Lecaharkko jalusta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

marjukka1
Junior Member
Junior Member

Lecaharkko jalusta

Viesti Kirjoittaja marjukka1 »

Löysin täält kuvia lecaharkko jalustasta ja innostuin asiata niin, että haluaisin rakentaa sellasen akvani alle!

Siispä kysyisin mitä aineksia siihen tarvitaan? Kuinka paljon lecaharkkoja tarvitaan, kun akvaario on 100 leveä? Korkeutta jalustalle haluaisin noin 70 cm! Filmivaneria ilmeisesti ainakin tarvitaan ja kuinkas paksua sen tarvii olla? Akvaario on 160 litranen!

Ovatko nuo harkot kovin painavia?

Riittäiskö 9 harkkoa, eli 3 kertaa 3?

Ja kustannukset? Mitä nuo harkot maksavat ja entä vaneri?

Kiitos vastauksista! :D
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
Anza
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kyllä tuollainen yhdeksän harkkoa mielestäni alkaa jo riittää. Harkkojen päälle sitten tosiaan puulevy (160-litraiselle ei tarvitse olla hirmu paksu, vaikea arvioida senttejä mutta sentin-hiukan allekin levy jo riittänee) ja vanerin päälle laittaisin levyn telttapatjaa/solumuovia/styroksia.
Harkot voi sitten "koristella" esim. maalaamalla tai laittamalla pöytäliinan tai puulevyn eteen. Tarkkaa hintaa harkoille en muista, itse olen hakenut Soraseulalta ja rautakaupasta, mutta muutaman euron taisivat olla per kipale. Puhunkohan nyt ihan läpiä päähäni kun muistelen että rautakaupassa vähän kalliimpia, jopa yli viisi euroa kappale... Vanerin tarkkaa hintaa en osaa sanoa, riippuu ostopaikasta. Ei maksane kumminkaan kamalasti, ja halvalla pääsee joka tapauksessa muihin jalustavaihtoehtoihin nähden.
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Kävin kattelemassa Kouvolan betonin harkkohinnastoa ja siellä olisi 20 leveä harkko noin 2.5 euroa!

Ajattelin tosiaan niitä 20 senttisä harkkoja, mutta ovatko tarpeeksi leveitä, jos niitä tulee kolme riviä?

Vanerissa ajattelin säästää, jos vain tämä käy, niin minulla on vanha hylly jonka seinät ovat reilun sentin paksuiset ja kahdesta sivuseinästä saisi sen kannen ja hyllyistä saisi harkkojen alle palaset ettei tulisi painaumia! Hylly on aika uusi, mutta tarpeeton ja pyökin värinen, että sen puoleen se ois hyvä ja tietty säästäiskin vähäsen! :mrgreen:
Dixi et animam levavi
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Me tehtiin sellainen dobermanninkestävä jalusta. Siinä on harkkoja kasattu ihan koko alalle, tais olla niitä leveimpiä (35 cm) harkkoja yhteensä 9 kpl ja niitä kapeampia (20 cm) kolme kappaletta. Ja vaneri siihen päälle sekä styroxi.
Nää tuli maksamaan yhteensä sellaset 53 euroa, mielestäni ei paha hinta ollenkaan. Ja tosiaan vähemmilläkin harkoilla oltaisiin saatu jalusta kasattua mutta nuo koirat :mrgreen: Pelataan varmanpäälle ja laitetaan kunnon kivikasa :mrgreen: Alumiinijalustan hylkäsin juuri siksi että kun koira juoksee täysii päin niin horjuu huolestuttavan paljon.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Harkkoja voi olla erilaisinkin mitoin, mutta yleinen on noin 20 senttiä korkea, vai oliko tuo 19. Silloin kolmesta tulee noin 60 senttinen ja siinä korkeudessa on mukavaa, että veden pinta on lähellä pintakasveineen. Minulla on toinen noin ja toinen on tulossa kaksilla harkoilla ja kymmenen sentin korkuisilla puilla (4 kpl 2*4 tuumaa) , jonka päällä sitten vain ohuempi (14mm) vaneri. Akvaariot ovat 250 ja 230 litraiset.

