Jeaah. 320 l akvaarion pohja halkesi!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

hs75
Junior Member
Junior Member

Jeaah. 320 l akvaarion pohja halkesi!

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Nyt se siis oikeasti tapahtui! Loikoilin sängyssä, kuului rysäys ja vesi alkoi kohista. Sadasosasekunnin luulin lasten läträävän vessassa, mutta samassa tajusin.

Kyllä siinä vain niin kävi, että kalat saivat jäädä oman onnensa nojaan ensi alkuun. Kyllä veden siirtäminen viemäriin ja mattojen, pyyhkeiden, luutujen, peittojen levittäminen lattialle oli tärkeämpää. Talomme on tähän saakka ollut täysin uutta vastaavassa kunnossa, valmistumisvuosi 2001. Onko tietoa mitä vakuutusyhtiöltä voi vaatia? Uutta akvaariota vaikka entinen ostettu käytettynä? Uusi parketti 50-55 neliön alalle, vaikka kosteus levinnyt vain noin 4 m2 alalle ("pääonnettomuus" tapahtui laattalattialla)?

Nyt tapahtumasta on tasan kaksi tuntia. Osa kaloista kuoli, osa on ämpärissä odottamassa uutta tulevaisuutta. Tapiolan hätäpäivystykseen on soitettu, lattiat kuivattu (paitsi parketin alta :cry: ). Jotenkin isännältä ei enää tipu lupaa akvaarioharrastukseen (vielä on tuo 40-litrainen jäljellä), vaikka eipä se tällä hetkellä juuri innosta itseänikään... :roll:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Vakuutus kattaa sopimuksen mukaan vahingot. Luulemma, että vakuutusmies tulee vierailulle arvioimaan ja saattanee tuoda jonkun kuivatusalan ammattilaisen mukanaan. Ennen kaikkea on tärkeää aloittaa kuivatus heti, jottei rakenteet kärsi. Parketti menee varmaan uusiksi...
marko.markkanen
Member
Member

Re: Jeaah. 320 l akvaarion pohja halkesi!

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

hs75 kirjoitti:Osa kaloista kuoli, osa on ämpärissä odottamassa uutta tulevaisuutta.
Minulla tapahtui saman tyylinen onnettomuus ehkä n.10vuotta sitten. Näin jälkeenpäin asiassa naurattaa että vakuutusyhtiö ei voinut korvata kaloja koska niillä ei ollut erillistä lemmikkieläinvakuutusta. Tiedusteltuani ko. vakuutuksesta kävi ilmi että jokainen altaassa ollut kala olisi pitänyt vakuuttaa erikseen :roll: . No myöskin vakuutusyhtiön edustaja ehdotti että maksaisivat 5% kirjanhyllyn hinnasta koska vain alimmat viisi senttiä olivat saaneet kosteusvauriota. Tästä olisi vielä tietenkin vähennetty ikävähennys.

No lopuksi kuitenkin kaikki meni hyvin lukuun ottamatta noiden kalojen henkiä. Tosin ei ihan helpolla mutta kuitenkin. On se ihme ettei suosiolla korvata asiakkaalle kuuluvaa, vaan kaikesta pitää tapella.

Toivotan sinulle kuitenkin mukavia yhteishetkiä vakuutusyhtiösi kanssa.
Malla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Malla »

Kauhistus! Toivottavasti vakuutusyhtiö korvaa vahingot asiallisesti. Tsemppiä! :o

Kävin juuri viime viikolla keskustelua oman vakuutusyhtiöni kanssa asiasta ja virkailija sanoi, että vastuuvakuutus korvaa aina esim. kerrostalon rakenteisiin menneet vedet, samoin kuin huoneistolle ja sen irtaimistolle tulleet vahingot, äkillisissä vahinkotapauksissa korvataan myös uusi akvaario. Epäilen, että irtaimistolle tulleissa vahingoissa saa varmaan vähän tapella...kuten marko.markkanen kertoikin.

