Kestääkö akva kivistä tehtyä mökkiä
Valvoja: Moderaattorit
Kestääkö akva kivistä tehtyä mökkiä
Miten voin laskea, että uskallanko laittaa kivisen mökin akvaani?
Akva on paksua lasia ja pohjalasin alla on paksu solumuovi 2cm ja sen alla 1,5 cm vaneri.. mutta mökki painaa jonkin verran.. pitää se vielä punnita. Miten voin laskea pohjaan yhteen kohtaan kohdistuvan paineen ja että kestääkö akva sen?
Tiger
Akva on paksua lasia ja pohjalasin alla on paksu solumuovi 2cm ja sen alla 1,5 cm vaneri.. mutta mökki painaa jonkin verran.. pitää se vielä punnita. Miten voin laskea pohjaan yhteen kohtaan kohdistuvan paineen ja että kestääkö akva sen?
Tiger
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Pane mökin ja pohjalasin väliin styroksia tai Finnfoamia, niin ei synny mitään pistekuormia. Mökin voit punnita ja sen tilavuuden määrittää. Sitten vähennät mökin painosta sen tilavuuden verran grammoja, jolloin selviää sen paino vedessä (Arkimedeen laki!). Tilavuus selviää kun panet jonkin astian johon mökki mahtuu, aivan täyteen vettä, upotat mökin siihen ja mittaat yli tulleen veden määrän. Ämpäri vettä täyteen vaikka pesuvatiin, ja sitten poistat ämpärin kokeen jälkeen, ja mittaan vatiin valuneen veden.
Jos mökki ei kovin valtava ole, uskoisin että normaaliakvaario sen kestää, kun välissä on tuo styroks-pehmuste.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos mökki ei kovin valtava ole, uskoisin että normaaliakvaario sen kestää, kun välissä on tuo styroks-pehmuste.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kivimökki
Kiitos kovasti!
Eli voin laittaa mökin alle pienen palan styroksia tai solumuovia? Eli ei tartte olla koko pohja-alalla? en haluais koko akvaa yös tonkiaa..
Kiitos.. Minä alan heti tänään mökkikokeisiin..
Ei se mikään kovin iso mökki ole, mutta kuitenkin noin 30x30 ja eniten tuo lattiakivi tuossa painaa..jos ei muuta niin irrotan sen silikoonit ja yritän etsiä paremman lattian sille.. Ymmärsin vaan, että nuo pohjafisut tykkäis että olis pohjakin niin sen takia tuollaista lattiallista kivimökkiä olen niille silikoonannut..
tiger
Eli voin laittaa mökin alle pienen palan styroksia tai solumuovia? Eli ei tartte olla koko pohja-alalla? en haluais koko akvaa yös tonkiaa..

Kiitos.. Minä alan heti tänään mökkikokeisiin..
Ei se mikään kovin iso mökki ole, mutta kuitenkin noin 30x30 ja eniten tuo lattiakivi tuossa painaa..jos ei muuta niin irrotan sen silikoonit ja yritän etsiä paremman lattian sille.. Ymmärsin vaan, että nuo pohjafisut tykkäis että olis pohjakin niin sen takia tuollaista lattiallista kivimökkiä olen niille silikoonannut..
tiger
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Ei tarvitse sen styroksin olla kuin tuon mökin pohjan kokoinen. Parilla silikonitipalla voit jopa kiinnittää sen styroksin tuon mökin pohjaan, jolloin se pysyy paikallaan. Edelleen voit voidella sen vaikka kauttaaltaan silikonilla ja ripotella hiekkaa yläpintaan ja reunoihin, jolloin tuo valkea styroks-pinta ei näy. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Member
kivi
Kävin ruokatunnilla punnitsemassa mökin ja se painoi huikeat 9,2 kg. Se iso lattiakivi painaa ehkäsen 7 kg.. Sääli sitä irrottaa toisaalta, koska on aivan mahtavan näköinen laatta.. aivan sileä kummaltakin puolelta...hieman paksumpi toisesta päästä.
Katsotaa.. Styroksia ei tässä kotona ole..sitä solumuovia olis kyllä riittämiin.
illalla kokeilen tuon tilavuusjutun..
tiger
Katsotaa.. Styroksia ei tässä kotona ole..sitä solumuovia olis kyllä riittämiin.
illalla kokeilen tuon tilavuusjutun..

tiger
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Kyllä siitä hyötyä on, koska riski että jokin kivensiru pääsee/joutuu akvaarion pohjan ja tuon kiven väliin on aina olemassa. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Imperaattori
- Viesti:
Totta, mutta entäs jos se kivensiru onkin sellainen ettei se uppoa styroksiin saati sitten styrofoamiin 
Mutta varminhan tietty on että laittaa pohjaan styroksia tai muuta pehmikettä ja se pehmike suoraan pohjalasin päälle, ja mielellään vielä silikoonilla kiinni.