Itselläni on neliön mallisia pilariharkkoja, mutta pitkänmalliset perusharkot ovat reilun 50 senttiä pitkiä, joten varmaankin ne ovat parhaat kun laittaa vanerinkin akvaariota isommaksi. Siitä on hyötyä sekä edessä sivulla että takana. Sopii miettiä ensin. ;)

Minulla on riittänyt neljä jalkaa, tai oikeastaan kaksi leveää, kun pilariharkot ovatkin kiinni toisissaan. Säästää jonkinverran ottamalla leveitä harkkoja, jota siis riittäisi varmaankin kuusi eli kaksi pinoa. Vaan miltähän näyttäisi kerrosta korkeampi, aika torni? :?

Filmivaneri ei ole minkään tiukan ja jäykän vanerilaadun merkki, vaan tarkoittaa vaan pinnaltaan vettä kestävää laatua. Siinä on sitä liimaa pintakerroksena, joka viilutkin koossa pitävät. Paras vaneri jäykkyydeltään saattaa olla pinnoittamaton koivuvaneri, mutta filmivanereitakin on montaa laatua eri käyttötarkoituksiin. Osa on aika veteliä.

Tietysti mitä enemmän harkkoja on pintana alla, sitä vähemmän vanerilta vaaditaan. Suorilla tarpeeksi vahvoilla puillakin voi asiaa ratkaista. Yllättävä paksujenkin vanerien vääntymisiä akvaarion alla on nähty. Onhan se selvää ettei parisenttinen levy, vaikka olisi kuinka kovaa puuviilua hyvällä liimalla kestä taivutusta kuin vaikkapa 2*4 tuumainen lankku sivuttain päin. Tosin viimeinenkin saattaa vääntyä kostuessaan, varsinkin jos ei ole aivan priimaa kohtaa ja syyt suoria ja tiheitä.

Hyvä kauppa osaa neuvoa valinnoissa. Sahatavarakin maksaa nykyään aikalailla ja laatu on vaihteleva. Parhaat puut ovatkin usein höylättyjä ja halvemman laadun kanssa saa tosi tarkkaan valita lankut.

En halua pelotella... kunhan huomiota kiinnittäisin. Mitä painavampi akvaario, sitä tärkeämpää. :)

Ja niin siitä painosta vielä. valitsin pilariharkkoja joska ne tuntuivat kivoilta punteilta - sai yhden kumpaankin käteen. Niissä kun on käden mentävät reiät keskellä. ;) Oisivatkohan maksaneet jopa kolme euroa kappaleelta, vai sittenkin 1,90, mutta eivät olleet mitenkään ilmaisia ostaa kahtakymmentä..
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Minulla olisi tuohon harkkojen päälle 110 x 60 leveä kansi ja ajattelin tosiaan niitä 20 cm leveitä harkkoja kolmeen riviin eli ei jäisi kuitenkaan hirmu isot välit!

Jospa niitä laittaisi kuitenkin neljä päällekkäin, eli 4x3?! Tulisko liian korkea? Ainakin se olisi omalla tavallaan näkyvimmillä silloin!

Tätä pitää pohtia... [;)]

Huomenna kuitenkin meinaan sen jo toteuttaa! :mrgreen:
Dixi et animam levavi
111na
Elite Member
Elite Member

Sillähän ei ole paljoa väliä, minkä kokoinen on levy akvaarion alla, vaan tasan akvaarion kohdalla alla oleva harkkojen tuki. (Vaan taisit kuitenkin tarkoittaa niitä pitkiä harkkoja, n. 20*20*55. Niistä tulee noin oikein hyvä! :mrgreen: )
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Niistä sitä tosiaan suunnittelin! Saisi kolmessa rivissä tukea päistä sekä keskeltä! Haluan kuitenkin varmemman alustan mitä nyt on, ei sitten tarvi taas miettiä kestääkö vai ei! Eikä viitsi taas euroja laittaa sikana johonkin...

