Käsissä patteja?
Valvoja: Moderaattorit
Käsissä patteja?
Oletko merivesiharrastuksen aikana saanut käsiisi punoittavia patteja? Vaivaako jatkuva kynsivallin tulehdus? Kyseessä voi olla merivesikaloista tarttuva bakteeritulehdus..
Kts. kuva: http://www.ihotauti.net/1akvaarigrpic.htm
(Muut sivuston kuvat eivät sovi heikkohermoisimmille..)
Lisätietoja aiheesta:
http://www.aquatouch.com/Granuloma.htm
Kts. kuva: http://www.ihotauti.net/1akvaarigrpic.htm
(Muut sivuston kuvat eivät sovi heikkohermoisimmille..)
Lisätietoja aiheesta:
http://www.aquatouch.com/Granuloma.htm
Joskus kyllä kädet kutisevat ja kirvelevät kun altaassa on kädet käynyt, mutta ei ole onneksi tullut patteja
Joka kerta kun koskenkin veteen, pesen nykyään kädet välittömästi, niin ja tietysti sitä ennenkin
Jos on haavoja käsissä niin ei kannata laittaa ollenkaan sitä kättä altaaseen, voi tulla vaikka mikä tulehdus!
Käyttääkö kukaan suojahanskoja muuten?
Tomppa.

Joka kerta kun koskenkin veteen, pesen nykyään kädet välittömästi, niin ja tietysti sitä ennenkin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos on haavoja käsissä niin ei kannata laittaa ollenkaan sitä kättä altaaseen, voi tulla vaikka mikä tulehdus!
Käyttääkö kukaan suojahanskoja muuten?
Tomppa.
paiseita...
Mulle on muutaman kerran tullut vastaavia paiseita, mutta ei aivn noin suuria.
Kerran kävi niin, että molemmista käsistä kaikki sormet turposivat ja kutisivat niin sairaasti, että raavin ne yön aikana paikoittain verisiksi.
Tämän ihottuman aiheutti suurella todennäköisyydellä "Physogyra" niminen kivikoralli polttiasmyrkyllään. Ilmeisesti käteni oli vahingossa osunut koralliin tehdessäni huoltotöitä. Korallien suhteen kandee siis olla varovainen ja mielellään kyllä hanskat kädessä.
Myös kivissä itsessään voi olla polttavia hyvinkin pieniä eliöitä, koska joskus olen pelkkiä kiviä käsitellessänikin saanut käsiini pienelle alueelle esim. sormeen kutisevan ihottuman. Muistaakseni jotkut sienieläimet kivissä, sisältävät hyvin pieniä piikkejä, jotka tarttuvat helposti käsiin ja aiheuttavat kutinaa.
Sitten minulla on vielä kokemusta merisiilin puudutuksista kahteen otteeseen: Ensimmäinen pisto käteen aiheutti ikävää kirvelyä, joka meni kyllä ohitse melko pian. Seuraavana kertana pistoksen reaktiot olikin jo huomattavasti rajummat. Kurkkuni alkoi kutista ja kaula muuttui aatamin omenan kohdalta punaiseksi ja minua rupes pyörryttämään. Siinä tuli sitten soitettua myrkytyskeskukseenki ja suosittelivat käymään lääkärissä.
No tilanne rahoittui puolen tunnin sisällä, mutta merisiili päätyi tämän seurauksena takaisin liikkeeseen, mistä olin sen ostanut. Kyseessä oli pitkäpiikkinen musta merisiili, jonka piikeissä on fosforin sinistä hohdetta. Merisiilin nimeä en muista, mutta piikit oli sen verran pitkät, että kovin helposti allasta huollettaessa ne osuivat käsiin.
Kerran kävi niin, että molemmista käsistä kaikki sormet turposivat ja kutisivat niin sairaasti, että raavin ne yön aikana paikoittain verisiksi.
Tämän ihottuman aiheutti suurella todennäköisyydellä "Physogyra" niminen kivikoralli polttiasmyrkyllään. Ilmeisesti käteni oli vahingossa osunut koralliin tehdessäni huoltotöitä. Korallien suhteen kandee siis olla varovainen ja mielellään kyllä hanskat kädessä.