Jos allas hajoaa sen kunnon laiminlyönnin takia (esim. silikonit huonot ja alkavat vuotaa, eikä vakuutuksenhaltija ole huolehtinut niistä), uutta allasta ei makseta, mutta muuten korvataan vanhingot. Näin minä sen ymmärsin ja kysyin kyllä sen verran monta kertaa, että luulen ymmärtäneeni oikein. Minulla meinasi olla ensin ymmärtämisvaikeuksia, kun virkailija halusi selittää juuri tuon itse akvaarion korvaamista ja minä taas olin enemmän huolissani muista vahingoista, joita kerrostalossa hajoamistapauksissa tulee. Meillä on If:in ykköstason vakuutus, johon olen tuon keskustelun jälkeen enemmän kuin tyytyväinen. Varmaan jotain vääntöä tulee jos katastrofi sattuu, mutta aionkin vaatia tuon keskustelun paperille tässä lähiaikoina.

Sitä voitteko te vaatia uutta parkettia koko huoneen alalle en tiedä, mutta jos akvaariossa ei viittaa mikään laiminlyöntiin, niin keskusteluni perusteella uskoisin, että voit hyvin vaatia uutta akvaariota. Riippuu tietysti vakuutuksestanne...

Pakkohan tässä on vielä kysyä, että osaatko sanoa miksi tuollainen katastrofi tapahtui? (*tuijottaa omaa 390 litraistaan ja ajattelee alakerran neljää huoneistoa*) 8O Meillä on alumiinijalusta ilman säätöjalkoja (! ei hyvä), välissä vesivaneri ja 5 cm styroksi, silti huolestuttaa, että riittävätköhän ne?!

T.Malla
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

"Tavallisessa" vesivahingossa parketin korjaus korvataan alkuperäistä vastaavaksi. Eli meillä tapahtui laaja vahinko. Kuivausreikiä tehtiin metrin välein koko taloon. Palaparketin pystyi paikkaamaan, uudet nappulat tilalle ja hionta. Näyttää aivan alkuperäiseltä. Lautaparkettia kun ei voi paikata niin saatiin koko ala uusiksi.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Pahin tapahtui, mutta kyllä siitäkin selviytyy. Onneksi. Tapahtuma oli niin yhtäkkinen, että jollei se johtunut omasta törkeästä huolimattomuudesta, niin luulisi vakuutusten moisen korvaavan. Ainakin kannattaa taistella kynsin hampain vakuutusyhtiöltä rahoja.

Kun nyt itsellänikin sattuu olemaan tuollainen 325-litrainen akvaario, jossa on itsetekemä alusta, niin kysyisin minäkin, että tiedätkö yhtään mikä aiheutti pohjan halkeamisen? Millainen jalusta oli? Olitko tarkistanut, että se oli suora? Kuinka vanha se oli? Oliko sitä siirrelty? Oliko lattia periksiantavaa sorttia? Meitä on nimittäin vähän mietityttänyt, että mistä sitä oikeastaan voi tietää, että tuo jalusta on hyvä.
hs75
Junior Member
Junior Member

Malla kirjoitti: Pakkohan tässä on vielä kysyä, että osaatko sanoa miksi tuollainen katastrofi tapahtui? (*tuijottaa omaa 390 litraistaan ja ajattelee alakerran neljää huoneistoa*) 8O Meillä on alumiinijalusta ilman säätöjalkoja (! ei hyvä), välissä vesivaneri ja 5 cm styroksi, silti huolestuttaa, että riittävätköhän ne?!
Syytä en kyllä osaa sanoa. Kukaan ei ollut lähimaillakaan akvaariota. Eilen tulimme viikon lomareissulta (huh!). Jalusta on alumiininen, alkuperäinen. Ikää en tiedä, ostin akvaarion käytettynä reilu puoli vuotta sitten kun akvainspis iski parin vuoden tauon jälkeen. Jalustan ja akvaarion välissä on pehmuste, mutta ei vaneria... :|. Akvaario oli laattalattialla, joka täysin suora eikä periksiantava. Ja vuoto ei ollut silikoneista.

Nyt on isoimmat kalat saaneet isot kodit, joten sen puoleen hyvä.

Mutta parketista aion kyllä tapella :(, ellei päästä yhteisymmärrykseen suosiolla.
arto_m
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja arto_m »

Minulla tuli pari vuotta sitten n. 50 litraa akvaariosta parketille loman aikana. Lomalta tullessa olohuoneessa oli vuoristorata :( . Kalat olivat onneksi vielä hengissä, koska akvaario ei ollut kokonaan tyhjentynyt. Vakuutusyhtiö maksoi uuden parketin kokonaan. Jos olisi korjattu vain kupruillut osa, olisi lattia ollut siltä kohdalta eri värinen. Siksi vedettiin kerralla koko lattia.