Tämä on ainakin minun mielestäni ihan erikoisen siisti, tukeva ja eikä ole todellakaan hinnalla pilattu! :D
Dixi et animam levavi
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Hmm, jos tuollaisia laittaisi 120 cm pitkän akvaarion alle, voisikohan turvallisesti laittaa tuplapinot reunoille että väliin jäisi semmoinen ämpärinmentävä kolo, siis ilman keskelle tulevaa pinoa? Vai oliko niitä kapeitakin, kuinkahan kapeita ovat? Eli jäisiköhän sivuille riittävät tilat jos reunoilla olisi pinot leveitä harkkoja ja keskellä kapeampi?

Alimman ja toiseksi alimman harkkokerroksen väliin laitettavasta koko alustan levyisesta levystä tuskin on ainakaan haittaa? Saisi hyllyn alle. Ja sitten kun vielä keksisi, miten nuo piilottaisi... Osaisikohan tämmöinen "viisi peukaloa keskellä kämmentä" -tyyppi nikkaroida ympärille jostain koivuviilusta (?) tms kaapinnäköisen kehikon? :)

Paljonko ne harkot muuten painavat? Lisäävätköhän kuinkakin hurjasti lattialle tulevaa painoa?
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

sakestil kirjoitti:Paljonko ne harkot muuten painavat? Lisäävätköhän kuinkakin hurjasti lattialle tulevaa painoa?
Tällä sivulla markkinoilla olevien harkkojen koot ja painot.

Lisäys: Voihan ne harkot peittää myös jollain kivalla kankaalla :D
Lisäys2: Piirroskuva omasta harkkojalustastani, tasolevyt ovat puuta. Jalustan päällä oleva akvaario 420 litraa.
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Elikkä tällanen siitä sitten tuli!

Kuva

Kuva

Akva ei ole vielä järjestyksessä, kun meni eilen useampi tunti tyhjennellessä jja noita harkkoja hakiessa ja kannellessa! Saipahan hauikset kipeiksi ! [;)]

Eli tossa on tosiaan 9 kpl 20 cm leveitä harkkoja kolmessa rivissä! Lattialla alusta samanlaista levyä kuin kantena! Palkkien päälle ja kannen väliinkin laitoin retkipatjaa tasaamaan ja liukuestoksi! Sitten kansi ja retkipatja ja akva päälle! Se on siinä!

Olisko pitäny vielä styroksikin laittaa tasaamaan pintaa?
Dixi et animam levavi
111na
Elite Member
Elite Member

Jees! On muuten hieno! Oikein jalustalla sanan laajassa merkityksessä. Että levykin on akvaariota isompi ja jalusta leveämpi kuin akvaario. Ja nuo välit estävät samalla liiallisen massiivisen vaikutelman.

Kunhan muistit tarkistaa pinojen päältä että ne ovat tasan samalla tasolla, se on siinä. (Säädellä voi paperiarkeilla.)
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Laitoin sinne pahvia väliin, kun eivät olleet ihan samankorkuisia ja sitten sitä retkipatjaa tasoittamaan vielä niitä! Luulisi riittävän vai???