Myös kivissä itsessään voi olla polttavia hyvinkin pieniä eliöitä, koska joskus olen pelkkiä kiviä käsitellessänikin saanut käsiini pienelle alueelle esim. sormeen kutisevan ihottuman. Muistaakseni jotkut sienieläimet kivissä, sisältävät hyvin pieniä piikkejä, jotka tarttuvat helposti käsiin ja aiheuttavat kutinaa.
Sitten minulla on vielä kokemusta merisiilin puudutuksista kahteen otteeseen: Ensimmäinen pisto käteen aiheutti ikävää kirvelyä, joka meni kyllä ohitse melko pian. Seuraavana kertana pistoksen reaktiot olikin jo huomattavasti rajummat. Kurkkuni alkoi kutista ja kaula muuttui aatamin omenan kohdalta punaiseksi ja minua rupes pyörryttämään. Siinä tuli sitten soitettua myrkytyskeskukseenki ja suosittelivat käymään lääkärissä.
No tilanne rahoittui puolen tunnin sisällä, mutta merisiili päätyi tämän seurauksena takaisin liikkeeseen, mistä olin sen ostanut. Kyseessä oli pitkäpiikkinen musta merisiili, jonka piikeissä on fosforin sinistä hohdetta. Merisiilin nimeä en muista, mutta piikit oli sen verran pitkät, että kovin helposti allasta huollettaessa ne osuivat käsiin.
Itsellänikin on ollut joskus joitakin näppyläitä ja kutinaa käsissä mutta sitä ilmeni vain talvella kun käteni olivat paljon kuivemmat, kesällä ei ole ollut mitään ongelmia !
En ole edes tuntenut minkäänlaista poltetta tms.. vaikka olenkin käsitelly kivikoralleja ja vuokkoja haavaisilla käsillä (Olin kesän kirjapainossa duunissa ja siellä on hyvin vaikea välttää pieniä paperihaavoja aina silloin tällöin) !
Merisiilikin ja bristleworm on muutamaan otteeseen ollut kädessä ilman mitään ongelmia, ainoa vain että joutui pinsetillä kaivamaa piikkejä kämmenestä, ei tullut mitään turvotusta tai oireita.
En ole edes tuntenut minkäänlaista poltetta tms.. vaikka olenkin käsitelly kivikoralleja ja vuokkoja haavaisilla käsillä (Olin kesän kirjapainossa duunissa ja siellä on hyvin vaikea välttää pieniä paperihaavoja aina silloin tällöin) !
Merisiilikin ja bristleworm on muutamaan otteeseen ollut kädessä ilman mitään ongelmia, ainoa vain että joutui pinsetillä kaivamaa piikkejä kämmenestä, ei tullut mitään turvotusta tai oireita.
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
Ongelmajäteoppaassa sanotaan, että pienikin tippa öljyä pilaa suuren määrän vettä juomakelvottomaksi. Muistelen kouluaikoina puhutun hyvin monesta tuhannesta litrasta.
Siksipä ne jotka harrastavat autoja tai työssä muuten ovat öljyn kanssa tekemisissä olisi syytä käyttää noita kertakäyttöhanskoja aina. Se pieni määrä öljyä joka pilaa akvaarioveden mahtuu helposti kynnen alle yhteen nurkkaan.
Siksipä ne jotka harrastavat autoja tai työssä muuten ovat öljyn kanssa tekemisissä olisi syytä käyttää noita kertakäyttöhanskoja aina. Se pieni määrä öljyä joka pilaa akvaarioveden mahtuu helposti kynnen alle yhteen nurkkaan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Koko käden pituisia, siis kyynärpäähän asti vai ihan "keinosiementäjämallisia?" Pystyykö ne kädessä työskentelemäänkin eli ovatko ohuita kuten hammaslääkärillä vai paksuja, siivojamallisia?Mikael kirjoitti:Sadan paukkauksen koko käden pituisia kertakäyttöhanskoja ostin apteekista.