Mutta varminhan tietty on että laittaa pohjaan styroksia tai muuta pehmikettä ja se pehmike suoraan pohjalasin päälle, ja mielellään vielä silikoonilla kiinni.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
kivi
Kukaan ei kuitenkaan ilmeisesti ole sitä mieltä että paras olis irrottaa toi n.7 kg pohjajärkäle ja keksiä jotain kevyempää tilalle? Koska silloinhan painoa tulisi vähemmän.. ja jos mä solumuovista maton sinne alle tekisin niin sitten saisin kyllä laitettua pienempiäkin kiviä lattiaksi..kun silikoonaisin ne suoraan mattoon kii ja sitten mökki päälle ilman isoa järkälettä..
Se poistais ton rasitus ongelman tolle pohjalle..tai ainakin pienentäis sitä
Onhan se pohjakivi kaunis, mutta parempi se pois kun akva rikki..
Tiger
Se poistais ton rasitus ongelman tolle pohjalle..tai ainakin pienentäis sitä
Onhan se pohjakivi kaunis, mutta parempi se pois kun akva rikki..

Tiger
-
- Member
kivi
En koskaan mitannut tuota pohjalasia.. mutta muistelen että olis ainakin sen 6mm- niinku olis ollut 10mm... tää oli kilpparialtaaksi tehty eli tosi paksua lasia kaikki.
450l. pohja 150x60cm ja kehysakva
yritän mitata kun pääsen kotia.
tiger
ps.. alan kallistua tuon pohjakiven irrotukselle.. varmuuden vuoksi.. mökki sinne oli saatava ja se on pääasia. Sinne tulee itse asiassa 2 uutta rakennelmaa kivesta, mutta toinen on huomattavasti kevyempi, niin ettei paino-ongelmaa ole.
450l. pohja 150x60cm ja kehysakva
yritän mitata kun pääsen kotia.

tiger
ps.. alan kallistua tuon pohjakiven irrotukselle.. varmuuden vuoksi.. mökki sinne oli saatava ja se on pääasia. Sinne tulee itse asiassa 2 uutta rakennelmaa kivesta, mutta toinen on huomattavasti kevyempi, niin ettei paino-ongelmaa ole.
-
- Member
Kestää. Itse olen tehnyt 100x50x50 altaaseen liuskekivistä kasan pohjasta pintaan asti ilman ongelmia. Painoa en muista (enkä haluakkaan) mutta varmasti oli pitkälti päälle sata kiloa. Altaan pohjalasin paksuudesta ei ole hajuakaan, mutta se oli tavallinen aquastabil allas.
Btw mitenkäs meinasit pohjan paksuuden mitata. Ilmeisesti kyseessä on kehysallas.
Edit. tuossa ylempänähän lukeekin että on kehysallas. Tyhmä minä.
Btw mitenkäs meinasit pohjan paksuuden mitata. Ilmeisesti kyseessä on kehysallas.
Edit. tuossa ylempänähän lukeekin että on kehysallas. Tyhmä minä.
kivi
Ajattelin että jos pääsisin lähelle oikeata tulosta niin että mittäisin altaan syvyyden tuollaisella arkkitehti viivottimella (josta ei irtoa akvaan mitään) niin sisältä ja ulkoa ..silloinhan se on sitten paksuus..ja kehyksen paksuus....
ja yrittäisin arpoa yläkehyksestä mittaamalla, että olisiko lasin ja kehyksen välillä 1 vai 2mm... eroa pohjassa....Siis tarkoitan että kun kehys on se joka osuu patjaan, niin että onko se 1 vai 2 mm heittona..
joka tapauksessa saan lasin paksuuden sinnepäin.. parilla millillä heittäen..
Paksua toi lasi on kuitenkin.. se sillei joka kohdassa vääristää aavistuksen näkyvyyttä kun katsoo sisälle akvaan.. ja painoi tietty kuin synti..
jos siis synnit painaa???
tiger
ja yrittäisin arpoa yläkehyksestä mittaamalla, että olisiko lasin ja kehyksen välillä 1 vai 2mm... eroa pohjassa....Siis tarkoitan että kun kehys on se joka osuu patjaan, niin että onko se 1 vai 2 mm heittona..
joka tapauksessa saan lasin paksuuden sinnepäin.. parilla millillä heittäen..

