rambi kirjoitti:Vieläkö Amon sinulla niitä rapuja on altaassa? Olen nyt seurannut kiveä tarkemmin että onko se "elävä", niin matoja ja muuta pientä on tosi vähän, aina ei välttämättä näe mitään. Mutta niitä rapuja sitten riittää, viimeksi näin toistakymmentä, lisääntyykö ne siellä?
Muutama oli semmoista kokoa, että ihme kun vielä kivenkolosta sisälle mahtuu. Onko niistä haittaa jos on paljon? Kun en tiedä latinalaista nimeä niille, niin vaikea on etsiä tietoa netistä ja kaikki ne eivät ole samanlaisia. Suurin osa kuitenkin semmoisia kun sinulla siinä kuvassa oli.
Edit: Muokattu luettavammaksi. Pehis
Loppupeleissä on ihan turha rapuja tunnistaa netistä, mutta antaahan se jotain suuntaa... enemmän oikeata tai väärää
Lähinnä vaan kattoo ravuista, että ei syö mitään hyödyllistä.
Ravut syö sen minkä saa kiinni, joten jos iso rapu saa jonku pikkuruisen kalan saksiinsa, niin ruuaksi menee.
Kun oon tarkkaillu rapujen liikkeitä, syövät lähinnä kalkkilevää.
Mulla on joku kymmenen isoa rapua ja niistä suurimmat alkaa oleen varmaan pian pari peukalonpäätä vierekkäin. Rapujen määrä on kyllä vähentynyt, mutta ilmeisesti mureena on niitä syönyt. (Kuolleita en ole nähnyt, vain luotuja kuoria) Näkyvää haittaa ei ole ollut. Toimivathan ne sitten puhdistusporukkana jos vaikka joku kala kuolee.
Sit kun kimille tulee elävääkiveä, ostan siltä noita jäterapuja, jos myy kohtuullisella kalanruokahinnalla.