Hankin joku aika sitten "käytetyn" akvaarion kaikkine värmeineen. Nyt kun olen tietoa janonnut asian tiimoilta niin viimeisin asia joka sai pääni sekaisin

Pystyykö joku kertomaan miksi ja pitääkö näin todella olla?
Valvoja: Moderaattorit
Olisi kannattanut kysyä ehdottoman määräyksen perustelutspectroliitti kirjoitti: ....että eläintarvikekaupassa sanottiin että valo pitää ehdottomasti laittaa suoraan akvaarion päälle ja eikä välissä saa olla lasia.
Tulee mieleeni että jos lasi on lampussa kiinni, kiertääkö ilma ollenkaan? Sehän voisi aiheuttaa valaisimen käyttöiän lyhenemistä. Mutta toisaalta jos lasin jättää pois välistä, roiskeet ja vesihöyryt tiivistyvät valaisinkupuun. Mjaah.. Kenellään kokemuksia kumpi parempi valaisimen kannalta?spectroliitti kirjoitti:Heips!
Hankin joku aika sitten "käytetyn" akvaarion kaikkine värmeineen. Nyt kun olen tietoa janonnut asian tiimoilta niin viimeisin asia joka sai pääni sekaisinoli se että eläintarvikekaupassa sanottiin että valo pitää ehdottomasti laittaa suoraan akvaarion päälle ja eikä välissä saa olla lasia.
Pitää olla, jos pidät akvaariossa liskoa tai kärmestä joka tarvitsee "reptile"-lampusta tulevia UV-B -aallonpituuksia. Ne eivät mene kunnolla tavallisen lasin läpi. — Jos taas altaassasi on vettä niin eipä nuo aallonpituudet kyllä senkään läpi kulje.spectroliitti kirjoitti:eläintarvikekaupassa sanottiin että valo pitää ehdottomasti laittaa suoraan akvaarion päälle ja eikä välissä saa olla lasia.
Roiskeet siirtyvät toki lasin sijasta putkiin ja heijastimeen mutta ei siihen valaisimeen mitään tiivisty jos se ei ole huoneilmaa kylmempi ja sitähän se ei ole, ainakaan valon ollessa päällä.VesiEläin kirjoitti:lasin jättää pois välistä, roiskeet ja vesihöyryt tiivistyvät valaisinkupuun.
Eivätkö ne sinun kalasi sitten ole koskaan loikkinet suoraan lamppuun? Sehän kai olisi teoriassa mahdollista, jos kansilasia ei valaisimen ja veden välissä ole. Olen itse miettinyt, että uskaltaako valaisimen laittaa akvaarion päälle ilman kansilasia sitten kun saan kalat altaaseen. Nehän voivat polttaa itsensä aika pahoin lamppuun, jos sattuvat hyppäämään lampun alla pois vedestä niin, että osuvat siihen palavaan lamppuun. Vai ovatko kalat kuitenkin sen verran fiksuja, että eivät jostain syystä tähtää valonlähteeseen tai edes lähelle, vaikka se olisi ainoa kohta altaassa, jossa hyppiminen on mahdollista?Me ratkaisimme tuon ongelman laittamalla valaisimen akvaarion takaosaan niin, että lampun taakse jää pieni ilmarako ja sen eteen jäävässä osassa on peitinlasit. Hyvin on tuo viritelmä viimeiset kolme vuotta toiminut, kasvit saavat valon suoraan, ilma kiertää niin takana olevasta ilma-aukosta, kuin kansilasien pois leikatuista kulmista, eivätkä kalatkaan loiki pois.
Eiköhän painovoima pidä siitä huolen, että suoranaisia liiasta lämmöstä johtuvia kudosvaurioita tmv. pääse syntymään, kun ei ne kuitenkaan nyt ihan niin kuumia ne loisteputket ole ja kosketuskin luultavasti vain joitakin sekunnin murto-osiaterrakotta kirjoitti: Eivätkö ne sinun kalasi sitten ole koskaan loikkinet suoraan lamppuun? Sehän kai olisi teoriassa mahdollista, jos kansilasia ei valaisimen ja veden välissä ole. Olen itse miettinyt, että uskaltaako valaisimen laittaa akvaarion päälle ilman kansilasia sitten kun saan kalat altaaseen. Nehän voivat polttaa itsensä aika pahoin lamppuun, jos sattuvat hyppäämään lampun alla pois vedestä niin, että osuvat siihen palavaan lamppuun. Vai ovatko kalat kuitenkin sen verran fiksuja, että eivät jostain syystä tähtää valonlähteeseen tai edes lähelle, vaikka se olisi ainoa kohta altaassa, jossa hyppiminen on mahdollista?