Itse en ole noita ohuita lateksihanskoja löytänyt kuin rannepituisina mutta jos olet tosiaan vähintään kyynärpääpituisia ohuita hanskoja saanut jostain ostettua niin valmistajan nimi olisi kiva tietää.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Minulla kättä on kainaloon asti.RPekka kirjoitti: Koko käden pituisia, siis kyynärpäähän asti vai ihan "keinosiementäjämallisia?" Pystyykö ne kädessä työskentelemäänkin eli ovatko ohuita kuten hammaslääkärillä vai paksuja, siivojamallisia?
Olen hiukan miettinyt sellaisten siivoojamallisten ostoa mutta Etolassa pyytävät niistä yli 50 euroa parilta (kysyin josko myisivät vain oikean käden hanskan - ei onnistunut) ja ovat hiukan liian jäykät. Tuolla rahalla saa 200 kpl noita kertakäyttöisiä.
Terve kaikille. Olen uusi innokas aquawebin lukija ja erittäin innostunut merivesi akvaarion perustamisesta. Tilanteeni on se, että en ole ikinä harrastanut akvaarioita mutta olen innokas sukeltamisen harrastaja. Olen nyt kuukauden ajan lueskellut webbiä tunteja päivässä ja yrittänyt imeä tietoa niin paljon kuin pystyn. Olen juuri muuttamassa uuteen asuntoon ja vaimon kanssa mietimme, että merivesiakvaario sopisi täydellisesti sinne. Sovimme, että perustamme akvaarion vasta ensi syksynä ja suunnittelemme perustamisen kunnolla. Tänään tulikin pari kirjaa amazon.comista, Marine Fishes: 500+ Essential-To-Know Aquarium Species (Scott W. Michael ) ja The New Marine Aquarium: Step-By-Step Setup & Stocking Guide (Michael S. Paletta). Mutta lisää myöhemmin harrastaneisuudestani.
Lueskelin reef centralissa forumia ja törmäsin vastaavanlaiseen keskusteluun punaisista täplistä. Katsastakaa tämä. Siltä löytyy myös linkki asiallisen näköisiin hanskoihin. Tuli vaan mieleen, että kuinka yleisiä tämmöiset "taudit" ovat?
Palailen omista suunnitelmista uudelleen tarkemmin asiaan kun tiedän lisää.
Jatkakaa samaan malliin.
-Toni
Lueskelin reef centralissa forumia ja törmäsin vastaavanlaiseen keskusteluun punaisista täplistä. Katsastakaa tämä. Siltä löytyy myös linkki asiallisen näköisiin hanskoihin. Tuli vaan mieleen, että kuinka yleisiä tämmöiset "taudit" ovat?
Palailen omista suunnitelmista uudelleen tarkemmin asiaan kun tiedän lisää.
Jatkakaa samaan malliin.
-Toni
Kiitokset Toni hyvästä linkistä. Täytynee tuommoiset hanskat laittaa tilaukseen. Sen verran karmea näköisiä peukkuja ollut näytillä parin päivän aikana, että alkaa heikkohermoisempaa huimaamaan...
Ja näin nuorempanakin riuttailijana voinen jo toivottaa tervetulleeksi mukavan ja erittäin opettavaisen harrastuksen pariin. On mukavaa huomata, että uusia huolellisesti liikkeelle lähteviä harrastajia tulee tasaiseen tahtiin. Me tuon Tompan (Suomijäbän) kanssa samoihin aikoihin aloittelimme ja oli (ja on vieläkin) mukavaa vaihdella kuulumisia, kun suunnilleen samoja pulmia läpikävimme. Paitsi, että Tomppa harrastaa mantiksia
Ainakin itse huomasin, että aloittelevalle harrastajalle sellaiset kysymykset, mitä kokeneemmat tuntuivat pitävän itsestään selvyytenä, olivat niitä askarruttavia.