Vakuutusyhtiöni oli Sampo, mutta luulisi ettei Tapiolakaan kitsastele tässä asiassa.

Kokonaan toinen juttu on se, lähteekö vakuutusyhtiö korvaamaan vahinkoa, joka on tapahtunut mahdollisesta akvaarion valmistus- tai materiaalivirheestä. Aikoinaan Sammon virkailija minulle kertoi, ettei vakuutus korvaa vahinkoa, joka on tapahtunut viallisesta akvaariosta. Sen sijaan jos itse kaadan altaan nurin vaikka imuroidessa, kyseessä on kotivakuutuksen piiriin kuuluva vahinko. Toki vakuutusyhtiö ja sen ehdot ratkaisevat asian, eli yhtiöissä saattaa olla eri käytäntöjä.
pernilla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pernilla »

Itselläni hajosi vuodenvaihteessa 200l akvaario. Tullessani töistä kotiin, oli n. 150 litraa vettä lattialla. Kalat onneksi vielä hengissä altaassa vielä olleessa vedessä. Kyllä tuli vipinää kinttuihin, ja vettä kuivaamaan. Vesi oli levinnyt lähes koko asuntooni (45 neliötä) ja eikä siinä muuta kuin koko kämppä remonttiin. Kalatkin saivan sijaiskodin ystävän altaasta. Onneksi oli kotivakuutus Tapiolasta. Vakuutusyhtiö korvasi vahingoittuneet vettä imeneet huonekalut ja altaan, sekä remontin lukuunottamatta omavastuuta. :mrgreen:
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

hs75 kirjoitti:Mutta parketista aion kyllä tapella :(, ellei päästä yhteisymmärrykseen suosiolla.
Mikä ihme siinä on että vakuutusyhtiön kanssa pitää alkaa heti tappelemaan vaikka mitään (muuta kuin itse vahinko) ei ole tapahtunut.

Itse ainakin olin hyvin tyytyväinen Pohjolan toimintaan suistuttuani tieltä autolla viime talvena. Kun soitin ensimmäisen puhelun sillä asenteella että "eihän tässä mitään hätää ole, katsotaan yhdesä mitä tehdään" niin asiat sujuivat hyvin mallikkaasti.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
hs75
Junior Member
Junior Member

RPekka kirjoitti:
hs75 kirjoitti:Mutta parketista aion kyllä tapella :(, ellei päästä yhteisymmärrykseen suosiolla.
Mikä ihme siinä on että vakuutusyhtiön kanssa pitää alkaa heti tappelemaan vaikka mitään (muuta kuin itse vahinko) ei ole tapahtunut.
Huom. ELLEI päästä yhteisymmärrykseen suosiolla :D Tottakai käyttäydyn asiallisesti jos/kun kaikki menee oikein. :)

Tähän saakka kaikki mennyt hyvin, paitsi vahinko oli suurempi kuin luulimmekaan, ilmeisesti ainakin yksi väliseinä täytyy uusia ja useampia aukaista kuivatusta varten.
vimpula
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vimpula »

Onko kellään kokemusta If:n toiminnasta? Hankimme kyseiseltä vakuutusyhtiöltä kotivakuutuksen, joka sitten korvaa nuo vesivahingot ja akvaarionkin (särkymiset ja muut).. Mutta onko kellekkään tullut mitään sanomista tai muuta? Akvaariomme on 240 litrainen ja pitäisi olla mitä mainioimmassa kunnossa, muttei sitä koskaan tiedä.. Onneksi meillä on nämä perinteiset opiskelija-asuntolan muovilattiat :)
arto_m
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja arto_m »

Minä kirjoitin jo tuossa aikaisemmin Sammon toiminnasta. Sehän on nykyään If. Minulla on nykyään kaikki vakuutukset siellä, pl. autovakuutus, jonka sain osamaksun kylkiäisenä. Kun aikoinaan akvaariosta tuli osa vedestä parketille, Sampo maksoi uuden parketin mukisematta. Koiraa koskien olen tehnyt Ifille kolme korvaushakemusta ja kaikki ovat menneet mukisematta läpi.

