun akva on kasattu, se pitää olla vielä kuivumisen jälkeen täytettynä pariin kertaan raikkaalla vedellä 24 h ennen kuin sinne tuodaan muuta. Noin voi varmaan tehdä jos epäilyttää, ja tuleepahan samalla varmistettua saumojen pitävyys. Edit: niin mutta tässähän olikin kyse rakennelmasta, ei saumauksestaJusti kirjoitti: Se mikä minua askarruttaa, on silikonin myrkyllisyys. Sehän on järkyttävän hajuista ainetta eikä kai mitenkään terveellistä ainakaan hengittää. Voiko siis uudelleensaumatun akvaarion laittaa kypsymään tuon n. kolmen päivän kuivumisen jälkeen välittömästi ja pitäisikö sitä pestä jotenkin erityisen huolella ennen sitä? Kun tuntuu, että silikonista edelleen vapautuisi jotain myrkkyä tuon kolmen päivän kuivumisen jälkeenkin.

Minäkin sitten olen täyttänyt ja tyhjentänyt sen pariin kertaan vaikka siis käytin sitä silikonia minimaalisesti verrattuna kokonaan kasaamiseen, mutta se johtui lähinnä epätoivoisesta kämpän viilennysyrityksestä

Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.