Kiekkoaloittelija

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
piro
Starting Member
Starting Member

Kiekkoaloittelija

Viesti Kirjoittaja piro »

Olen aloittamassa kiekkokala-akvaariota. Minulla on ollut 13 v tavallinen seka-akvaario, mutta vanhan akvaarion hajotessa tulee uuden hankinta eteen. Ja nyt toteutan haavettani :D . Eli aloitan juurilta ja kysyn nyt neuvoa. Olen vasta ostamassa allasta, eli mikä on minimikoko? Olin ajatellut itse noin 240 l riippuen mitoista. Ja sitten kirjallisuutta, teoriaa. Mitä nettisivuja suosittelette? Entä kirjoja?
kimmoks67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Hei,

Eiköhän minimikoko ole esim 100x50x50 eli 250 litraa. Korkeus on tärkein mitta, koska kiekkokala on aikuisena yli 20 cm korkea. Koska kiekkokala on upeimmillaan parvikalana, on akvaarion oltava niin suuri kuin huoneeseen mahtuu eli mitä isompi sitä parempi. Esim. 540-litrainen (usein 150x60x60) voisi olla hyvä alku?

Kiekkokalojen vaatima puhdas vesi edellyttää lisäksi paljon suodatusta (Minulla on 325-litraisessa ulko- ja sisäsuodatin) ja runsaat vedenvaihdot.

Kaikki vaivannäkö kuitenkin kannattaa, koska niin upeita kiekkokalat ovat.

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Vähän samoilla linjoilla. Kyllähän esim. 240 litraan voi laittaa 4 kiekkoa mutta kyllä niiden käytös yms. pääsee oikeuksiin vasta suuremmassa. Kiekkoilu ei ole kuitenkaan sen hankalampaa kuin muukaan akvaarioharrastus. Usein kiekkoharrastus tyrehtyy loisten vaivaamiin kaloihin eli kalojen terveyteen osto vaiheessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

... niin ja eikös kiekkoset ole nimenomaan parvikaloja ja parven minimikokona kai yleensä pidetään kuutta yksilöä. Samoissa suunnitelmissa ollaan täälläkin, kiekkokala-akvaario on suunnitteilla. Itse olen ajatellut 145x60x60 kokoista allasta :)
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Jos kiekkoja on liian vähän on tulos usein tällainen :
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=31170
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Voisinpa tähän samaan ketjuun heittää vielä kysymyksen koskien omia kiekkoakvaariosuunnitelmiani. Elikäs, akvaarion koko tulisi olemaan tuo aiemmin mainittu eli 145*60*60 eli noin 500 litraa. Akvaarioon tulee hiekkapohja.

Suunnitelmissa on kiekkoparvi ja lisäksi esim. helmimonnisia ja pari tähtipartista, plekoa tms. pohjalle mönkimään. Lisäksi vielä olisi kiva hyvänkokoinen parvi joitain pienempiä kalasia, esim. jotain tetroja.

Kysymys kuuluu siis: Paljonko mitäkin? Olin ajatellut kahdeksaa kiekkoa...

Kiitos ja kumarrus vastauksista jo etukäteen :D
kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Hakusana kuukkelissa " discus" antaa vaihtoehtoja sivustoille.
Tietokirjailijoita aiheesta: Jack Wattley, Berndt Degen, Dieter Untergasser, Horst W.Köhler.........................

Jos enkkua ossaat niin esim. www.dph.nl

Terveisin Kari
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minulla itselläni aikoinaan ollut 189l akvaario oli ihan minipieni (siellä ei ollut kuitenkaan kiekkoja) ja tuntuu jotenkin 240l liian pieneltä kiekoille. Minun oma 500l (160cm pituus, 57cm korkeus) allaskin tuntuu 7 kiekolle pieneltä. Mitään ongelmaa ei siis ole ollut, mutta kai se oma allas aina näyttää liian pieneltä ja aina pitäisi olla isompi... :mrgreen:
piro
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja piro »

Juu, jotenkin tuntuu akvaarion aina olevan liian pieni. Olen aikoinani aloittanut 25 l joka muuttui nopeasti 78 l ja siitä viimesimpään 128l. Mutta tuntuu tosiaan aika pieneltä tuo haaveilemani 240 l, jos kiekoille tarvitsee varata 100+50+50+50. Mutta mieluummin iso nuille kuin liian pieni!

Täytyypä tuumia vielä. Minä kiitän neuvoista! :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”