Kun haette korvauksia vakuutuksista, muistakaa pistää myös oman auton käyttö mukaan. Ainakin Ifin eläinvakuutus sisältää myös korvaukset oman auton käytöstä tiettyyn rajaan saakka.
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

arto_m kirjoitti:Minä kirjoitin jo tuossa aikaisemmin Sammon toiminnasta. Sehän on nykyään If. Minulla on nykyään kaikki vakuutukset siellä, pl. autovakuutus, jonka sain osamaksun kylkiäisenä. Kun aikoinaan akvaariosta tuli osa vedestä parketille, Sampo maksoi uuden parketin mukisematta. Koiraa koskien olen tehnyt Ifille kolme korvaushakemusta ja kaikki ovat menneet mukisematta läpi.
Minulla on myös erittäin hyviä kokemuksia Ifistä, tosin (onneksi) ei ainakaan vielä akvaarioiden suhteen. Ajamani pienen autokolarin jälkeen korvasivat auliisti kaiken (toki omavastuu jäi minun maksettavakseni), jopa vähän enemmän kuin olin odottanut. Uuden turvaistuimen hinnan korvaaminen käsiteltiin nopeutetulla aikataululla, koska joulu oli tulossa ja tarvitsin rahat joululahjoja varten 8O :D
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

hs75 kirjoitti:Jalustan ja akvaarion välissä on pehmuste, mutta ei vaneria... :|.
No just. Enpä sitten enään ihmettele yhtään miksi pohja halkesi. Kun pohja on tyhjän päällä (niin nyt ymmärsin), pienikin paineen muutos saattaa saada pohjan halkeamaan.

Tuo on kyllä kaikkien akvaristien kauhukuva, innolla omaa katastrofia odotellessa 8O .
pertsa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Omakohtaisia kokemuksia... 180 l kasteli kaksikerroksisen rivitalon molemmat kerrokset. Asunto menee remonttiin ja "evakkoretki" 1 -2 kk edessä. Vakuutusyhtiö IF; Irtaimisto + pintamateriaalit (matot ja maalipinnat) kokonaan, tilapäisasuminen+ muuttokulut 80 % korvataan kotivakuutuksesta ja vuokra-asunnon kyseessä ollessa kiinteistön vauriot kiinteistöyhtiön vakuutuksista...MUTTA, kun vesivahinko ei ole aiheutunut rikkoontuneesta putkesta tai tms. vaan tällaisesta asukkaan harrastuksesta johtuva. Niin todennäköisesti kiinteistön korjaus kustannukset tullaan hakemaan minun vastuuvakuutuksestani.

Kyllä tämä harrastus hieman koettelee, saas nähdä mikä on loppulasku?

Pertsa
Malla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Malla »

Heippa,
vimpula kirjoitti:Onko kellään kokemusta If:n toiminnasta? Mutta onko kellekkään tullut mitään sanomista tai muuta? Akvaariomme on 240 litrainen ja pitäisi olla mitä mainioimmassa kunnossa, muttei sitä koskaan tiedä.. Onneksi meillä on nämä perinteiset opiskelija-asuntolan muovilattiat :)
If-meilläkin on ja If:n virkailijan kanssa kävin tuon edellä mainitsemani keskustelun korvausasioista. Joten toistaiseksi ei ole muuta sanomista kuin positiivista. Ykköstason vakuutus tuntuisi olevan oikein mukava, hermoja rauhoittava asia.

Niistä opiskelija-asuntolan muovilattioista ei ole paljon apua jos asuu kerrostalossa. Vesi menee hetkessä kaikista mahdollisista raoista alakerran asuntoihin ja korvattavaa on sitten paljon. Meillä tosiaan neljän asunnon verran tuossa alapuolella. Tosin halvempihan se muovimaton uusiksi laitto on kuin parketin... :|

Toivottavasti hs75 saatte asian kuntoon ja ettei tämä täysin tappanut kiinnostustasi harrastukseen.
vimpula
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vimpula »

Joo, eikä noilla alakertalaisilla (asutaan kaksikerroksisessa) ole niin väliä, ovat muutenkin sen verran outoa porukkaa.. :D
No eii, en uskoisi että If:ltä sitten mitään erityistä sanomista tuleekaan jos kerran kaikki on heidän ja meidän osalta kunnossa ja ennalta sovittu siihen vakuutukseen :)
hs75
Junior Member
Junior Member

