Pystyykö tupsulevän tappamaan kuivattamalla?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Pystyykö tupsulevän tappamaan kuivattamalla?

Viesti Kirjoittaja sttl »

Eli tuli mieleen pystyykö tuon tupsulevän tappamaan kuivattamalla,eli nostaa kaikki juurakot,esineet missä tupsulevää ja antaa niiden kuivua rutikuiviksi,kuoleeko levä silloin? ja jos kuolee kauanko leviä pitäisi kuivattaa että kuolevat? :roll:

vai alkaako levä kasvaa uudestaan kuivauksen jälkeen akvaariossa? 8O

jos kuivattaisin juurakoita noin 3-4vk.. :)
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Minun kokemukseni mukaan ei kuole. Eräskin juurakko, jossa oli tupsulevää, kuivui 3 kk ja tyrkkäsi jälleen levää, kun palautettiin altaaseen. Se oli jopa harjattu teräsharjalla läpi ennen altaaseen palauttamista. Onkohan tämä edes mahdollista? Jos joku asiasta tietävä osaisi kertoa, voiko tupsulevä selvitä noinkin pitkästä kuivasta kaudesta hengissä.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Riippuu lepoitiöistä. En muista mikä tilanne noiden suhteen olisi. Mikäli niitä on, niin kyllä ne viikkoja kevyesti säilyvät. Niinhan se luonnossakin monesti on.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Minzi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minzi »

Onneksi itse pääsin juurakoiden tupsuista eroon, kun harjasin niitä juuriharjalla kuuman juoksevan veden alla muutaman tovin. Sitkeitä pirulaisia olivat, mutta lopulta levät lähti eivätkä tulleet takaisin :mrgreen: .
Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa !
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Mä sain kanssa harjaamalla pois, mutta vähän ajan päästä akva oli jo taas täynnä tupsulevää! Se levis suunnilleen kaikkiin laseihin ym... Tyhjensin sitten koko akvan ja kalat meni toiseenaltaaseen! Psrin viikon päästä otin akvan taas käyttöön, tai kypsyttely tais alkaa silloin. Sen jälkeen tupsulevää ei oo ollu! Kannattaa kokeilla....
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

entä

Viesti Kirjoittaja sttl »

"Tyhjensin sitten koko akvan ja kalat meni toiseenaltaaseen! Psrin viikon päästä otin akvan taas käyttöön, tai kypsyttely tais alkaa silloin. Sen jälkeen tupsulevää ei oo ollu! Kannattaa kokeilla...."

no olisipa sen noin helppoa,mutta mihinpä laitat 30cm pitkän ahvenen,veitsikalat,plekot jne.. :roll:

alkaa jo masentaa tuo tupsulevä..se ei sitten lähde millään.. :cry:
se pilaa veden,vesikin muuttuu aina vihertäväksi ja siellä ajalehtii pieniä levähiukkasia,mikään suursiivouskaan ei näytä tehoavan, teräsharjoilla olen jynssännyt juurakoita,mutta niistäkin lähtee vain vähän, ja voimat loputtuvat..tehoaisiko pakkanen sitten jos ei kuivatus?

jos laittaisi vaikka keskitalvella 20-25C pakkaseen.. vai säilyisikö levä silloinkin..

tupsulevä on kyllä itse piru leväksi... :roll:
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

sulla ei oo siis toista isompaa akvaa... aikasen paha juttu. Olisko sun kamuilla? No joo tuskimpa...
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Pakkasta kannaattaa hei kokeilla, jos on kyse esimerkiksi kannosta tai muusta sinne mahtuvasta esim. koriste-esimeestä. Itse tyrkkäsin mangroven ja sellaisen koristeamforan vuorokaudeksi pakastimeen ja VOT levät sanoi bye bye [;)]

Nykyään ei taida sekään onnistua, kun toisessa kannossa kasvaa jaavansaniaista ja toisessa -sammalta :roll:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tästä on tullut jo vanha ja muisti ei ole enää entisensä. Oletko kysellyt jossain aiheessa apua leväongelmaan ja kirjoittanut sinne kaikki tiedot akvaariosta? Jos niin on, niin viitsisitkö heittää tähän linkin?

Tupsulevä on aika sitkeä ja omasta kokemuksestanikin sitä on vaikea tappaa vain kuivattamalla, joku osa siitä pysyy kuitenkin hengissä. Ja vaikka sen saisikin pois, niin mikään ei estä uuden tupsulevän kannolle muuttamista. Kunnon raaputtaminen ja keittäminen toimii, mutta se perusongelmakin pitää hoitaa kuntoon, muuten levä tulee takaisin.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Mites tepsisi rihmalevään tuo pakastus? Kuivatus (n. 3kk) ei tepsinyt, vaan vanha HAS:lainen vihreä parta pukkasi taas takaisin. Voisi vaikka talveksi lykätä pihalle tuon kannon... vai toimiiko?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Kannosta tupsulevä kuolee pakastamalla ja "pakastekuivattu" tupsu- eli siis punalevä kelpaa jopa partamonnille :)