Täällä on yllättävän paljon riuttoja ja leppoisia riuttailijoita pääkaupunkiseutu - Tampere akselilla, joten eikun YV:tä ja paikan päälle katsomaan.
janne
Ja näin nuorempanakin riuttailijana voinen jo toivottaa tervetulleeksi mukavan ja erittäin opettavaisen harrastuksen pariin. On mukavaa huomata, että uusia huolellisesti liikkeelle lähteviä harrastajia tulee tasaiseen tahtiin. Me tuon Tompan (Suomijäbän) kanssa samoihin aikoihin aloittelimme ja oli (ja on vieläkin) mukavaa vaihdella kuulumisia, kun suunnilleen samoja pulmia läpikävimme. Paitsi, että Tomppa harrastaa mantiksia

Ainakin itse huomasin, että aloittelevalle harrastajalle sellaiset kysymykset, mitä kokeneemmat tuntuivat pitävän itsestään selvyytenä, olivat niitä askarruttavia.
Täällä on yllättävän paljon riuttoja ja leppoisia riuttailijoita pääkaupunkiseutu - Tampere akselilla, joten eikun YV:tä ja paikan päälle katsomaan.
janne
No hui
Aikas karun näköisiä juttuja taidan samantein tilata kokovartalo hansikkaan.Olisi hyvä,jos näistä vakavista jutuista enemmän puheltaisiin.Tuntuu,että kaikki tauti aisat on vaan pikaisesti,jos edes niinkään läpikäytynä.Vallankin,kun aika monilla akva ihmisillä on niitä lapsosia ja muita lemmikejä siellä kotona 

Re: No hui
OT:Love kirjoitti:Tuntuu,että kaikki tauti aisat on vaan pikaisesti,jos edes niinkään läpikäytynä.
"Tauti aisoja" ei kannattaisi käydä läpi ollenkaan. Voi ruveta muutaman päivän kuluttua kovasti kirvelemään pissiessä..
vitsi vitsi
Saman tyyppisiä tautejahan voi saada myös makeavesiakvaarioista.
Eikä näitten asioitten kannata olla turhan tarkka. Jokainen tietää oman herkkyytensä saada tulehduksia - jos sormesi tulehtuvat pienimmästäkin paperihaavasta kannattaa olla varovainen.
PS. Jos akvaariossasi on vesikirppuja en käyttäisi enää imettävää lappoa:http://www.biosci.ohio-state.edu/~paras ... culus.html
Eikä näitten asioitten kannata olla turhan tarkka. Jokainen tietää oman herkkyytensä saada tulehduksia - jos sormesi tulehtuvat pienimmästäkin paperihaavasta kannattaa olla varovainen.
PS. Jos akvaariossasi on vesikirppuja en käyttäisi enää imettävää lappoa:http://www.biosci.ohio-state.edu/~paras ... culus.html
Eikös tuossa kuitenkin ole kyse medina-madosta, eikä vesikirpuista?PS. Jos akvaariossasi on vesikirppuja en käyttäisi enää imettävää lappoa:http://www.biosci.ohio-state.edu/~paras ... culus.html
Eri asia.
-Antti
-
- Senior Member
- Viesti:
Kaksi piippuinen juttu, jos tauti riskeistä ei puhuta niin joku voi yllättyä aika pahasti. Jos taas puhutaan niin menee helposti yli pelotteluksi.
Taitaa olla aika harvassa nämä kaiken mailman oireilut mutta silti osa niistä erittäinkin vakavia. Olen ymmärtänyt että suurin osa harrastajista ronklaa ihan paljain käsin (kuten allekirjoittanut) saamatta mitään oireita tai tunne mitään polttelua. Silti jollekkin yksittäiselle ihmiselle voi tulla jopa sairaala reissu korallin poltosta. Olenko ihan hakoteillä?
Taitaa olla aika harvassa nämä kaiken mailman oireilut mutta silti osa niistä erittäinkin vakavia. Olen ymmärtänyt että suurin osa harrastajista ronklaa ihan paljain käsin (kuten allekirjoittanut) saamatta mitään oireita tai tunne mitään polttelua. Silti jollekkin yksittäiselle ihmiselle voi tulla jopa sairaala reissu korallin poltosta. Olenko ihan hakoteillä?