Cofeingirl kirjoitti:
hs75 kirjoitti:Jalustan ja akvaarion välissä on pehmuste, mutta ei vaneria... :|.
No just. Enpä sitten enään ihmettele yhtään miksi pohja halkesi. Kun pohja on tyhjän päällä (niin nyt ymmärsin), pienikin paineen muutos saattaa saada pohjan halkeamaan.
Joidenkin mielipiteiden mukaan vanerilla ei ole mitään käytännön merkitystä. Jäähän pohja usein kehysakvaariossa "ilmaan" ja paino on reunoilla. Ja herää kysymys, miksi sitä ei automaattisesti myydä akvaarioiden mukana, jos se on noin merkittävä? Sattuneesta syystä en itse mene vannomaan mitään puolesta tai vastaan :roll: [;)]

Kiinnostaa vain, pelkääkö kukaan harrastajista oikeasti akvaarion hajoamista? Itselläni oli käynyt mielessä, mutta en TODELLA uskonut niin koskaan käyvän... Luultavasti alan taas jossain vaiheessa haaveilla akvaariosta (nyt on enää tuollainen 40-litrainen). Mutta yksi asia on varma: käytettyä en enää uskalla ostaa, kun taustoja ei tiedä.

Hiljalleen alkaa tilanne selkiytyä. Kuivaustyöt saatiin jo viikko sitten päätökseen. Eilen saimme uuden parketin :mrgreen: Vielä edessä seinien korjaukset, tapetoinnit, listoitukset, kaappien asennukset :| . Omavastuuosuus oli jo 450 €. Muutenkin otin takkiini tästä melko paljon hankkimalla vastikään suodattimia, lämmittimiä, vesitestejä, vedenvaihtoletkuja. Enkä viitsi myydäkään, jos vielä innostun uuteen mutta pienempään akvaan.

Jos jotakuta kiinnostaa Tapiolan toiminta, tässä yhteenveto minun näkövinkkelistäni tähän asti, kun olemme puilla paljailla, talo remontissa ja korvausasioita sovittu suullisesti ja osittain kirjallisesti (mutta loppusaldo se on joka kiinnostaa). Alkuun luulin että vahingon tapahduttua vakuutusyhtiö alkaa toimia, mutta käytännössä kaikki pitää organisoida itse, ottaa tarjoukset urakoista ja hyväksyttää ne Tapiolalla. Luotettavien yritysten nimiä saimme Tapiolalta joihin soitella. Aika hyvin on luvattu korvauksia. Puolentoista viikon kuluttua vahingosta tuli tarkastajakin käymään :roll:. Kaikenkaikkiaan sellainen tuntuma, että aika on rahaa vakuutusyhtiössäkin, mutta maksavat lähettämämme laskut, kunhan omavastuuosuus täyttyy.
Viimeksi muokannut hs75, 18:32, 21.08.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

hs75 kirjoitti:Joidenkin mielipiteiden mukaan vanerilla ei ole mitään käytännön merkitystä. Jäähän pohja usein kehysakvaariossa "ilmaan" ja paino on reunoilla
Kyllä sillä levyllä vain on merkitystä. Ja kun jalustan päälle laittaa tarpeeksi tukevan levyn ja sen päälle styroxin,niin silloin ei altaan pohja nimenomaan jää ilmaan kehyksien varaan, vaan allas täytettynä painuu pohjalaseineen juuri sitä styroxia vasten.

Jos se pehmuste on vain suoraan laitettu jalustan päälle ja allas sitten täysine lasteineen, niin voit varmaan kuvitella että retkipatjalla tai styroxilla ei ole juuri altaan pohjaa tukevoittavaa vaikutusta.

90-luvun alun Akvaariomaailmassa oli artikkeli juuri tästä "Räjähtäneiden akvaarioiden kerhosta" ja valtaosa pohjahalkeamista oli juuri yhdistelmillä Iso allas+alumiinijalusta+ ei mitään muuta.

Altaiden pohjat olivat "roikkuessaan tyhjän päällä"olleet jatkuvassa jännitystilassa ja tuolloin vähäinenkin kopsahdus saattaa aiheuttaa halkeaman.

Sitä taas en tiedä miksi jotkut akvaariovalmistajat ei sitten puhu mitään kunnollisista varotoimista?

Kyllä meille kun tuotiin tuo 1200 litrainen valmistajan toimesta,niin hän totesi että siinä on ainakin asianmukaiset tuennat = Lecajalat+30mm filmivaneri+5cm styrox.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Akvaariovalmistajienkin ohjeet on erittäin selvät:

* varmista, että akvaariosi alusta on tasainen, suora ja tarpeeksi tukeva

* putkijalustan päälle on syytä laittaa tukeva levy (esim. vaneri) ja solumuovi (pehmuste)

* älä laita akvaarioon liian painavia kiviä

HUOM! Väärin pohjasta tuettu tai asennettu akvaario halkeaa!

