Kierteisvallisnerioiden mystinen joukkotuho
Valvoja: Moderaattorit
Kierteisvallisnerioiden mystinen joukkotuho
270l altaassamme on ollut kierteisvallisnerioita about kymmenen vuoden ajan. Viime keväänä vallisneriat alkoivat yhtäkkiä oireilla. Lehtien kärjet muuttuivat ruskeiksi ja syöpyivät (kasvit lyhenivät 50cm:stä 15cm:in). Myös kavien tyvet muuttuivat ruskeiksi ja lopulta lehdet irtosivat kokonaan. Kasvit tekivät myös epämuodostuneita rönsujä (lehdet lyhyitä ja leveitä ja harottivat miten sattuu). Vesiarvoissa en ole huomennut mitään muutosta (ph 6.5, gh alle 6dh, nitraatti 25mg/l, nitriitti 0). Olen viime syksynä siirtänyt tästä altaasta terveitä vallisnerioita pienempään altaaseeni, missä ne menestyvät hyvin. Yritin myös siirtää pienestä altaasta kasveja takaisin tähän altaaseen, mutta niille kävi huonosti. Kukaan törmännyt samaan ilmiöön? Myös hyviä arvauksia otetaan vastaan..
Tosi ystävyys ei jäädy pakkasessa.
Oletko lääkinnyt kalojasi (=akvaariotasi) jollain bakteerilääkkeellä tms. viime aikoina? Minun valluni heittivät kaikki kupat, kun jouduin keväällä lääkitsemään eväruton vaivaamia kaloja. Lääkkeessä kyllä sanottiin, ettei pitäisi tappaa kasveja, mutta toisin kävi.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ehkä nitraatti vaikuttaa asiaan. Ehkä saisit vedenvaihdoilla alennettua sen johonkin 10-12,5. Ehkä myös veden pitäminen neutraalimmassa (pH noin 7) voi auttaa.
Ainakin mitä olen saanut tietää ja ymmärtänyt niin yleensä kaikki vallisneriat viihtyy neutraalissa, hieman kovassa vedessä.
Minullakaan eivät vallisneriat tahdo oikein menestyä. Kyselin kerran akvaarioliikkeessä niin siellä meinattiin, että vesi olisi liian tuoretta vallisnerialle. Vähän niin kuin sama juttu kuin melalehdilläkin.
Ainakin mitä olen saanut tietää ja ymmärtänyt niin yleensä kaikki vallisneriat viihtyy neutraalissa, hieman kovassa vedessä.
Minullakaan eivät vallisneriat tahdo oikein menestyä. Kyselin kerran akvaarioliikkeessä niin siellä meinattiin, että vesi olisi liian tuoretta vallisnerialle. Vähän niin kuin sama juttu kuin melalehdilläkin.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Pilkkutautiin jouduin tosiaan keväällä lääkettä käyttämään. Oiskohan se sitten syynä kasvien kuolemiin? Lääkitsin kyllä pienenkin altaan samalla ja kasvit ei reagoinu mitenkään (silikonit vaan on edelleen kauniin vaaleansiniset
). Pitää uteliaisuuttaan vielä vedenvaihtojen lisäämistä kokeilla (kasvit olen altaasta jo poistanut, kun olivat todella ruman näköisiä, mutta löytyyhän niitä toisesta altaasta), vaikka uusi taustakasvi on jo haussa. Kurttumelalehteä olen etsiskellyt, mutta sitä on aika huonosti saatavilla Roissa. Kiittää vastauksista ja ilmottaa myöhemmin miten mahdollinen kokeilu onnistuu. 

Tosi ystävyys ei jäädy pakkasessa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Ihan ensin pitäisi nyt tietää mitä lajia kysyjä tarkoittaa kierteisvallisnerialla. Korkkiruuvimaisesti kasvavat lajit, en ota kantaa onko niitä liikenteessä yksi vai useampia, ovat varsin tunnettuja siitä että saattavat yhtäkkiä lopettaa kasvamisen ja kuolla pois kukoistettuaan aikansa. Lääkitsemisillä tai muilla muutoksilla ei ole tässä merkitystä, vaan tämä on useimmiten yhdistetty jonkin ravinteen loppumiseen. Myös allelopatialla saattaa olla suurtakin merkitystä erityisesti juuri vallisnerioista puhuttaessa mutta sitä on hyvin hankala todistaa tai edes hahmottaa epäilykseksi asti.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Onko olemassa tietoa siitä, mitkä kasvit vaikuttavat toisiinsa haitallisesti? Kertoisiko Maisu enemmänkin aiheesta? Tämähän on mielenkiintoista. Saisiko jopa omaksi ketjukseen..? *tiedustelee modeilta*maisu kirjoitti:Myös allelopatialla saattaa olla suurtakin merkitystä erityisesti juuri vallisnerioista puhuttaessa mutta sitä on hyvin hankala todistaa tai edes hahmottaa epäilykseksi asti.
Ei ollut sama lääke. Minulla oli Junglen lääke, jossa myös sanottiin, ettei vahingoita kasveja. Mutta sain outilta (kiitos siitä) uudet alut, joten ei hätää. Syitä joukkotuhoon voi minun altaassani olla monia. Alkaen nälkäisistä tummaleviksistä tuohon bakteerilääkitykseen. Sitä on vaikeaa enää näin jälkeenpäin todeta.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
http://www.tropica.com/article_fullscre ... tic&id=531maisu kirjoitti:Haku-toiminto näkyy löytävän ihan hyvin juttua ja epäsuoran linkin Tropican sivuilla olevaan artikkeliin hakusanalla allelopat*, aloitapa niistä.
-Sami-