Tämä ihotautilääkärin sivuilla oleva tumppu on makeavesiakvaarioita harrastavan tuttavani ja oireillut 4kk.Tartunta alkoi rikkinäisestä kynsivallista ja levisi kuvan mukaiseen kohtaan ranteen yläpuolella. Ennen kuvanottoa patti oli puolikkaan kananmunan kokoinen. Hoito on tullut maksamaan tähänasti jo 3-400 euroa ja vasta pikkuhiljaa asettumassa.
Itse käytän nykyään kirurgihanskoja aina pläträtessäni altaassa. En sivusta seuranneena todellakaan haluaisi tuota tartuntaa itseeni. Ja tilasin juuri saksasta pitkävartista hanskaa. Samaa ehdotan kaikille akvaristeille.
Kari
Itse käytän nykyään kirurgihanskoja aina pläträtessäni altaassa. En sivusta seuranneena todellakaan haluaisi tuota tartuntaa itseeni. Ja tilasin juuri saksasta pitkävartista hanskaa. Samaa ehdotan kaikille akvaristeille.
Kari
Siitähän siinä on kyse, mutta ei ihminen vedestä niitä matoja saa vaan vesikirpuista, joissa mato viettää lapsuutensa. Jostain syystä monet loiset tykkää hyppiä isännästä toiseen.Azrael kirjoitti:
Eikös tuossa kuitenkin ole kyse medina-madosta, eikä vesikirpuista?
Eri asia.
-Antti
1. Haavasta tullut mato vapauttaa toukkia, jotka päätyvät veteen.
2. Vesikirppu syö toukan.
(2.5 Vesikirppu päätyy kongontetrojen mukana suomeen
3. Ihminen juo vesikirpun, joka on syönyt toukan.
4. Toukka syö tiensä raajoihin ja kasvaa aikuiseksi.
5. ~12kk ja palataan kohtaan 1
Aaah.. Tuo selvensi asiaajanneko kirjoitti:
Siitähän siinä on kyse, mutta ei ihminen vedestä niitä matoja saa vaan vesikirpuista, joissa mato viettää lapsuutensa. Jostain syystä monet loiset tykkää hyppiä isännästä toiseen.
1. Haavasta tullut mato vapauttaa toukkia, jotka päätyvät veteen.
2. Vesikirppu syö toukan.
(2.5 Vesikirppu päätyy kongontetrojen mukana suomeen)
3. Ihminen juo vesikirpun, joka on syönyt toukan.
4. Toukka syö tiensä raajoihin ja kasvaa aikuiseksi.
5. ~12kk ja palataan kohtaan 1

-Antti
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minulla on ollut hieman ongelmaa vuoden ajan meriveden ja käsien kanssa. Minun ongelmani ovat lievempiä kuin tämän:
Minun ongelmani on ollut hyvin pienet nesterakkulat, jotka muodostuvat sormiin ihon alle. Useimmiten samaan kohtaan oikean käden etusormen ja keskarin väliin.
Rakkulat lähtevät syvältä ihon alta ja "kuplivat" pikkuhiljaa muutamassa päivässä ihon pintaan ja poksahtavat rikki. Samalla ne rikkovat ihon pinnan ja iho kuivuu ja kirvelee ilkeästi. Suurin ongelma tulee, kun ne rikkovat kynsivallin ja se paranee kiusallisen hitaasti.
Olen käynyt näyttämässä "ihottumaa" parilla yleislääkärillä ja molemmat ovat kertoneet niiden olevan "normaaleita" iho-oireita.
Lääkitys onnistuu käyttämällä kosteuttavaa kortisoonivoidetta, kuten hydrokortisoonia säntillisesti muutaman viikon ajan. Jatkuva käsien rasvaaminen kunnon hajottomalla kosteusrasvalla on myös ehdotonta. Apteekista saa molemmat avut ilman reseptiä.