Vaikuttaa joo hieman jykevämmältä eikä siitä ruma tosiaan tullut, kun vielä tungin noita muovikukkia tuonne väleihin!
Dixi et animam levavi
111na
Elite Member
Elite Member

Ei ole ruma ei. :D

Pahvissa on sellainen ominaisuus paperiin verraten että se kastuttuaan muuttaa ominaisuuttaan. Kun pahvi kastuu, se ei enää ole jäykkää kuivuttuaan. Mutta jos et mitään aaltopahvia laittanut, ei kai se sentään kokoon mene.
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Purkasin vielä koko "hela system" ja laitoin ohuet vanerin palat harkkojen päälle, jotka eivät ollet tasan! Sitten vielä laitoin 2 cm styroksin ja vielä sen retkipatjan akvan alle! Jo luulis, että noi tasaavat edes vähäsen, jos jotain sanomista on! Mitalla mittailin ja pitäs olla joka kohdasta yhtä korkea! Alusta ilman styroksia ja patjaakin oli tosi tasainen, mutta kuitenkin nuo pehmikkeet vielä... :D
Dixi et animam levavi
111na
Elite Member
Elite Member

Et kai pura jos täältä sanon? :) Sieltä sen paremmin näkee. Eikö styroksi ole jo liioittelua? 8-)
marjukka1
Junior Member
Junior Member

No en tietenkään vaan lähinnä oman mielenrauhani! Olen tosiaan joskus liiankin tarkka jossain asioissa ja teen asiat yleensäkin perusteellisesti loppuun asti! Sellainen luonne olen minä! :mrgreen:
Dixi et animam levavi
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Todella hienon näköinen! Tuollaisen voisin itsekin rakennella pikkualtaan alle, kunhan siinä on uudet silikoonit ym.

Tuli mieleeni sellainen, että ei kai mikään estä maalaamasta harkkoja, jos harmaa väri ei miellytä? Luulisi ainakin erilaisilla spray-maaleilla onnistuvan. Ehkä kuitenkin ennen jalustan kokoamista, ettei ole koko kämppä saman sävyinen... 8O
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Kiitos! Itsekin olen tyytyväinen lopputulokseen! Eikä tarvitse todellakaan olla mikään rakennusmestari rakentaakseen tuollaisen ja jo hintakin tekee sen kannattavaksi ja kestävyyskin on varmaan omaa luokkaansa!

Vaikka teinkin sen vaikeimman kautta eli purkasin sen systeemin vielä vaikka se oli valmis, niin tosiaan vain siksi , että olen huolellinen! Kuitenkin se on siinä enkä enää puutu siihen ollenkaan! Tosiaan olen oikea pilkun viilaaja... :mrgreen:

Itse päätin olla maalaamatta, koska on ihan hyvän näköinen tuolleenkin! Ja muovikasvit ovat itseään antamaan näköä tuohon hökötykseen!

Ehkäpä nyt sain mielenrauhan ainakin tuon jalusta puolesta... [;)]
Dixi et animam levavi
Witch
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Witch »

Voiko niiden harkkojen alle laittaa esim. solumuovia vai kannattaako laittaa jotain muuta?
Kiinnostus vaan heräsi kun näitä juttuja luin ja 200 litrainen akvaario on vielä jalustaa vailla.
111na
Elite Member
Elite Member

Solumuovi harkon alla ei mielestäni ole paras vaihtoehto. Nimittäin silloin koko rakennelma on hyllyvän päällä ja jos kokoon meneekin, meneekö tasaisesti?

Biltemassakin katselin retkipatjaa, mutta se oli ihan outoa materiaalia. Se oli kuin kuplamuovia, sormin puristamalla sai ilmat pihalle. Viereisestä Tarjoustalosta sitten löysin etsimäni. Se oli kuin tavallinen retkipatja, mutta jumppamattona myyty. Siis oikeasti kimmoisaa.

Myöskään harkkojen päällä vanerin alla solumuovi ei ole ehkä ihan perusteltu. Paras säätää harkot ennen levyä täysin tasaiseksi keskenään.

Lattian elävyyteen painon alla on syytä kiinnittää huomiota, jos se ei ole betonia. Puulattioilla on tutkittava lattian alla olevat tuennat eli ponttilautojen paikat. Mitä isompi akvaario, sitä tarkempaa.