tiger
-
- Member
Re: kivi
No noinhan sen varmaan pystyy mittaamaan. Joka tapauksessa sanoisin että pohja kestää.tiger kirjoitti:ja yrittäisin arpoa yläkehyksestä mittaamalla....Siis tarkoitan että..
saan lasin paksuuden sinnepäin.. parilla millillä heittäen..Paksua on kuitenkin.. se sillei joka .. ja painoi tietty kuin synti..
tiger
Minä olen silloin tällöin pohtinut, että pitäisikö akvaariossani olevien monien painavienkin kivien tai kivikasojen alle laittaa jotain styroksin tapaista ennen lasia. Vielä olen tuon jättänyt tekemättä, sillä kivet ovat hiekan päällä, enkä ymmärrä, miten ne voisivat painua hiekan läpi niin, että vain joku kiven kulma tai siru painaisi lasia vasten.
Jos hihasta vedettynä arviona heittäisin, että kiven paino jakaantuu 10 cm² alalle ja kiven massa miinus noste olisi 10 kg (esim. litraisen kiven kokonaismassa siis 11 kg), syntyisi tuosta 1 kg/cm² paine. Tämä vastaisi siis metrin korkuisen akvaarion vesimassaa, eikä pohjaa varmasti voida suunnitella niin täpärälle, etteikö akvaario tuota kestäisi.
Jos hihasta vedettynä arviona heittäisin, että kiven paino jakaantuu 10 cm² alalle ja kiven massa miinus noste olisi 10 kg (esim. litraisen kiven kokonaismassa siis 11 kg), syntyisi tuosta 1 kg/cm² paine. Tämä vastaisi siis metrin korkuisen akvaarion vesimassaa, eikä pohjaa varmasti voida suunnitella niin täpärälle, etteikö akvaario tuota kestäisi.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Minä ymmärrän hyvin varsinkin jos altaassa on kaivelevia kaloja. Hiekka kiven alta kaivetaan pois, kivi liikahtaa, ja sitä kannattamaan jää yksi hiekkasirunen. Styroksi estää tuon vahingon.
Se on kyllä mielessä tuo kaivelu, koska kaikkia kaivellaan minun akvassa.. minulla on yksi hupsupartiskin siellä joka tykkää aina muutoksen jälkeisenä yönä (mikä tahansa muutos) pistää akvan oman mielensä mukaiseen järjestykseen. Yleensä kyllä rauhoittuu kun aikaa kuluu .. mutta ilmeisesti osoittaa mulle mieltä että ei täällä muut saa sisustaa kuin hän.
Tai näin päättelen aina aamun koittaessa kaikista ihme montuista. Ja ihan lasille asti pitää kaivaa..
Onneksi sentään ei montaa yötä pahasti kaivele:)
Päädyin lopulta siihen, että laitan tuota solumuovia tuon ison mökin alle ja laitan sillä tavalla tuonne akvan pohjalle. En irrota tuota isoa kiveä. Jos muilla on kestänyt 100kg kiveä akvan pohja niin eiköhän mulla kestä 10kg ja viereisen 4kg mökin.. Muuten onkin sitten kantoa ja puuta ja kasveja akva täynnä...
tiger
Tai näin päättelen aina aamun koittaessa kaikista ihme montuista. Ja ihan lasille asti pitää kaivaa..

Päädyin lopulta siihen, että laitan tuota solumuovia tuon ison mökin alle ja laitan sillä tavalla tuonne akvan pohjalle. En irrota tuota isoa kiveä. Jos muilla on kestänyt 100kg kiveä akvan pohja niin eiköhän mulla kestä 10kg ja viereisen 4kg mökin.. Muuten onkin sitten kantoa ja puuta ja kasveja akva täynnä...
tiger
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Styroksi on tosiaan parempaa ja kestävää. Myös Finnfoam sopinee.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kokonaistaloudellisin ratkaisu lienee ostaa sellainen styrox-rasiaan pakattu jäätelökakku marketista, säästyt matkalta rautakauppaan, et joudu ostamaan kokonaista 1,5 neliön arkkia ja lisäksi saat hyvän syyn tarjota kavereille jäätelökakkua.tiger kirjoitti:Eli finnfoamia tai styroksia ostamaan..![]()
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
- Member