Minusta näissä ohjeissa ei ole mitään epäselvää!!!

Itse olen ostanut uutena 10 akvaariota. Enkä ikinä ole saanut yhtäkään allasta rikki, koska olen noudattanut valmistajan asennusohjeita. En edes muutto tilanteessa siirrettäessä allasta paikasta A paikkaan B. Koskaan akvaariota ei myöskään saa nostaa yläreunasta listojen kohdalta vaan nosto pitää tapahtua pohjasta.

Akvaariota ei ikinä saa asentaa tyhjän päälle jo tulevan painonsakin vuoksi. Koristelistat eivät tue akvaariota vaan silikonit! Koristelistojen varaan ei koskaan pidä rakentaa pohjaratkaisua aina on oltava tasainen pohjalevy joko kaapisto tai jokin tasainen ja kestävä pinta. Pitää myöskin muistaa, että tämä jalusta pitää myöskin kestää tulevan altaan koko paino. Aina myös pitää asentaa alustan ja akvaarion väliin esim. styrox tai solumuovi, joka painuu kasaan samalla tasottaen pinnan epätasaisuuksia esim. juuri koristelistan ja pohjalasin välistä pinnan eroa. Näin tukien pohjalasia vastaavilta särkymisiltä.

Sinällään jälkiviisas on hyvä olla, mutta tästä pitäisi muidenkin akvaristien ottaa opiksi ja korjata välittömästi omat virityksensä akvaario valmistajien ohjeiden mukaiseksi.

Mitenköhän vakuutusyhtiö suhtautuu tähän tietoon ettei akvaariota ole asennettu valmistajan ohjeiden mukaisesti...
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Thomas29Hki kirjoitti: Mitenköhän vakuutusyhtiö suhtautuu tähän tietoon ettei akvaariota ole asennettu valmistajan ohjeiden mukaisesti...
Meille ainakin sanottiin Tapiolassa että vakuutus ei korvaa jos akvaariota ei ole tuettu koko pohjan alalta. Puhelimessa oli silloin joku joka tiesikin jotain akvaarioista, yleensähän monella ei ole mitään käsitystä koko harrastuksesta.
hs75
Junior Member
Junior Member

On se kiva kun aina oppii uutta. :) Vaikka olisihan se suotavaa ettei tarvitsis kokea kaikkea kantapään kautta, joten täytyy yrittää kuunnella viisaita neuvoja :)

Ja kaloille pitäisi tosiaan kuulemma olla lemmikkieläinvakuutus jokaiselle erikseen. Minulta kuoli kaksi kalaa, ja uskoakseni muut pääsivät hyviin koteihin, ainakin reippaasti isompiin altaisiin kuin omani oli.
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

hs75 kirjoitti:Ja kaloille pitäisi tosiaan kuulemma olla lemmikkieläinvakuutus jokaiselle erikseen. Minulta kuoli kaksi kalaa, ja uskoakseni muut pääsivät hyviin koteihin, ainakin reippaasti isompiin altaisiin kuin omani oli.
Ei muuta kuin kaikki kysymään tarjouksia kalojen vakuuttamisesta. Jokaiselle kalalle tietty oma vakuutus.
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

hs75 kirjoitti:Kiinnostaa vain, pelkääkö kukaan harrastajista oikeasti akvaarion hajoamista?
No tottakai tuo kauhukuva aina välillä tulee mieleen, että "voi helv**ti jos niin kävisi". Mutta täytyy vain toivoa ettei niin koskaan käy *kop kop*.
hs75 kirjoitti:Ja kaloille pitäisi tosiaan kuulemma olla lemmikkieläinvakuutus jokaiselle erikseen.
Kalliimmat kalat voisi jo melkein vakuuttaakin, jos vakuutus korvaisi yllättävät sairastelutkin. Riippuu tietysti vakuutusyhtiöstäkin, jos vaikka saisi kalat ängettyä samaan vakuutukseen. Meillä kallein pleko maksoi 100€ ja ei todellakaan naurattanut kun kaveri sitten kupsahtikin karanteenissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”