Ongelmat uusiutuvat aina, jos ei noudata rasvaamista ja käsien huuhtelua altaassa lutraamisen jälkeen. Jotenkin iho tuntuu herkistyvän merivedelle, joten parasta on ottaa hanskat käyttöön jatkossa. (vaikka eläinlääkärin pitkät hanskat apteekista. 50kpl paketti ~50e)
Disclaimeri: Nämä nyt ovat minun kokemuksia ja näistä voi hakea lohtua / apua omiin vaivoihin, mutta jos näiden ohjeiden noudattamisen jälkeen oikeakäsi ja lerssi amputoidaan, niin en ota mitään vastuuta.
Tämä johtuu mahdollisesti Mycoseum marinerum bakteerista - kalatubi. Ainakin jenkkiriuttalehdissä ollut vastaava tapaus oli tätä.kv-setä kirjoitti:Tämä ihotautilääkärin sivuilla oleva tumppu on makeavesiakvaarioita harrastavan tuttavani ja oireillut 4kk.Tartunta alkoi
rikkinäisestä kynsivallista....
Minun ongelmani on ollut hyvin pienet nesterakkulat, jotka muodostuvat sormiin ihon alle. Useimmiten samaan kohtaan oikean käden etusormen ja keskarin väliin.
Rakkulat lähtevät syvältä ihon alta ja "kuplivat" pikkuhiljaa muutamassa päivässä ihon pintaan ja poksahtavat rikki. Samalla ne rikkovat ihon pinnan ja iho kuivuu ja kirvelee ilkeästi. Suurin ongelma tulee, kun ne rikkovat kynsivallin ja se paranee kiusallisen hitaasti.
Olen käynyt näyttämässä "ihottumaa" parilla yleislääkärillä ja molemmat ovat kertoneet niiden olevan "normaaleita" iho-oireita.
Lääkitys onnistuu käyttämällä kosteuttavaa kortisoonivoidetta, kuten hydrokortisoonia säntillisesti muutaman viikon ajan. Jatkuva käsien rasvaaminen kunnon hajottomalla kosteusrasvalla on myös ehdotonta. Apteekista saa molemmat avut ilman reseptiä.
Ongelmat uusiutuvat aina, jos ei noudata rasvaamista ja käsien huuhtelua altaassa lutraamisen jälkeen. Jotenkin iho tuntuu herkistyvän merivedelle, joten parasta on ottaa hanskat käyttöön jatkossa. (vaikka eläinlääkärin pitkät hanskat apteekista. 50kpl paketti ~50e)
Disclaimeri: Nämä nyt ovat minun kokemuksia ja näistä voi hakea lohtua / apua omiin vaivoihin, mutta jos näiden ohjeiden noudattamisen jälkeen oikeakäsi ja lerssi amputoidaan, niin en ota mitään vastuuta.
Kyllä suosittelen kaikille käytettäväksi pitkiä hanskoja, niin makea- kuin merivedessäkin. Jos ei käsistä väliä, niin altaissa olevien elävien suojaamiseksi. Ties missä on käsiä viimeksi pidetty
.
Suolavedessä käsistä liukenee rasvaa mikä ei kuulemma tee hyvää vaikkapa vaahdottimelle.
Ja merellä kalastaneena tiedän että kädet kuivuvat ennenpitkää korpuiksi suolaveden ansiosta. Riutta-akvaariossa on suolapitoisuus vielä korkeampi kuin Suomenlahdella. Mitä tahansa rukkasia ei kuitenkaan pidä altaaseen työntää vaan akvaariokäyttöön soveltuvat tai apteekista myytävät ovat ainoita. Itsellä on pitkiä hanskoja sekä lyhyitä ns. kirurgin hanskoja käytössä.

Suolavedessä käsistä liukenee rasvaa mikä ei kuulemma tee hyvää vaikkapa vaahdottimelle.
Ja merellä kalastaneena tiedän että kädet kuivuvat ennenpitkää korpuiksi suolaveden ansiosta. Riutta-akvaariossa on suolapitoisuus vielä korkeampi kuin Suomenlahdella. Mitä tahansa rukkasia ei kuitenkaan pidä altaaseen työntää vaan akvaariokäyttöön soveltuvat tai apteekista myytävät ovat ainoita. Itsellä on pitkiä hanskoja sekä lyhyitä ns. kirurgin hanskoja käytössä.