Solumuoveilla (mitä styroksikin on) ei epätasaisuuksia pidä eikä voi juuri korjata, vaan ne ovat odottamatonta vääntymistä varten ja jos niin tapahtuu, on rakennelma purettava. (No kyllähän se saattaa sen millimetrin heiton turvallisesti tasata.) Säädöt tehdään kiinteillä jutuilla! [;)]

Toisaalta en varmasti väitä styroksista mitään, mutta retkipatjamateriaalista on kokemusta. Styrokshan ei ole sillä lailla kimmoisaa ja ehkä se tasaa paremminkin, mikäli taas vain akvaario pysyy muodossaan.

Kuitenkin lecaharkot ovat varmasti hyviä jalustoja verrattuna moniin kaupallisiin ratkaisuihin.

Kuva, ehdotus:

=== ===
. II . . II
. II . . II

=== harkko vaaka-asennossa

II harkkopino 'normaalissa' asennossa (ellei jopa pystyssä)

. . huomioitta

:)

Saataisiin pitempi taipumaton pinta mutta myös alle väljyyttä ja tilaa. Toimisiko?
Witch
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Witch »

OK.
Eli jätän solumuovin pois laskuista.
Tarvinnee käyttää jotain muuta.
Huomenna heti mitat akvaariosta ja eikun suunnittelemaan :)

Voisi toimiakin :D
111na
Elite Member
Elite Member

Witch kirjoitti:Voisi toimiakin :D
Juu ja ainoa mikä siinä epäilyttää, on harkon vääntymiskestävyys. Vaikka näitten päälle rakennetaan korkeitakin taloja, voi noinpäin harkko olla huomattavasti heikompi. Uskaltaisin laittaa varmaankin jos päällimmäiset harkot olisivat tuettuja kummastakin päästään.

Ja niitä lankkuja pystysyrjällään voi aina miettiä kanssa. Minulla on nyt toisessa sellainen, neljällä akvaarion pituisella lankulla harkkojen päällä. Sen päällä vain 14 mm vaneri.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Re: Lecaharkko jalusta

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

mulle on tulossa akva 200X59X60 kokonen ja tän alle ajattelin laittaa lecaharkoista tehdyn jalustan. Tässä nyt pohtinut, että kun mulla olis käytössä harkot kokoa 29x59.5x12 eli tolpista tulis 3x29 leveitä ja korkeutta siis sen 36 harkoista olisko neljä vai viis palkkiakasaa tarpeen?

Levyt tulis harkkojen alle lattialle sekä päälle kooltaan 200x60? Ja ennen akvaa solumuovi (jota etin parhaillaan kissojen ja koirien kanssa pk-seudulta :o)

kuis tuo levy, filmivaneria vai käykö liimapuulevy? Kuinka paksua sen kannattas olla? Löysin valmiita paloja liimapuulevyä paksuudeltaan 18mm sekä 28mm.... ? Käviskö?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Leiarius
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Lecaharkko jalusta

Viesti Kirjoittaja Leiarius »

Hedelmiina kirjoitti:mulle on tulossa akva 200X59X60 kokonen ja tän alle ajattelin laittaa lecaharkoista tehdyn jalustan.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=199579

Tossa toisessa viestissä on meidän lecaharkkojalusta. Harkot ovat liimattu pareiksi silikonilla toisiinsa kiinni, vieläpä pystyasentoon. Harkkoja menee siis tuon kokoiseen akvaarioon 12kpl.
Jalustan korkeudeksi tulee 69cm, mikä sopii pitkälle ihmiselle erinomaisesti. :mrgreen:

Vaneri on kovaa/jäykkää vesivaneria 2*25mm liimattuna/ruuvattuna yhteen, eli yhteensä 50mm. En usko että tässä asiassa kannattaa materiaalivahvuuksista säästellä.
Eipä ole yhtä jämäkkää purettavaa jalustaa tullut ihan heti vastaan! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”