Eli kokeilemisen arvoinen konsti on: kanto muutamaksi vuorokaudeksi pakastimeen, tai tammikuussa terassille [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Minzi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minzi »

rain- kirjoitti:Kunnon raaputtaminen ja keittäminen toimii, mutta se perusongelmakin pitää hoitaa kuntoon, muuten levä tulee takaisin.
Tuo jäikin edellisestä viestistäni pois, kun töissä kirjoittelin. Itse siis juuriharjasin kuumalla vedellä ja hoidin perusasiat kuntoon -> levä kaikkosi, on pysynyt poissa jo pari kuukautta, toivottavasti pitempäänkin.
Eli siis valaitustauko näyttää oikeasti tehoavan ? Satavarma en ole tästä, mutta itse olen kannattaja, jo pelkästään iltojen ilon vuoksikin. Kunnon lannoitus PMDD:llä, joka mahdollistaa "oikeiden" kasvien kasvun. Myöskään CO2 lisäys vähäkalaisessa ja runsaskasvisessa akvassa tuskin on pahitteeksi.
Nämä asiat riittivät korjaamaan omat oloni, mutta tapauskohtaisesti täytyy edetä. Sinnikkyyttä ! Toivottavasti saat akvasi kuntoon :D .
Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa !
Annu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Annu »

Inia: Mistä löysit Barclaya longifolian?

Kysyy kateellinen
Annu
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Annu kirjoitti:Inia: Mistä löysit Barclaya longifolian?
On nuita näkynyt ainakin muilla harrastajilla ja oli ainakin 4Petsissä tuossa joskus keväällä.

Ja ei tosiaan tuntunut tupsulevä kuolevan kuivattamalla, pitää tuo pakastekuivaus kokeilla kunhan tulee kunnon talvi.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
onni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja onni »

John D kirjoitti:Eli kokeilemisen arvoinen konsti on: kanto muutamaksi vuorokaudeksi pakastimeen, tai tammikuussa terassille [;)]
Tämän uskallan myös minä allekirjoittaa, nimittäin kokemusta on. :D
Riikka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Riikka »

Mitenhän tupsulevän sais pois akvaarioliikkeestä ostetusta laivanhylkykoristeesta? Hylkyä kun ei voi harjata, koska siitä rapisee maali pois... ja vähän pelottaisi laittaa se pakastimeenkin, jos se maali rapisee niinkin pois...
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Tupsulevä kannossa olis oikeen kivan näköinen jos se piru ei leviäis sitten joka paikkaan, kasvien lehtiin jne. Mulla on isossa kannossa kivan näköisiä "eläviä" lauttoja tupsulevää joka heiluu nätisti virtauksessa, miekkakasvien lehdillä se ei ole yhtään hienon näköinen. Irtoilevat palat tukkivat olkosuodattimen imuritilän ja sitä saa olla jatkuvasti putsaamassa.

Tupsulevä saa jäädä meidän altaaseen, kasvaa edes joku sielläkin :D
Niki
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tupsulevää

Viesti Kirjoittaja Niki »

Meillä tupsulevää on oskarialtaan pohjalla ja kasveilla. Levän määrä ei ole ainakaan lisääntynyt, kun olen ruokkinut oskut paremmilla sapuskoilla, mutta vähemmän. Liika typpi kuulemma lisää tupsulevien kasvua.

Se olisi ihan kivan näköistä, jos siitä saisi kasvatettua tasaisen maton vaikka takaseinälle ja muut paikat pysyisi puhtaana.
jfrimodig
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jfrimodig »

Niin no mitenkäs saa pois kasveilta ton levän? sitä varmaan ei voi heittää pakkaseen? minulla on sitä vain tossa mun anubiaksessa, ei oikeastaan muualla...
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Meillä tulee vain vanhoihin lehtiin tupsulevää, poistan koko lehden kun alkaa häiritsemään. Toistaiseksi kasvaa usia lehtiä nopeemmin kuin vanhat poistuu tupsuleväsinä :)
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member

Re: Pystyykö tupsulevän tappamaan kuivattamalla?

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

sttl kirjoitti:Eli tuli mieleen pystyykö tuon tupsulevän tappamaan kuivattamalla,eli nostaa kaikki juurakot,esineet missä tupsulevää ja antaa niiden kuivua rutikuiviksi,kuoleeko levä silloin? ja jos kuolee kauanko leviä pitäisi kuivattaa että kuolevat? :roll:
Muutama juurakko oli mökin vintillä 7 vuotta, kesät talvet.
Tulos: tupsulevä ei kuollut, vaan alkoi välittömästi rehottaa uudelleen, kun pääsi akvaarioon. Ja tässä akvaariossa ei ollut ennestään tupsulevää :twisted:
Don't Beat the Animals - Phuket Zoo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”